Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CnB

Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 10:29

Pony in kwestie is een ouder dier die momenteel wat problemen met zijn darmen heeft. Verandering van voer ed lijkt vooralsnog niet te werken en ik denk dat een deel van het probleem (of misschien wel heel het probleem) er in zit dat de pony te weinig beweging krijgt. Hij is gegaan van regelmatig een stevige buitenrit naar een aantal keer per week een rustige buitenrit naar een aantal keer per week wandelen aan de hand naar ... bijna niks meer.

Ik wil het in ieder geval eens testen wat het doet als hij weer meer beweging krijgt, waarmee ik bedoel 3/4x per week zeker een half uur - uur rijden (even opbouwen weer, want conditie is ook 0 natuurlijk) en daarnaast nog wat wandelen, longeren, lange lijnen, ... Die laatste dingen kan ik zelf wel een aantal keer per week, maar het rijden lukt me niet meer. Deels tijd, deels fysieke problemen, deels omdat de klik weg lijkt te zijn.

Dus even rondgehoord op stal, maar de opties zijn beperkt. De meeste hebben al een paard waar ze mee bezig zijn (en geen tijd voor een 2e, wat ik begrijp), anderen nemen gewoon 1 of 2x per week les en vinden dit prima en nog anderen zijn beperkt in wat ze mogen van hun ouders. Heb nu nog 1 optie die ik het wil vragen maar dan heb ik wel zowat iedereen gehad ... En dan wordt het dus een advertentie zetten en zoeken via internet.

Als ik daaraan denk heb ik iets van: gaat dat wel lukken? Kan ik het toch niet beter zelf doen? Gewoon mezelf een schop onder mijn kont geven en het doen? Ik heb echt moeite met zomaar een vreemd iemand aan mijn pony te laten, ookal ben ik er uiteraard de eerste paar keer bij. Maar ik heb schrik dat ze hem teveel gaan zien als gratis even rijden, en hem dan uit z'n paddock trekken, zadel erop gooien, een half uur rondraggen en dan weer snel snel de paddock in gooien. Of dat ze dingen niet opmerken die toch wel handig zijn om te weten, een aantal dingen zal ik zelf wel ontdekken want blijf natuurlijk wel gaan, maar toch. Zie het gebeuren bij paarden op stal waar mensen van buitenaf voor komen. En zal misschien toeval zijn maar het geeft me toch een gevoel van: zou ik wel ...

Hebben jullie deze problemen ook gehad? En dan toch de stap gezet? Ging dit goed? Of ben je toch tegen dingen aangelopen dat je denkt van "had ik maar niet ... "?

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 11:17

Bedankt allebei.
Probleem met vragen naar een volwassene is dat die volgens mij al helemaal schaars zijn, maar ook dat het een pony betreft. Dus alles groter dan 1.60/1.65m valt sowieso al af.

Heb al eens uit nieuwsgierigheid zitten neuzen tussen de advertenties van mensen die hier in de buurt een bijrijdpaard zoeken, maar was al snel uitgekeken. Weinig advertenties en die er staan weet ik niet of die wat zijn ... Kan altijd even reageren natuurlijk en dan zien. Maar om maar te zeggen. De zoektocht gaat volgens mij niet makkelijk worden en ik weet niet of ik het zie zitten om tig mensen te proberen om te zien of het gaat of niet... Weet ook niet of de pony dat ziet zitten :+

CnB

Re: Bijrijder zoeken, maar niet durven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 11:33

Hmmja, maar even afwachten wat die laatste persoon op stal zegt als ik haar even kan spreken en indien dat geen optie is maar een advertentie maken en zien wat er op af komt. Moet natuurlijk niet met elke reactie verder gaan als het niet goed voelt ...

Maar zoals dan gezegd wordt 'kreupelheid mag je wel verwachten', dat heb ik dus ook al anders gezien, en als er dan wat van gezegd wordt nog een grote mond hebben ook en gewoon verder doen. Dat soort bijrijders heb ik dus schrik van. Maar ik besef ook wel dat ze niet allemaal zo zijn.

Heb zelf geen probleem met jongere mensen, zelfs kinderen mogen van mij zolang ze wat kunnen rijden (dus zeg maar stap, draf, galop en wat figuren maken), maar dan wel met een verantwoordelijke ouder erbij. Ik zal er in het begin wel bij zijn maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze op termijn het doen zonder mij, en als ze dan heel jong zijn toch liever niet alleen ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 13:16

Iemand een idee of het haalbaar is om iemand te vinden die 3 à 4 keer per week kan? Liefst dan ook een beetje gespreid vanwege het wat ouder zijn, maar dat is misschien helemaal een utopie?

En met meerdere bijrijders? Ik heb bv. wel mensen op stal die willen helpen, maar die kunnen dan maar 1x per week of misschien 2x .. Als ik dat kan combineren valt er misschien ook wel aan het aantal van 3/4 keer te komen, maar zit je wel met een paar verschillende mensen en 1 pony.. Ben ik ook nog niet uit of dat een optie is. Voordeel is dan wel dat ik die mensen allemaal ken.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 16:44

Bedankt voor de reacties nog.
Het zelf doen is juist het probleem. Zit constant te twijfelen of ik het niet gewoon zelf moet doen. Mijn pony, schop onder mijn kont en ju. Ik wil het heel graag, maar er zit zoveel in de weg en daar is de pony op dit moment echt niet mee geholpen.

Ivm de DA heb ik besproken wat ik ging doen en wordt hij, indien geen verbetering, bij de entingen begin december uitgebreid gecheckt. Omdat je vaak leest dat zowat alle problemen bij paarden voortkomen uit teveel/verkeerd voer en te weinig beweging is hier alleen de optie van te weinig beweging nog over. Daarom dat ik dit ook alvast even wilde proberen zodat ik dat meteen bij het onderzoek kon erbij nemen. Maar misschien niet zo'n goed idee dan?

Qua beweging staat hij 24/7 buiten maar in een kleine paddock dus buiten wat rondstappen is er daar geen mogelijkheid. Meer beweging in de vorm van weidegang is geen optie omwille van zijn allergieën. Dus het moet echt uit het rijden of andere manieren komen.

Pony staat in Belgisch Limburg, het noorden. Voor meer info mag een pb altijd ;)
Inderdaad zijn de negatieve verhalen makkelijker vertelt dan de positieve maar het is niet alleen wat ik lees, maar ook wat ik zie hier op stal. De kinderen die vanuit de lessen doorstromen naar een (verzorg)paard doen het prima, die mogen van mij stuk voor stuk met mijn pony aan de gang. Maar die hebben er al 1 .. Degene die verzorgers van buitenaf heeft, tja, die mogen bij wijze van spreken nog niet eens naar mijn pony kijken. En het is misschien toeval, maar je weet nooit wat je binnenhaalt tot je het probeert. En die stap zetten vind ik moeilijk.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-19 18:08

Dank je Gini, ik zou het ook heel graag willen maar weet intussen niet meer hoe. Het ligt inderdaad ook voor 90% aan mezelf, ben ik mij van bewust, maar de energie om het om te keren is er blijkbaar niet meer. Lichaam doet de laatste tijd echt moeilijk en weet niet mee hoe ik dat 'opgelost' krijg. En het beperkt echt wel.

En ja, het schip moet inderdaad nog vertrekken :P Ik doe mijn best. Van het weekend maar even verder kijken, kan altijd een stalgenootje er al eens even een paar keer op laten rijden om te zien of het gaat en dan nog het oordeel van de DA afwachten voor we echt grote plannen maken.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 20:12

Moet de ene de andere wel kunnen compenseren natuurlijk. En als ik er zelf ook nog wat mee doe zijn er dus 3 personen en 1 pony.. Weet niet of dat beter is.

Vandaag eerste testrit geweest, maar geen succes. Denk dat nu alle opties van mensen die al op stal komen wel op zijn, dus dan wordt het via internet of dergelijke en dat is nog even een stap. Vandaag zat ik ook weer de hele tijd te denken: waarom doe ik het nu niet gewoon zelf... Misschien moet ik toch daaraan gaan werken en daar mijn energie in stoppen ipv in een zoektocht naar een geschikt iemand (die er zeker wel zullen zijn maar je moet ze maar net vinden).

:o

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 20:33

Uh, mijn antwoord waarop? :o

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 21:03

Oh dat .. naja .. dat antwoord verschilt van dag tot dag, of zelfs van uur tot uur :+
Denk dat ik daar een volledig nieuw topic aan kan wijden, hahaha.

@ siskeh: ja, lengte is 1 ding, gewicht nog een ander inderdaad. Vandaag een persoon die toch zo'n 15 cm groter was dan mij, gewicht heb ik niet specifiek gevraagd maar had wel het idee dat ponybeest er moeite mee had. Vooral ook omdat ze niet goed in het zadel kon zitten en dat dan op zijn gevoelige plaats drukte (ooit vastgezeten daar, nu wel ok maar wil graag herhaling voorkomen). Dus dat is ook een dingetje inderdaad... al liet het beeld van vandaag mij ook wel twijfelen of ik zelf niet te zwaar ben voor hem := Heb wel gewoon een passend zadel voor hem, maar of het ook passend voor de ruiter is is nog iets anders.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie