Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:58

Marsu schreef:
Ik merk dat facebook nog het best werkt.
Maar ze haken vaak af op niet alleen naar buiten mogen of een vergoeding.
Je ziet heel veel reacties bij warmbloedpaarden, maar oudere paarden of kleinere zoals fjorden en ijslanders zijn een stuk minder populair helaas.


Bijrijders hebben tegenwoordig een groot eisenlijstje.. Ik merk dit ook op stal hoor. We hebben een aantal leuke bijrijders rondlopen. Die ook echt wel goed voor je paard zorgen. Een daarvan had meerdere koudbloeden aangeboden gekregen en een wat ouder paard, maar dit wilde hij niet, want hij wilde een paard op niveau..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:02

goldenarrow schreef:
Ik ben ook op zoek, voor onze arabische merrie. Ik vraag wel een bijdrage voor het rijden, maar ze hoeven geen klusjes te doen en daarnaast hebben we nog een hele stal vol paarden waar ze ook mee mogen werken aan de hand, indien ze dat leuk vinden (en veulens knuffelen is altijd goed :)) ). Maar hier ook nog 0.0 aan reactie helaas. Terwijl er écht veel mogelijk is, ook wedstrijden bijvoorbeeld, maar dan wil ik wel eerst dat iemand een beetje een band opbouwt. En er valt ook veel te leren, want we zijn met diverse dieren bezig om ze zadelmak te maken, onze huidige verzorgster helpt ons nu daarbij (die vindt dat hartstikke tof, zolang zij maar met haar beide benen op de grond mag blijven _O- ), maar dat zou voor een nieuw iemand misschien ook wel heel interessant kunnen zijn. Een beetje niks moet en heel veel mag idee. Maarja, geen reacties, dus dat is wel jammer.


Is de arabische merrie groot? Veel mensen zijn wel lang en zwaar.. Toen ik opzoek was naar een professionele ruiter die mijn E pony wel wilde doorrijden, was ook erg lastig te vinden. Veel waren te zwaar en te lang.

Ik zou wel eerlijk zijn. Ik zou ook niet graag me nek breken voor andermans paard haha.. Ik stap ook niet meer zo maar overal op, zeker niet zadeldak maken. Heb ik wel gedaan in Engeland, maar toen werkte ik voor die stal. Dat vind ik wat anders.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:56

Daphara schreef:
Ik betaal mijn huidige bijrijder gewoon! Scheelt een bende ergernis, penny's en rompslomp en er gebeurt precies wat we afspreken. Daarnaast vindt ze het ook leuk om Duke te verzorgen en dat doet ze vrijwillig, dus poetsen, wassen, vlechten en de tijd die ze daarin steekt betaal ik niet voor, maar geven me wel een goed gevoel bij haar.

Maar goed, zij heeft van paarden trainen, verzorgen en lesgeven haar werk gemaakt (of hier is ze mee bezig, ze is net 20 jaar) en zij traint mijn paard dus ook echt. Vanwege wat lichamelijke problemen kon ik het zelf tijdelijk niet en het is dan echt een uitkomst om een goede bijrijder te hebben die hem tenminste 3x per week oppakt. Gisteren zat ik er voor het eerst weer op sinds zij 4 weken terug begonnen is, wat een heerlijkheid zeg om zo je paard weer op te kunnen pakken! Dat is mij elke cent waard!

Ik heb soms het idee dat men hier eigenlijk zoekt in een bijrijder, dat wat ik gevonden heb in de bijrijder van Duke, en dan nog het liefst zou hebben dat die bijrijder hen ook nog betaald voor het "voorrecht" op hun paard te mogen rijden.

Ik ben daarin wat simpeler, mijn paard heeft er voordeel van om door deze bijrijder gereden te worden, dus ik ben diegene die betaalt. Ik betaal echt geen mega hoor bedrag, maar zeker genoeg om het voor alle partijen leuk te houden.


Ik sta er net zo in als jij.. Ik heb idd liever dat mijn paard goed gereden word en dat het voor mij alleen maar een voordeel is, dan dat iemand moet betalen om op mijn paard te rijden..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:23

0000 schreef:
barbaras schreef:
Ik kom ook weer even aanwaaien, t is wel een flinke uitdaging een passend iemand te vinden zeg pfff.

Sommige zeggen dat ze behoorlijke ervaren zijn enz maar als ze dan met een iets drukkere pony mee gaan rondje wandelen dan lukt dat zelfs al niet....

Ik krijg beetje het idee dat paarden met karakter toch wel heel spannend zijn voor de meeste mensen?


In mijn ervaring heeft dat vooral te maken met gebrek aan inzicht. Als zo'n meisje word wijsgemaakt dat ze op jonge en lastige ponys rijd op de manege is het niet gek dat ze zichzelf gaan overschatten. Dat er buiten de manege nog een wereld aan andere typen paarden bestaat en dat dat lastige manegepaard in die wereld misschien niet helemaal als zo lastig of druk gezien word, weten ze simpelweg niet. Zelfde verhaal met de 'gevorderde ruiters', zodra ze op een goed opgeleid of misschien juist jong paard stappen komen ze er pas achter welke kennis en ervaring nog mist. Hoe klein kun wereld eigenlijk was...het is lang niet altijd bewust dat mensen zich wat overschatten of zaken te optimistisch bekijken. Bij sommige komt het na de eerste cultuurshock best snel goed, die gebruiken het om bloedfanatiek alles te gaan leren en ervaren. En anderen blijven liever in het kleine wereldje waar ze wel al bij de beteren horen. Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar uit de eerste groep kan je met wat begeleiding wel fijne mensen halen hoor.


Ja dat is ook gebrek aan inzicht. Geen kennis hebben over hoe te handelen op dat moment. Over het algemeen zijn manege paarden braaf, omdat ze anders niet ingezet kunnen worden in de lessen..

Mensen die idd graag willen leren zullen een goede bijrijder kunnen worden hoor. Ik zelf ben ook op de manege begonnen en vanaf mijn 13de gaan bijrijden (inmiddels wel in bezit van eigen paard). Maar ik heb ook op veel leuke/leerzame paarden mogen rijden/mee mogen werken van natural horsemanship tot ZZzwaar paarden.. Het kan dus wel.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:46

aaidaa schreef:
Ik kan me alleen maar bij de bovenstaande reacties aansluiten. Als iemand mij zou vragen om niets meer met mijn eigen paard te doen (en daarbij ook nog eens laat doorschemeren dat mijn manier eigenlijk niet goed is) dan is het heel snel gedaan.


Ik sluit mij ook aan bij de bovenstaande reacties.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:34

Faline schreef:
Dankjewel voor je antwoord!
Ik vond de vraag inderdaad ook wel heel apart. Ze zei er wel gelijk zelf bij dat ze ook wel snapte dat het een rare vraag was, maar het dan toch aansnijden..?
Plus het gesprekje wat we gehad hebben, waar ik op dat moment niet bij stil stond, maar ik zat me gewoon tov haar te verantwoorden over wat ik met mijn eigen paard doe en op welke manier. Ook te gek voor woorden eigenlijk.
Na bovenstaande tips en adviezen ben ik er wel over uit en is het helemaal niet een overtrokken reactie dat ik haar weg wil sturen.

Het andere meisje heeft in begin wel les gehad met paard, maar dat liep helaas niet goed. Paard ging in de staak en bouwde teveel spanning op. Het is mij niet precies duidelijk waarom dat gebeurde en ook degene die les gaf wist het niet, omdat paardlief bij mij heel dat gedrag niet laat zien. En het is niet zo dat het meisje er zichtbaar heel anders of raar op zit te doen. Enige zichtbare verschil tussen haar en mij is ons gewicht, maar het lijkt me heel raar dat dat de reden is.
Vanwege het staken hadden we dus een longeerschema gemaakt voor als ze alleen was en samen met mij heel rustig het rijden weer oppakken. Ik denk dat dat grondwerk haar wat tegenvalt, maar zal toch echt nodig zijn als ze ergens naartoe wil werken.
Met haar zal ik dus nog maar een keer zo'n soort schema maken. :j


Weetje wat ik denk he.. Ik vind het respect dat je zoveel moeite investeert in bijrijders. Maar al die tijd die je hierin steekt had je misschien ook kunnen steken in jezelf met de paarden.. kost het niet meer energie dan t oplevert?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:58

liesie55 schreef:
Hoi allemaal,
Na meerdere advertenties voor een bijrijder, weet ik het ook niet meer!
Nu 3 dagen weer een advertentie op bokt en ruim 400 x bekeken. Uitkomst : 1 reactie en nog een twijfel ook.... Ik begrijp het niet! Waarom is het zo moeilijk om een bijrijder te vinden? Ik heb 2 paarden M/Z dressuur en ik zoek iemand voor 2 dagen per week. Iemand die wil leren en zelf ook beter wilt worden. Ik vraag geen bijdrage, maar toch kan ik niks vinden. Hebben jullie tips????


Heb je misschien de advertentie zelf?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:00

its_daantjee schreef:
ik kom even binnenvallen hier. na bijna 2 jaar gaat mijn huidige bijrijdpaard helaas verhuizen. ik ben nog niet actief opzoek, maar lees toch graag mee of er iets voorbij komt in de omgeving van apeldoorn..

vind het met bijrijdpaarden altijd heel lastig, meerdere paarden bijgereden al, maar ook door vervelende situaties regelmatig afscheid moeten nemen. dit was het eerste paard waarvan ik had gedacht dat ik hier niet mee hoefde te stoppen. helaas liep de situatie even anders en wil de eigenaresse haar dichter bij huis hebben, wat natuurlijk heel begrijpelijk is, maar helaas te ver weg voor mij.


Ik ken in Vaassen nog wel mensen.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:08

myk_en_shant schreef:
Helaas ben ik ook weer zoekende, wegens verhuizen en werk, zijn er 2 bijrijders gestopt.
Dus de vliegende kiep op stal heeft nu een vast bijrijdpaard gekregen, maar ben nu weer op zoek naar een nieuwe vliegende kiep.

Heb via marktplaats een aantal reacties gehad, maar voornamelijk jonge meisjes, herintreders en personen die zichzelf erg overschatten qua kunnen.
En heel veel reacties van ik rij daar en daar is de lesverplichting dan echt nodig pffffffff.

Pffff zucht kreun steun.

Heb ik dan zo gekke eisen.
Bijrijden zelf is gratis, heb alleen een lesverplichting van 2 x per maand.


Vind jou eis niet zo gek hoor! Zou t zelf ook willen!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:04

Sakura789 schreef:
Nou heel eerlijk, ik heb mijn paard ook niet staan om te knuffelen. Dus dat men wil rijden, lijkt mij op zich wel logisch. Ik ga niet zelf lesgeven, lijkt me niet echt een fijn gevoel als bijrijder. Eventueel verplichten om bij je eigen instructrice te rijden, dat kan ik wel snappen. Hangt er ook echt vanaf, degene die nu mijn paard aan het rijden is, ken ik al een tijdje. Dan hoeft lessen van mij ook niet perse. Ik vind het juist heerlijk om er niet bij te zijn en dat geeft een bijrijder ook veel vrijheid. Ik vertrouw haar volledig met mijn paard.


En dat stukje is er dus vertrouwen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:04

plutolover schreef:
ik heb het allang opgegeven een verzorger/bijrijder voor mijn haf. ik zoek niet eens meer. Geef hem liever dna die 2 dagen of meer extra vrij.


Zo denk ik dus ook

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:13

Abjmbosgoed schreef:
ik herken ken het enorm dat een bijrijd paard moeilijk te vinden is. Ik ben zelf een meisje van 15 in apeldoorn maar het lijkt wel alsof er nergens paarden eigenaren zijn die opzoek zijn naar iemand. Al meerdere advertenties geplaatst maar dan maar een paar reacties of helemaal niks. Ooit een fries bijgereden die super lief was maar nog super onzeker in het rijden. Toch fijn samen kunnen groeien alleen helaas gestopt door het niet nakomen van afspraken van de eigenaresse. Op dagen dat ik zou komen zat er opeens iemand anders op de fries, als ik les had kwam ze niet opdagen en ga zo maar door. Daarna een leuke arabier geleasd, wel een klein risico aangezien hij in het verleden een peesblessure had gehad. Eerst een week proef gedaan en toen kwam het contract... als er iets met de pees zou gebeuren als ik met het paard bezig was waren alle kosten voor mij. Dit snap ik als ik aan het rijden ben en ik bijvoorbeeld figuren ga rijden of wat dan ook waardoor de pees kan worden belast. Maar hier werd ook bedoeld dat als het paard perongeluk misstapte ik ook voor de kosten mocht opdraaien en dit is natuurljk wel een groot risico aangezien een peesblessure niet goedkoop is. Nu al een hele tijd opzoek zonder resultaat helaas. Ik vind ook niet dat ik een gek eisenlijstje heb; Een paard of grote pony vanwege mn lengte ( 1,78 ) Een beetje veelzijdig kunnen rijden denk aan een keer een sprongetje of buitenrit maken. En het liefst lessen kunnen nemen met het paard. Helaas nog niks kunnen vinden maar we gaan door met zoeken!


Ik denk dat het niet zo zeer ligt aan je advertenties.. of je eisen, maar aan je leeftijd. Als ik opzoek zou gaan naar een bijrijder.. Ik wil iemand van 18+ ivm ongelukken/verzekeringstechnisch.. Daarnaast is mijn paard helaas niet verzekerd als iemand anders met hem op pad zou gaan.. Als er iets gebeurd ben ik verantwoordelijk, zeker wanneer iemand minder jarig is.

In omgeving apeldoorn weet ik misschien nog wel iemand.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:12

Faline schreef:
Ik heb vrijdag een kennismaking staan met een eventueel nieuwe bijrijder die zo van haar omschrijving super geschikt lijkt. Dus ik hoop ook dat dat zo is.
Ik heb nu gewoon een advertentie geplaatst waarin ik ook erbij gezet heb dat een vergoeding voor het bijrijden tot de mogelijkheden behoort indien de paarden er ook daadwerkelijk beter van worden. Dus op basis van no cure no pay zeg maar. En eerst een maand op proef.

Want de afgelopen drama's ben ik meer en meer dan zat. :oo
De laatste die ik heb weggestuurd was een meid van 22 en had ik al veel eerder weg moeten sturen, maar ik ben dan toch weer zo dat ik het goede in de mens graag een kans geef.. niet meer dus.
Dat was het meisje waar ik eerder al over schreef die zich op parelli richtte en op een gegeven moment mij vroeg of ik mn eigen pony wilde laten staan, want het zat haar training in de weg. Voor menig eigenaar was dat denk ik al genoeg geweest om haar weg te sturen, maar ik ben het gesprek aangegaan en nadat alles naar mijn idee netjes was opgehelderd dus toch nog een kans gegeven. Ze had hier 200% vrijheid om te doen en laten met de pony wat ze wilde, want eigenlijk was de afspraak conditietraining en daarnaast haar parelli gedoe. Maar zij wil die opleiding doen en dus moest alles precies volgens het parelliboekje. Nou vooruit, weetje, pony toch aandacht en meisje blij, ook al is het inzicht en talent een beetje ver te zoeken. :=
Helaas vorige week barste de bom, toen een van onze stallingsgasten ook bij in de rijbak wilde en zij de pony nog los had. Op de parelli manier wacht je tot het paard bij jou komt en niet andersom. Maar uiteraard is zij met die training nog niet zo ver en kan het best lang duren voor die pony toevallig eens bij haar komt. Pony kwam wel bij de bakrand waar de andere persoon stond te wachten met haar paard. Dus wat doet die, die pakt de pony zodat zij hem zo kan overnemen. Volkomen normaal zou je denken. Maar nee, onze stallingsgast kon een grote mond krijgen dat ze de pony los moest laten en zij hem op haar manier wel ging pakken. Dus daarop zegt die persoon dat ze daar dus niet nog een half uur gaat staan wachten met haar paard en dat ze geen alleenrecht heeft op het gebruik van de bak, tenzij ze les heeft en dat van te voren op de planning laat weten en dat was niet zo. Daar had ze geen weerwoord op, dus begon ze maar te tieren dat die persoon niet met haar paard kon omgaan en meer van dat soort onzin. :oo
Dus die persoon zegt van, wacht jij maar af, je komt er nog wel eens achter. Wat bedoeld was als 'Je komt jezelf nog wel eens tegen' maar wat zij als bedreiging opvatte en daarop heel dominant naar haar toe stapte en zelf op dreigende toon zei "Ik ben echt niet bang voor jou hoor", waar die ander gelukkig niet op in is gegaan en rustig zei dat ze met haar niet in discussie ging en rustig weg liep om met haar paard bezig te gaan.
Uiteraard bleef dat mens aan de dakrand zitten om toch daarna nog verhaal te willen halen en ondertussen begon ze mij op de app te stalken dat ze bedreigd werd.
Ik zag dat pas later, was ze helemaal boos dat ik niet per direct had gereageerd en haar verhaal niet aan wilde horen, wat ze dus net uitgebreid via de app had gedaan...
Ik gezegd dat ik niet bij die situatie aanwezig was en wat ze dan van mij verwacht dat ik doe terwijl ik heel ergens anders was. Dat kwam allemaal niet helemaal door volgens mij, want ze bleef er op hameren dat ze zich zo bedreigd voelde (terwijl zij onze stalgast probeerde te intimideren en niet andersom, wat ik later dus hoorde) Dus ik zei dat ik dat allemaal maar eens rustig ging laten bezinken en zou er later wel op terug komen nadat ik dat thuis had besproken en het verhaal van meer kanten had gehoord. Uiteraard waren mijn ouders het op dat moment helemaal zat. Iemand die hier gratis en voor niks lekker de penny mag uithangen, die denkt een betalende stalgast zo te kunnen behandelen, mag meteen vertrekken.
Ondertussen had zij mij alweer op de app gestalkt en gaf zelf aan dat ze misschien beter weg kon gaan, maar dat was uiteraard niet haar doel. Dat was als 'zielig' bedoeld zodat ik zou zeggen van aaah nee joh, doe niet zo gek dat hoeft niet. Helaas voor haar viel dat muntje deze keer precies de verkeerde kant op en zei ik dat dat inderdaad beter was, ook gezien de vorige akkefietjes. Nog eens hele verhalen daarover, waarbij ik zelfs voor leugenaar werd uitgemaakt omdat ik volgens haar niet de waarheid had verteld over wat ik met mn eigen paard deed... joost mag weten waar ze dat vandaan haalt, maar toen was ik er wel helemaal klaar mee natuurlijk. Nogmaals gezegd dat als ik bepaalde dingen zou doen, het nog altijd mijn paarden waren en ik daarover geen verantwoording schuldig was aan haar en ik ook totaal geen reden had om over zoiets te liegen. Daar nog hele verhalen over en tot slot dacht ik het dan eindelijk op een redelijke manier te hebben afgesloten...
Kwam er Savonds nog een rits berichtjes, opzich eerst niks raars, maar toen ik volgens haar niet vlot genoeg reageerde, terwijl ze wel weet dat ik vaker pas heel laat iets lees of reageer, dat is altijd al zo geweest, kreeg ik vanuit het niets de volle laag over me heen.
Ik ben nog flabbergasted over wat daar allemaal uit kwam. Zelfs van een strontvervelende puber verwacht je zoiets niet. Het ergste wel dat ze dacht goed te zitten bij mij omdat ik een handicap heb (kyfoscoliose), maar dat ik dus toch een verwend nest en arrogant zou zijn en dat had alles te maken met mijn handicap, want alle mensen met handicap zouden zo zijn. :oo

Ik zag dat ze inmiddels een nieuwe advertentie op Facebook had dat ze een verzorgpaard zocht. Ik vraag me af of ik mensen zou moeten waarschuwen. Ik denk namelijk dat ze er ook niet voor terug zou deinzen om een confrontatie aan te gaan met een stalbaas en op die manier er voor zorgt dat straks eens iemand met paard en al mag vertrekken.
Maar zo'n Facebook drama heb ik ook weer geen zin in. Dan heb ik het natuurlijk weer gedaan. Maar wens dit ook gewoon niemand toe.
Ze lijkt in het begin super aardig en behulpzaam.. Maar na een tijdje kom je er dus wel achter en bij de minste confrontatie gaat het meteen helemaal mis.

Dus ik hoop echt dat ik vrijdag eindelijk iemand tref die goed bij ons past, zich aan afspraken kan houden, een doorzetter is en geen drama's met zich meeneemt.


Wat een gedoe zeg! Tjonge! Daarom begin ik dus niet aan bijrijders. Ik heb geen zin in deze ellende. Dan laat ik m wel een dag staan.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:57

Ladyson schreef:
Hmm.. Ik kom ook weer eens in het topic kijken.

Afgelopen 8 maanden een heel fijne bijrijdster gehad. Ze was 15 jaar oud dus ik vond het wel spannend, maar ze heeft (vrijwel) nooit afgezegd en ook vrijwel elke week les genomen bij mijn instructrice. Een gemotiveerde meid die zich aan de afspraken hield, heel fijn! Vanwege een gave kans gaat ze nu stoppen helaas.

Mijn zoektocht daarvoor was niet erg succesvol. Ik zit te twijfelen of ik nu wel of niet weer op zoek ga. Ben ook wel benieuwd naar degenen die iemand zijn gaan betalen om te laten rijden. Uitdaging waar ik altijd tegenaan loop is dat niet iedereen past, ik hanteer 65 kg of 1,75 m als de max.

Qua regio zit ik tussen Leiden/Alphen/Zoetermeer in trouwens.


Oeff wordt wel lastig hoor met dat gewicht. Ik ben volwassen vrouw van 1,61 m, maar weeg ook rond de 65/misschien zelfs iets zwaarder. Ik ben niet dik.. Gewoon normaal postuur..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:54

Maanlicht schreef:
Alfi2010 schreef:
Je hoort dit inderdaad vaker. Hoorde het laatst ook bij een paard wat te koop stond, mensen kwamen kijken en proefrijden en bleken daarna helemaal niet op zoek naar een paard maar hadden geen geld om op een manege te rijden, dus gingen ze "proefrijden" op paarden die te koop stonden.
Wat je evt. kan doen om dit soort mensen te weren: geld vragen voor een proefles en dan dat bedrag evt. in mindering te brengen op de maandelijkse vergoeding als je daadwerkelijk gaan "huren/leasen/bijrijden". Mochten ze dan toch niet komen heb jij in ieder geval een vergoeding voor je tijd.


Ja, ik vind dit een beetje een lastige. Soms ga je proefrijden en blijkt het helemaal niet te klikken met paard en/of eigenaar, of heeft er al een half jaar niemand op het paard gezeten of is het dier zo gek als een deur onder het zadel. Ik ga daar echt niet voor betalen om er een keer op te zitten hoor..


Ik denk er hetzelfde over als jij. Als ik te horen zou krijgen dat je voor het proef rijden moet betalen, dan zou ik er niet eens heen gaan.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 01:55

Shaggy09 schreef:
Hey allemaal, ik kom even dit topic binnenwandelen met een vraagje, aangezien jullie allemaal in de positie van eigenaar staan zou ik graag jullie mening willen weten. :)

Ik rijd sinds kort een paardje bij, ik betaal hier 50 euro per maand voor en rijd haar 1 x in de week. Ik heb zelf altijd eigen paarden gehad maar een paar jaar geleden verkocht wegens omstandigheden en drukke studie. Maar ik kreeg het afgelopen jaar zoveel zin weer om met de paarden bezig te zijn dat ik wat advertenties had geplaatst dat ik een bijrijd paardje zoek, ik heb expliciet erbij gezet dat ik geen ambitie heb om de sport nog in te gaan. Dat ik liever gewoon af en toe relaxed een ritje maak buiten, of een sprongetje maak in de bak.

Nu rijd ik ongeveer een maand op dit paard maar het paardje is best pittig om te rijden. Ze is verder braaf onder het zadel maar kan ontzettend hard het bit vastpakken, niet reageren op been, niet consequent tempo rijden etc.
Nu vind ik het natuurlijk al super leuk dat ik een paardje heb gevonden om bij te rijden. Maar dit was om eerlijk te zijn niet wat ik zocht. Ik heb hier best veel werk aan en denk dat zonder les te nemen we überhaupt niet vooruit komen. Van de eigenaresse mag ik buiten rijden mits zij mee gaat de eerste paar keer, maar om eerlijk te zijn denk ik dat buiten rijden echt nog lang niet aan de orde is omdat ik gewoon merk dat het paard mij niet serieus neemt als ruiter zijnde. Ik ben niet bang aangelegd maar op dit moment zou ik niet de straat op durven met haar.

Ik vind 50 euro al best veel voor eenmaal per week rijden, ik heb weinig geld te besteden want ik studeer nog. Dus het voelt dan niet helemaal chill om geld te betalen voor iets waar ik (op dit moment) nog niet echt plezier uithaal. Ik heb nu meer het gevoel dat het ontzettend veel werk en moeite en tijd gaat kosten om een band en een basis met dit paard te krijgen, ik zou best lessen willen nemen maar als dat boven op de 50 euro komt wordt het gewoon te duur voor mij.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? Ik spreek de eigenaresse alleen via WhatsApp want die woont niet in de buurt. Ik wil absoluut niet verwend overkomen, in de zin van 'dit is niet goed genoeg voor mij'
Maar ik heb gewoon geen behoefte aan een projectje nu, ik heb het best druk met school en wilde paardrijden echt doen voor de ontspanning en momenteel ben ik redelijk teleurgesteld als ik van het paard afstap.


Ik begrijp dat als je niet prettig van het paard afstapt het niet zorgt voor ontspanning. Paardrijden doe je voor je ontspanning, dat begrijp ik helemaal.. En dat is super vervelend!

Ik ben alleen wel van mening dat er geen 'kant en klaar' paard bestaat. Veel eigen paarden zijn nou eenmaal dieren waarin je eerst moet investeren, voordat je dit ook terug krijgt. Dit kost enorm veel tijd/geduld/begeleiding.

Er zijn meerdere opties in mijn ogen.

- Je gaat de bijdrage bespreekbaar maken en geeft aan dat je graag wilt investeren, maar dat het financieel niet mogelijk is om ook nog les te nemen naast de bijdrage en of de eigenaresse hierover zou willen nadenken.
- Je vraagt of de eigenaresse jou af en toe begeleiding wil geven in de bak.

Ik zou niet zomaar overhaaste beslissingen maken, ga eerst in gesprek!

Ik ben overigens ook nog student die uit huis woont en mijn eigen paard in een volpension heeft staan. Ik betaal dit allemaal zelf.. Ik moet er echt knetterhard voor werken, maar ik krijg er zoveel voor terug. Ik weet niet zo goed wat ik van het bedrag vind, omdat ik er geen ervaring mee heb. Het is een beetje wat is de win-win situatie? Is het paard goed opgeleid, zodat jij er veel van kan leren? Hoeveel ruimte krijg je? Moet je nog veel klusjes daarnaast doen? Is de bak altijd rijbaar?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 01:57

Shaggy09 schreef:
0000 schreef:
Ik vind dit een beetje een lastige. Voor mij is het eigenlijk logisch dat je voor dit geld geen kant en klaar leerpaard onder de kont hebt maar aan de andere kant moet je er ook niet mee verongelukken zeker niet als is aangegeven dat je ermee buiten kan rijden. Vraag die in mij opkomt is hoe het paard bij de eigenaresse zelf dan is? Kan zij er relatief simpel en veilig mee naar buiten?
Mijn ervaring is dat er weinig mensen zijn die op een vreemd paard zonder begeleiding makkelijk weg rijden, was het realistisch om te denken dat jij dit wel kan? Of is het paard als zodanig makkelijk te rijden voorgesteld dat dit geen probleem zou moeten zijn. Kijk het is voor mij niet te beoordelen of het paard echt een project is, of dat jij niet matcht qua ervaring of het misschien gewoon niet op de juiste manier aanpakt...

Het antwoord is imo alsnog simpel, je hebt er geen plezier in dus afscheid nemen. Het is hobby, het moet leuk zijn.


Nee klopt, en een kant en klaar leerpaard verwacht ik ook niet. Maar ik vond vooral afgelopen keer toen ik ging rijden het best gevaarlijk. Paardje was echt continu onrustig met zadelen, met rijden continu hinniken en bijna op zijn achterbenen gaan staan.
Bij de eigenaresse was het paard rustig voor zo ver ik kon zien, ze rijd er weleens wedstrijd mee. Ik moet natuurlijk ook nog wennen aan het paard, en het paard aan mij maar ik vind het nu niet heel plezierig om er naartoe te gaan.

Ik had in mijn advertentie destijds ook duidelijk gezegd dat ik wel gewoon een paardje zoek voor de ontspanning. Ik hoef geen automatische piloot, maar het was niet mijn plan om zodanig werk eraan te hebben dat ik weer zou moeten beginnen met lessen.

Toen ik en de eigenaresse contact hadden vertelde ze me wel dat er gewoon ontspannen mee buiten gereden en gesprongen kan worden. We hebben het verder niet over lessen gehad, zij rijd ook nooit lessen volgens mij.


Oeff, ik vind het heel slecht als mensen niet willen lessen.. Dat zou voor mij echt een no-go zijn. Ik ben van mening dat iedereen les nodig heeft zowel met grondwerk als met rijden! Wij ruiters maken ook tijdens 'ontspanning' nog zoveel fouten, waardoor het paard soms daar ook op reageert. Als jij voor je paard een goede ruiter wilt worden/fijne ruiter wilt worden zal je moeten lessen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 10:29

myk_en_shant schreef:
Ik heb het idee dat shaggy gerust wil lessen, maar dit niet kan betalen bovenop de bijdrage.
Het is of bijdrage en geen lessen, of lessen en geen bijdrage.
Wij kunnen niet in haar portemonnee kijken en beoordelen wat zij kan missen.


Zie mijn reactie daarvoor! Idd bespreekbaar maken met de eigenaresse of misschien ipv de bijdrage er gelest kan worden.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:07

Mooblie schreef:
Shaggy09 schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)
Ik ga vanmiddag weer rijden, als het dan weer niet lekker gaat en ik er met een rotgevoel wegga ga ik wel even contact opnemen met de eigenaresse. Ik hoef niet per se meteen het te cancellen, maar ik ben ook gewoon heel benieuwd wat zij vind van deze situatie. En of ze überhaupt open staat voor lessen. (Ik kreeg namelijk het idee dat dat niet echt het geval is) Als ze dat niet wilt respecteer ik dat verder maar dan stop ik er wel mee. Want op deze manier haal ik er geen plezier uit.


Omdat mijn bijrijder nu na de 3x heeft aangegeven te stoppen vanwege "geen klik" wil ik toch even reageren

Voor mij als eigenaar is dat echt super vervelend en ik vraag me dan ook af wat de verwachtingen van te voren zijn. Om een combinatie te worden met een paard moet je toch ook zelf investeren en soms even door de zure appel heen en eerlijk gezegd denk ik dat je daar bij elk paard wel tegenaan gaat lopen.

Uiteraard heb je er hele brave en makkelijke paarden tussen maar dit zijn voor mijn gevoel echt uitzonderingen en ik zou het terrecht vinden als daar dan ook een redelijke vergoeding tegenover staat.

Ik ben zelf ook lang bijrijder geweest en niet ieder paard was perfect maar dat is de tegemoetkoming van het bijrijder zijn in mijn ogen. Anders kun je immers beter zelf een paard kopen.


Eens!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:51

Kirania schreef:
Ik dacht de vraag eens te stellen hier - het is nog ver weg (paard heeft last, maar ze vinden niet van wat) en na verloop van tijd kan ik hopelijk terug opbouwen, maar een bijrijder klinkt soms best goed zodat ik tussendoor aan mijn deadlines kan werken (bachelorpaper, examens, tussenexamens en dergelijke) en ook een side-job heb als tekenaar. Echter huiver ik een beetje na het bijrijderfiasco van vorig jaar. Wat mogen jullie bijrijders, en wat niet? Ik zou geen bijdrage vragen, wel dat ze les nemen bij mij (grondwerk, niet rijden). Ik heb sinds kort een trailer en dan maak ik me meteen zorgen, want wat als ze afkomen met wedstrijden te willen rijden zoals ik dat wil? Dat ze willen dat ik voor hun rijd, dat ze haar mogen meenemen ervoor, dat ik groom ben, etc. Ik vind het persoonlijk heel moeilijk om nee te zeggen, dus weet eigenlijk niet goed wat 'gangbaar' is. Ik sta er namelijk niet zo op te wachten om even voor een ander in het rond te gaan rijden, maar tegelijkertijd voel ik me dan wat egoïstisch, maar het is dan ook wel mijn paard. Wat denken jullie?


Het is jouw paard, dus jij bepaald. Ik zou zelf niet wedstrijden gaan af rijden voor een bijrijder, dan had ik net zo goed zelf kunnen gaan.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:11

Gini schreef:
fresley schreef:
Wat vinden jullie? Is het raar dat ik verwacht dat ze toch komt. Zelf heb ik genoeg verzorgpaarden gehad en ik ging door weer en wind..


Dat hangt ervan af met welke intentie ze aan een bijrijdpaard begonnen is. Vroeger had ik ook veel verzorgpaarden waar ik niet op kon rijden (veulens en jong grut) en wat ik daarvoor heb gedaan, nou, ik vind nog steeds dat ik daar een medaille voor verdien. :o Topperiode wel, heel fijn heb ik het gehad!

Nu zijn de zaken echter anders. Ik ben ouder, heb al een eigen paard waar ik al mijn zorg- en tutkwaliteiten in kan steken en werk fulltime. Als ik nu op zoek zou gaan naar een bijrijdpaard dan zou dat inderdaad voornamelijk om te rijden zijn, liefst zelfs met helemaal geen klusjes al zou ik sowieso wel de drollen de stal uitwippen als ik er dan toch ben. Als ik dan echter al weken achtereen op mijn dagen kom en merk dat ik toch meer drollen sta te scheppen dan dat ik op het paard zit (omwille van een slechte bak of vuurwerk of...) dan ga ik twijfelen ja. Drollen scheppen kan ik ook thuis bij mijn eigen paard doen, daarvoor hoef ik niet x euro per maand te betalen om dat bij andermans paard te gaan doen.

Ik ken je precieze situatie natuurlijk niet, maar probeer een gesprek hierover met de bijrijder aan te gaan (niet verwijtend) om haar intentie te weten te komen. En wees zelf ook eerlijk hierin, ga jezelf niet koste wat het kost verdedigen met telkens een 'ja maar' erin te gooien: heeft ze inderdaad al een paar weken niet of moeilijk kunnen rijden, dan is dat gewoon balen en dat kan je als paardeneigenaar gewoon erkennen. Weinig mensen hebben een paard of bijrijden een paard omdat ze borstelen zo leuk vinden. ;) De meesten willen er ook gewoon op rijden, dat is bij bijrijders niet anders.


Ik ben het deels ook wel met je eens. Ik kwam als bijrijder vroeger ook door weer en wind en op sommige paarden kon ik niet eens rijden en fietste hiervoor 28 km. Ik heb ook een hele lange tijd voor mijn 'lease' paard waarvan ik een heel groot bedrag van de stalling betaalde ook een half jaar elke dag aan de hand gestapt vanwege een blessure en zijn box uitgemest (elke dag).. Ik merkte wel dat ik daarna er wel klaar mee was.. Niet zo zeer omdat ik die klusjes niet leuk vind, maar meer dat veel eigenaren het maar 'normaal' vinden en niet dankbaar zijn voor je hulp of jou bellen wanneer er een deken gewisseld moet worden, terwijl zij zelf om de hoek wonen (ik woonde 8 km van de stal af). Inmiddels ben ik nu jaren voorzien van eigen paarden. Ik heb nog wel naast mijn eigen paarden ook nog paarden van andere gereden, maar ook hierin ben ik kieskeuriger geworden. Ik maak van te voren afspraken, als deze niet nagekomen worden dan stop ik per direct. Ik denk tegenwoordig heel zwart wit. Het moet een win-win situatie zijn. Ik wil er zelf ook wat van kunnen leren, zo niet dan begin ik er niet eens meer aan.

Als eigenaar kan je elke dag zelf kiezen of je gaat rijden of niet. Als het een dag niet kan ivm vuurwerk of een bevroren bak dan is dat niet zo erg, want dan is er wel weer een andere dag. Een bijrijder heeft vaak een aantal dagen waar hij of zij het mee moet doen. Als je dan ook nog eens een flink bedrag betaald (wat ik dus deed) dan snap ik best dat dit frusterend is.. Ik heb ook een tijdje op een doe het zelf stal gestaan met mijn toenmalige paard. Ik was soms langer bezig met de klusjes dan met het paard zelf.. Ik kan mij voorstellen dat dit voor een bijrijder ook veel kan vragen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:07

MPR4 schreef:
Is er misschien iemand die via pb mijn tekstje om te stoppen met mijn bijrijdpaard wil checken? :)


Ja hoor stuur maar.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:11

Ilja_1997 schreef:
Ik word onderhand ook een beetje moedeloos van mijn zoektocht naar een fijne bijrijder -O-

Ik ben in principe heel makkelijk, vraag geen vergoeding en met de juiste klik en ervaring mag er alles mee gedaan worden in overleg. Sowieso 2 tot 3 dagen per week en daarbij een trailer ter beschikking. In ruil daarvoor vraag ik enkel dat de stal gedaan wordt op die 2 tot 3 dagen per week en dat er af en toe gelest wordt. Voorkeur gaat uit naar een wedstrijdgerichte of in ieder geval serieus rijdende ruiter of amazone.

Is dit teveel gevraagd? Heb al meerdere berichten ontvangen van mensen die haar betaald willen rijden, maar in mijn ogen is dit gewoon een win win situatie voor iemand die geen eigen paard kan bekostigen. Gaat overigens om een 8 jarig paard van 1.65 in Gelderland.

Is het tegenwoordig normaal om een bijrijder te betalen....?


Wel als ze een bepaald niveau hebben. Maar als iemand gratis een paard mag rijden altijd goed. Mag ik vragen (eventueel via pb) waar t in Gelderland is? Misschien ken ik wel iemand als t in de buurt is?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:05

Ilja_1997 schreef:
@Gizeppie, alles staat in de advertentie, plaats ook :). Hoeft niet iemand te zijn die M of Z geklasseerd is, gewoon iemand die netjes een paard kan losweken en rijden.


Ik ga het eventjes doorgeven aan diegene.. Het is een hele nette volwassen/serieuze ruiter.. ;)

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:22

Lys_PPA schreef:
Ilja_1997 schreef:
@Gizeppie, alles staat in de advertentie, plaats ook :). Hoeft niet iemand te zijn die M of Z geklasseerd is, gewoon iemand die netjes een paard kan losweken en rijden.


Ik vind jou advertentie er zeer netjes uitzien! Dit zou er zeker eentje zijn waar ik zelf op zou reageren (als ik in de buurt zou wonen en geen eigen paard zou hebben). Succes met je zoektocht!


Eens!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 11 bezoekers