Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:41

Tegenwoordig leren ze nog maar weinig op een manege.
Heb nu al verschillende lesklanten die van verschillende manege's komen die na vier jaar rijden nog niet wisten hoe ze een paard moeten opzadelen. De eerste keer had ik echt een WTF momentje, na vier jaar nog niet een paard op kunnen zadelen. Maar op de meeste manege's lopen de paarden drie tot vier uur achter elkaar, dus dan is het de teugels overnemen en opstappen.
Of ze staan opgezadeld klaar in de stal.

Ben nu ook weer op zoek naar een bijrijder, meer een vliegende kiep tussen de paarden en pony's, diegene die Dit deed ligt er al een tijd uit wegens knieblessure en als kers op de taart heeft ze net ontdekt dat ze al over de helft zit van een zwangerschap.
Ze heeft er niets van gemerkt dat ze zwanger was, haar menstruatie bleef al tijd lang uit door cyste op de eierstokken.

Maar goed nu moet ik jammer genoeg op zoek naar een nieuwe vliegende kiep. Ben bang dat ze na de bevalling niet meer terug komt, ik weet hoeveel tijd een kind kost en hoe moe je de eerste tijd bent.

Maar goed hopelijk vind ik er één en hopelijk niet te groot van stuk, dan heb ik zelfs een vaste bijrijdpony in verschiet.


myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:05

Eapy dat zijn idd flinke gggrrr momenten. Zo eentje heb ik vaak genoeg gehad, wel de lusten maar niet de lasten.
Had je deze bijrijder al lang dan

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:48

Jammer genoeg is dat wel zo, de verkeerde verpesten het voor de goede.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:51

Hahaha die reacties idd. Dan kijk ik even op Google Maps en zie dat het enkele reis al vijftig km is. Ze zijn idd te lui om even zelf op onderzoek te gaan

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:39

Cactuslover wacht alsjeblieft met een eigen paard kopen, je studie gaat voor. Ga dan op zoek naar een bijrijdpaard, of kijk of je op je manege een paard kunt leasen.
Een eigen paard kost heel veel geld en heel veel tijd en je geeft nu al aan dat je te weinig tijd hebt ivm je studie.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:45

Eapy schreef:
Ik had gisteren weer een leuke. Leek op het eerste gezicht (lees: haar advertentie) heel fatsoenlijk, maar was in de communicatie heel moeilijk. Toen ik vroeg wat voor niveau ze zichzelf ongeveer op inschatte (ik hoef geen GP ruiter, maar je moet wel kunnen blijven zitten zeg maar), zei ze "laat me je paard nou maar rijden en dan zie je vanzelf hoe ervaren ik ben". Toen ik daar niet mega enthousiast van werd, werd ze boos en zei ze dat ik niet zomaar mocht oordelen over iemand die ik niet ken. Ze heeft me uiteindelijk urenlang lastiggevallen via whatsapp; heb haar uiteindelijk maar geblokkeerd.

De moed zakt me langzamerhand echt een beetje in de schoenen...


Dit zijn idd de ergsten, de penny's die denken dat ze heeeeeeeel goed kunnen rijden.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:22

Yvonne we zitten met dezelfde situatie, er zijn veel bijrijders die het tegenstaat dat de paard of pony gebruikt wordt voor de lessen.
Ik vermeld het altijd duidelijk in de advertentie dat het om een lespaard/pony betreft en dat ze mogen rijden buiten de lesuren/dagen om.

Waar ik ook tegen aan loop is dat mensen niet bereid zijn om les af te nemen. Ik pieker er niet over om dit voor een bijrijder te betalen. Gratis les krijgen ze wel eens van mij als verjaardagscadeau of wanneer ze ergens voor slagen. Maar voor de rest is het zelf betalen.

Als ik op stal ben en ik zie dat ze ergens mee worstelen help ik ze uiteraard wel, maar dan praat je niet over Les, maar even aanwijzingen geven en dan ga ik weer verder met mijn eigen taken

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:25

joyce B schreef:
myk_en_shant schreef:
Yvonne we zitten met dezelfde situatie, er zijn veel bijrijders die het tegenstaat dat de paard of pony gebruikt wordt voor de lessen.
Ik vermeld het altijd duidelijk in de advertentie dat het om een lespaard/pony betreft en dat ze mogen rijden buiten de lesuren/dagen om.

Waar ik ook tegen aan loop is dat mensen niet bereid zijn om les af te nemen. Ik pieker er niet over om dit voor een bijrijder te betalen. Gratis les krijgen ze wel eens van mij als verjaardagscadeau of wanneer ze ergens voor slagen. Maar voor de rest is het zelf betalen.

Als ik op stal ben en ik zie dat ze ergens mee worstelen help ik ze uiteraard wel, maar dan praat je niet over Les, maar even aanwijzingen geven en dan ga ik weer verder met mijn eigen taken


Het probleem is wellicht de verplichte les van jou als eigenaar. Dat geeft vaak toch een andere druk. Mensen die eerst bij jou lessen en dan gaan bijrijden hebben daar minder problemen mee dan mensen die vreemd bij jou komen voor het bijrijden en dan ook les af moeten nemen. Ik heb de eerste drie jaar echt geen les genomen van de eigenaresse van mijn bijrijdpaard. Dat kon ik psychisch niet handelen met mijn onzekerheid en faalangst. Wel gelest bij gezamenlijke instructrices en dat ging meestal prima. Slechts 1 persoon waar zij enthousiast over was en ik niet meer heen wilde.

Overigens kan ik de les inmiddels wel handelen ;) Overweeg zelfs les aan huis bij nieuw bijrijdpaard als ik er eerst nog niet mee weg kan :P


Ik ben een gediplomeerde instructrice en het zijn mijn lespaarden. Zodra ze lessen nemen bij een andere instructrice, ben ik een dief van mijn eigen portemonnee.
Daarnaast ken ik mijn eigen paarden het beste, Ik werk bijna dagelijks met ze.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 07:28

Anke schreef:
Zou dat anders aanpakken.
Bijv. Bijdrage is 50 per maand incl. 2 lessen.


Men is überhaupt niet van plan lessen te willen nemen, ongeacht van wie. Ze rijden al op een manege en dat vinden ze voldoende. Helaas zijn de manege's van dieptrieste niveau in mijn omgeving.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 23:09

Helaas meld ik mij ook weer als zoekende, bijrijder heeft uit nood voor haar opleiding een eigen paard moeten lopen en stopt dus met mijn haflinger. Heel erg jammer, ze waren zo goed team samen.

Dus mijn zoektocht is weer begonnen. Jammer, had net mooi alle paarden en pony's onder de pannen.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 06:31

Dank je

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:56

Gimme_Spurs schreef:
Hallo ik meld me!

Grappig dat ik nu van bijrijder naar paardeneigenaar ben gegaan :D .

Het is nog even weg, maar als mijn paard beleerd gaat worden wil ik graag een verzorger voor drie dagen in de week. Poetsen, longeren/grondwerk, wandelen, losgooien, maar ook mesten etc. Ik wil een bijdrage van 50,- per maand vragen. Rijden is absoluut nog niet aan de orde.

Ia dat reëel, of kan ik dat op mijn buik schrijven?

Edit: ik vind het bedrag symbolisch als "stok achter de deur". Dat er wel iets van serieusheid in zit. Ik vraag het niet omdat ik het nodig heb.



Ik zou eerder de verplichting geven van grondwerk lessen nemen en deze later omzetten naar rijlessen met eventueel nog een kleine bijdrage.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:55

Pallatin schreef:
Hoezo toch neppe paarden sjolvir? :')
Ik heb stalgenootjes die hun sensibele racemonster graag willen inruilen voor een ietwat eigenwijze fjord of haflinger bijvoorbeeld...er zijn bij mij ook zat bijrijders die juist graag een pony willen bijrijden en een kwpn’er too Much vinden..ik heb tijden van die bloedpaarden gereden en ben toen gevraagd om een jonge Fries te gaan rijden. Dat vond ik eerst eigenlijk helemaal niks, maar wat heb ik een fijne tijd gehad. Ik heb nu een Gelderse tank, een beetje een midden weg zullen we maar zeggen. Dat het geen vlugge totilas is zal mij worst wezen en denk dat veel ruiters hun kunnen overschatten. Het gros van die bloedpaarden die zoveel worden gefokt zijn voor 90% van de ruiters niet geschikt.


Ik ken zelfs iemand, die ik één van mijn paarden aanbood om bij te rijden, mijn knulleke afsloeg omdat het een koudbloed was. Kruising haflinger X fries.
Afbeelding

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 18:49

kionasuppie schreef:
Hoi iedereen! ik lees hier al een tijdje mee en zit nu een beetje in dilemma, maar om het gelijk openbaar te gooien vind ik ook zo wat (niet dat het erg heftig is maar meer vanwege overwegingen) Zijn er mensen die misschien via PB hun mening willen geven?



Stuur maar een pbtje, misschien kan ik je helpen

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:11

Golden_Angel schreef:
Vraagje van een verzorger

Mag ik hier ook even om een mening vragen?
Ik heb in mijn advertentie waarin ik zoek naar een verzorg /bijrijdknolletje staan dat ik bereid ben lessen te volgen als dat vereist is.
Maar is het dan eerlijk om wel daarin de eis te stellen dat, als ik lessen zou moeten volgen, dan dan een eventuele eigen bijdrage vervalt?
Lessen zijn namelijk niet de goedkoopste in my opinion :')


Het is net hoe groot de bijdrage is en als je nog klussen moet uitvoeren

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:17

Tja vidya welkom in de bijrijders wereld, je wil niet weten hoeveel ik al versleten heb. De één is alleen een mooiweer ruiter, de andere is te lui om klusjes te doen, weer een andere komt gewoon niet opdagen. Door de jaren heen velen zien komen en gaan.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:27

vidya schreef:
Ha José, onvoorstelbaar zeg! En ze bedoelen t allemaal niet verkeerd. Maar 't kost zoveel tijd om iemand wegwijs te maken...


Het is echt onvoorstelbaar, maar helaas de waarheid Grace.

En nee, ik doe niet aan uitlenen Grace :P hahaha. Ik hou ze lekker zelf :Y)
Alle gekheid op een stokje :')
Merk nu ik lesverplichting heb, dat de spoeling van losse flodders dunner is en de serieuzere bijrijders meer. Wel moet je soms wat langer wachten op reacties op je advertentie.

_Kmbn lijkt mij een geschikt meisje ook al is ze onervaren. De wil is er in ieder geval en ze wil lessen, dit is echt een pluspunt. Ervaring komt met goede begeleiding er wel.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:27

Grace wij hebben een verzekering afgesloten voor de bijrijders, volgens mij is dit een aanvulling op de opstal verzekering, zal vragen aan mijn ouders want die hebben hem destijds afgesloten.
Heb zelf een aantal minderjarige bijrijders. Een volwassen persoon zet je niet zo makkelijk op een b pony, dus zit je snel aan kinderen vast.

Afhankelijk van hun niveau mogen ze alleen rijden.
Bij de één gaat altijd een ouder mee en die blijft erbij, die woont namelijk in wolvega en dat is voor een 12 jarige te ver om te fietsen.
De andere 12 jarige mocht eerder alleen rijden onder toezicht van een andere oudere bijrijder. Nu is hij kwa niveau verbeterd, dus mag hij alleen rijden.
Heb natuurlijk wel het voordeel dat mijn ouders bijna altijd wel aanwezig zijn en een oogje in het zeil houden.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:22

L niveau hoeft niet perse te betekenen wedstrijd gestart. Voor mijn toen nog vrij groene ruin vroeg ik ook iemand die op L niveau rijd. Dit omdat het om een jong en groen dier ging. Dan wil je toch echt wel een ruiter erop hebben die wel wat meer weet dan iemand op B niveau.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:19

Bijrijder 2 zou voor mij idd ook exit zijn. Vind namelijk hondsbrutaal zo'n vraag, dat vraag je simpelweg niet, dan koopt ze maar een eigen.

Parelli methode heeft een aantal goede punten, maar er zit ook dingen bij waarbij ik zelf mijn twijfels heb in de paardvriendelijkheid. Dus alles zou ik zelf niet toelaten bij mijn paarden.

Maar exit zou jou enorm aan frustraties schelen.

Bijrijder 1 zou ik ook nog een kans geven.
Neemt ze ook lessen met de pony bij een goede instructrice, zo ja, ga met zn drieën om tafel en maak een trainingsplan. Dan heeft ze 2 stokken achter de deur om de trainingsplan te volgen. Daarnaast wordt het voor alle partijen duidelijker waar je naar toe wil.

Zo nee, een goede instructrice kan een fijn extra hulpmiddel zijn om de trainingsplan te volgen. Zie hierboven.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 19:31

Als grondwerk haar tegen valt, dan heeft ze nog te weinig inzicht in variatie en de waarom grondwerk belangrijk is.
Misschien is les in grondwerk een belangrijk puntje. Je kunt ontzettend veel met grondwerk, grondwerk is niet alleen longeren. Je kunt lange lijnen, lange teugelen, spelletjes etc.
Piaffe, passage, travers en vele andere oefeningen kun je vanaf de grond trainen met lange teugelen of klassieke dressuur.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:21

Barabas om goed de gangen van je paard te leren kennen is longeren een fijn middel om te gebruiken, je kunt bijvoorbeeld zien of je paard onbelast in takt en regelmaat loopt. Dit is een heel belangrijk gegeven voordat je op een paard kruipt, wanneer je erop zit en je paard loopt niet in takt en regelmaat, dan zit ergens een probleem, dit kan rijtechnisch zijn, of harnachement niet passend, of lichamelijk is er iets aan de hand.
Zodra je vanaf de grond kan herkennen waar er storingen vandaan komen, dan geeft dit jou informatie om dit op te kunnen lossen.
Bedenk maar eens, wat doe je als één van de eerste dingen als je paard niet zuiver loopt, juist ja je zet hem aan de longeerlijn op een grote volte, dan kun je vanuit het midden je paard bestuderen en constateren waar het ongemak vandaan komt.

Grondwerk gebruik je ook om je paard onbelast te gymnastiseren, of een nieuwe oefening aan te leren zonder extra moeilijk te maken met balans te vinden onder de man.

Daarnaast versterkt het je band met je paard.

Grondwerk bestaat niet alleen uit simpelweg rondjes aan de longeerlijn te slingeren, je hebt verschillende manieren om op de grond bezig te zijn.

Longeren enkele lijn of dubbele lijn, maar ook op de volte of juist de hele baan gebruiken.
Lange lijnen.
Lange teugelen zijn enkele voorbeelden van grondwerk.

Maar grondwerk is ook je paard aan de hand begeleiden van stal naar land / poets plaats etc etc. Tijdens deze momenten wil je niet dat je paard jouw meesleurt naar waar je paard heen wilt.

Grondwerk is een heel breed begrip en met sommige stromingen zoals Parelli, Freestyle etc zijn het hele belangrijke onderdelen in de opleiding van je paard.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:29

Helaas ben ik ook weer zoekende, wegens verhuizen en werk, zijn er 2 bijrijders gestopt.
Dus de vliegende kiep op stal heeft nu een vast bijrijdpaard gekregen, maar ben nu weer op zoek naar een nieuwe vliegende kiep.

Heb via marktplaats een aantal reacties gehad, maar voornamelijk jonge meisjes, herintreders en personen die zichzelf erg overschatten qua kunnen.
En heel veel reacties van ik rij daar en daar is de lesverplichting dan echt nodig pffffffff.

Pffff zucht kreun steun.

Heb ik dan zo gekke eisen.
Bijrijden zelf is gratis, heb alleen een lesverplichting van 2 x per maand.


myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:17

Waren er maar meer mensen zoals jullie, Hoe vaak ik wel niet de vraag heb gekregen of de lesverplichting weg kan is echt absurd vaak.
Tja dat heet simpelweg investeren in jezelf en behoud van mijn paarden.

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:42

YoniB schreef:
myk_en_shant schreef:
Heb ik dan zo gekke eisen.
Bijrijden zelf is gratis, heb alleen een lesverplichting van 2 x per maand.


Dit is ook wat ik doe idd, maar dan minimaal 1 x pm, vaker mag natuurlijk. En bij mijn instructrice of ik wil kijken naar degene die je voorstelt, om te kijken of ik me erin kan vinden


Bij mij hebben ze geen keuze in instructrice, lessen kunnen ze van mij krijgen, het zijn mijn lespaarden en pony's van mijn lesgeefstal. Dus een andere instructrice komt er niet.
Er is maar 1 instructrice en dat ben ik.

En blijkbaar staat dit ook niet iedereen aan, kreeg in het verleden een berichtje van iemand die mijn paard wou bijrijden en mijn lessen niet wou volgen en alleen maar van haar eigen instructrice.
Ten eerste kende ik die niet eens, ten tweede het zijn mijn paarden, dus mijn regels en eisen.
Dus je snapt uiteraard dat ik hier niet mee in zee ben gegaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers