Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:56

Daphara schreef:
Ik betaal mijn huidige bijrijder gewoon! Scheelt een bende ergernis, penny's en rompslomp en er gebeurt precies wat we afspreken. Daarnaast vindt ze het ook leuk om Duke te verzorgen en dat doet ze vrijwillig, dus poetsen, wassen, vlechten en de tijd die ze daarin steekt betaal ik niet voor, maar geven me wel een goed gevoel bij haar.

Maar goed, zij heeft van paarden trainen, verzorgen en lesgeven haar werk gemaakt (of hier is ze mee bezig, ze is net 20 jaar) en zij traint mijn paard dus ook echt. Vanwege wat lichamelijke problemen kon ik het zelf tijdelijk niet en het is dan echt een uitkomst om een goede bijrijder te hebben die hem tenminste 3x per week oppakt. Gisteren zat ik er voor het eerst weer op sinds zij 4 weken terug begonnen is, wat een heerlijkheid zeg om zo je paard weer op te kunnen pakken! Dat is mij elke cent waard!

Ik heb soms het idee dat men hier eigenlijk zoekt in een bijrijder, dat wat ik gevonden heb in de bijrijder van Duke, en dan nog het liefst zou hebben dat die bijrijder hen ook nog betaald voor het "voorrecht" op hun paard te mogen rijden.

Ik ben daarin wat simpeler, mijn paard heeft er voordeel van om door deze bijrijder gereden te worden, dus ik ben diegene die betaalt. Ik betaal echt geen mega hoor bedrag, maar zeker genoeg om het voor alle partijen leuk te houden.


Ik sta er net zo in als jij.. Ik heb idd liever dat mijn paard goed gereden word en dat het voor mij alleen maar een voordeel is, dan dat iemand moet betalen om op mijn paard te rijden..

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:13

barbaras schreef:
Ik kom ook weer even aanwaaien, t is wel een flinke uitdaging een passend iemand te vinden zeg pfff.

Sommige zeggen dat ze behoorlijke ervaren zijn enz maar als ze dan met een iets drukkere pony mee gaan rondje wandelen dan lukt dat zelfs al niet....

Ik krijg beetje het idee dat paarden met karakter toch wel heel spannend zijn voor de meeste mensen?


In mijn ervaring heeft dat vooral te maken met gebrek aan inzicht. Als zo'n meisje word wijsgemaakt dat ze op jonge en lastige ponys rijd op de manege is het niet gek dat ze zichzelf gaan overschatten. Dat er buiten de manege nog een wereld aan andere typen paarden bestaat en dat dat lastige manegepaard in die wereld misschien niet helemaal als zo lastig of druk gezien word, weten ze simpelweg niet. Zelfde verhaal met de 'gevorderde ruiters', zodra ze op een goed opgeleid of misschien juist jong paard stappen komen ze er pas achter welke kennis en ervaring nog mist. Hoe klein kun wereld eigenlijk was...het is lang niet altijd bewust dat mensen zich wat overschatten of zaken te optimistisch bekijken. Bij sommige komt het na de eerste cultuurshock best snel goed, die gebruiken het om bloedfanatiek alles te gaan leren en ervaren. En anderen blijven liever in het kleine wereldje waar ze wel al bij de beteren horen. Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar uit de eerste groep kan je met wat begeleiding wel fijne mensen halen hoor.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:23

0000 schreef:
barbaras schreef:
Ik kom ook weer even aanwaaien, t is wel een flinke uitdaging een passend iemand te vinden zeg pfff.

Sommige zeggen dat ze behoorlijke ervaren zijn enz maar als ze dan met een iets drukkere pony mee gaan rondje wandelen dan lukt dat zelfs al niet....

Ik krijg beetje het idee dat paarden met karakter toch wel heel spannend zijn voor de meeste mensen?


In mijn ervaring heeft dat vooral te maken met gebrek aan inzicht. Als zo'n meisje word wijsgemaakt dat ze op jonge en lastige ponys rijd op de manege is het niet gek dat ze zichzelf gaan overschatten. Dat er buiten de manege nog een wereld aan andere typen paarden bestaat en dat dat lastige manegepaard in die wereld misschien niet helemaal als zo lastig of druk gezien word, weten ze simpelweg niet. Zelfde verhaal met de 'gevorderde ruiters', zodra ze op een goed opgeleid of misschien juist jong paard stappen komen ze er pas achter welke kennis en ervaring nog mist. Hoe klein kun wereld eigenlijk was...het is lang niet altijd bewust dat mensen zich wat overschatten of zaken te optimistisch bekijken. Bij sommige komt het na de eerste cultuurshock best snel goed, die gebruiken het om bloedfanatiek alles te gaan leren en ervaren. En anderen blijven liever in het kleine wereldje waar ze wel al bij de beteren horen. Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar uit de eerste groep kan je met wat begeleiding wel fijne mensen halen hoor.


Ja dat is ook gebrek aan inzicht. Geen kennis hebben over hoe te handelen op dat moment. Over het algemeen zijn manege paarden braaf, omdat ze anders niet ingezet kunnen worden in de lessen..

Mensen die idd graag willen leren zullen een goede bijrijder kunnen worden hoor. Ik zelf ben ook op de manege begonnen en vanaf mijn 13de gaan bijrijden (inmiddels wel in bezit van eigen paard). Maar ik heb ook op veel leuke/leerzame paarden mogen rijden/mee mogen werken van natural horsemanship tot ZZzwaar paarden.. Het kan dus wel.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 10:24

Gizeppie schreef:
Daphara schreef:
Ik betaal mijn huidige bijrijder gewoon! Scheelt een bende ergernis, penny's en rompslomp en er gebeurt precies wat we afspreken. Daarnaast vindt ze het ook leuk om Duke te verzorgen en dat doet ze vrijwillig, dus poetsen, wassen, vlechten en de tijd die ze daarin steekt betaal ik niet voor, maar geven me wel een goed gevoel bij haar.

Maar goed, zij heeft van paarden trainen, verzorgen en lesgeven haar werk gemaakt (of hier is ze mee bezig, ze is net 20 jaar) en zij traint mijn paard dus ook echt. Vanwege wat lichamelijke problemen kon ik het zelf tijdelijk niet en het is dan echt een uitkomst om een goede bijrijder te hebben die hem tenminste 3x per week oppakt. Gisteren zat ik er voor het eerst weer op sinds zij 4 weken terug begonnen is, wat een heerlijkheid zeg om zo je paard weer op te kunnen pakken! Dat is mij elke cent waard!

Ik heb soms het idee dat men hier eigenlijk zoekt in een bijrijder, dat wat ik gevonden heb in de bijrijder van Duke, en dan nog het liefst zou hebben dat die bijrijder hen ook nog betaald voor het "voorrecht" op hun paard te mogen rijden.

Ik ben daarin wat simpeler, mijn paard heeft er voordeel van om door deze bijrijder gereden te worden, dus ik ben diegene die betaalt. Ik betaal echt geen mega hoor bedrag, maar zeker genoeg om het voor alle partijen leuk te houden.


Ik sta er net zo in als jij.. Ik heb idd liever dat mijn paard goed gereden word en dat het voor mij alleen maar een voordeel is, dan dat iemand moet betalen om op mijn paard te rijden..



Ik heb vroeger ook nooit een bijdrage gevraagd aan mijn bijrijder, ondanks dat deze minder ver gevorderd was als ik en mijn paard en daardoor dus van mijn paard kon leren. Ze gaf mij gewoon 2 dagen per week vrij en dat was voor mij al voldoende!

Wat ik in de toekomst ga doen weet ik niet, ik heb straks 2 paarden te rijden en trainen (en een lijf dat nu al af en toe niet mee wil werken), maar een bijrijder op goed niveau is mij in ieder geval meer waard dan de bijdrage van een bijrijder.
Voor nu betaal ik deze bijrijder gewoon voor de training die zij mijn paard geeft, helaas gaat zij over een paar maanden verhuizen.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 12:11

Ik weet niet zo goed hoe ik kan reageren op jullie reacties dus maar even zo


Bij mij is het probleem dat ik geen bak heb en dus alleen buiten rij met mijn paardjes. En dan heb je echt wel hittepettitten onder je kont die ook nog praatjes hebben (hengsten, vermeld dit ook altijd in mijn adv) maar wel te rijden zijn voor gevorderde ruiters die situaties inzien en daar naar kunnen handelen.

Ik heb nooit meiden gehad van de manege gelijk vandaan, altijd die al een eigen paard hebben gehad of andere verzorgpaarden.

En t is naar mijn idee nou echt niet zo dat mijn paarden zwaar gestoord zijn ofzo haha, dan zou ik er niet iemand op durven laten natuurlijk, wil ook dat mijn paarden heel blijven.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:45

Hopelijk is het ok dat ik even binnen kom vallen met wat vragen..

Vooraf eventjes; mocht iemand hier mensen in herkennen, hou het aub voor jezelf of stuur mij een privé bericht. Het is dat ik het even nergens anders kwijt kan, anders zou ik het ook niet openbaar posten.

Ik heb momenteel twee verzorgers/bijrijders en in principe mogen ze hier alles doen met de paardjes wat ze willen. Er wordt niet voor betaald en ze hoeven ook geen klusjes te doen.
Het enige wat ik er voor terug wil is dat er serieus en met regelmaat wel wat gedaan wordt.
Beide zijn het hele gezellige dames en kan ik er goed mee opschieten.

Qua echte bijrijden is het een beetje een ander verhaal.
De ene bijrijder heeft er erg moeite mee om regelmaat en ritme aan te houden en een plan te volgen. Wat wel echt nodig is aangezien zij het het paard geen geboren combinatie vormen. Daar zit nog wel wat werk in en eerlijk gezegd weet ik momenteel niet hoeveel toekomst er in zit omdat ik juist een heel mooi duidelijk plan gemaakt had met haar, maar dat is welgeteld 1 week goed gevolgd. Daarnaast mag ze hier van iemand anders ook nog een ervaren paard rijden zodat ze ervaring op kan doen. Maar zelfs daarmee is het doorzettingsvermogen ver te zoeken en vertelde ze pas geleden dat ze er nog een 3e paard bij heeft aangenomen om bij te rijden. In principe kan me dat niks schelen als ze de afspraken hier nakwam, maar ze heeft met regelmaat al amper tijd hier te komen. Nou heeft dat chaotische van haar wel een oorzaak, maar dat is niet heel netjes om hier neer te zetten, dus doe ik dat niet. Maar is wel een reden dat ik het moeilijker vind om te beslissen wat ik moet doen.
Dan de andere bijtrainer (ze is te zwaar om de pony te rijden) is weer een heel ander verhaal. Zij doet de andere pony en ook daar hadden we een plan voor uitgezet wat al niet meer gevolgd wordt. Ze komt wel op de afgesproken tijden, maar volgt een eigen plan omdat ze graag parelli wil studeren en daar net mee is begonnen. Dat is uiteraard helemaal prima en heb zelfs toegezegd dat ze de pony ook wel voor de opleiding gebruiken mocht. Ik neem zelf ook wel elementen mee in mijn training vanuit parelli, maar helaas botsen de principes van die manier van trainen bijvoorbeeld wel met het traditionele longeren, wat ik graag wil dat ook gebeurt. Nu komt het er dus op neer dat ponylief niet de lichamelijke beweging krijgt die ze eigenlijk wel nodig heeft om op gezond gewicht te blijven. (En dat was het hele punt dat ik bijrijders erbij wilde, heb zelf de tijd en lichamelijke gezondheid niet om allemaal te trainen)
Daarnaast ben ik wel heel erg van alles paardvriendelijk en rustig proberen op te lossen, maar die inzichten zijn ook niet altijd precies zoals het op de parelli manier hoort, ik neem het liefst ideeen uit verschillende theorieen (aangepast op het betreffende paard) die naar mijn idee het beste werken, dus die ideeën botsen ook wel eens.
Nou kreeg ik van de week de vraag of ze de pony kon kopen of dat het ook mogelijk was dat zij als enige met de pony kon werken omdat mijn omgang met de pony haar training zou kunnen verstoren... ze gaf er al wel bij aan dat ze wel doorhad dat het wel een aparte vraag was om de eigenaar van een paard te vragen om niks met zn eigen paard te doen.
Nou, ponylief is dus niet te koop. En wat de andere vraag betreft weet ik eigenlijk niet zo goed hoe daar op te reageren. Uiteraard laat ik mijn eigen pony niet staan omdat zij daar haar ideeën over heeft. We hebben er al een gesprekje over gehad en ik was eigenlijk wel wat overdonderd en achteraf gezien heb ik mij gewoon zitten verantwoorden over hoe ik met mijn paarden omga tov iemand die liet doorschemeren dat ze het niet goed genoeg of niet vriendelijk genoeg vond, terwijl ze nog maar amper heeft gezien hoe of wat ik alles doe. Plus dat ze er naar mijn bescheiden mening niks over heeft te zeggen en al heel blij mag zijn met alle vrijheden die ze hier krijgt. Ook heb ik juist wat twijfels ook of zij met deze pony wel de juiste combi is, want die staat hoog in het bloed en is absoluut geen allemans paardje en er zijn wat situaties geweest waarin ze echt niet uit de voeten kon met ponylief.
Maar goed, misschien bekijk ik het wel met teveel 'emotie', want ik wil juist wel open blijven staan voor een volwassen discussie/gesprek. Daarnaast heb ik er ook wel weer respect voor dat ze het zo serieus wil oppakken. Dus ik was wel heel benieuwd hoe andere paardeneigenaren op zoiets zouden reageren.

Ik vind het heel erg lastig, sowieso ga ik confrontatie liever uit de weg, maar ik vind beide dames qua gewone omgang wel weer heel gezellig en aardig. Echter qua paarden lichamelijk en conditioneel trainen heb ik er zoals het nu gaat precies helemaal niks aan.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:57

Hmm lastig... ik zou aan bijrijder 1 aangeven dat je toch wil dat ze je plan volgt, mocht dat niet lukken dan passen jullie qua verwachtingen niet bij elkaar en mag je dat best zeggen. Ik zou dan naar iemand zoeken die wél wil rijden of in ieder geval jouw pony consistent beweging wil geven. Met bijrijder nummer 2 zou ik stoppen denk ik, hoe gezellig en leuk ze ook is, het botst toch in de visie en dit kan voor de pony ook heel verwarrend zijn. Ze kan zo te horen beter zelf een pony kopen.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:00

Als ik het zo lees kost het je nu meer dan het je oplevert. Ik zou dan ook een serieus gesprek aan gaan over je verwachtingen, en verbetert het niet, het afkappen.

Heb zelf soortgelijke situaties gehad met bijrijders die dan of nooit tegelijk konden om het trainen even op elkaar afgestemd te houden, of niet genoeg tijd hadden en dan alleen klusjes deden (wat super was hoor daar niet van) en paarden alsnog geen extra beweging kregen. Kostte mij zoveel energie dat ik er een punt achter heb gezet en verder ben gaan zoeken. Met als resultaat nu 2 hele fijne wel serieuze meiden! :)

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:02

Ik zou het eerste meisje nog even tijd geven. Misschien samen een keer gaan zitten/dat jij een week meekijkt en zo tot een plan komen wat zij volhoudt en jij goed genoeg vind.
Meisje 2 zou ik (sorry voor mijn woorden) direct van het erf af sturen. Míjn paard, míjn regels en zij mag er best wat mee doen voor haar opleiding maar vragen of de eigenaar er niks meer mee wil doen is in mijn ogen echt niet oke. Dan koopt ze zelf maar een paard.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:08

@Faline,met nr2 zou ik stoppen. Dit gaat alleen maar ergernis opleveren, want zij weet het naar haar idee beter. Ik ga er maar even vanuit dat het een puber is. Die durven nog wel eens bizarre vragen te stellen.

Zo was ik vorig jaar in gesprek met een potentiële bijrijder die na een paar vragen vroeg of mijn paard niet naar haar manege verhuisd kon worden. Bizar natuurlijk dat iemand die je nauwelijks kent dit durft te vragen.

Bijrijder nr1 een goed gesprek mee voeren en als ze zich dan nog niet aan het schema kan houden, zou ik daar ook afscheid van nemen.

Het moet voor jou een meerwaarde hebben als ze komen en als die meerwaarde er niet is dan kost het alleen maar tijd en heb je er ergernis van.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:19

ik zou inderdaad ook nummer 1 nog een kans geven. als er een goede reden is waarom ze chaotisch kan overkomen dan kun je misschien ook even bij jezelf gaan kijken wat jij er aan kunt doen om het voor haar zo prettig mogelijk te maken om langs te komen. ik lees namelijk dat meisje 1 wel ambitieus is, en graag wil (want ze heeft meerdere bijrijdpaarden). misschien is het idd verstandig om een week met haar mee te kijken, er achter komen wat ze leuk vind en wat ze nodig heeft, en dan daar een passend plan voor maken. dit maakt haar gemotiveerd denk ik.

Verder nummer 2... pfoe.... ergens laat ze wel zien dat ze graag wil.. maar die vraag zou mij in het verkeerde keelgat schieten.... kijk dat je een bijrijdpaard zoekt om te leren, dat is goed. dat is een hele goede voorbereiding naar de stap om een eigen paard te kopen. Maar dan jou te vragen om je eigen pony aan haar over te laten.. nee sorrry: dan koop maar een eigen paard. jij hebt neem ik aan geen pony gekocht om aan iemand ''te schenken'' omdat die gene een opleiding wil doen en jij dan als het ware in de weg staat.

dus: door gaan met nummer 1. nummer 2: heel duidelijk tegen haar zijn, vind ze dat vervelend dan zou ik haar toch de deur wijzen..

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:31

Ik kan me alleen maar bij de bovenstaande reacties aansluiten. Als iemand mij zou vragen om niets meer met mijn eigen paard te doen (en daarbij ook nog eens laat doorschemeren dat mijn manier eigenlijk niet goed is) dan is het heel snel gedaan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:46

aaidaa schreef:
Ik kan me alleen maar bij de bovenstaande reacties aansluiten. Als iemand mij zou vragen om niets meer met mijn eigen paard te doen (en daarbij ook nog eens laat doorschemeren dat mijn manier eigenlijk niet goed is) dan is het heel snel gedaan.


Ik sluit mij ook aan bij de bovenstaande reacties.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 13:36

Bedankt voor alle snelle antwoorden! Ik kan mij daar wel goed in vinden eigenlijk!

Onderstaande heb ik ook al eens aan zitten denken. Hey zou mij ook best een paar centen waard zijn als ik een bijrijder zou hebben waar ik en mijn paarden ook daadwerkelijk wat aan hebben, zonder dat ik daar zelf alsnog veel tijd in moet steken. (Wat ik niet heb, anders deed ik het zelf wel.)

Gizeppie schreef:
Daphara schreef:
Ik betaal mijn huidige bijrijder gewoon! Scheelt een bende ergernis, penny's en rompslomp en er gebeurt precies wat we afspreken. Daarnaast vindt ze het ook leuk om Duke te verzorgen en dat doet ze vrijwillig, dus poetsen, wassen, vlechten en de tijd die ze daarin steekt betaal ik niet voor, maar geven me wel een goed gevoel bij haar.

Maar goed, zij heeft van paarden trainen, verzorgen en lesgeven haar werk gemaakt (of hier is ze mee bezig, ze is net 20 jaar) en zij traint mijn paard dus ook echt. Vanwege wat lichamelijke problemen kon ik het zelf tijdelijk niet en het is dan echt een uitkomst om een goede bijrijder te hebben die hem tenminste 3x per week oppakt. Gisteren zat ik er voor het eerst weer op sinds zij 4 weken terug begonnen is, wat een heerlijkheid zeg om zo je paard weer op te kunnen pakken! Dat is mij elke cent waard!

Ik heb soms het idee dat men hier eigenlijk zoekt in een bijrijder, dat wat ik gevonden heb in de bijrijder van Duke, en dan nog het liefst zou hebben dat die bijrijder hen ook nog betaald voor het "voorrecht" op hun paard te mogen rijden.

Ik ben daarin wat simpeler, mijn paard heeft er voordeel van om door deze bijrijder gereden te worden, dus ik ben diegene die betaalt. Ik betaal echt geen mega hoor bedrag, maar zeker genoeg om het voor alle partijen leuk te houden.


Ik sta er net zo in als jij.. Ik heb idd liever dat mijn paard goed gereden word en dat het voor mij alleen maar een voordeel is, dan dat iemand moet betalen om op mijn paard te rijden..

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:19

Bijrijder 2 zou voor mij idd ook exit zijn. Vind namelijk hondsbrutaal zo'n vraag, dat vraag je simpelweg niet, dan koopt ze maar een eigen.

Parelli methode heeft een aantal goede punten, maar er zit ook dingen bij waarbij ik zelf mijn twijfels heb in de paardvriendelijkheid. Dus alles zou ik zelf niet toelaten bij mijn paarden.

Maar exit zou jou enorm aan frustraties schelen.

Bijrijder 1 zou ik ook nog een kans geven.
Neemt ze ook lessen met de pony bij een goede instructrice, zo ja, ga met zn drieën om tafel en maak een trainingsplan. Dan heeft ze 2 stokken achter de deur om de trainingsplan te volgen. Daarnaast wordt het voor alle partijen duidelijker waar je naar toe wil.

Zo nee, een goede instructrice kan een fijn extra hulpmiddel zijn om de trainingsplan te volgen. Zie hierboven.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:57

Dankjewel voor je antwoord!
Ik vond de vraag inderdaad ook wel heel apart. Ze zei er wel gelijk zelf bij dat ze ook wel snapte dat het een rare vraag was, maar het dan toch aansnijden..?
Plus het gesprekje wat we gehad hebben, waar ik op dat moment niet bij stil stond, maar ik zat me gewoon tov haar te verantwoorden over wat ik met mijn eigen paard doe en op welke manier. Ook te gek voor woorden eigenlijk.
Na bovenstaande tips en adviezen ben ik er wel over uit en is het helemaal niet een overtrokken reactie dat ik haar weg wil sturen.

Het andere meisje heeft in begin wel les gehad met paard, maar dat liep helaas niet goed. Paard ging in de staak en bouwde teveel spanning op. Het is mij niet precies duidelijk waarom dat gebeurde en ook degene die les gaf wist het niet, omdat paardlief bij mij heel dat gedrag niet laat zien. En het is niet zo dat het meisje er zichtbaar heel anders of raar op zit te doen. Enige zichtbare verschil tussen haar en mij is ons gewicht, maar het lijkt me heel raar dat dat de reden is.
Vanwege het staken hadden we dus een longeerschema gemaakt voor als ze alleen was en samen met mij heel rustig het rijden weer oppakken. Ik denk dat dat grondwerk haar wat tegenvalt, maar zal toch echt nodig zijn als ze ergens naartoe wil werken.
Met haar zal ik dus nog maar een keer zo'n soort schema maken. :j

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:34

Faline schreef:
Dankjewel voor je antwoord!
Ik vond de vraag inderdaad ook wel heel apart. Ze zei er wel gelijk zelf bij dat ze ook wel snapte dat het een rare vraag was, maar het dan toch aansnijden..?
Plus het gesprekje wat we gehad hebben, waar ik op dat moment niet bij stil stond, maar ik zat me gewoon tov haar te verantwoorden over wat ik met mijn eigen paard doe en op welke manier. Ook te gek voor woorden eigenlijk.
Na bovenstaande tips en adviezen ben ik er wel over uit en is het helemaal niet een overtrokken reactie dat ik haar weg wil sturen.

Het andere meisje heeft in begin wel les gehad met paard, maar dat liep helaas niet goed. Paard ging in de staak en bouwde teveel spanning op. Het is mij niet precies duidelijk waarom dat gebeurde en ook degene die les gaf wist het niet, omdat paardlief bij mij heel dat gedrag niet laat zien. En het is niet zo dat het meisje er zichtbaar heel anders of raar op zit te doen. Enige zichtbare verschil tussen haar en mij is ons gewicht, maar het lijkt me heel raar dat dat de reden is.
Vanwege het staken hadden we dus een longeerschema gemaakt voor als ze alleen was en samen met mij heel rustig het rijden weer oppakken. Ik denk dat dat grondwerk haar wat tegenvalt, maar zal toch echt nodig zijn als ze ergens naartoe wil werken.
Met haar zal ik dus nog maar een keer zo'n soort schema maken. :j


Weetje wat ik denk he.. Ik vind het respect dat je zoveel moeite investeert in bijrijders. Maar al die tijd die je hierin steekt had je misschien ook kunnen steken in jezelf met de paarden.. kost het niet meer energie dan t oplevert?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:48

Ja tot die conclusie was ik ook al een beetje gekomen :o
Was ergens wel blij bijrijders te hebben en ook geen zin om opnieuw te gaan zoeken, dus vandaar dat ik ook wel twijfelde over wat te doen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:31

Als grondwerk haar tegen valt, dan heeft ze nog te weinig inzicht in variatie en de waarom grondwerk belangrijk is.
Misschien is les in grondwerk een belangrijk puntje. Je kunt ontzettend veel met grondwerk, grondwerk is niet alleen longeren. Je kunt lange lijnen, lange teugelen, spelletjes etc.
Piaffe, passage, travers en vele andere oefeningen kun je vanaf de grond trainen met lange teugelen of klassieke dressuur.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:44

Hier wel een succes verhaal :D
Ik was helemaal niet op zoek naar een bijrijder
maar deze kwam zo op m'n pad.
We werken allebei via dezelfde principes (alleen is zij verder dan ik)
Mijn pony komt nu meer aan het werk, komt hierdoor beter in model en conditie.
Ik ben nog steeds vrij om naar mijn pony te gaan wanneer ik wil
doordat onze werktijden verschillen.
Bijrijder kan dus ook (vrijwel) altijd komen,
het kan voor mijn pony zeker geen kwaad om twee keer op een dag wat te doen.
Ideaal voor allebei.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:08

myk_en_shant schreef:
Als grondwerk haar tegen valt, dan heeft ze nog te weinig inzicht in variatie en de waarom grondwerk belangrijk is.
Misschien is les in grondwerk een belangrijk puntje. Je kunt ontzettend veel met grondwerk, grondwerk is niet alleen longeren. Je kunt lange lijnen, lange teugelen, spelletjes etc.
Piaffe, passage, travers en vele andere oefeningen kun je vanaf de grond trainen met lange teugelen of klassieke dressuur.


Ik heb 0 verstand van grondwerk, kun je mij vertellen wat hier het voordeel van is dan?
Ik rij recreatief en verder staan mijn paarden zoveel mogelijk op de wei.
Ik heb vroeger wel reining (western) getraind met mijn paardje maar mijn huidige twee hebben daar niet echt de behoefte aan dus vandaar recreatief.
Ik fiets ook met regelmaat met ze.
Ik zou graag willen weten wat ik hun met grondwerk kan bieden naast afwisseling maar ik geloof niet echt dat ze dit leuker vinden als lekker het bos in...

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:21

Barabas om goed de gangen van je paard te leren kennen is longeren een fijn middel om te gebruiken, je kunt bijvoorbeeld zien of je paard onbelast in takt en regelmaat loopt. Dit is een heel belangrijk gegeven voordat je op een paard kruipt, wanneer je erop zit en je paard loopt niet in takt en regelmaat, dan zit ergens een probleem, dit kan rijtechnisch zijn, of harnachement niet passend, of lichamelijk is er iets aan de hand.
Zodra je vanaf de grond kan herkennen waar er storingen vandaan komen, dan geeft dit jou informatie om dit op te kunnen lossen.
Bedenk maar eens, wat doe je als één van de eerste dingen als je paard niet zuiver loopt, juist ja je zet hem aan de longeerlijn op een grote volte, dan kun je vanuit het midden je paard bestuderen en constateren waar het ongemak vandaan komt.

Grondwerk gebruik je ook om je paard onbelast te gymnastiseren, of een nieuwe oefening aan te leren zonder extra moeilijk te maken met balans te vinden onder de man.

Daarnaast versterkt het je band met je paard.

Grondwerk bestaat niet alleen uit simpelweg rondjes aan de longeerlijn te slingeren, je hebt verschillende manieren om op de grond bezig te zijn.

Longeren enkele lijn of dubbele lijn, maar ook op de volte of juist de hele baan gebruiken.
Lange lijnen.
Lange teugelen zijn enkele voorbeelden van grondwerk.

Maar grondwerk is ook je paard aan de hand begeleiden van stal naar land / poets plaats etc etc. Tijdens deze momenten wil je niet dat je paard jouw meesleurt naar waar je paard heen wilt.

Grondwerk is een heel breed begrip en met sommige stromingen zoals Parelli, Freestyle etc zijn het hele belangrijke onderdelen in de opleiding van je paard.

liesie55
Berichten: 103
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:17

Hoi allemaal,
Na meerdere advertenties voor een bijrijder, weet ik het ook niet meer!
Nu 3 dagen weer een advertentie op bokt en ruim 400 x bekeken. Uitkomst : 1 reactie en nog een twijfel ook.... Ik begrijp het niet! Waarom is het zo moeilijk om een bijrijder te vinden? Ik heb 2 paarden M/Z dressuur en ik zoek iemand voor 2 dagen per week. Iemand die wil leren en zelf ook beter wilt worden. Ik vraag geen bijdrage, maar toch kan ik niks vinden. Hebben jullie tips????

Isa_Sofie

Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:24

liesie55 schreef:
Hoi allemaal,
Na meerdere advertenties voor een bijrijder, weet ik het ook niet meer!
Nu 3 dagen weer een advertentie op bokt en ruim 400 x bekeken. Uitkomst : 1 reactie en nog een twijfel ook.... Ik begrijp het niet! Waarom is het zo moeilijk om een bijrijder te vinden? Ik heb 2 paarden M/Z dressuur en ik zoek iemand voor 2 dagen per week. Iemand die wil leren en zelf ook beter wilt worden. Ik vraag geen bijdrage, maar toch kan ik niks vinden. Hebben jullie tips????


Misschien de minimale leeftijd aanpassen? Voor de rest ziet het er prima uit!

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:03

Klinkt toch heel goed! Als het bij mij op stal was had ik zeker gereageerd :j