Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:22

*kruipt onder meeleessteen vandaan*

Maar als ik een mail terug zou krijgen dat iemand er nog even over na moet denken komt dat bij mij ook niet heel enthousiast over moet ik zeggen. Ik heb liever dat iemand er gewoon even over nadenkt en me dan een dag of 2 later een mail terugstuurt. En vergeet ook niet dat niet iedereen iedere dag zijn of haar mail checkt. Gun iemand ook de tijd om te reageren.

goldenarrow

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:21

Of dat iemand het stuurt, de ander het de volgende dag pas leest, dat evt. nog moet overleggen, maar eerst nog op school/werk zit. 24 uur is zo voorbij. 2 dagen vind ik een prima termijn.

Maar andersom ook wel gehad dat mensen mij een berichtje sturen waarin ze een paard aanbieden, ik daar op reageer en vervolgens niks meer hoor. Tsja, dan niet :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:24

Ik vind stelling, buiging en een pasje wijken toch wel echt de absolute basis om heel eerlijk te zijn. Ik snap je wel hoor Fleur. Toen ik van de manege af kwam en een verzorgpaard kreeg dacht ik dat ik ook best goed kon rijden. Immers, ik mocht op de manege ook op privépaarden rijden en zat in de hoogste groep. Ik begon met het verzorgen van een hele brave haflinger, waarmee ik bij de plaatselijke club kon lessen. Later ook nog een jong paard kunnen rijden dat net onder het zadel was. Het ging redelijk en wat was ik trots! Maar als ik daar nu op terug kijk reed ik toen nog helemaal niet zo goed. Ik kwam wel rond, paardje was op zich wel nagevelijk, maar er zat niet echt een trainingswaarde aan mijn rijden. Nu heb ik het geluk gehad dat ik inmiddels bij een ontzettend goede instructeur kan lessen (waarbij ik me regelmatig een mongool te paard voel :+ ) en dat ik ook goede paarden heb kunnen rijden (waaronder een inter 2 paard). Als ik zie wat ik allemaal heb geleerd over correct (!) een paard rijden, dan staat dat niet in verhouding met wat ik heb geleerd toen ik nog op de manege reed. En ik ben nog steeds geen topruiter en maak nog genoeg fouten, maar nu weet ik in ieder geval dat ik nog veel moet leren.

Het is ook helemaal niet erg om toe te geven dat je nog veel moet en wil leren. Zou ik een paard hebben dan zou ik dat liever horen dan wanneer je zegt een paard correct te kunnen rijden, maar dat in de praktijk dus flink tegenvalt. Verder zou ik ook dat stukje lessen bij de manege proberen los te laten. De meeste eigenaren willen dat je bij hun instructeur lest, zodat het rijden redelijk met elkaar overeen komt. Je kan geluk hebben hoor (ik mocht de haflinger ook meenemen naar de clublessen), maar dat is dan eerder mooi meegenomen als het kan. Ik zou er niet specifiek naar op zoek gaan :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:35

Fleur, we proberen je niet af te kraken maar alleen te helpen he :) Door juist wat realistischer te kijken naar je eigen kunde en de mogelijkheden die je hebt tot lessen in verhouding met de eisen die je hebt hoop ik juist dat je een heel leuk paardje gaat vinden! Maar hou er gewoon wel rekening mee dat een eigenaar dus liever heeft dat je bij hun instructeur gaat lessen dan dat je bij een manege lest. Want het is nou eenmaal heel anders, ook op de goede maneges! Ik vind het zelf juist heel verwarrend om bij meerdere mensen te lessen, want allemaal zeggen ze wat anders. Ik les dus alleen bij mensen die mijn instructeur aanraadt, omdat hij zelf de hele wereld over vliegt voor lessen en clinics en mij dus niet wekelijks kan helpen. En voor een paard is het ook verwarrend om allemaal verschillende hulpen te krijgen, dus het is juist alleen maar aan te raden om te lessen bij de instructeur waar de eigenaar ook bij lest.

En ja, je kan het vinden. Ik heb 2 paard bijgereden die ik mee mocht nemen naar les. Beide leslocaties lagen vlak bij de plek waar de paarden gestald waren zodat ik er onder het zadel naartoe kon. En zeker bij dat tweede paard reed ik er eigenlijk voornamelijk voor de gezelligheid en niet per se voor de leswaarde :+ Maar ga er niet vanuit dat een eigenaar dat zomaar goed vindt, dan kan het juist alleen maar leuk zijn als het wél mag :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:47

Het is niet dat manegeruiters per definitie slechter rijden dan mensen met eigen paarden, maar je leert op een manege over het algemeen niet hoe je een paard traint. En voor mij zit er best een groot verschil tussen gewoon rijden en een paard trainen. Is ook maar net wat je zoekt als eigenaar natuurlijk. Jij hebt zo te lezen net zo lief iemand die je paard gewoon beweging geeft, maar er zijn ook best wat eigenaren die dat juist wel willen. En dat er op het wedstrijdterrein genoeg in de krul gelopen paarden lopen ben ik helemaal met je eens. Ik wacht met smart op de dag dat dat geen punten meer oplevert.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:12

Dat is denk ik deels te verklaren omdat er zoveel plekken zijn waar je gratis kan komen, bijvoorbeeld omdat je de eigenaar er veel mee helpt. En dat hoeven echt niet altijd knollen te zijn waar je nog net een stapritje mee kan maken :+ In mijn ervaring is dat vaak bij mensen met meerdere paarden die zelf niet rijden en/of de paarden niet de aandacht kunnen geven die ze zouden moeten krijgen. En die zijn dan heel blij dat er iemand is die kan helpen.

Sterker nog: ik heb nu bij 4 verschillende personen gereden waarbij ik er bij 3 geen bijdrage hoefde te leveren en ook geen klusjes hoefde te doen, en 1 waarbij ik zowel een bijdrage leverde als klusjes moest doen :+ En die eerste 3 waren alledrie mensen met meerdere paarden, die zelf niet/nauwelijks rijden en die wel de paarden wat extra aandacht gunnen. Eigenlijk wel interessant om zo over na te denken, ben benieuwd of er meer mensen zijn die die ervaring hebben. Overigens doe ik vaak wel gewoon de klusjes erbij hoor, is voor mij net zo goed ontspanning als het rijden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:14

Ik help nu sinds een tijdje op een hobbyfokkerij. Superleuk, maar naast mijj fulltime baan is het wel te veel om alle paarden aandacht te kunnen geven. Dus zochten de eigenaar en ik er een verzorgster bij. Puur voor het aandacht geven aan de paarden, beetje grondwerken, poetsen, dat soort dingen. Er hoeven geen klusjes gedaan te worden en het is gewoon gratis. Momenteel kan je alleen niet rijden, maar op termijn liggen de plannen er om een aantal paarden in te gaan rijden. Dus eigenlijk gewoon een plek voor iemand die lekker met de paarden bezig wil zijn, maar niet per se hoeft te rijden. Nu zou er gisteren iemand komen kijken. Speciaal de paarden nog even op stal laten staan zodat ze kon helpen de paarden in de paddocks te zetten en wij een beetje konden zien hoe ze met ze om gaat. Een uur na de afgesproken tijd was er nog niemand. Haar nog geprobeert te bellen, maar het nummer was niet bereikbaar en ook de app reageerde ze niet op. Echt supervervelend, want je deelt je avond er wel op in. Dus gaat de zoektocht weer verder := En het is eigenlijk heel vrijblijvend, je hoeft niks, maar mag heel veel. Ze mogen ook zo vaak komen als ze willen. Voeren, mesten en de paarden binnen en buiten zetten wordt gewoon gedaan. Als iemand het leuk vindt mogen ze best helpen, maar dat hoeft niet. Het is juist om de veulens en jaarlingen gewoon wat extra aandacht te geven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:13

Nou, meisje heeft het berichtje wel gelezen, maar niet meer gereageerd. Nu ook maar hier op Bokt een advertentie aangemaakt (eerst alleen op MP). Hopelijk dat er wat leuke mensen reageren :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:17

Het is ook lastig, want vaak wordt er wel een bepaald wedstrijdniveau gevraagd (ruiter moet minimaal L1 rijden bijvoorbeeld), maar als je nooit de kans krijgt om wedstrijden te rijden kan je dat niveau nooit officieel halen natuurlijk. Maar ik snap wel dat het ook lastig is om je paard daarvoor uit te lenen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:26

En toch zijn er heel veel mensen die dat wel vragen. Heb zelf heel lang bijgereden en ben ook heel veel van dat soort advertenties tegengekomen. Vond dat altijd wel heel lastig, want ik heb nooit de mogelijkheid gehad om officieel te starten en kreeg op die manier de kans ook niet. Terwijl ik wel een bepaald niveau heb gehaald, maar dat waren studentenwedstrijden en dus niet vergelijkbaar met een bijrijdpaard, al is het maar omdat je met die wedstrijden het paard niet kent :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:59

Bij ons is het juist dat we iemand zoeken die niet per se hoeft te rijden, maar die ook lol haalt uit grondwerk/poetsen/longeren. Die ook mee wil helpen met de veulens opvoeden. Klusjes hoeven niet gedaan te worden hier, dat kunnen we ook zelf. Maar we gunnen de paarden wel wat extra aandacht.

Het niet hoeven rijden is het allerbelangrijkste. We hebben genoeg paarden staan, maar geen paarden die goed zijn doorgereden. 1 is nu ruitermak, maar die rij ik liever zelf even goed door en met de rest zijn we nog bezig met zadelmak maken. We hebben nu een hele fijne verzorgster die met heel veel helpt en die het ook leuk vindt om samen met mij de paarden zadelmak te maken (zij op de grond en ik er op). Daar hebben we echt heel veel geluk mee gehad.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:03

Ziet er netjes uit. Ik zou je op basis van dit bericht wel uitnodigen :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:37

Ik tem wel, Br33z3r-taal mag niet op Bokt _O- :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 15:31

Ik ben ook op zoek, voor onze arabische merrie. Ik vraag wel een bijdrage voor het rijden, maar ze hoeven geen klusjes te doen en daarnaast hebben we nog een hele stal vol paarden waar ze ook mee mogen werken aan de hand, indien ze dat leuk vinden (en veulens knuffelen is altijd goed :)) ). Maar hier ook nog 0.0 aan reactie helaas. Terwijl er écht veel mogelijk is, ook wedstrijden bijvoorbeeld, maar dan wil ik wel eerst dat iemand een beetje een band opbouwt. En er valt ook veel te leren, want we zijn met diverse dieren bezig om ze zadelmak te maken, onze huidige verzorgster helpt ons nu daarbij (die vindt dat hartstikke tof, zolang zij maar met haar beide benen op de grond mag blijven _O- ), maar dat zou voor een nieuw iemand misschien ook wel heel interessant kunnen zijn. Een beetje niks moet en heel veel mag idee. Maarja, geen reacties, dus dat is wel jammer.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:49

Gizeppie schreef:
goldenarrow schreef:
Ik ben ook op zoek, voor onze arabische merrie. Ik vraag wel een bijdrage voor het rijden, maar ze hoeven geen klusjes te doen en daarnaast hebben we nog een hele stal vol paarden waar ze ook mee mogen werken aan de hand, indien ze dat leuk vinden (en veulens knuffelen is altijd goed :)) ). Maar hier ook nog 0.0 aan reactie helaas. Terwijl er écht veel mogelijk is, ook wedstrijden bijvoorbeeld, maar dan wil ik wel eerst dat iemand een beetje een band opbouwt. En er valt ook veel te leren, want we zijn met diverse dieren bezig om ze zadelmak te maken, onze huidige verzorgster helpt ons nu daarbij (die vindt dat hartstikke tof, zolang zij maar met haar beide benen op de grond mag blijven _O- ), maar dat zou voor een nieuw iemand misschien ook wel heel interessant kunnen zijn. Een beetje niks moet en heel veel mag idee. Maarja, geen reacties, dus dat is wel jammer.

Is de arabische merrie groot? Veel mensen zijn wel lang en zwaar.. Toen ik opzoek was naar een professionele ruiter die mijn E pony wel wilde doorrijden, was ook erg lastig te vinden. Veel waren te zwaar en te lang.

Ik zou wel eerlijk zijn. Ik zou ook niet graag me nek breken voor andermans paard haha.. Ik stap ook niet meer zo maar overal op, zeker niet zadeldak maken. Heb ik wel gedaan in Engeland, maar toen werkte ik voor die stal. Dat vind ik wat anders.

Ze is vrij groot voor een arabier, rond de 1.55m. Ik ben zelf 1.63 en 70kg en dat past prima, dus de gemiddelde volwassene zal er zeker op passen. De merrie zelf is verder trouwens gewoon braaf, maar wel sensibel. Maar als je haar gewoon bij de les houdt dan merk je daar vrij weinig van.

Wat betreft het zadelmak maken, het is zeker niet de bedoeling dat de bijrijder als eerste op het paard stapt hoor! Ik ben nogal van de veiligheid en breek liever dan eerst zelf mijn nek voor ik een ander erop laat (of het moet een professionele ruiter zijn die ik ervoor betaal oid). Maar ik heb wel iemand nodig op de grond. Dat doet nu onze huidige verzorgster, maar we zoeken dus nog iemand erbij (momenteel 9 paarden en dat worden er meer _O- ) en dan is het misschien voor diegene ook hartstikke leuk om mee te maken hoe wij nou het beleerproces aanpakken. We zijn nu rustig aan met de 3e bezig van dit jaar zadelmak te maken, dus het komt vrij vaak voor :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:15

Nou, hier zou iemand komen kijken om 19u. 19u20 toch maar een berichtje gedaan of ze nog kwam, maar er was iets tussen gekomen, dus het ging niet meer lukken. Laat dat dan even weten :roll:

Verder had er nog iemand van 13 gereageerd, maar die wel een eigen paardje heeft gehad. Ben heel benieuwd, klonk wel enthousiast :) Is eigenlijk iets aan de jonge kant, maar bij een geschikt iemand vind ik het echt niet erg om er wat extra tijd in te steken :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:06

Ik snap dat ook niet :roll:

Wij hebben er nu 2 meiden bij. 1 die wat jonger is en nog heel onervaren maar die wel heel graag wil leren en heel enthousiast is. En eentje die wel wat meer ervaring heeft en die wel zelfstandig aan de gang kan :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:58

Wij willen JUIST meer van dat soort mensen. Het meerendeel hier is niet zadelmak (en te jong om zadelmak te maken), maar we zoeken juist mensen die het leuk vinden om het jonge grut hier aandacht te geven. Maar de meesten willen rijden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:46

Alle mensen die iets zoeken zonder te rijden in Brabant mogen zich hier komen melden :+ Er staan er 12, dus genoeg tut-mogelijkheden :))

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:36

Wij hebben 12 paarden en werken allebei vrij veel. Dus om ze allemaal de liefde en aandacht te geven die ze verdienen zoeken we verzorgers. Wel iets anders dan een bijrijder natuurlijk, want 11 van de 12 zijn niet bereden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:30

Ik zou ook niet snel voor een haflinger gaan om heel eerlijk te zijn. Niet omdat ik denk dat ze niets kunnen, maar ik heb gewoon helemaal niks met het ras. Ik ben in mijn hele leven nog maar 1 haflinger tegen gekomen die ik wel leuk vond, en heb er toch best wel wat gezien :+ Maar ja, wij hebben arabieren, dat zal veel mensen vast ook afschrikken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 19:10

Maar wat ik zeg: het is dus niet altijd dat mensen denken dat een haf niks kan, maar ik heb zelf gewoon niks met het ras. Het ras heeft bepaalde kenmerken die mij niet aanstaan, dus zou ik er niet snel voor kiezen. Al zou hij GP lopen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:25

Ik vind ze vaak wat stug qua karakter, ze missen voor mij ook een beetje dat vuur. Meer een beetje van 'ik doe wel wat je vraagt omdat het moet, maar ik sta liever gras te eten'. Ook zijn ze voor mij een beetje saaiig. En daarnaast vind ik ze ook gewoon echt niet mooi :+ En ik vind de gangen niet fijn, heel erg vlak vaak. En ja, er is altijd die ene speciale haflinger die dat natuurlijk allemaal niet heeft, maar de enige leuke die ik ken is dood, en ik ken er écht veel.

Maar ik heb dan ook arabieren, dus ongeveer het tegenovergestelde van een haflinger _O-

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:08

Rassen worden gefokt omdat men bepaalde raseigenschappen (zowel uiterlijk als karakter) wil behouden. Een Arabier is weer heel anders dan een Haflinger of een Lusitano of een KWPN'er. En binnen een ras zijn de paarden ook weer heel verschillend (ik heb 12 arabieren, dus je hoeft mij dat echt niet te vertellen), maar de écht ingefokte raseigenschappen komen wel overeen. Het vuur en de enorme mensgerichtheid (mits je hun vertrouwen hebt) van de Arabier is iets waar al duizenden jaren op gefokt is, dat had je vroeger ook echt nodig want je moet niet hebben dat je paard je in de steek laat midden in de woestijn. Als ik iets van ze vraag doen ze het omdat ze het graag voor mij doen, vraagt een ander het dan krijgen ze de spreekwoordelijke middelvinger. Mooi voorbeeld was toen wij op vakantie waren en vrienden de paarden overdag (ivm 40 graden) binnen wilden zetten. Ze kregen er geen 1 te pakken, dus ze hebben de hele week buiten gestaan. Vervolgens komen wij thuis en staat alles direct weer aan het hek. Ik hou daar wel van, dat eigengereide (maar ook ik heb wel een keer 2 uur in de stromende regen gestaan vanwege diezelfde eenkennigheid _O- )

En ook een arabier kan gewoon een goede rug hebben, of een brede. Mijn rijmerrie heeft een vrij brede rug (maar weer niet zo breed als een trekpaard natuurlijk), en we hebben een 2-jarige merrie met een ontzettend correcte rug. Dus ze zijn er wel, maar er wordt teveel op hoofd gefokt en te weinig op correcte bouw.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:01

Of je leest gewoon wat je wil lezen natuurlijk, want volgens mij zeg ik juist dat elk paard anders is, maar het gros wél bepaalde overeenkomende kenmerken heeft :roll: Maar ga lekker je gang joh +:)+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie