Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:58

Marsu schreef:
Ik merk dat facebook nog het best werkt.
Maar ze haken vaak af op niet alleen naar buiten mogen of een vergoeding.
Je ziet heel veel reacties bij warmbloedpaarden, maar oudere paarden of kleinere zoals fjorden en ijslanders zijn een stuk minder populair helaas.

Bijrijders hebben tegenwoordig een groot eisenlijstje.. Ik merk dit ook op stal hoor. We hebben een aantal leuke bijrijders rondlopen. Die ook echt wel goed voor je paard zorgen. Een daarvan had meerdere koudbloeden aangeboden gekregen en een wat ouder paard, maar dit wilde hij niet, want hij wilde een paard op niveau..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:02

goldenarrow schreef:
Ik ben ook op zoek, voor onze arabische merrie. Ik vraag wel een bijdrage voor het rijden, maar ze hoeven geen klusjes te doen en daarnaast hebben we nog een hele stal vol paarden waar ze ook mee mogen werken aan de hand, indien ze dat leuk vinden (en veulens knuffelen is altijd goed :)) ). Maar hier ook nog 0.0 aan reactie helaas. Terwijl er ├ęcht veel mogelijk is, ook wedstrijden bijvoorbeeld, maar dan wil ik wel eerst dat iemand een beetje een band opbouwt. En er valt ook veel te leren, want we zijn met diverse dieren bezig om ze zadelmak te maken, onze huidige verzorgster helpt ons nu daarbij (die vindt dat hartstikke tof, zolang zij maar met haar beide benen op de grond mag blijven _O- ), maar dat zou voor een nieuw iemand misschien ook wel heel interessant kunnen zijn. Een beetje niks moet en heel veel mag idee. Maarja, geen reacties, dus dat is wel jammer.

Is de arabische merrie groot? Veel mensen zijn wel lang en zwaar.. Toen ik opzoek was naar een professionele ruiter die mijn E pony wel wilde doorrijden, was ook erg lastig te vinden. Veel waren te zwaar en te lang.

Ik zou wel eerlijk zijn. Ik zou ook niet graag me nek breken voor andermans paard haha.. Ik stap ook niet meer zo maar overal op, zeker niet zadeldak maken. Heb ik wel gedaan in Engeland, maar toen werkte ik voor die stal. Dat vind ik wat anders.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 15:56

Daphara schreef:
Ik betaal mijn huidige bijrijder gewoon! Scheelt een bende ergernis, penny's en rompslomp en er gebeurt precies wat we afspreken. Daarnaast vindt ze het ook leuk om Duke te verzorgen en dat doet ze vrijwillig, dus poetsen, wassen, vlechten en de tijd die ze daarin steekt betaal ik niet voor, maar geven me wel een goed gevoel bij haar.

Maar goed, zij heeft van paarden trainen, verzorgen en lesgeven haar werk gemaakt (of hier is ze mee bezig, ze is net 20 jaar) en zij traint mijn paard dus ook echt. Vanwege wat lichamelijke problemen kon ik het zelf tijdelijk niet en het is dan echt een uitkomst om een goede bijrijder te hebben die hem tenminste 3x per week oppakt. Gisteren zat ik er voor het eerst weer op sinds zij 4 weken terug begonnen is, wat een heerlijkheid zeg om zo je paard weer op te kunnen pakken! Dat is mij elke cent waard!

Ik heb soms het idee dat men hier eigenlijk zoekt in een bijrijder, dat wat ik gevonden heb in de bijrijder van Duke, en dan nog het liefst zou hebben dat die bijrijder hen ook nog betaald voor het "voorrecht" op hun paard te mogen rijden.

Ik ben daarin wat simpeler, mijn paard heeft er voordeel van om door deze bijrijder gereden te worden, dus ik ben diegene die betaalt. Ik betaal echt geen mega hoor bedrag, maar zeker genoeg om het voor alle partijen leuk te houden.

Ik sta er net zo in als jij.. Ik heb idd liever dat mijn paard goed gereden word en dat het voor mij alleen maar een voordeel is, dan dat iemand moet betalen om op mijn paard te rijden..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:23

0000 schreef:
barbaras schreef:
Ik kom ook weer even aanwaaien, t is wel een flinke uitdaging een passend iemand te vinden zeg pfff.

Sommige zeggen dat ze behoorlijke ervaren zijn enz maar als ze dan met een iets drukkere pony mee gaan rondje wandelen dan lukt dat zelfs al niet....

Ik krijg beetje het idee dat paarden met karakter toch wel heel spannend zijn voor de meeste mensen?

In mijn ervaring heeft dat vooral te maken met gebrek aan inzicht. Als zo'n meisje word wijsgemaakt dat ze op jonge en lastige ponys rijd op de manege is het niet gek dat ze zichzelf gaan overschatten. Dat er buiten de manege nog een wereld aan andere typen paarden bestaat en dat dat lastige manegepaard in die wereld misschien niet helemaal als zo lastig of druk gezien word, weten ze simpelweg niet. Zelfde verhaal met de 'gevorderde ruiters', zodra ze op een goed opgeleid of misschien juist jong paard stappen komen ze er pas achter welke kennis en ervaring nog mist. Hoe klein kun wereld eigenlijk was...het is lang niet altijd bewust dat mensen zich wat overschatten of zaken te optimistisch bekijken. Bij sommige komt het na de eerste cultuurshock best snel goed, die gebruiken het om bloedfanatiek alles te gaan leren en ervaren. En anderen blijven liever in het kleine wereldje waar ze wel al bij de beteren horen. Moet ieder voor zich weten natuurlijk maar uit de eerste groep kan je met wat begeleiding wel fijne mensen halen hoor.

Ja dat is ook gebrek aan inzicht. Geen kennis hebben over hoe te handelen op dat moment. Over het algemeen zijn manege paarden braaf, omdat ze anders niet ingezet kunnen worden in de lessen..

Mensen die idd graag willen leren zullen een goede bijrijder kunnen worden hoor. Ik zelf ben ook op de manege begonnen en vanaf mijn 13de gaan bijrijden (inmiddels wel in bezit van eigen paard). Maar ik heb ook op veel leuke/leerzame paarden mogen rijden/mee mogen werken van natural horsemanship tot ZZzwaar paarden.. Het kan dus wel.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:46

aaidaa schreef:
Ik kan me alleen maar bij de bovenstaande reacties aansluiten. Als iemand mij zou vragen om niets meer met mijn eigen paard te doen (en daarbij ook nog eens laat doorschemeren dat mijn manier eigenlijk niet goed is) dan is het heel snel gedaan.

Ik sluit mij ook aan bij de bovenstaande reacties.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:34

Faline schreef:
Dankjewel voor je antwoord!
Ik vond de vraag inderdaad ook wel heel apart. Ze zei er wel gelijk zelf bij dat ze ook wel snapte dat het een rare vraag was, maar het dan toch aansnijden..?
Plus het gesprekje wat we gehad hebben, waar ik op dat moment niet bij stil stond, maar ik zat me gewoon tov haar te verantwoorden over wat ik met mijn eigen paard doe en op welke manier. Ook te gek voor woorden eigenlijk.
Na bovenstaande tips en adviezen ben ik er wel over uit en is het helemaal niet een overtrokken reactie dat ik haar weg wil sturen.

Het andere meisje heeft in begin wel les gehad met paard, maar dat liep helaas niet goed. Paard ging in de staak en bouwde teveel spanning op. Het is mij niet precies duidelijk waarom dat gebeurde en ook degene die les gaf wist het niet, omdat paardlief bij mij heel dat gedrag niet laat zien. En het is niet zo dat het meisje er zichtbaar heel anders of raar op zit te doen. Enige zichtbare verschil tussen haar en mij is ons gewicht, maar het lijkt me heel raar dat dat de reden is.
Vanwege het staken hadden we dus een longeerschema gemaakt voor als ze alleen was en samen met mij heel rustig het rijden weer oppakken. Ik denk dat dat grondwerk haar wat tegenvalt, maar zal toch echt nodig zijn als ze ergens naartoe wil werken.
Met haar zal ik dus nog maar een keer zo'n soort schema maken. :j

Weetje wat ik denk he.. Ik vind het respect dat je zoveel moeite investeert in bijrijders. Maar al die tijd die je hierin steekt had je misschien ook kunnen steken in jezelf met de paarden.. kost het niet meer energie dan t oplevert?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:58

liesie55 schreef:
Hoi allemaal,
Na meerdere advertenties voor een bijrijder, weet ik het ook niet meer!
Nu 3 dagen weer een advertentie op bokt en ruim 400 x bekeken. Uitkomst : 1 reactie en nog een twijfel ook.... Ik begrijp het niet! Waarom is het zo moeilijk om een bijrijder te vinden? Ik heb 2 paarden M/Z dressuur en ik zoek iemand voor 2 dagen per week. Iemand die wil leren en zelf ook beter wilt worden. Ik vraag geen bijdrage, maar toch kan ik niks vinden. Hebben jullie tips????

Heb je misschien de advertentie zelf?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:00

its_daantjee schreef:
ik kom even binnenvallen hier. na bijna 2 jaar gaat mijn huidige bijrijdpaard helaas verhuizen. ik ben nog niet actief opzoek, maar lees toch graag mee of er iets voorbij komt in de omgeving van apeldoorn..

vind het met bijrijdpaarden altijd heel lastig, meerdere paarden bijgereden al, maar ook door vervelende situaties regelmatig afscheid moeten nemen. dit was het eerste paard waarvan ik had gedacht dat ik hier niet mee hoefde te stoppen. helaas liep de situatie even anders en wil de eigenaresse haar dichter bij huis hebben, wat natuurlijk heel begrijpelijk is, maar helaas te ver weg voor mij.

Ik ken in Vaassen nog wel mensen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:08

myk_en_shant schreef:
Helaas ben ik ook weer zoekende, wegens verhuizen en werk, zijn er 2 bijrijders gestopt.
Dus de vliegende kiep op stal heeft nu een vast bijrijdpaard gekregen, maar ben nu weer op zoek naar een nieuwe vliegende kiep.

Heb via marktplaats een aantal reacties gehad, maar voornamelijk jonge meisjes, herintreders en personen die zichzelf erg overschatten qua kunnen.
En heel veel reacties van ik rij daar en daar is de lesverplichting dan echt nodig pffffffff.

Pffff zucht kreun steun.

Heb ik dan zo gekke eisen.
Bijrijden zelf is gratis, heb alleen een lesverplichting van 2 x per maand.

Vind jou eis niet zo gek hoor! Zou t zelf ook willen!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:04

Sakura789 schreef:
Nou heel eerlijk, ik heb mijn paard ook niet staan om te knuffelen. Dus dat men wil rijden, lijkt mij op zich wel logisch. Ik ga niet zelf lesgeven, lijkt me niet echt een fijn gevoel als bijrijder. Eventueel verplichten om bij je eigen instructrice te rijden, dat kan ik wel snappen. Hangt er ook echt vanaf, degene die nu mijn paard aan het rijden is, ken ik al een tijdje. Dan hoeft lessen van mij ook niet perse. Ik vind het juist heerlijk om er niet bij te zijn en dat geeft een bijrijder ook veel vrijheid. Ik vertrouw haar volledig met mijn paard.

En dat stukje is er dus vertrouwen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:04

plutolover schreef:
ik heb het allang opgegeven een verzorger/bijrijder voor mijn haf. ik zoek niet eens meer. Geef hem liever dna die 2 dagen of meer extra vrij.

Zo denk ik dus ook