Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:14

lor1_1984 schreef:
Klopt, vandaar dat ik dat wel zou doen in geval van een bijdrage maar bijv stal uitmesten niet. :)

Als de stal dagelijks gemest wordt zou ik daar niet moeilijk over doen, als de stal een week of wat opgepot wordt en verwacht wordt van de bijrijder deze leeg te halen ligt dat mi anders.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:05

Precies. Het gaat er ook om of dingen bij de dagelijkse verzorging van dat paard horen. Als jij er die dag bent dan hoort dat er bij. Anders zou de eigenaar alsnog moeten komen.

Het wordt anders als je van meerdere paarden de stallen, paddock en wei moet uitmesten, soms zelfs van meerdere dagen. Dan gaat het niet alleen meer om de verzorging van je bijrijdpaard, maar van meerdere paarden.

Over een bijdrage:
De bijdrage moet in verhouding staan tot het stalgeld en het aantal dagen dat je het paard tot je beschikking hebt en vrijheid hebt om je eigen plan te trekken.

Een bijdrage van €100,- voor 2 dagen op een stal waar je zelf moet uitmesten, alleen een buitenbak hebt (die vaak nat is) met een stalgeld van 175,- vind ik het bedrag iets uit verhouding.

Een bijdrage van €100,- op een volpension stal van €275,- met altijd beschikbare binnenbak,soms met extra kosten voor de buitenzetten service, stapmolen, of extra hooi bijvoorbeeld, zou veel redelijker zijn. Of ik het er voor over zou hebben is wat anders. Dat hangt af van het totaalpakket van de mogelijkheden met het paard, de klik met en kwaliteit van het paard en de klik met de eigenaar. reisafstand en dus brandstof kosten spelen ook mee. Net als mogelijkheden om te schuiven of ruilen met dagen. etc.

Als ik een heel fijn paard zou bijrijder op een luxe stal met Binnenbak zou ik daar zonder eigen paard wat ik ook kan rijden denk ik tussen de 50 en 100 euro per maand voor over hebben voor 2/3 dagen per week of meer.

anna8668
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:11

Hier is het juist weer lastig om een leuk paard te vinden om bij te rijden. Eigenaren vallen ook niet altijd mee en er moet ook maar net een klik zijn met het paard.

Eerste paard dat ik heb bijgereden, heb ik ruim een jaar gedaan. Na een maand kwam haar jaarling ook, die heb ik ook verzorgd en de stal van uitgemest. En van de een op andere dag waren ze verhuist naar een weiland ergens ver weg. Dat is toen helaas een beetje raar gegaan.

Tweede paardje was ook een jaarling (dus rijden nog niet mogelijk). In die tijd zocht ik iets waar het niet erg was als je een dagje niet kon komen (ivm ziekte van mijn kant) en ik dacht ook dat ik dat niet zou vinden. Daarop heb ik toen wel een reactie gekregen, maar eenmaal ik haar ging verzorgen bleek het opeens wel erg te zijn als ik niet kon en ook dit paard werd na 2 maanden verhuist. In overleg heb ik toen afgesproken dat ik het zou proberen door er met de bus naartoe te gaan. Helaas ging dit ook niet lang en besloten te stoppen.

Daarna was ik er wel klaar mee. Ik heb me aangemeld voor de Facebookgroepen en kijk gewoon de advertenties af en toe door. En toen vond ik een tijd geleden een advertentie tegen die mij onwijs aansprak. Afgesproken en ik had ook echt een klik met het paard (vond de eigenaar ook). Helaas had de eigenaar het heel druk en was het voor haar handiger om daarom voor iemand te kiezen die haar weg op stal daar al beter kende. Helaas, want dit leek mij echt een perfect plekje, paard en eigenaar.

Ik ben nu dus weer rustig die advertenties aan het bekijken. Helaas is er vrij weinig in de omgeving wat ook betaalbaar is en voldoet aan mijn wensen.

Veel eigenaren hier vragen meer dan €100,- en dat heb ik helaas niet. Ik vind het ook belangrijk om nog af en toe een lesje te nemen, dus dat komt er dan nog bovenop. En verder vragen veel eigenaren om minimaal L2 of M niveau. Dat heb ik niet, ik heb nooit officieel wedstrijden gereden... geen idee wat mijn niveau is. Ik denk dat de meeste mensen die een bijrijdpaard ook niet dat niveau zullen hebben, al geef ik de eigenaren geen ongelijk hoor. Ik zou ook liever iemand hebben die een hoog niveau rijdt, als je zo iemand kan vinden. Alleen een beetje jammer voor mij :D

Ik ga gewoon hard sparen en mijn eigen paard kopen :+

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:13

Ik hoef juist niet iemand met een hoog niveau, dat hebben ik en m'n paard ook niet namelijk :')

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:26

joyce B schreef:
Precies. Het gaat er ook om of dingen bij de dagelijkse verzorging van dat paard horen. Als jij er die dag bent dan hoort dat er bij. Anders zou de eigenaar alsnog moeten komen.

Het wordt anders als je van meerdere paarden de stallen, paddock en wei moet uitmesten, soms zelfs van meerdere dagen. Dan gaat het niet alleen meer om de verzorging van je bijrijdpaard, maar van meerdere paarden.

Over een bijdrage:
De bijdrage moet in verhouding staan tot het stalgeld en het aantal dagen dat je het paard tot je beschikking hebt en vrijheid hebt om je eigen plan te trekken.

Een bijdrage van €100,- voor 2 dagen op een stal waar je zelf moet uitmesten, alleen een buitenbak hebt (die vaak nat is) met een stalgeld van 175,- vind ik het bedrag iets uit verhouding.

Een bijdrage van €100,- op een volpension stal van €275,- met altijd beschikbare binnenbak,soms met extra kosten voor de buitenzetten service, stapmolen, of extra hooi bijvoorbeeld, zou veel redelijker zijn. Of ik het er voor over zou hebben is wat anders. Dat hangt af van het totaalpakket van de mogelijkheden met het paard, de klik met en kwaliteit van het paard en de klik met de eigenaar. reisafstand en dus brandstof kosten spelen ook mee. Net als mogelijkheden om te schuiven of ruilen met dagen. etc.

Als ik een heel fijn paard zou bijrijder op een luxe stal met Binnenbak zou ik daar zonder eigen paard wat ik ook kan rijden denk ik tussen de 50 en 100 euro per maand voor over hebben voor 2/3 dagen per week of meer.


Ik ben het met je eens! Het moet in verhouding zijn..Je moet er beiden een voordeel uithalen. Ik zou ook meer betalen voor voorzieningen en een paard waar ik zelf ook veel kan/mag leren. Ik betaalde hiervoor 100 tot 140 euro in de maand. Ik kreeg ook wel ruimte om soms wat extra dagen te gaan..

Ik zelf met mijn eigen paard zou zelf afhankelijk van de dagen wel een klein bedrag vragen, omdat ik graag wil dat iemand serieus is.. Hier hoef ik niks te doen, heb een goede bak, dus volpension, geen klusjes.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:28

anna8668 schreef:
Hier is het juist weer lastig om een leuk paard te vinden om bij te rijden. Eigenaren vallen ook niet altijd mee en er moet ook maar net een klik zijn met het paard.

Eerste paard dat ik heb bijgereden, heb ik ruim een jaar gedaan. Na een maand kwam haar jaarling ook, die heb ik ook verzorgd en de stal van uitgemest. En van de een op andere dag waren ze verhuist naar een weiland ergens ver weg. Dat is toen helaas een beetje raar gegaan.

Tweede paardje was ook een jaarling (dus rijden nog niet mogelijk). In die tijd zocht ik iets waar het niet erg was als je een dagje niet kon komen (ivm ziekte van mijn kant) en ik dacht ook dat ik dat niet zou vinden. Daarop heb ik toen wel een reactie gekregen, maar eenmaal ik haar ging verzorgen bleek het opeens wel erg te zijn als ik niet kon en ook dit paard werd na 2 maanden verhuist. In overleg heb ik toen afgesproken dat ik het zou proberen door er met de bus naartoe te gaan. Helaas ging dit ook niet lang en besloten te stoppen.

Daarna was ik er wel klaar mee. Ik heb me aangemeld voor de Facebookgroepen en kijk gewoon de advertenties af en toe door. En toen vond ik een tijd geleden een advertentie tegen die mij onwijs aansprak. Afgesproken en ik had ook echt een klik met het paard (vond de eigenaar ook). Helaas had de eigenaar het heel druk en was het voor haar handiger om daarom voor iemand te kiezen die haar weg op stal daar al beter kende. Helaas, want dit leek mij echt een perfect plekje, paard en eigenaar.

Ik ben nu dus weer rustig die advertenties aan het bekijken. Helaas is er vrij weinig in de omgeving wat ook betaalbaar is en voldoet aan mijn wensen.

Veel eigenaren hier vragen meer dan €100,- en dat heb ik helaas niet. Ik vind het ook belangrijk om nog af en toe een lesje te nemen, dus dat komt er dan nog bovenop. En verder vragen veel eigenaren om minimaal L2 of M niveau. Dat heb ik niet, ik heb nooit officieel wedstrijden gereden... geen idee wat mijn niveau is. Ik denk dat de meeste mensen die een bijrijdpaard ook niet dat niveau zullen hebben, al geef ik de eigenaren geen ongelijk hoor. Ik zou ook liever iemand hebben die een hoog niveau rijdt, als je zo iemand kan vinden. Alleen een beetje jammer voor mij :D

Ik ga gewoon hard sparen en mijn eigen paard kopen :+


Ja hier liep ik toen ook tegen aan. Er werd van alles van mij verwacht, maar moest ook nog 140 euro bij dokken. Ik was daar toen een beetje zat van.. Ik heb nu sinds twee jaar eigen paarden.. Ik mag niet klagen nu meer..

Als ik zelf iemand zou zoeken zou dat of iemand zijn die ik al ken of iemand die graag wel wilt leren, maar zacht rijd.. Qua niveau kijk ik niet zo naar iemand, maar iemand die vriendelijk rijdt vind ik wel belangrijk..

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:50

Ik betaalde 70,- per maand voor een doe het zepf stal op een grote pensionstalling waar alle faciliteiten aanwezig zijn.

Dit was exclusief les ed. Een prima bedrag, mocht alles doen. Ik bleef ondanks alles hetzelfde bedrag betalen, ook al kon ik een tijdje niet rijden. Helemaal prima. Vind dat er best wat tegenover mag staan. Ik gebruik wel iemands spullen (en paard)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:56

Ik vraag 50 euro per maand waarbij de bijrijder in overleg zo vaak komen als ze wil. Ik heb 2 paarden dus altijd wel iets te rijden :) Ik vraag wel om een kruiwagen mest uit de wei te halen als je er bent en om zoveel mogelijk samen te gaan als we dezelfde dag gaan. Maar ben daar zelf ook heel flexibel in. De stal waar de paarden staan heeft een binnenbak en bos om de hoek, dus eigenlijk alles waar je als ruiter blij van wordt en zelf ben ik niet moeilijk, zo lang je je gezonde verstand maar gebruikt en eerlijk naar de paarden toe bent. En toch is het voor mij best lastig om iemand te vinden. Heb momenteel een hele fijne bijrijdster. Helaas voor mij heeft ze relatief weinig tijd, jonge kinderen en een baan, dus op dr vrije dagen sowieso nog genoeg andere dingen te doen en gebonden aan oppas. Zit soms wel te denken om er nog iemand bij te zoeken, maar na wat ik allemaal gehad heb de afgelopen tijd zie ik dat ook niet helemaal zitten. Vooral mensen die komen proefrijden, helemaal enthousiast zijn en vervolgens een week later ineens melden dat het toch te ver weg is of dat ze toch geen tijd hebben. Kost veel tijd en levert niets op.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:57

Het is inderdaad ook lastig om een bijrijdpaardje die aa de wensen doet te vinden. Het liefst zou ik een western gericht bijrijdpaard vinden maar helaas is dit tot nu toe niet gelukt!

Eind vorig jaar heb ik een maand een jonge tinker verzorgd. Hier betaalde ik 80 euro voor zonder te rijden (al reed ik wel regelmatig op de andere paarden van diezelfde eigenaar). Ik hoefde verder geen klusjes te doen. Helaas had ik totaal geen klik met dit paardje en vond ik het eigenlijk te veel geld voor wat het was. Ik kwam wel aan m'n rijden toe maar wou toch liever met één paard die bandopbouwen. Gelukkig zag de eigenaar dit ook in, vooral dat het inrijden iets was wat ze zelf wou oppakken. Op die diezelfde stal toen beland bij mijn huidige paard. Een bomproef tinker ruin waarmee ik alles mag. Nog steeds weinig klusjes en ik betaal twee tientjes minder. Wel heb ik er een extra fiets voor aangeschaft en moet ik er met de trein naartoe, maar dat is het leed van een paardenmeisje in de stad. Eigenaar een andere bijrijder zijn echt geweldig en ik kan zowel goedkoop dressuur lessen als spring lessen volgen.

Het is alleen geen Western gericht paard.... Dus hou met een schuin ook wel Facebook ed in de gaten.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:19

het is en blijft dubbel..

Ik zit zelf met een tweestrijd haha. Dus ik zou graag jullie mening willen hebben. Ik heb een leuke bijrijder voor stan. Maar na kleine 'opstart' probleempjes. DAt ze afmelden of 2 dagen achter elkaar vond ze toch minder fijn. Had ik haar een bericht gestuurd of ze het nog wel leuk vond? en of ze wel tijd had die 2 dagen voor hem.. Ja dat had ze wel maar 2 dagen rijden of iets doen werdt hem niet.

Ik uitgelegd dat die 2 dagen ze 'zelf' mag weten wat ze met hem wilt doen. En of ze me dan op de hoogte wou brengen als ze bijv echt echt niet kon, zodat ik eventueel zelf zn suplimenten/voer kon geven. En van een dagje geen suplimenten is ook geen ramp (t zijn geen leven onderhoudende medicijnen)

Maar de dag dat ze dan wel meer tijd voor hem heeft doet ze 9 van de 10 keer beetje longeren.. Ik heb der wel eens les gegeven in grondwerk. (doe ik opleiding voor) zodat ze wat meer met hem kan doen ipv alleen maar longeren of wandelen. Bak rijden vind ze zelf niet zo leuk en is meer van de buitenritten. Tja vind ik niet erg maar alleen mag ze niet.. (paard heeft verlatings angst)

DAarnaast heb ik nu voer wat 30 min moet weken. En dat vond ze maar lang. WAarop ik zei van als je gelijk klaar maakt, met beetje poetsen en wat longeren ben je al zo 30 minuten kwijt.

aan ene kant zeg ik zelf het maakt mij niet uit wat je met hem doet, het gaat me meer om zn suplimenten. Maar aan de andere kant knaagt het me wel dat ze bijna niks met hem doet.. Dus kortom ik weet zelf niet wat ik wilt.

Mn vorige die reed wel maar die reed hem zo op de voorhand (hij duikt snel) dat hij vaak bij der ging struikelen.. En met zn atrose beentje is dat niet zo slim idee. Dus vandaar dat ik zoiets had ik zoek iemand waarvan rijden niet belangrijkst is

tja ik snap dat 2 dagen achter elkaar niet idieaal is voor een bijrijder/verzorger. Maar dat zijn net de 2 dagen dat ik werk. Andere dagen heb ik tijd zat voor mijn paard. En die ga ik er niet voor opgeven.

Het mooist zou eigenlijk zijn iemand die rijden niet belangrijk vind. Maar wel leuk vind om grondwerk/werk aan de hand te doen maar dan ook sirieus te doen.

nog betere optie zou zijn. Dat ik in de buurt van mn paard gaat wonen... haha maar krijg me vent nog niet zo ver.... En in mijn omgeving zijn er geen stallen waar ze 24/7 buiten lopen en mooie acomodatie hebben voor mij, en betaalbaar haha dus moet ik 30 min rijden.

oja ik vraag geen bijdrage, en ze hoeft geen klusjes te doen

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:31

Hmm het is me niet helemaal duidelijk wat het punt is. Komt ze niet op de afgesproken dagen? Of is het dat ze dan niet doet wat jij wilt? Want op zich is goed longeren best waardevol toch? Anders zou je haar lessen kunnen laten volgen, dat geeft haar wat richting en doel. En dan bij voorkeur door iemand anders, veel vinden het lastig les te krijgen van de eigenaresse. Dan zijn mensen vaak bang het verkeerd te doen en weggestuurd te worden. Bij een extern persoon is het makkelijker open te zijn.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:05

ik zal proberen duidelijker te omschrijving.

Je hebt longeren en longeren natuurlijk.. Beetje rondjes om je heen laten lopen is natuurlijk niet longeren in mijn ogen. Vooral niet als het maar een kwartiertje is.

Ik heb vermeld dat ze elders mag lessen. Maar ze vind het prima om bij mij te lessen. Bij mij hoef je niet persee bang te zijn als iemand wat verkeerds doet. Ik heb een type paard waar dat gewoon kan en geen ramp is. Zelf maak ik ook fouten en leer ik van. Maar heb haar juist een grondwerkles gegeven zodat ze wat oefeningen/doel met hem heb ipv even in de bak wandelen (dat kan hij in de hitactief stal ook dus zie ik niet als meerwaarde) Of even minder tijd voor hem heeft.

De grondwerk oefeningen kent mn hafje heel goed en met een halve comando weet hij al wat er gevraagd wordt. (ik wil hem ook na mijn opleiding inzetten voor mensen die geen eigen paard hebben maar wel meer willen leren over grondwerk/werk aan de hand, en longeren) Of als mensen net beginen dat ze ook keer met hem aan t werk gaan zodat ze voelen waarvoor ze met hun paard trainen. In begin kan grondwerk wat lastig/niet motiverend zijn omdat het soms wat eenzijdig is in t begin.

Toen heb ik zelf ook 2 lessen genomen met t paard van mn instructrice en wow wat was dat fijn om te voelen. Dan weet je waar je naar toe wilt werken.

Maar ze vrij om bij elders iemand te lessen, dat weet ze ook.



MAar mijn knelpunt is. Ik vind het belangrijkst dat hij zn suplimenten/eten krijgt en wat er daarnaast gedaan wordt vind ik minder belangrijk. Maar aan de andere kant knaagt het me wel dat ze t maar minimaal doet. Zelf op de dag dat ze wel meer tijd voor hem zou hebben, heb ik het gevoel dat ze t maar even snel snel doet.

Dus aan de ene kant zeg ik t maakt mij niet uit wat ze met hem doet, maar aan de andere kant knaagt het me wel dat ze bijna niks met hem doet.. En dat vind ik lastig. .DAn denk ik, ik wat wil ik nou?? ben ik nou zo zeikerd, het is nooit goed, of tref ik nou steeds de 'verkeerde' verzorgers aan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:33

plutolover schreef:
het is en blijft dubbel..

Ik zit zelf met een tweestrijd haha. Dus ik zou graag jullie mening willen hebben. Ik heb een leuke bijrijder voor stan. Maar na kleine 'opstart' probleempjes. DAt ze afmelden of 2 dagen achter elkaar vond ze toch minder fijn. Had ik haar een bericht gestuurd of ze het nog wel leuk vond? en of ze wel tijd had die 2 dagen voor hem.. Ja dat had ze wel maar 2 dagen rijden of iets doen werdt hem niet.

Ik uitgelegd dat die 2 dagen ze 'zelf' mag weten wat ze met hem wilt doen. En of ze me dan op de hoogte wou brengen als ze bijv echt echt niet kon, zodat ik eventueel zelf zn suplimenten/voer kon geven. En van een dagje geen suplimenten is ook geen ramp (t zijn geen leven onderhoudende medicijnen)

Maar de dag dat ze dan wel meer tijd voor hem heeft doet ze 9 van de 10 keer beetje longeren.. Ik heb der wel eens les gegeven in grondwerk. (doe ik opleiding voor) zodat ze wat meer met hem kan doen ipv alleen maar longeren of wandelen. Bak rijden vind ze zelf niet zo leuk en is meer van de buitenritten. Tja vind ik niet erg maar alleen mag ze niet.. (paard heeft verlatings angst)

DAarnaast heb ik nu voer wat 30 min moet weken. En dat vond ze maar lang. WAarop ik zei van als je gelijk klaar maakt, met beetje poetsen en wat longeren ben je al zo 30 minuten kwijt.

aan ene kant zeg ik zelf het maakt mij niet uit wat je met hem doet, het gaat me meer om zn suplimenten. Maar aan de andere kant knaagt het me wel dat ze bijna niks met hem doet.. Dus kortom ik weet zelf niet wat ik wilt.

Mn vorige die reed wel maar die reed hem zo op de voorhand (hij duikt snel) dat hij vaak bij der ging struikelen.. En met zn atrose beentje is dat niet zo slim idee. Dus vandaar dat ik zoiets had ik zoek iemand waarvan rijden niet belangrijkst is

tja ik snap dat 2 dagen achter elkaar niet idieaal is voor een bijrijder/verzorger. Maar dat zijn net de 2 dagen dat ik werk. Andere dagen heb ik tijd zat voor mijn paard. En die ga ik er niet voor opgeven.

Het mooist zou eigenlijk zijn iemand die rijden niet belangrijk vind. Maar wel leuk vind om grondwerk/werk aan de hand te doen maar dan ook sirieus te doen.

nog betere optie zou zijn. Dat ik in de buurt van mn paard gaat wonen... haha maar krijg me vent nog niet zo ver.... En in mijn omgeving zijn er geen stallen waar ze 24/7 buiten lopen en mooie acomodatie hebben voor mij, en betaalbaar haha dus moet ik 30 min rijden.

oja ik vraag geen bijdrage, en ze hoeft geen klusjes te doen


Ik vind wel dat je best wel wat eisen hebt. Kijk ik snap dat je een paard niet op de voorhand mag rijden. Dat is logisch, maar soms komt t voor. Ik heb t ook wel eens hoor vooral bij nieuwe oefeningen. Veel mensen die van een manege afkomen of niet weinig dressuur onderlegt zijn of geen goed les hebben gehad weten simpelweg niet hoe ze een paard op de achterhand moet rijden. Dan moet je basis heel goed zijn.

Het komt idd wel over dat je huidige bijrijder er niet echt veel zin in heeft. Ik rijd ook graag buiten hoor. Maar je kan best creatief zijn. Ik was voor een pony te groot geworden en ben toen gestopt met rijden en ben gaan mennen en klassieke rijkunst gaan doen met de pony. Dit zet ik nu nog steeds in. Ben die pony eeuwig dankbaar wat ik heb geleerd met haar.. ik vond t juist heerlijk 2 dagen achter elkaar..

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:48

even terug komend op diegene die hem te veel op de voorhand reed.

Ook zei moest lessen van mij en zou dit doen bij iemand die ik ken (ze wou zelf graag bij diegene lessen, en ik heb ook van haar les gehad, maar omdat ik de academische kant op ben gegaan, ben ik bij haar gestop) Maar steeds kon ze niet of melden ze zich af bij diegene. Een keer struikelen vind ik echt niet erg. maar 10x in een half uur.. vind ik wat veel. Daarbij kreeg ik er ook last van en ging hij bij mij ook meer struikelen dan normaal. Want ook bij mij struikelt hij wel eens, meestal als hij nog even op moet warmen maar dat is hooguit 1x heel soms 2x, en ik ben zeker ook geen top ruiter) En daarnaast loopt hij gewoon graag op de voorhand

sorry ik was hierin wat onduidelijk haha.

diegene die ik nu heb heeft ook altijd op een manege gereden. En toen zei hem voor eerst ging rijden was ik echt verbaasd hoe voorwaarts ze hem reed en lekker overgangen ging rijden met hem. Daarna zijn we samen nog een keer op rit geweest (ik op de fiets zei op mn hafje, dan vind hij het enigs zin ook wel oke) Maar ook dit moest vanuit mijn kant komen. En opzich snap ik dat ook wel. Ik zou ook niet zo snel aan de eigenaar dingen vragen. ;-)

Dus ik vind het lastig omdat ik besef wat ik zelf toch kritische ben dan ik dacht haha. Ik kom nu heel negatief over maar omdat ik niet zo goed weet wat ik er mee moet

aangezien mn hafje maar 1.40 is ik snel reactie van jonge meiden krijgt. En zei gewoon volwassen en zelf minder weegt dan ik, en ook niet te lang voor hem is.

Maar ik kijk het even aan. Misschien heb ik wel een heeel verkeerd gevoel erbij. En doet ze wel wat meer met hem haha.

MEt haar vorige verzorgpaard kon ze alleen op rit, en ze gaf ook aan ik ben echt van de ritten. Toen zei ik ook hij kan niet alleen op rit. En ik vind fijn als je hem eerst leert kennen. Ze doet hem pas ongv vanaf dec/januari. Dus kans wil ik zeker geven. zitten nu pas in maart haha.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:37

plutolover schreef:
even terug komend op diegene die hem te veel op de voorhand reed.

Ook zei moest lessen van mij en zou dit doen bij iemand die ik ken (ze wou zelf graag bij diegene lessen, en ik heb ook van haar les gehad, maar omdat ik de academische kant op ben gegaan, ben ik bij haar gestop) Maar steeds kon ze niet of melden ze zich af bij diegene. Een keer struikelen vind ik echt niet erg. maar 10x in een half uur.. vind ik wat veel. Daarbij kreeg ik er ook last van en ging hij bij mij ook meer struikelen dan normaal. Want ook bij mij struikelt hij wel eens, meestal als hij nog even op moet warmen maar dat is hooguit 1x heel soms 2x, en ik ben zeker ook geen top ruiter) En daarnaast loopt hij gewoon graag op de voorhand

sorry ik was hierin wat onduidelijk haha.

diegene die ik nu heb heeft ook altijd op een manege gereden. En toen zei hem voor eerst ging rijden was ik echt verbaasd hoe voorwaarts ze hem reed en lekker overgangen ging rijden met hem. Daarna zijn we samen nog een keer op rit geweest (ik op de fiets zei op mn hafje, dan vind hij het enigs zin ook wel oke) Maar ook dit moest vanuit mijn kant komen. En opzich snap ik dat ook wel. Ik zou ook niet zo snel aan de eigenaar dingen vragen. ;-)

Dus ik vind het lastig omdat ik besef wat ik zelf toch kritische ben dan ik dacht haha. Ik kom nu heel negatief over maar omdat ik niet zo goed weet wat ik er mee moet

aangezien mn hafje maar 1.40 is ik snel reactie van jonge meiden krijgt. En zei gewoon volwassen en zelf minder weegt dan ik, en ook niet te lang voor hem is.

Maar ik kijk het even aan. Misschien heb ik wel een heeel verkeerd gevoel erbij. En doet ze wel wat meer met hem haha.

MEt haar vorige verzorgpaard kon ze alleen op rit, en ze gaf ook aan ik ben echt van de ritten. Toen zei ik ook hij kan niet alleen op rit. En ik vind fijn als je hem eerst leert kennen. Ze doet hem pas ongv vanaf dec/januari. Dus kans wil ik zeker geven. zitten nu pas in maart haha.


Een lastige situatie vind ik. Maar ik vind ook wel dat je heel wat eisen hebt en kritisch bent. En dan ga je nooit een goede verzorger vinden. Weetje niet iedereen kijkt zoals een eigenaar. Een verzorger kijkt vanuit een andere kijk dan jij. Eigenaren hebben vaak een toekomst beeld/doel. Voor een verzorger kan t anders zijn, omdat dit paard niet t hele paarden leven bij een verzorgster blijft. Mijn paard loopt Z zwaar, maar van 1/2 keer per week bij iemand anders gaat hij echt niet veel slechter lopen, tenzij iemand Mn in zn mond trekt of m dood maakt aan de hulpen (hij is al niet voorwaarts). Ik zou er gewoon over in gesprek gaan en dan komen daar vanzelf wel dingen uit.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:19

Mijn haf heeft atrose dus dan vind ik 10x struikelen in half uur wel veel. Vooral als diegene dan ook niet gaat lessen..

Tuurlijk heeft een verzorger een andere kijk erop. Maar ik vraag geen bijdrage geen klusjes. Is dan invensteren in lessen van 20€ voor half uur eens in de 2/3 weken te veel gevraagd? Maar goed dat ging om de vorige verzorgster ;-)

Ik verwacht zeker niet dat iemand die 1 a 2x rijdt hem nog niet goed kent hem gelijk super rijdt. Zoals ik al zei ik ben ook geen ster ruiter.

Maar goed deze rijdt wel lekker voorwaarts alleen mis ik motivatie. En vind zeker niet erg als ze bij iemand anders wilt lessen. Want ze gaf wel aan dat ze lessen wilt en bij mij was geen probleem. Maar als ik erom moet vragen wanneer ze gaat lessen, vind ik als eigenaar niet leuk. Wilt ze bij een ander ook geen probleem. Maar dan zou ik wel graag regelmaat in willen zien..

Maar naast dat ze niet rijdt doet ze daarnaast ook weinig met hem. En dan denk ik, vind je t dan wel leuk?

Ik heb dit al eens aangekaart en ze zei dat ze wel tijd voor hem heeft enz. Ik vroeg laatst wanneer ze wilt lessen. En was haar antwoord komende weken heel druk. Oke prima,(ze heeft goede rede opgegeven). Dus hopelijk komt ze na de drukte er zelf mee.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:27

plutolover schreef:
Mijn haf heeft atrose dus dan vind ik 10x struikelen in half uur wel veel. Vooral als diegene dan ook niet gaat lessen..

Tuurlijk heeft een verzorger een andere kijk erop. Maar ik vraag geen bijdrage geen klusjes. Is dan invensteren in lessen van 20€ voor half uur eens in de 2/3 weken te veel gevraagd? Maar goed dat ging om de vorige verzorgster ;-)

Ik verwacht zeker niet dat iemand die 1 a 2x rijdt hem nog niet goed kent hem gelijk super rijdt. Zoals ik al zei ik ben ook geen ster ruiter.

Maar goed deze rijdt wel lekker voorwaarts alleen mis ik motivatie. En vind zeker niet erg als ze bij iemand anders wilt lessen. Want ze gaf wel aan dat ze lessen wilt en bij mij was geen probleem. Maar als ik erom moet vragen wanneer ze gaat lessen, vind ik als eigenaar niet leuk. Wilt ze bij een ander ook geen probleem. Maar dan zou ik wel graag regelmaat in willen zien..

Maar naast dat ze niet rijdt doet ze daarnaast ook weinig met hem. En dan denk ik, vind je t dan wel leuk?

Ik heb dit al eens aangekaart en ze zei dat ze wel tijd voor hem heeft enz. Ik vroeg laatst wanneer ze wilt lessen. En was haar antwoord komende weken heel druk. Oke prima,(ze heeft goede rede opgegeven). Dus hopelijk komt ze na de drukte er zelf mee.


Ik zou er eens face to face in over gesprek gaan, samen bij het paard. Jij vraagt aan haar waar ze tegen aan loopt en jij legt uit wat je erbij voelt of waar je je vraagtekens bij hebt.

20 euro is niet veel idd.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:32

Gizeppie schreef:
plutolover schreef:
Mijn haf heeft atrose dus dan vind ik 10x struikelen in half uur wel veel. Vooral als diegene dan ook niet gaat lessen..

Tuurlijk heeft een verzorger een andere kijk erop. Maar ik vraag geen bijdrage geen klusjes. Is dan invensteren in lessen van 20€ voor half uur eens in de 2/3 weken te veel gevraagd? Maar goed dat ging om de vorige verzorgster ;-)

Ik verwacht zeker niet dat iemand die 1 a 2x rijdt hem nog niet goed kent hem gelijk super rijdt. Zoals ik al zei ik ben ook geen ster ruiter.

Maar goed deze rijdt wel lekker voorwaarts alleen mis ik motivatie. En vind zeker niet erg als ze bij iemand anders wilt lessen. Want ze gaf wel aan dat ze lessen wilt en bij mij was geen probleem. Maar als ik erom moet vragen wanneer ze gaat lessen, vind ik als eigenaar niet leuk. Wilt ze bij een ander ook geen probleem. Maar dan zou ik wel graag regelmaat in willen zien..

Maar naast dat ze niet rijdt doet ze daarnaast ook weinig met hem. En dan denk ik, vind je t dan wel leuk?

Ik heb dit al eens aangekaart en ze zei dat ze wel tijd voor hem heeft enz. Ik vroeg laatst wanneer ze wilt lessen. En was haar antwoord komende weken heel druk. Oke prima,(ze heeft goede rede opgegeven). Dus hopelijk komt ze na de drukte er zelf mee.


Ik zou er eens face to face in over gesprek gaan, samen bij het paard. Jij vraagt aan haar waar ze tegen aan loopt en jij legt uit wat je erbij voelt of waar je je vraagtekens bij hebt.

20 euro is niet veel idd.


Dat was ik al zeker van plan om te doen

Maar omdat ik zo aan mijzelf twijfel

Blijkbaar ben ik kritischer dan ik dacht

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:39

@plutolover

Helaas hebben sommige mensen een iets andere kijk dan wij als eigenaren. Een manege ruiter is vaak minder breed bekend. Ik was dat toen ook. Ik wist niet goed wat mogelijk was. Je wilt het graag samen doen, dus snap je wel hoor. Maar het is wel lastig hoor.. Ik denk dat je een aantal dingen los moet laten.. dus het invullen (misschien doet ze wel iets meer dan je denkt). Of denken van goh ze is goed voor Mn paard, is lief voor hem en hij krijgt eten. Je biedt dingen aan en zij mag er gebruik van maken, maar als ze liever aan klooit ook goed..

Mijn paard is liever lui dan moe. Als hij maar veel knuffels krijgt en aandacht Dan is het voor hem ook oké.. dan moet ik dat stukje training maar los laten..

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:44

Eigenlijk denk ik dat je vooral bang bent Plutolover, bang dat ze er mee stopt omdat ze er niets aan vindt. Ik kan me die angst wel voorstellen, als je het idee krijgt dat ze geen plezier aan beleeft dan is de kans natuurlijk groot dat ze stopt en dan zit je weer zonder. Je komt echter maar op 1 manier erachter of ze er wel of geen plezier in heeft en dat is het haar vragen. En dan niet via whatsapp oid, maar irl. En geen genoegen nemen met een "ja wel hoor" maar door vragen. En dan nog weet je niet zeker of iemand anders eerlijk is, maar daar moet je dan maar wel vanuit gaan.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:22

Zo zou ik ook denken Amable. Ik zou het idd gewoon vragen. Kan goed dat ze niet weet wat ze kan doen en nog niet durft.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:44

Ind ik ga t ook na vragen. Komende weken is ze erg druk. De rede weet ik en daarvoor alle begrip.

emily17
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:57

Hier is het juist weer heel lastig om een leuke verzorgpony te vinden. Veel mensen zoeken iemand van 18+ of 20+. Of dan is het voor mij net weer te ver weg, of de pony is te klein.

Ben al een halfjaar actief op zoek naar een verzorgpony... overal advertenties plaatsen maar niets werkt. Terwijl ik zo’n beetje alles kan doen: rijden, bijdrage betalen, grondwerk, stallen uitmesten, etc.

Nou ja, maar gewoon blijven zoeken dan :j

Nu had ik nog een vraag aan de paardeneigenaren: wat zijn de belangrijkste punten als jullie naar een verzorgster/bijrijdster zoeken? Misschien dat dat mij kan helpen...

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:07

femke19 schreef:
Hier is het juist weer heel lastig om een leuke verzorgpony te vinden. Veel mensen zoeken iemand van 18+ of 20+. Of dan is het voor mij net weer te ver weg, of de pony is te klein.

Ben al een halfjaar actief op zoek naar een verzorgpony... overal advertenties plaatsen maar niets werkt. Terwijl ik zo’n beetje alles kan doen: rijden, bijdrage betalen, grondwerk, stallen uitmesten, etc.

Nou ja, maar gewoon blijven zoeken dan :j

Nu had ik nog een vraag aan de paardeneigenaren: wat zijn de belangrijkste punten als jullie naar een verzorgster/bijrijdster zoeken? Misschien dat dat mij kan helpen...


Waar ik naar zou kijken als eigenaar.. Ik denk dat het ook per paard een beetje verschilt. Mijn dressuurpaard is vrij braaf onder het zadel, houdt van aandacht. Als jij niks van hem vraagt zal hij ook geen weerstand geven/grapjes uithalen. Hij is alleen lastig aan de hand, dat zou wel een ding zijn voor een jonger iemand.

- Ik zou toch kijken voor iemand van 16/18+ (heeft te maken met verzekering/verantwoordelijkheid).
- Iemand die betrouwbaar is/netjes met mijn spullen om gaat..
- Iemand die per keer een verslagje vertelt over hoe het ging..
- Iemand die mijn paard net zo leuk vindt als ik zelf.
- Iemand die graag zou willen leren/les neemt..
- Iemand die het leuk vindt te rijden, maar ook open staat voor dingen op de grond..
- Iemand die gewoon lekker bezig is, graag overlegt of met ideeën komt/plezier heeft van mijn paard..
- Bijdrage zou voor mij niet eens hoeven (sta wel op volpension), maar het is mijn paard, dus wil de kosten zelf betalen.
- Iemand die graag recreatief rijdt - mijn dressuurpaard gaat niet meer de ring in, dus iemand zonder wedstrijdambities, maar wel iemand die het leuk vindt te leren of mijn paard te zien als leerpaard.

goldenarrow

Berichten: 8658
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:59

Bij ons is het juist dat we iemand zoeken die niet per se hoeft te rijden, maar die ook lol haalt uit grondwerk/poetsen/longeren. Die ook mee wil helpen met de veulens opvoeden. Klusjes hoeven niet gedaan te worden hier, dat kunnen we ook zelf. Maar we gunnen de paarden wel wat extra aandacht.

Het niet hoeven rijden is het allerbelangrijkste. We hebben genoeg paarden staan, maar geen paarden die goed zijn doorgereden. 1 is nu ruitermak, maar die rij ik liever zelf even goed door en met de rest zijn we nog bezig met zadelmak maken. We hebben nu een hele fijne verzorgster die met heel veel helpt en die het ook leuk vindt om samen met mij de paarden zadelmak te maken (zij op de grond en ik er op). Daar hebben we echt heel veel geluk mee gehad.