Melissa, zadel- en bitloos, @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Melissa, zadel- en bitloos, @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 22:16

Hay allemaal,

Hier mijn eerste HAW met Melissa.
Melissa is een 11 jarige draver die ik sinds een tijdje bitloos rij. Dit omdat ze zo erg op druk van het bit reageerd dat ze alleen maar meer gaat rennen. Ik ben heel rustig aan begonnen met het bitloos rijden en heb eerst veel grondoefeningen gedaan. Alles is langzaam opgebouwd en zeker niet overhaast Lachen Ze is heel gevoelig op degene die erop zit en daardoor soms wel wat moeilijk..

Maar ondanks het rustig aan doen had ik toch weer wat hulp nodig. Dus Lupi (:P) lief aangekeken en in ruil voor een fotoshootje van haar paard heeft ze me vandaag weer eens les gegeven Haha!
Ik reed zonder zadel omdat ze heel kaal is van het verharen en ik het zadel dan voor haar niet prettig vind. Het halstertouw zit om haar nek omdat ik te veel steun zoek bij de teugels wanneer we iets harder gaan dan stap.

Het is zeker nog niet perfect en er zaten beroerde stukken tussen, maar de ontspanning is er (meestal). We hebben vooral veel gestapt en daarin zijn we aan het werk gegaan.
Uiteindelijk kwam de achterhand er goed onder, stonden we bijna vierkant stil en was er een hooop ontspanning Haha!
Ik was moe maar voldaan toen we klaar waren, en Melissa hoop ik hetzelfde Knipoog Het is iig zeker voor herhaling vatbaar en voorlopig kan ik weer aan het werk.

Hier zijn ze dan:

1.Afbeelding
Instappen
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding
7.Afbeelding
Recht wegstappen is erg moeilijk..
8.Afbeelding
Netjes stilgestaan Haha!
9.Afbeelding
10.Afbeelding
11.Afbeelding
12.Afbeelding
13.Afbeelding
14.Afbeelding
15.Afbeelding
Erg moe, maar voldaan Haha!

Zoals je kan zien is er nog een hoop om aan te werken, maar ze liep vandaag af en toe zo geweldig al Haha!

Punten waaraan ik moet werken:
~Handen lager houden af en toe
~Veel minder aan die teugels zitten (dankje Lupi voor het verbeteren.. was wel lastig Knipoog)
~Minder mee bewegen met het paard
~M'n benen rustiger en meer naar achteren houden (ik gooi ze naar voren wanneer ik mijn evenwicht verlies...)
~...

Lied

Re: Melissa, zadel- en bitloos, @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:26

He Rianne!

Ik vind het er heel netjes uitzien hoor! Het is zowiezo moeilijk om je evenwicht te vinden zonder zadel.. En dan ook nog goed zitten.. ik kan dat ook nooit hoor Tong uitsteken Maar ik vind dat je netjes zit. Het lijkt op de foto's niet dat je haar hindert ofzo. En het is echt super dat je haar met zo'n halstertje alleen kan rijden!

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:31

leuke fotos

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:42

ziet er lekker ontspannen uit.
ze heeft mooie ruime gangen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:07

ziet er netjes uit hoor!
Rij je nu met gewone teugels aan je touwhalster? Ik kan het niet goed zien. In ieder geval, áls het zo is, is het verstandiger om met een iets zwaardere teugel te rijden, bijvoorbeeld een touwteugel met clips, of wat ook regelmatig gedaan wordt, twee halstertouwen.
Op die manier is het halster veel stabieler, omdat de zwaartekracht te clip naar beneden trekt. Je hebt dan veel minder teugel nodig om iets te bereiken, want je hulpen zijn veel duidelijker.
Gewoon een tipje voor de volgende keer.

Groetjes, Lacuna

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:29

Ziet er lekker ontspannen uit
ik ben nu ook bezig om soms zo
te rijden

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:30

Het ziet er wel goed uit, mijn paard zou het niet toelaten haha

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 13:23

Lacuna schreef:
ziet er netjes uit hoor!
Rij je nu met gewone teugels aan je touwhalster? Ik kan het niet goed zien. In ieder geval, áls het zo is, is het verstandiger om met een iets zwaardere teugel te rijden, bijvoorbeeld een touwteugel met clips, of wat ook regelmatig gedaan wordt, twee halstertouwen.
Op die manier is het halster veel stabieler, omdat de zwaartekracht te clip naar beneden trekt. Je hebt dan veel minder teugel nodig om iets te bereiken, want je hulpen zijn veel duidelijker.
Gewoon een tipje voor de volgende keer.

Groetjes, Lacuna

Ja het zijn idd gewone teugels. Maar zeker een goede tip zeg, had er nog nooit zo oven na gedacht. Vond m'n halstertouw altijd te zwaar, maar als je het zo zegt dan zal ik het zeker eens proberen.
Bedankt Haha!

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:58

Leuk hoor! Ik heb het ook een keer gedaan zonder bit en zonder zadel. Is echt leuk! het ziet er lekker ontspannen uit!