Witte plekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-01 19:32

Mijn Des heeft witte plekken op haar rug, ik heb ze vorig jaar ontdekt toen ze haar wintervacht kreeg. Ze zitten aan weerszijden van de rug naast de schoft, en wat verder naar achter (zeg maar onder je kont). Ik heb vorige zomer met een heel dun dekje gereden, geef daar de schuld aan. Wat denken jullie? Volgens mij past het zadel verder goed (schoft ligt mooi vrij), schuift niet, heeft er ook geen last van (gehad).
[img]../upload/161/1-4_plekken_rug.jpg[/img]


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 19:37

ziet er inderdaad als een drukplek uit. zonde gaat niet meer weg. maar op zich maakt het niet uit of je met een dik/dun of zonderdekje rijd zolang het zadel maar goed ligt tenzij het dekje erg vies was of dubbel lag of je je paard niet(goed) had gepoetst.
Drukplekken krijgen ze namelijk van het zadel.
Op zich is de enige reden dat je met een dekje rijd om het zadel te beschermen tegen het zweet van je paard waardoor het leer breekt en het vulselvan de kussens gaat klonteren

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-01 19:40

Wat zou jij mij aanraden dan? Dat zadel lag er voor vorig jaar al 1.5 jaar op, en er was niets aan de hand. Die 1.5 jaar reed ik met een bontsjabrak, en vorig zomer dus met een heel dun flutsjabrakje (heb ik meteen weggemikt). Ik dacht eraan om van de zomer een dunner sjabrak tre nemen (bont zweet zo, vooral met langere ritten, en dat lijkt mij wel te irriteren) en dan een bonten zadelonderlegger te gebruiken. Het is trouwens al een stuk minder geworden nu de wintervacht er bijna uit is..

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 19:43

Wanneer is ie voor het laatst opgevuld? omdat mijn zadel op verschillende paarden ligt laat ik 'm 1 keer in het jaar helemaal leeg halen en opnieuw vullen.
alks het steeds op hetzelfde paard ligt zou ik het toch eens in de 2 jaar ff laten bijvullen.
of in elk geval even laten zien.
Vraag wat hij er van vind. een paard kan ook aankomen /afvallen of een andere spieropbouw krijgen maar het zadel blijft hetzelfde.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-01 20:06

Ik heb hem zelf nog nooit laten opvullen, maar is een 2e handsje bij Divoza weg. Mischien toch een ideetje om hem eens te laten zien... Maar als het nog niet hoeft worden opgevuld?

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 20:11

Hoi,
Hoe oud is je paard? Het kan zijn dat je paard toch uit het zadel is gegroeid.
Die witte haren zijn drukplekken en die verschijnen toch niet zomaar. Misschien moet je toch eens aan een ander zadel gaan denken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 21:09

hey, dat heeft honey dus ook, alleen zij heeft ze op de schouder, ongeveer 10cm onder de schoft.
Daar zit dus geen zadel.
voor mij is het ook Verward maarja

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-01 22:39

Stef:
Floor is een keer hard met d'r billen tegen een hek van 't wildrooster opgelopen er was geen wond wel zat er een dikke kras wat er uitzag als een striem opgezwollen na een tijdje kwamen er op die plek langzaam witte haren tussen de vosharen door en nu heeft ze een witte kras over d'r kont Lachen
Dus ik denk dat het op zich niet eens door langdurige wrijving/irritatie hoeft te komen misschien dat Honey zich gestoten heeft?

ene een 2de hands kan super op je paard liggen maar nooit zo goed als een nieuw zadel dat of op maat gemaakt is of is ingereden op de rug van jouw paard.
Ik zelf breng mijn zadel 1 keer per jaar weg voor een nieuwe vulling omdat ie opzoveel paarden ligt mijn oude zadel bracht ik elke 2 jaar weg voor controle van de vulling of ie niet was gaan klonteren etc.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-01 19:21

Mijn paardje is 14 jaar. Heb vanmiddag al met Divoza gebeld om te informeren wat opvullen kost. Ga denk ik woensdag even heen`om het zadel te laten zien. Er zitten inderdaad wel wat rimpeltjes aan de onderkant, maar dat was volgens mij ook al zo toen ik het zadel kocht...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-01 19:33

Marjon heeft ook van die kleine witte vlekjes Lachen ( niet alleen op de plek waar een zadel ligt)
ze krijgt er ieder jaar meer, en we hebben de hoop opgegeven dat het nog weggaat hahaha

Ach eigenlijk ziet het er wel schattig uit!

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-01 19:59

In het begin had mijn paard ook veel meer witte haren, her en der onder het sjabrak verspreid. Ik heb toen al eens een berichtje gezet op Horses, en daar dachten ze dat ze mischien wat "schimmelig" zou worden. Maar die losse haren zijn nu weg, en het zijn inderdaad witte plekken nu. Alleen onder het zadel. Morgen maar even met mijn zadel heen...dan heb ik wat meer zekerheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers