Hoe gebruik je eigenlijk correct een zweep?

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

0llie

Hoe gebruik je eigenlijk correct een zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-24 00:04

Als ik mijn teugels in 1 hand neem om het paard een tikje bij te geven om wat actiever te worden dan geef ik eigenlijk automatisch een tik op z'n kont. Mijn instructrice zegt wel eens dat ik een tik bij moet geven achter mijn kuit, maar dit voelt helemaal niet natuurlijk om te doen. Ik rij altijd met een dressuurzweep van (volgensmij) 110cm.
Doe ik het dan wel goed of moet het echt achter mijn kuit? En zo ja hoe doe ik dat dan want ik denk dat ik dan alleen maar ga klungelen.

Matheno

Re: Hoe gebruik je eigenlijk correct een zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:06

Sowieso zou het niet nodig hoeven zijn om je teugels in 1 hand te nemen om de zweep te gebruiken.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 00:25

Och jeetje. Toen ik nog paardenmeisje was, nog geen eigen visie had en getraind werd door mijn toenmalige trainer (die was van het flink aanpakken), leerde ik: simpel tikje op de bil, teugels in 1hand en een mep op de bil, tik achter je been of in de hals voor je zadel. Inmiddels ben ik verstandig geworden en heb ik mijn paarden getraind op het geven van been en rijd ik zonder zweep. Je moet leren werken als team, niet als opperhoofd of baas.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 06:53

Wil je je paard naar voren drijven, dan gebruik je de plek die je vanaf de grond met je hand doet, of de plek van been als je erop zit.
Mooiste is natuurlijk als je deze überhaupt niet nodig hebt om te slaan maar dat is niet jouw vraag

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 06:56

Toen ik nog op een manege reed, leerde ik het zo;
Zachtjes been geven.
Geen reactie? Iets harder been geven.
Nog steeds geen reactie? Been geven en met je zweepje een tik achter je kuit om de beenhulp te versterken.

Een tip op de kont is feitelijk geen hulp, maar een straf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:05

0llie schreef:
Als ik mijn teugels in 1 hand neem om het paard een tikje bij te geven om wat actiever te worden dan geef ik eigenlijk automatisch een tik op z'n kont. Mijn instructrice zegt wel eens dat ik een tik bij moet geven achter mijn kuit, maar dit voelt helemaal niet natuurlijk om te doen. Ik rij altijd met een dressuurzweep van (volgensmij) 110cm.
Doe ik het dan wel goed of moet het echt achter mijn kuit? En zo ja hoe doe ik dat dan want ik denk dat ik dan alleen maar ga klungelen.

Beide kan, maar..het is belangrijk om niet eerst de teugels in 1 hand te nemen en een harde lel te geven. Dat is niet de bedoeling en geen correct gebruik.

Koop een zweep die lang genoeg is zodat je beide teugels gewoon vast kunt blijven houden en niet per ongeluk in de mond zit. Dan is het een kwestie van goede timing, dus been - geen reactie- direct een tikje. Die niet hard hoeft te zijn, het schrik effect en de timing zijn belangrijker..paard moet naar voren. En dan consequent bijhouden..niet paard weer zelf laten afzakken in tempo.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:12

Elisa2 schreef:
Beide kan, maar..het is belangrijk om niet eerst de teugels in 1 hand te nemen en een harde lel te geven. Dat is niet de bedoeling en geen correct gebruik.

Koop een zweep die lang genoeg is zodat je beide teugels gewoon vast kunt blijven houden en niet per ongeluk in de mond zit. Dan is het een kwestie van goede timing, dus been - geen reactie- direct een tikje. Die niet hard hoeft te zijn, het schrik effect en de timing zijn belangrijker..paard moet naar voren. En dan consequent bijhouden..niet paard weer zelf laten afzakken in tempo.

Ben het helemaal met bovenstaande eens!

Ik ben nu met een "projectje" bezig die behoorlijk flegmatiek en afgestompt is
in het rijden, en eigenlijk wil ik hem zo min mogelijk tikken en prikken, dus de sporen zijn inmiddels
ook af, want ik sta er gewoon niet meer achter om zo te moeten rijden :o

Punt is alleen, dat hij heel erg in de rem gaat op het moment dat hij in verbinding komt, wanneer ik dan bijvoorbeeld mijn zweep overpak ( doe ik inmiddels niet meer ) dan ben ik alles kwijt en sprint hij naar voren :=

Die timing is dus echt zo vreselijk belangrijk, slaan doe ik ook niet meer, het is meer kietelen en aangeven dat ik reactie wil!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:22

Jullie gaan er gelijk vanuit dat ts een lel geeft.. ze heeft het over een tikje.
En teugels in 1 hand snap ik ergens wel...tikken vanuit je hand met teugels geeft weer gerommel in de mond.
Het overpakken van de teugels ook natuurlijk,maar ik snap ergens wel dat dit zo geleerd word.

Uiteraard niet lellen, maar een tikje bij kan prima.
Maar wel op het juiste moment zodat het paard hey associeert met kuit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:26

Heb je deze vragen al gesteld aan je instructrice? Die huur je namelijk in juist om dit soort dingetjes te bespreken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:28

Jolliegirl schreef:
Jullie gaan er gelijk vanuit dat ts een lel geeft.. ze heeft het over een tikje.
En teugels in 1 hand snap ik ergens wel...tikken vanuit je hand met teugels geeft weer gerommel in de mond.
Het overpakken van de teugels ook natuurlijk,maar ik snap ergens wel dat dit zo geleerd word.

Uiteraard niet lellen, maar een tikje bij kan prima.
Maar wel op het juiste moment zodat het paard hey associeert met kuit.

Maar als je wilt dat het paard het associeert met kuit wil je ook op die plek het tikje geven en dan zou je teugels niet in 1 hand hoeven te pakken. Want daar zie je juist dat er een hoop gerommel bij komt, teugels in 1 hand, arm naar achteren en tik en dan weer teugels erbij pakken. En dan dus ook vaak weer per ongeluk een ophouding aan de voorkant.
Plus dat je dus de reactie op kuit wilt, dus is die plek veel logischer om een tikje te geven, de kont niet. De enige keer dat ik zweep aanleg op de kont is als ik die opzij wil hebben. Maar dan zorg ik alsnog voor een zweep die lang genoeg is, zodat de verbinding hetzelfde blijft.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:34

Tikje achter je kuit als het paard niet op je been reageert.

Ik doe het zo: Ik geef kuitdruk, geen reactie is kuitdruk en stemhulp. Geen reactie is tik.

Ik leg de zweep aan op de schouder of kont voor begrenzing wanneer nodig.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:40

BloemBloem schreef:
Elisa2 schreef:

Ben het helemaal met bovenstaande eens!

Ik ben nu met een "projectje" bezig die behoorlijk flegmatiek en afgestompt is
in het rijden, en eigenlijk wil ik hem zo min mogelijk tikken en prikken, dus de sporen zijn inmiddels
ook af, want ik sta er gewoon niet meer achter om zo te moeten rijden :o

Punt is alleen, dat hij heel erg in de rem gaat op het moment dat hij in verbinding komt, wanneer ik dan bijvoorbeeld mijn zweep overpak ( doe ik inmiddels niet meer ) dan ben ik alles kwijt en sprint hij naar voren :=

Die timing is dus echt zo vreselijk belangrijk, slaan doe ik ook niet meer, het is meer kietelen en aangeven dat ik reactie wil!

Zou zo'n paard juist wel met spoor rijden. Volgens hetzelfde principe als het zweepgebruik. Dus je spoortje komt er alleen bij als je geen reactie op je kuit hebt. Belangrijk is dan ook wel dat je je spoor eruit kunt houden als je met je kuit drijft en niet continu zit te prikken. Dus een onafhankelijke zit hebt.

Het paard moet iets leren, namelijk het voorwaarts gaan op je been. Gebruik ook gewoon je stem erbij.
Als je paard naar voren sprint als je je zweepje overpakt, vooral heel erg belonen op alle voorwaartse reacties. Je bent vooral met africhten bezig.
Als het paard zijn voorwaartse reactie op spoor of zweep heeft verbonden aan been, kun je spoor en zweep weglaten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-12-24 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:42

Ik heb een tijd terug een video gekeken die een heel interessant uitgangspunt had:
Door de volgorde "been - meer been - tikje bij" conditioneer je een paard te wachten op dat tikje bij. Je maakt ze niet sneller op het been, je laat ze wachten op die tik.

Deze instructeur deed het anders: "been" geen reactie, "meer been" -> nog geen reactie: stoppen met vragen, even rust. Dan opnieuw "been" en bij geen reactie "meer been" -> nog geen reactie: stoppen met vragen.
Al héél snel kwam er reactie (hoe minimaal ook!) op "meer been". Stoppen met vragen, en na 10 passen of zo weer een overgang naar de langzamere gang. Cruciaal hierbij is die minimale reactie herkennen en belonen!

En vervolgens na even rust opnieuw van voor af aan: "been" etc.
Het kwartje viel bij alle paarden al heel snel dat "been" betekende, oh, ik moet (even) reageren, en als beloning mag ik daarna weer stappen (of stoppen).
En van daaruit bouw je de periode dat ze moeten 'lopen' natuurlijk uit.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:47

@babootje: maar dan moet je dat wel kunnen. De vaardigheden er voor hebben en de bouw van je paard icm die van jezelf moet dan ook toelaten dat je die sporen er echt af kúnt houden.
@bloembloem: ik vind deze daar dus echt ideaal voor: https://agradi.nl/products/sprenger-spo ... y8EALw_wcB

@TS: ik vind persoonlijk een lange zweep waarbij je je teugels niet los hoeft te laten ook het minst storend. Dan geef je met een klein knikje van je pols even een zwiepje voor een reactie.

@ibbel: dan doe je het niet goed. Door steeds terug te gaan naar de kleinste hulp zou je juist moeten voorkomen dat je paard gaat wachten op de grootste. Dat dat echt héél moeilijk is onderschrijf ik wel. De verleiding om in dit circuitje de 2e keer een te grote hulp te geven is inderdaad héél groot. Dat vergt echt heel veel discipline.
IK ben heel benieuwd naar die video. Want het klinkt echt heel onlogisch. Dus ben benieuwd naar hoe ze dat uitvoeren.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:52

Ibbel schreef:
Ik heb een tijd terug een video gekeken die een heel interessant uitgangspunt had:
Door de volgorde "been - meer been - tikje bij" conditioneer je een paard te wachten op dat tikje bij. Je maakt ze niet sneller op het been, je laat ze wachten op die tik.

Eens hiermee.

Voor de rest. Klinkt interessant, heb het alleen nooit zo hoeven doen.
Heb altijd geleerd tikje zweep en kuit tegelijk. Je paard moet het tikje met de zweep verbinden aan je been. Reageert het paard daar voorwaarts op belonen. Blijft hij dat goed doen kan het tikje met de zweep er als hulp af.
Vooral het belonen is heel belangrijk, want zo leert je paard wat de bedoeling is. Dat belonen wordt nogal eens vergeten. En daarbij moet je ook nog heel consequent zijn.

Verder is het vooral belangrijk - als een paard flegmatiek is - dat je elke voorwaartse drang beloont. Of dat nu wel of niet direct op je been is.

Eens Pol, met sporen moet je kunnen rijden.
Maar voorwaartse drang bevestigen kan ook al aan de longeerlijn. Dat werk zou ik ook met een flegmatiek paard doen. Voorwaarts leren op je stem is al een heel handige hulp als je erop zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:00

Ibbel schreef:

Deze instructeur deed het anders: "been" geen reactie, "meer been" -> nog geen reactie: stoppen met vragen, even rust. Dan opnieuw "been" en bij geen reactie "meer been" -> nog geen reactie: stoppen met vragen.
Al héél snel kwam er reactie (hoe minimaal ook!) op "meer been". Stoppen met vragen, en na 10 passen of zo weer een overgang naar de langzamere gang. Cruciaal hierbij is die minimale reactie herkennen en belonen!

En vervolgens na even rust opnieuw van voor af aan: "been" etc.
Het kwartje viel bij alle paarden al heel snel dat "been" betekende, oh, ik moet (even) reageren, en als beloning mag ik daarna weer stappen (of stoppen).
En van daaruit bouw je de periode dat ze moeten 'lopen' natuurlijk uit.

Ik heb nog nooit een paard gehad die ging wachten op de tik. Ook de flegmatieke ging juist op die 1e zachte beenhulp reageren. Die beloning doe ik wel gewoon. Elke reactie op been is been eraf en belonen. In het begin mag het ook gewoon weer terug vallen zijn, want ze hebben gedaan wat ik vroeg. Pas als er reactie op de hulp is ga ik werken aan het blijven lopen en daarna pas blijven lopen in correcte tempo. De grootste fout is idd dat mensen de kleine hulp gaan overslaan of dus vergeten dat die hulp wel reactie gaf, alleen paard daarna terug kwam. Dan heeft die wel gereageerd op de hulp en moet je ze daarna gaan leren dat ze door blijven gaan. Ik snap niet hoe been geven en meer been geven en daarna niks meer doen gaat helpen. Ik ken pony's die dan gewoon stil gaan staan als jij niks meer doet en daar echt een uur kunnen staan.

Ik geef ze ook altijd de tijd om te reageren, dus been, 3 seconden geen reactie, meer been (plus stem) enzovoorts. Ja, je moet consequent zijn en dat is lastig. De meeste mensen gaan steeds meer en vaker been geven en accepteren eigenlijk dat ze steeds minder reactie krijgen.

En vooral heel goed opletten dat er niet tegelijk een hulp aan de voorkant gegeven wordt en dat je zelf niet uit balans schiet.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:47

Klopt MwM. Veel vergeten dat je eigenlijk met africhten bezig bent. Maar als je dat beseft en gaat doen, merk je hoe leuk dat eigenlijk is.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:03

Iedereen werkt anders, :j . Ik houd de druk van mijn kuiten juist aan tót er reactie komt, dan pas de release. Net zoals op de grond(Bijv bij het omstappen, met je hand op de buik of schouder en wachten op reactie, daarna direct los). Net zoals met naar achter stappen(druk op borst of halster), etc. Heb nooit begrepen waarom het onder zadel met naar voren anders is. Ga ook niet 2x duwen voordat ik een tik geef. Daarop gekomen ts, nooit teugels in één hand, dat doe je indd op de manege(wat echt moet veranderen). Het liefst zonder zweep, maar soms als begeleiding even tegen de schouder leggen. Bij echt geen reactie op been indd achter de kuit, maar geen teugels(verbinding) loslaten en ook niet met volle kracht. Gewoon even aantikken van 'hey, let op,'

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:06

Ik geef op de grond ook geen continu druk tot er reactie is, past niet bij mijn dieren en niet bij mij. Dus voor mij is het onder het zadel niet anders als op de grond.

Plus dat ik juist zie bij mensen dat bij continu druk geven met benen tijdens het rijden ze niet ontspannen kunnen blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-12-24 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:06

@anastacia: ik doe dat niet zo omdat druk aanhouden de losheid in mijn lijf beïnvloed. Dan ga ik ook 'strakker' zitten en dat remt juist weer. Mijn hulpen moeten meer als aan/uit knopjes werken. Alleen even aantippen anders gebeurt er op andere plekken in mijn lijf ook van alles.

Volg de avonturen van 24/7 buiten sportpaarden -> https://www.instagram.com/rakketje_en_co/

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:12

Babootje schreef:
Zou zo'n paard juist wel met spoor rijden. Volgens hetzelfde principe als het zweepgebruik. Dus je spoortje komt er alleen bij als je geen reactie op je kuit hebt. Belangrijk is dan ook wel dat je je spoor eruit kunt houden als je met je kuit drijft en niet continu zit te prikken. Dus een onafhankelijke zit hebt.

Het paard moet iets leren, namelijk het voorwaarts gaan op je been. Gebruik ook gewoon je stem erbij.
Als je paard naar voren sprint als je je zweepje overpakt, vooral heel erg belonen op alle voorwaartse reacties. Je bent vooral met africhten bezig.
Als het paard zijn voorwaartse reactie op spoor of zweep heeft verbonden aan been, kun je spoor en zweep weglaten.

In dit geval betreft het de africhting van een 17 jarige :D :+ Ik merk vooral dat het al begint bij het uit stal halen, ik rij en benader hem nogal uitbundig, want daar gaat hij heel goed op :D

Kan prima met spoor rijden, maar ik wil het gewoon allemaal niet meer, ook zonder kan ik prima met hem uit de voeten, maar discipline en consequent zijn is hierin wel heel belangrijk.

Moeilijkste is nu zoals MWM het al benoemd het constante tempo houden en daarbij
de verbinding behouden. We sleutelen lekker door, maar wel met zo min mogelijk hulpmiddelen :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:15

Ik denk dat je een langere zweep nodig hebt. Je zou als je de teugels beide vast hebt op de normale plek, alleen je pols iets moeten draaien om met de zweep achter je kuit te kunnen aantikken.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:27

Babootje schreef:
Ibbel schreef:

Eens hiermee.

Voor de rest. Klinkt interessant, heb het alleen nooit zo hoeven doen.
Heb altijd geleerd tikje zweep en kuit tegelijk. Je paard moet het tikje met de zweep verbinden aan je been. Reageert het paard daar voorwaarts op belonen. Blijft hij dat goed doen kan het tikje met de zweep er als hulp af.
Vooral het belonen is heel belangrijk, want zo leert je paard wat de bedoeling is. Dat belonen wordt nogal eens vergeten. En daarbij moet je ook nog heel consequent zijn.

Verder is het vooral belangrijk - als een paard flegmatiek is - dat je elke voorwaartse drang beloont. Of dat nu wel of niet direct op je been is.

Eens Pol, met sporen moet je kunnen rijden.
Maar voorwaartse drang bevestigen kan ook al aan de longeerlijn. Dat werk zou ik ook met een flegmatiek paard doen. Voorwaarts leren op je stem is al een heel handige hulp als je erop zit.

Vooral dit vetgedrukte onderdeel is zoooooo belangrijk. Ik heb vrijwel mijn hele leve vlugge paarden gereden (of in ieder geval van nature veel Go) en heb er nu eentje die echt afgestompt is. Man wat moet ik hier aan wennen en nadenken dat ik zelf consequent ben op de juiste momenten. Ik rijd zonder sporen en ook zonder zweep. Ik ben voor nu al blij dat ik haar ontspannen kan laten stappen met correcte verbinding, over de rug en met een ruime overstap. Dat betekent soms dat ik ook gerust een half uur alleen maar staptraining doe. De stukjes in draf dat ze over de rug komt, doen gelijk iets met tempo dus het is echt blij zijn met iedere meter die actief is zodat ik dat uit kan bouwen. Het paard moet het nml zelf willen doen.

En dit is dan een paard waar de GP oefeningen op zitten, maar die zo aan elkaar getrokken is geweest dat je er nu niet eens een L proef mee door kunt komen. Piafferen als de beste, maar ontspannen en over de rug lopen heeft ze nooit geleerd. Zit je er teveel aan dat gaat ze teugelkreupelen of passageren, dus het luistert ook nog eens heel nauw. Kortom, leuk project dus om hier de normale arbeidsgangen weer in terug te krijgen en dat ze haar lichaam weer goed gaat gebruiken.

Wat betreft zweepje; nooit teugels in 1 hand en dan een tikje. Als ik dit op wedstrijd zie als toezichthouder, dan krijg je van mij echt een opmerking. Zorg voor een zweepje van voldoende lengte dat je die in je hand kunt houden en achter je kuit kunt gebruiken. Bovenop de bil zachtjes aantikken doen we alleen bij het aanleren/ritme aanwijzen in de passage.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:36

Goede aanvulling padoertje! Hier bij de flegmatieke ook wel eens alleen staptraining of alleen paar overgangen naar draf. Want als die overgang op de 1e en lichte hulp is is dat al super en kan dat soms al genoeg zijn.
En zelfs als we al verder zijn grijp ik soms terug naar een dag alleen maar richten op die reactie en controleren of dat van beide kanten nog goed is. Dat kan zomaar betekenen dat we idd alleen stappen die dag en werken aan reactie en precies ook die ontspanning en ruime overstap mooi met lengte naar de hand toe. Meestal omdat de ruiter dan steeds iets minder consequent geworden is haha

Dat is soms ook het moeilijke, mensen willen toch gewoon 'normaal' rijden, maar als je geen goede reactie op hulpen krijgt, ga je dan die reactie opofferen om maar te draven en galoperen, terwijl je daar dus weer terug naar af in bent? Omdat je in draf of galop weer elke pas gaat drijven of grote hulpen moet geven en steeds minder reactie. Of investeer je in die reactie en dan dus maar even niet 'normaal' rijden met 3 gangen beide handen?
Ene paard pakt het makkelijker op en kan je wel vrij snel 3 gangen doen, maar moet je regelmatig in de warming-up herhalen dat je echt reactie verwacht, maar daarna kan je gewoon rijden. De ander moet je echt stap terug en zodra daar kwartje valt in stap is die er in draf en galop ook. Per paard kijken en voelen en regelmatig jezelf blijven controleren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:06

Het is ook heel belangrijk om een paard te weten te motiveren (zonder pijnprikkel), zeker een flegmatieke en dat werkt soms net weer even wat anders en is soms even wat uitzoeken.

Maar..de meeste paarden worden dood op het been omdat de ruiter teveel doet, niet consequent genoeg is, te traag is en de hulpen te groot maakt. In dit geval denk ik dat veel van jullie zeggen nog wat stappen te ver zijn en dat TS nog heel erg bezig is met de basis. Wat begint met een onafhankelijke zit, want alleen dan kunnen de hulpen goed doorkomen.

Goed zitten, voelen, timen, en niet te teveel doen..altijd loslaten na een hulp anders snapt het dier het verschil niet. Been - reactie = direct los. Been-geen reactie- been los-tikje-los etc.
Heb nog nooit gehad dat een paard dit niet snapte en ging wachten op de zweep.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-