Nieuw verzorgpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 18:31

Hoi!
Graag wil ik jullie voorstellen aan mijn nieuwe verzorgpaard Edje (Edradour). Edje is een 9-jarige dressuurgefokte KWPN merrie. (Zjenghis Khan x Cocktail).

Edje mist wat in de basis. Ik ben op het moment echt bezig om met heel veel ontspanning en rust haar de aanleuning goed en correct aan te leren. Ik moet zeggen dat ze het erg goed doet. Ze gaat echt elke weer vooruit. De aanleuning begint al redelijk constant te worden. Ze vindt het nog moeilijk om op eigen benen te lopen en om beneden te blijven. Als ze eenmaal beneden loopt, open ik mijn handen een klein stukje zodat ze weet dat het goed is om daar te lopen. Daar benden mag ze het ook zelf uitzoeken wat ze doet :P Ik wil haar daarbij niet teveel helpen. Ik rijd haar veel voorwaarts-neerwaarts zodat ze de juiste spieren kan ontwikkelen en sterker kan worden. De oprichting en zijgangen komen wel, die zijn zo aangeleerd. Ik vind het veel belangrijker dat de aanleuning goed is. Een goede warming-up met veel overgangen en ontspanning is voor haar heel goed en belangrijk.

Mijn doel is om haar uit te gaan brengen. Ik heb er geen tijd aan vastgebonden. Ik merk vanzelf wel als ze er klaar voor is. Ik gun haar alle tijd die ze nodig heeft. Met mijn vorige verzorgpaard ben ik tot het L1 gekomen met winst en heb wat proeven uit het L2 gereden op oefenwedstrijden.

Mijn verbeterpunten:
- Gelijke teugeldruk proberen te houden. Ik vind dit heel erg lastig. Ik ben in mijn linkerschouder sterker wat op de linkerhand ongunstig is. Afgelopen keer tijdens de les waren er ook wat tranen gevallen vanwege het feit dat het mij heel erg frustreerd. Ik oefen heel hard, maar het duurt gewoon even.
- Hakken naar beneden houden en benen lang maken
- Polsen/ handen niet teveel kantelen.

Ik ben iemand die alles gelijk goed wil doen en die echt aan het paard denkt. Alleen kun je soms niet altijd alles gelijk goed doen.

Ik sta open voor tips, maar houdt het wel leuk!

Deze foto vind ik waanzinnig gaaf door de mooie achtergrond
Afbeelding

Ze mag hier nog iets meer zakken en ik mag minder druk op de binnenteugel geven.
Afbeelding

Ik vind dit al een heel fijn beeld geven! Ze drukt de rug niet weg en spant de juiste spieren aan.
Afbeelding

Hier mag ze ook nog iets meer zakken, maar ook geen verkeerd beeld.
Afbeelding

Hier was mijn oortje uitgevallen :')
Afbeelding

Bij deze foto mag ik meer druk geven op de buitenteugel. Anders heb ik straks het probleem dat ze niet op twee teugels loopt.

Afbeelding

Hier moet ik mijn hakken meer uitdrukken en mijn handen niet zo kantelen. Edje mag hier nog iets meer zakken
Afbeelding

En nog een foto van de knappe dame.
Afbeelding

Thanks voor het kijken. <3
Laatst bijgewerkt door Hanssen op 08-10-18 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries


Ballard_L

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:37

Leuk Paard!

Voor jezelf zou ik naar je handhouding gaan kijken. Het lijkt nu net of je je paard naar beneden dwingt. Probeer ze iets meer rechtop en naar voren te plaatsen. Verder lekker zo doorgaan! Die aanleuning komt vanzelf als de motor aan is :)

Waarom is er eigenlijk een stuk stof onder het dekje?

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 18:43

Ballard_L schreef:
Leuk Paard!

Voor jezelf zou ik naar je handhouding gaan kijken. Het lijkt nu net of je je paard naar beneden dwingt. Probeer ze iets meer rechtop en naar voren te plaatsen. Verder lekker zo doorgaan! Die aanleuning komt vanzelf als de motor aan is :)

Waarom is er eigenlijk een stuk stof onder het dekje?


Ik weet het van mijn handen. Is echt een werkpunt. Ik vind het ook echt frustrerend. Maar alles komt met de tijd. Bedankt voor de tip!
Dat is een doek zodat niet alle haren in het dekje blijven hangen.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:45

Knappe Edje! <3 jullie komen er wel! Vind het altijd knap hoe jij zo goed op jezelf kunt reflecteren :)

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:54

De eerste foto waar jij zegt dat ie een fijn beeld geeft ( de 3e foto van boven is dat ) ben ik echt niet met je eens. Hij loopt hier vals ingeknikt, en ook achter de kaak zit een fikse knik, dat is niet zoals het hoort. Dat is dus geen nageeflijkheid. Ook mag je zadel een stuk verder naar achteren, als het been naar voren gaat gaat het schouderblad naar achter en hoort dan vrij te liggen, dat is hier niet.
En waarom heb je 3!! dekjes onder je zadel? Wat zegt je instructrice hiervan?

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 19:08

Cinnepin schreef:
De eerste foto waar jij zegt dat ie een fijn beeld geeft ( de 3e foto van boven is dat ) ben ik echt niet met je eens. Hij loopt hier vals ingeknikt, en ook achter de kaak zit een fikse knik, dat is niet zoals het hoort. Dat is dus geen nageeflijkheid. Ook mag je zadel een stuk verder naar achteren, als het been naar voren gaat gaat het schouderblad naar achter en hoort dan vrij te liggen, dat is hier niet.
En waarom heb je 3!! dekjes onder je zadel? Wat zegt je instructrice hiervan?


Het is een zij.. ik kan hier heel ver over uitwijden, maar soms loopt ze inderdaad nog wat zoekend ja. Dus dan kan er idd dit gebeuren. Dat is doek onder het dekje zodat niet alle haren in het dekje komen. Mijn lesgeefster helpt me prima. Geeft me goede tips.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Cinnepin

Berichten: 8900
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:20

Ehmz, waarom mogen er geen haren in je dekje komen?
Had je lesgeefster niet gezien dat je zadel niet op de juiste plaats ligt? Dat zijn toch wel erg belangrijke dingen ;)

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 19:34

Omdat anders mijn wasmachine vol haren komt. Ja het zadel ligt idd wat tever naar voren. Dankjewel voor je kritiek.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:56

Bij de foto waar jij zegt meer druk op de buitenteugel geven... kom je vast een heel eind verder als je wat minder druk op je binnenteugel zou nemen :+ Dan gaat je paard vanzelf de andere kant opzoeken om in balans te komen zolang je zelf niet stoort met je hand/houding. Verder is je handhouding inderdaad wel problematisch, en dan vooral je pols zoals je zelf al aangeeft. Ik denk dat het veel zal helpen als je probeert om die 'knik' uit je pols te halen :) Want dit geeft ook vrij veel spanning in de rest van je bovenlichaam.

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 20:03

Heleennn schreef:
Bij de foto waar jij zegt meer druk op de buitenteugel geven... kom je vast een heel eind verder als je wat minder druk op je binnenteugel zou nemen :+ Dan gaat je paard vanzelf de andere kant opzoeken om in balans te komen zolang je zelf niet stoort met je hand/houding. Verder is je handhouding inderdaad wel problematisch, en dan vooral je pols zoals je zelf al aangeeft. Ik denk dat het veel zal helpen als je probeert om die 'knik' uit je pols te halen :) Want dit geeft ook vrij veel spanning in de rest van je bovenlichaam.


Ja snap ik helemaal. Maar ik ben links sterker dus zoals je het makkelijk zegt minder druk op de binnenteugel is in dit geval niet makkelijk.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:07

Nee dat snap ik, ik heb hier zelf vroeger ook heel veel problemen mee gehad! Wat mij altijd erg hielp was om me in te beelden dat ik vanvoor een soort netje maak met m'n handen waar ik alle energie naartoe moet sturen die vanuit de achterhand komt. Als je dan een kant van het netje te krom trekt vloeit alles weg langs de andere kant die te los komt! Je moet dus goed zorgen dat je met je handen (die als het ware het netje vasthouden langs beide kanten) niet te hard of te zacht bent, en niet te veel op links of rechts. Want te hard = te klein netje waardoor er te weinig energie is om vlot voorwaarts te denken, je paard zal door de druk in de mond dus stilvallen. En te zacht = netje wappert alle kanten op waardoor alle energie verloren gaat en je paard voorover kan vallen als hij nog niet voldoende op zijn eigen benen kan lopen. Een heel visuele voorstelling die ik ook regelmatig bij lesklanten gebruik en het blijkt toch voor veel mensen te helpen, mss heb jij er ook wat aan :D

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 20:12

Heleennn schreef:
Nee dat snap ik, ik heb hier zelf vroeger ook heel veel problemen mee gehad! Wat mij altijd erg hielp was om me in te beelden dat ik vanvoor een soort netje maak met m'n handen waar ik alle energie naartoe moet sturen die vanuit de achterhand komt. Als je dan een kant van het netje te krom trekt vloeit alles weg langs de andere kant die te los komt! Je moet dus goed zorgen dat je met je handen (die als het ware het netje vasthouden langs beide kanten) niet te hard of te zacht bent, en niet te veel op links of rechts. Want te hard = te klein netje waardoor er te weinig energie is om vlot voorwaarts te denken, je paard zal door de druk in de mond dus stilvallen. En te zacht = netje wappert alle kanten op waardoor alle energie verloren gaat en je paard voorover kan vallen als hij nog niet voldoende op zijn eigen benen kan lopen. Een heel visuele voorstelling die ik ook regelmatig bij lesklanten gebruik en het blijkt toch voor veel mensen te helpen, mss heb jij er ook wat aan :D


Handige tip! Ja ik heb het me ooit een keer aangeleerd. Maar afleren.. jeetje. Ik probeer er gewoon heel veel Op te letten constant. Probeer ook op mn polsen te letten. Dat heb ik niet altijd. Moet zeggen dat van die polsen was ook voor het stukje dat ik in tranen uitbarstte. Veel spanning. Daarna ging het echt veel beter en was de knik ook weg.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:57

Ga met de voorgaande reacties mee, haal aub al die dekjes onder je zadel uit.. Als je een goed passend zadel hebt dan zal die nu niet goed passen aangezien het veel te krap word onder je zadel.. Je hebt tegenwoordig overal langs de weg grote wasmachines staan en was je dekje daar in als je bang bent voor een paar haren.. Daarnaast valt dat best wel mee als je je dekje eerst goed haar vrij maakt voor je hem in de was gooit. Denk aan je paard haar rug in plaats van je wasmachine ;)

Daarnaast denk ik dat je een stuk beter gaat zitten als je je teugels korter pakt en je handen voor je houd, je kan nu geen kant op omdat je je handen vast zet op je boven been, dus heel je lichaam blokkeert daardoor. Probeer meer met je benen te rijden en blijf je zelf continu er aan herinneren dat je handen naar voor moeten.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:22

Ik ben het eens met de voorgaande reacties.
Maar probeer niet te streng te zijn voor jezelf, dan raak je alleen maar gefrustreerd en ben je nog meer gespannen.
Niet alles gaat in een keer goed. Je hebt een knap verzorgpaard en hierbij de kans om weer verder te leren.
De tips die gegeven worden zijn heel nuttig, deze zou ik zeker meenemen in je training. Het lijkt soms op kritiek, maar het is allemaal goed bedoeld.

[o]

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:52

Hanssen schreef:
Als ze eenmaal beneden loopt, open ik mijn handen een klein stukje zodat ze weet dat het goed is om daar te lopen. Daar benden mag ze het ook zelf uitzoeken wat ze doet :P

Ik denk dat je hier al het probleem hebt waarom jij je handen kantelt. Je drukt haar naar beneden om haar vervolgens los te gooien. Boven doet pijn, beneden is het fijn beetje dat principe
Heeft een instructrice geen andere manier om dit toen?
De tip van het netje met energie is echt een hele goede.
Waar je de buiten teugel los hebt heeft je hand wel echt een goede houding!

Het witte lakentje tegen de haren is wel handig maar als dit gaat kreuken onder het zadel kan het ook hele vervelende drukplekken geven. Is er geen andere oplossing voor, bijv een goede borstel om je dekje schoon te kammen of de dekjes op de hand te wassen?

Verder zijn jullie wel echt een leuke combi, ze is prachtig. Met een goede instructrice ga je die L2 makkelijk halen!
Heel veel plezier met dit super leuke verzorgpaard
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 09-10-18 09:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:55

Wat je verteld en wat er op de foto staat zijn twee verschillende dingen.
Je kan je paard met evenveel (lichte) druk op beide teugels naar beneden vragen, als ze dat doet direct meegeven.
Nu hou je links heel veel druk dus dan gaat ze nooit naar beneden en ontspannen.
Probeer eens je teugels tussen duim en wijsvinger vast te houden en dan te vragen.
Handen niet te laag houden, eigenlijk heb je te lange teugels en hou je je handen te dicht op je lichaam maar dat komt natuurlijk omdat je heel veel teugel mee moet geven als ze naar beneden gaat, dat snap ik wel.
Maar de ontspanning moet vooral bij jou vandaan komen, als jij je linkerhand ontspant kan je paard pas ontspannen.
Succes!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 10:29

Ik zie het ook niet als kritiek, maar de manier waarop iets gebracht wordt kan al heel wat doen. Ten eerste wil ik zeggen dat het zadel niet slecht gaat liggen door de doek. Het is gewoon een hele dunne doek. Ik wil de teugels nog niet gelijk zo kort nemen, omdat ze anders te kort gaat worden en de verkeerde spieren gaat ontwikkelen. Dat heb ik namelijk zelf al mogen ervaren. Ik wil juist dat eerst ze wat lager gaat lopen en dan wat meer bovenin. Ik wil eerst de aanleuning helemaal goed krijgen. En met ongelijke teugeldruk gaat het lastig worden, dat weet ik ook. Maar het is niet is wat morgen ineens goed gaat. De tip van het netje ga ik zeker meepakken.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nieuw verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:01

Ik zou juist wel je teugels korter doen en je handen een stuk naar voor. Denk maar dat je een winkelkarretje duwt !

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:16

Een leuk paard!
Wel zou ik de teugels korter nemen.
Kijk bv naar de 4 e foto, daar zijn je teugels zo lang dat je jezelf in de weg zit, en je houding heel gedwongen wordt.
Ik hoop niet dat je instructrice jou die theorie aanleert, van je paard naar beneden dwingen en dan de teugels vieren zodat je paard dan bedenkt dat het 'beneden fijn is'?

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:21

Ik wil je alleen maar complimenten meegeven omdat je zó goed bezig bent met reflecteren. Jullie komen er wel!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 11:22

poes schreef:
Ik zou juist wel je teugels korter doen en je handen een stuk naar voor. Denk maar dat je een winkelkarretje duwt !


Dat wordt de volgende stap ja! Dank voor je tip!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 11:23

Barbet schreef:
Een leuk paard!
Wel zou ik de teugels korter nemen.
Kijk bv naar de 4 e foto, daar zijn je teugels zo lang dat je jezelf in de weg zit, en je houding heel gedwongen wordt.
Ik hoop niet dat je instructrice jou die theorie aanleert, van je paard naar beneden dwingen en dan de teugels vieren zodat je paard dan bedenkt dat het 'beneden fijn is'?


Nee dat leert ze mij absoluut niet aan hoor!
Ik ontspan daar maar meestal teveel dat mijn teugels idd gaan vieren.

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 11:25

RyanneZarita schreef:
Ik wil je alleen maar complimenten meegeven omdat je zó goed bezig bent met reflecteren. Jullie komen er wel!


Dankjewel! Ik weet waar ik aan moet werken en ik weet ook dat mijn handen slecht zijn ed. Maar ik vind het nog gewoon heel erg lastig om op de goede momenten de juiste teugeldruk te geven. Ik ben er nu echt sinds kort goed aan het werken, maar zoiets heeft tijd nodig. Edje gaat in ieder geval echt vooruit!

Courage is being scared to death. And saddling up anyway. Dries

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:29

Hanssen schreef:
Barbet schreef:
Een leuk paard!
Wel zou ik de teugels korter nemen.
Kijk bv naar de 4 e foto, daar zijn je teugels zo lang dat je jezelf in de weg zit, en je houding heel gedwongen wordt.
Ik hoop niet dat je instructrice jou die theorie aanleert, van je paard naar beneden dwingen en dan de teugels vieren zodat je paard dan bedenkt dat het 'beneden fijn is'?


Nee dat leert ze mij absoluut niet aan hoor!
Ik ontspan daar maar meestal teveel dat mijn teugels idd gaan vieren.


Oh gelukkig!
Dan ben je volgens mij prima op weg, hoor :)

mylittlejoy

Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:32

Hanssen schreef:
Ik zie het ook niet als kritiek, maar de manier waarop iets gebracht wordt kan al heel wat doen. Ten eerste wil ik zeggen dat het zadel niet slecht gaat liggen door de doek. Het is gewoon een hele dunne doek.


Die dunne doek is voldoende om een passend zadel niet passend te maken. Zeker als je m dubbel slaat. Vorige week is mijn zadelmaker langs geweest en juist om even wat dingen uit te proberen ging er een doekje extra onder. Als je je zorgen maakt om de haren, dan borstel je die er gewoon af voordat je het spul in de wasmachine doet. Het oplossen met een dubbelgeslagen doek onder je zadel is echt geen oplossing.

Verder ga ik mee met de voorgaande reacties. Je lijkt erg gespannen in je eigen lijf en het geheel geeft een terugwerkend beeld. Neem je teugels meer en gelijker op maat en houd je handen meer voor je uit, hiermee los je gelijk al gedeeltelijk het probleem van het kantelen in je handen op.

De foto die jij een heel fijn beeld vindt geven, is mi juist een slecht moment. Het paard loopt te diep en in een valse knip. Kijk ook maar naar de bolling achter de kaak, je wilt hier veel meer ruimte hebben. Tegelijkertijd mag ze van achter veel meer doorkomen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers