0000 schreef:Kwaliteit is inderdaad niet echt denderend maar op basis van de stukken die ik kan zien kan ik denk ik de jury wel begrijpen. Het algemene beeld moet echt veel meer van achter naar voor, hij moet meer door zijn lijf en naar de hand toe. In het L1 scoorde je waarschijnlijk best aardig omdat het wel vrij netjes en precies is maar dat is nu echt niet meer voldoende. Die aanleuning kost je echt ontzettend veel punten, het drijven op zichzelf is storend maar doet niet heel veel qua cijfers omdat je tempo wel redelijk constant is dus dat komt met name in de laatste onderdelen dan terug. Maar iedere keer dat hij zo diep zakt en op de voorhand valt, dat kost echt per onderdeel punten. Daarbij vind ik hem af en toe ook nog wat met zijn neus op en neer gaan (van links naar rechts) wat heel duidelijk benadrukt dat hij niet op eigen benen loopt. Ik denk namelijk niet dat je zozeer hard bent in je hand maar ik zie dat effect wel vaker bij paarden die wat op kop willen vallen en dan de ruiterhand opzoeken om te steunen. Zit zeker wel potentie in en als ik je daarvoor een advies mag geven, focus je in je training op de basis, actief door het lijf en naar je hand rijden. Oefeningen zijn voor nu helemaal niet zo interessant, ik denk dat als je hem beter voor elkaar hebt hij die zo uit zijn mouw schud. Het is niet gemakkelijk, het vereist echt een omschakeling qua rijden van jou, je mag nu de stap gaan zetten naar minder rondjes sturen en meer echt trainen. Dat voelt niet altijd meteen comfortabel maar ik denk wel dat er nog heel veel winst te behalen valt voor jullie daarin en je daarmee heel veel nieuwe mogelijkheden opent voor de toekomst.
Je hebt helemaal gelijk. Hij is vaak hangerig inderdaad en zwaar op de hand waardoor hij ook snel achter de loodlijn kruipt. Ik ben tijdens de training al wel veel bezig met de basis, maar dit kan beter. Bedoel je met ‘echt trainen’ meer naar de hand toe rijden door middel van veel schakelen? Of heb je nog andere oefeningen die ik ook mee kan pakken?
Ik heb zondag weer wedstrijd en ga van de week nog een aantal dagen trainen. Het probleem zal zondag niet opgelost zijn, maar door jullie tips weet ik wel goed waar ik op kan trainen en gaat het er misschien dan al wel beter uit zien.