Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:34

mirjamalvaro schreef:
Oef dat heb ik dus nooit op film. Altijd al blij dat moeders deze stukken wilt filmen. :')
Bij dit stukje film laat ik hem iets losser, echter wel minimaal. Dus niet helemaal naar beneden. Hij durft en wil wel mijn hand volgen, maar ben bang dat je dat op mijn woord moet geloven. Heb geen bewijsmateriaal zeg maar. :P
https://youtu.be/wRj6JPTBrNQ


Jaaaah!!...dat ziet er veel beter uit! Nog niet helemaal, maar je ziet dat paard veel mooier door de hals gaat en lichaam beter gebruikt.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:09

Ja vind ik ook! Vooral dat laatste stukje stap, daar stapt ie mooi ruim en iets over van achter. In je eerdere filmpjes blijf ik het gevoel hebben als ik er naar kijk dat er een mega rem op zit. Voelt dat ook zo voor je? Net alsof je van achter blijft drijven, maar van voor hem op de rem trekt (ik zeg niet dat je dat doet, maar zo ziet het er een beetje uit). Ik zou ook wat meer afwisselen met wat langer en lager instellen.

Hij is al wel meer voorwaarts, dus dat is een super goede ontwikkeling! En probeer ook af en toe echt bewust recht te rijden, jij hebt nogal de neiging volgens mij om veel stelling te vragen, ook op de rechte stukken. Probeer ook eens binnenhoefslag en dan echt rechtuit te rijden.

Maar wel weer super knap van je hoor, dat je toch weer filmpjes plaatst! Ik moet nog twee weken inhalen van dressage pro movement, vergeet telkens om naar de filmpjes te kijken.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:59

mirjamalvaro schreef:
Nou vandaag dus.

Beetje lang, maar geen zin om te knippen. :+ En ja gelpad vloog ertussen uit, volgende keer dus toch maar viltje.
https://youtu.be/pg8mHtTF6tk
.

NEt even een stukje van dit filmpje gekeken en ik vind hem hier stukken beter lopen en jij rijdt hem ook beter. Het beeld is meer samen en ontspannener ondanks de sparteltjes hier en daar.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 09:42

Dank jullie. Ik reed hem laatste keer ook wel extreem terug na al due adviezen hier. Daarom gisteren toch wat meer bij mijn eigen gevoel gebleven en weer wat voorwaartser, toch stukken fijner vind ik. :o
Hij loopt niet met de handrem, maar wil als hij het moeilijk vind wel zijn hals verstrakken. (Is nog veeeel erger geweest := ) Misschien lijkt het daardoor dat de handrem erop staat. :)

Ik laat natuurlijk ook wel de moeilijkste stukjes filmen. En ben heel blij dat de filmer dat wil doen. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:10

Is ook juist goed om de moeilijke stukken te laten zien, maar stukken laten zien waarop het juist goed gaat is ook fijn voor onze beeldvorming. Anders krijgen wij zo'n eenzijdig beeld te zien wat natuurlijk ook weer kan vertekenen :)

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:11

Maar als hij zich verstrakt zou ik hem weer even wat meer ruimte van voor geven en als hij weer ontspant langzaam weer meer oppakken...veel blijven schakelen en ook veel afwisseling in hoofd/hals houding dat maakt een paard sterker en leniger.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 16:36

Manubres, dat probeer ik inderdaad. Als ik hem voel verstrakken, probeer ik hem weer te laten zakken. Helaas ben ik dat strakje gevoel met doorzitten zo gewend dat ik nog lang niet altijd door heb wanneer het aan de orde is. Work in progress zeg maar.



Oke durf ik het aan? Nou ja vooruit. Filmpjes van Eliana vandaag.
Ze ging voor haar doen super fijn. Kon haar fijn tussen benen en handen houden. Handen fijn stil, gewoon lekker ontspannen.
En dan filmpje kijken. Huh waarom bewegen mijn handen?! Zucht.
Linksom is haar moeilijke kant trouwens, wil ze heel strak en gespannen gaan lopen. Galop haar moeilijkste gang, ze lijkt galop heel erg te koppelen aan de vluchtgang.

https://youtu.be/M0YJN2sksqY
https://youtu.be/cCtb9Hg1rng

Nog zoveel te verbeteren, vooral dan aan mijzelf. ;(

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:02

mirjamalvaro schreef:
Manubres, dat probeer ik inderdaad. Als ik hem voel verstrakken, probeer ik hem weer te laten zakken. Helaas ben ik dat strakje gevoel met doorzitten zo gewend dat ik nog lang niet altijd door heb wanneer het aan de orde is. Work in progress zeg maar.



Oke durf ik het aan? Nou ja vooruit. Filmpjes van Eliana vandaag.
Ze ging voor haar doen super fijn. Kon haar fijn tussen benen en handen houden. Handen fijn stil, gewoon lekker ontspannen.
En dan filmpje kijken. Huh waarom bewegen mijn handen?! Zucht.
Linksom is haar moeilijke kant trouwens, wil ze heel strak en gespannen gaan lopen. Galop haar moeilijkste gang, ze lijkt galop heel erg te koppelen aan de vluchtgang.

https://youtu.be/M0YJN2sksqY
https://youtu.be/cCtb9Hg1rng

Nog zoveel te verbeteren, vooral dan aan mijzelf. ;(


Ik vind dit er al heel goed uitzien hoor! Net alleen jouw handen idd, die mogen stiller. Galop mag ze wat meer ontspannen, losser door het lijf galopperen, maar ik vind het helemaal niet rennerig ofzo alsof ze wil vluchten.

Die filmpjes van Zorro zijn ook al weer een stuk beter! Vind hm nu ook goed actief, wat ik eerder nog wel eens miste, maar niet over het tempo, wat in die eerste filmpjes nog wel eens iets was. Die strakheid die je zelf al noemt zie je nog een beetje terug, maar dat gaat echt wel de goede kant op.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:42

Vind het er wel fijn uitzien hoor, vriendelijk gereden. Ziet er niet rennerig of vluchterig uit. Galop ziet er ook niet snel uit, maar kan wel geloven dat het zo voelt, ze houdt zich wat strakker dan in de draf. Dat komt vanzelf wel goed. Gewoon meer km maken!

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:55

Ja, ziet er goed uit!! Mooi tempo, mooi in balans, mooie hoofd/halshouding, ontspanning...Idd alleen je handen stiller en voor de netheid iets dichter bij elkaar. Petje af voor je snelle progressie! _/-\o_

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 09:07

Met deze galop was ik dus ook al erg blij. Ze durft nu te gaan ontspannen. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 09:19

Wow wat een fijne laatste filmpjes. Zowel van Zorro als Eliana.

Kort mbt linksom bij Eliana, kijk (En vergelijk) eens wat je met je romp- / bekken- / schouderdraaiing doet. Zowel linksom als rechtsom in draf. Linksom zie je je buitenarm erg meebewegen en volgens mij komt dit uit de draaiing in je lichaam. Het lijkt op spanning in je navel gebied. Je doet dit minder rechtsom heb ik het idee.

Rockes <3

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 09:34

Thanks. :o

Met Eliana heb ik nog wel wat last van spanning. Ondanks dat ze al veel minder bokt, steigert en wegschiet vertrouw ik het nog niet 100% := Dus misschien inderdaad nog te veel spanning bij navel, zodat die rare draaiing erin komt. Dacht al wel zoiets te zien eerste keer dat ik terug keek. (Toch handig filmpjes terug kunnen kijken :P )

Zadel heb ik achter trouwens flink verhoogd tot midden eindelijk diepste punt is. Ze lijkt daarmee toch rustiger te lopen en ik rechterop te zitten. Het gaat alleen om behoorlijk verschil, dus ben benieuwd hoe ze dat dan gaan aanpassen maandag.

Zo de 2 jonkies doen en dan zonder paard oefenen, op de flexchair. :Y)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:48

Wat een prachtige vooruitgang! Mooi actief, maar niet overhaast arbeidstempo, meer balans en stillere aanleuning. Jouw lijf moet even wennen aan de schwung die nu ontstaat, daarom lijken je handen nog niet stil. Denk om je core stabillity. Vanuit je navel in evenwicht blijven als het ware.

Volgens mij kan je nu prima starten met een stukje recht richten. Als het paard rechter wordt, zal het ook meer gedragen kunnen gaan galopperen en makkelijker kunnen schakelen in alle gangen met behoud van balans en aanleuning.
Als tip bij het rechtrichten verwijs ik naar het boek ‘van ruiter naar trainer’ van osteopaat Leandra Theunissen. Zij kan het veel beter uitleggen dan ik.
Keep up the good work! +:)+

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 16:03

Dank je. :o
Probeerde haar inderdaad al wat rechter te zetten. Ze overbuigt graag naar rechts.

Goed vandaag racepony, ongeduld, mevrouw Sterre. Stappen wil ik niettttt :roll:
Lastig punt blijft bij haar het opkrullen, al is het wel al stuk verbeterd.
https://youtu.be/6je4FXKG02s
Galopfilmpjes doen even lastig met uploaden. Echt van Sterre dus :')

Edit: toch 1 galop filmpje
https://youtu.be/-0V91w4Xef0

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 08:27

Je handhouding vind ik duidelijk beter op deze filmpjes. In eerste filmpje zou ik wat eerder soms een ophouding maken als het echt te snel gaat.Tweede filmpje doe je dat al lijkt het. Dat opkrullen heeft denk ik te maken met nog te weinig kracht van achteren. Veel overgangen rijden dan wordt het vast beter. Vraag me bij dit filmpje wel af hoe het er uit zou zien als je de teugels wat meer ruimte gaf en ging licht rijden...blijft de pony dan in de houding of gaat ze dan wel verlengen en over de rug lopen?

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 08:33

Meer teugels gaat ze rennen (gisteren nog uitgeprobeerd haha).
Lichtrijden kan ik niet bijbenen met die ponypasjes en breng ik haar denk uit evenwicht want gaat ze ook rennen. :oo Daarom ga ik erg snel doorzitten op deze. :o

Het verlengen is bij deze ook het hele probleem. Zou graag zien dat ze meer lengte in de hals ging pakken. Maar zal het gewoon tijd moeten geven denk.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 12:32

Dit is meer een " ik ben trots op puppy paard" filmpje. :')
https://youtu.be/eX0axk93EeE
Kyara kent nog niet meer dan stap en draf, stuur, rem, gas gaat allemaal redelijk. Ze pakt het vlot op.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:17

mirjamalvaro schreef:
Meer teugels gaat ze rennen (gisteren nog uitgeprobeerd haha).
Lichtrijden kan ik niet bijbenen met die ponypasjes en breng ik haar denk uit evenwicht want gaat ze ook rennen. :oo Daarom ga ik erg snel doorzitten op deze. :o

Het verlengen is bij deze ook het hele probleem. Zou graag zien dat ze meer lengte in de hals ging pakken. Maar zal het gewoon tijd moeten geven denk.


Ik zou juist wel lichtrijden! Dat is beter dan doorzitten en ja, dat is veel oefenen en zoeken naar een nieuwe balans. Het klopt wel wat je zegt, want als je blijft doorzitten maak je je zwaar en is het lastiger voor de pony om er van tussen te vliegen. Maar als je lichtrijdt is er meer ruimte en kan ze gaan rennen :)* Nu wordt het het kunstje om te kijken of je haar op je zit kan terugrijden door langzamer te lichtrijden en zo het rennerige eruit te rijden. En als je haar op je zit terug kan rijden, kan je vanzelf meer vanuit achter naar voren rijden en dan ruimte geven in de hals waardoor er meer lengte komt in de hals.

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Anoniem

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:34

Is het niet een idee om je sporen af te doen op Sterre? Icm met het doorzitten krijgt ze elk pasje de spoor erin en dan snap ik dat ze sneller en sneller wil. Zelf vind ik het jammer dat je doorzit en aangeeft dat je het niet anders kan bijhouden, is een pony dan wel geschikt voor je om op te leiden? Door langzaam licht te rijden dwing je jezelf en de pony ook om langzamer te gaan/denken.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 13:42

Sterre krijgt geen enkele keer spoor tegen zich aan. Laat dat even duidelijk zijn. :)
Spoortje gebruik ik wel als ze been negeert en er vrolijk door heen blijft vallen.

Begin wel altijd met lichtrijden hoor. Maar soms zit ik dan opeens op verkeerde been omdat ik dan te langzaam licht rijd ofzo. :')
Moet het inderdaad wel blijven meepakken. Zal het toch moeten leren , dat lichtrijden op een pony. >;)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers