Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:49

Nou zonder verbinding kan je niet van achter naar voor rijden he? Die verbinding is juist bij jonge paarden wel heel belangrijk, ze hoeft niet heel diep te gaan lopen (dus niet zoveel druk zetten dat ze daardoor erachter kruipt) maar een constante verbinding (contactteugel) is wel een stuk prettiger dan het los/vast wat je nu hebt. Ik reed alle jonge paarden meteen met een verbindingsteugel, hoeft niet 'aan de teugel', maar paard moet wel snappen dat er druk op komt te staan en dat het geen los/vast verbinding is, dat is een stuk onduidelijker.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie


mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 13:55

Daar ben ik echt nog niet mee bezig met de 3 jarige. :=
Eerst nog dat been naar voren is en remmen remmen is. :o
Maar dat zal dan verschil in aanpak zijn.

Ynskek: vond het even lastig hoeveel ik nu mee moest geven. Op het eind (staat niet op film btw) had ik de juiste lengte te pakken en de juiste hoeveelheid van meegeven. Blijft nog even aftasten voorlopig denk ik. :j

Bij beide paarden ook viltje eronder. Bij Sterre zelfs dubbel en zat zoveel fijner en in balans. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:16

Fijn dat je alweer beeldmateriaal deelt. Ik voel me zo vrij om mijn observaties met je te delen, ik ben ook benieuwd of anderen hetzelfde zien.
Het lijkt alsof het met druk rijden voortkomt vanuit je houding. Ik zie spanning in je armen, doordat je je handen iets naar binnen hebt gedraaid en je arm bijna volledig recht hebt en je handen wat laag en breed uiteenzet. Daarbij kijk je vaak wat naar beneden, waardoor je je paard snel 'de grond inrijdt' en helpt om extra gewicht op de voorhand te nemen.
Wat mij daarbij helpt, is eraan denken om mijn borstbeen iets omhoog en naar voren te brengen en daarbij ervoor te zorgen dat mijn armen en polsen (vooral die laatste) soepel voelen en ik mijn handen draag, zonder ze echt op te tillen.
Verder valt het me op dat je zo goed als iedere pas je been eraan hebt. Doe je dit bewust of onbewust?

En nog iets waar ik nieuwsgierig naar ben: ben je met Sterre altijd aan het doorzitten of wissel je dit af met lichtrijden?

Totaal off-topic: wat heb je een knappe paarden onder je kont <3

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 14:23

Thanks.
Dat naar voren kijken. Euhhh tja euhhh je zegt het al zelf...zulke knappe paarden onder mijn kont... nee pfffff probeer het af te leren maar dat lukt maar niet. _-:(

Mijn armhouding vind ik nog erg lastig waar het het beste is. Bij Zorro de neiging te hoog te gaan, bij deze weer td breed. En tis niet eens dat ik zo met dat hoofd bezig ben. _-:(

Been eraan als gewoon been of als drijven? Drijven zal onbewust zijn maar gewoon been eraan houden is bewust.

Ik begin wel met lichtrijden bij haar. Maar met die kleine snelle ponypasjes is doorzitten makkelijker. :') Met lichtrijden is zij soms zelfs snellee dan ik en zit ik weer op verkeerde been. Schijnen volwassenen op pony's wel vaker last van te hebben. :=

Mwahhh kan gewoon niet rijden. >;)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10304
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:35

Van mij mag het basistempo van Sterre ook nog iets meer terug. Wel actief vanuit het achterbeen maar wel meer rust en een lager tempo zodat ze mooier haar passen af kan maken ;)

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:07

Skippy01 schreef:
Ook daar niet mee eens, Texaans western is anders dan klassiek. Californisch western is toch echt sterk klassiek gericht, op de achterhand, verzameld, langdurige opleiding van het paard. Maar alles op een signaalteugel, niet op een contactteugel. We hoeven het absoluut niet eens te zijn, maar een klein beetje verdieping is op zijn plaats :)


Dit is een dressuurtopic toch? TS rijdt dressuur. Waarom moet ik mij dan verdiepen in Californische western? Ik vind het niet zo relevant eigenlijk.

Ik heb (dankzij veel verdieping op dat vlak) best veel kennis van en ervaring opgedaan met het trainen en corrigeren van paarden in de basis volgens het skala. Daarom reageer ik hier. Mijn doel is alleen kennis overdragen.

Ik heb ook ooit ook wel een tijdje gedacht dat teugelgewicht misschien ook voldoende was. Maar ik ben er op teruggekomen toen ik erop vastliep en mij ging verdiepen in de biomechanica.
Dus die discussie ga ik niet meer voeren voor mezelf. Dat is voor mij geweest. :-)

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:27

mirjamalvaro schreef:
Thanks.
Dat naar voren kijken. Euhhh tja euhhh je zegt het al zelf...zulke knappe paarden onder mijn kont... nee pfffff probeer het af te leren maar dat lukt maar niet. _-:(

Mijn armhouding vind ik nog erg lastig waar het het beste is. Bij Zorro de neiging te hoog te gaan, bij deze weer td breed. En tis niet eens dat ik zo met dat hoofd bezig ben. _-:(

Been eraan als gewoon been of als drijven? Drijven zal onbewust zijn maar gewoon been eraan houden is bewust.

Ik begin wel met lichtrijden bij haar. Maar met die kleine snelle ponypasjes is doorzitten makkelijker. :') Met lichtrijden is zij soms zelfs snellee dan ik en zit ik weer op verkeerde been. Schijnen volwassenen op pony's wel vaker last van te hebben. :=

Mwahhh kan gewoon niet rijden. >;)


Ah hou op joh! :') Jij en niet rijden?
Plus: dat je zo openstaat voor feedback en zelfkritisch bent, maakt je in mijn ogen beter dan veel ruiters.

Been eraan bedoel ik inderdaad drijven. Been eraan als in tegen je paard aan snap ik inderdaad dat je dat doet. Ik ben benieuwd of het hoge tempo voortkomt uit je onbewuste drijven. Heb je zelf het idee dat je ergens spanning in je lijf hebt? Bijvoorbeeld in je bovenbenen? Dat kan maken dat je onderbeen wat onrustig wordt.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 15:47

XChanekx nou zo voelt het wel af en toe hoor. Dat ik er niets van bak. :')

Ik heb niet het idee dat ik ergens span. Maar dat is het leuke, dat je dat toch ergens onbewust kunt doen. Ben wel benieuwd als zadels aangepast zijn of ik dan anders zit.
Lastige vind ik ook daarin dat ik door ziekte heel snel last van rug en spieren heb. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:49

Oh nee, dat helpt niet mee als je lijf het nog extra ingewikkeld maakt...
En dat je het gevoel hebt dat je er niets van bakt? Welkom bij de club :+

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

manubres

Berichten: 2757
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:23

Wat mij opvalt aan de nieuwe filmpjes is dat je een hele instabiele aanleuning hebt...Je zou de teugels wat meer in verbinding kunnen nemen en dan van achter het paard activeren om naar de hand te lopen. Ik zou mijn hand op dezelfde plek houden en dus probleem van achter oplossen. Je zou wat meer de leiding hierin kunnen nemen ipv afwachten wat je paard doet.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:42

manubres schreef:
Wat mij opvalt aan de nieuwe filmpjes is dat je een hele instabiele aanleuning hebt...Je zou de teugels wat meer in verbinding kunnen nemen en dan van achter het paard activeren om naar de hand te lopen. Ik zou mijn hand op dezelfde plek houden en dus probleem van achter oplossen. Je zou wat meer de leiding hierin kunnen nemen ipv afwachten wat je paard doet.

Interessant, de hand plaatsing. Ik zou juist zeggen, heb een zachte mee verende hand en ga de hand niet vast zetten, maar houd wel een stabiele aanleuning.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:00

Idd Joolien (En jouw eerdere omschrijving van aanleuning vind ik heel mooi en treffend, maar dat terzijde). De aanwijzing 'hand op dezelfde plek houden' is een tricky one. Het leidt er al snel toe dat ruiters hun handen op de plaats vastzetten door hun armen te spannen. Je hand positioneren is 1 ding, maar om vering te houden is het cruciaal dat je je armen helemaal tot tussen je schouderbladen ontspant zodat ze een zacht, elastisch geheel vormen met de teugels, met mobiliteit in al je armgewrichten. Dat kan je paard zich settelen in het teugelcontact en aanleunen aan het bit met een ontspannen onderkaak. Dan kan hij in je hand gaan veren. De beweging toestaan en naar voren volgen is daarbij zooo belangrijk, zeker bij subtiele paarden kan iets te veel begrenzing er al voor zorgen dat ze hun hals gaan inkorten en niet echt meer naar het bit reiken. Dan is er geen aanleuning. Is het paard super los en nageeflijk, dan kan het aanleuning nemen dan juist wel weer zo licht zijn dat het daadwerkelijk kan op het gewicht van de teugel. Dat je zelfs met zo'n lichte verbinding het achterbeen nog in je hand voelt. Maar dat zijn wel uitzonderingen (en het gewicht van de teugel speelt ook een rol, een fluttig flapperteugeltje werkt dan uiteraard niet als verbinding)

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 17:08

Bij Sterre teugels nog meer in verbinding leid alleen maar dst ze nog korter en opgekruld gaat lopen. Ik moet mijn hand goed voorwaarts houden zodat ze de hals gaat uitlengen.
Onstabiele aanleuning vind ik bij haar ook niet heel erg. Ze is daar (en ik ook) nog zoekende in. Kun je niet verwachten dat ze gelijk keurig in een houding lopen en blijven. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-18 20:46

Vandaag de recuptex light deken binnengekregen. Na veel positieve ervaringen toch maar eentje gekocht. Ben er zelf vrij sceptisch over. :=
Maar als het de paarden kan helpen dan doet bankrekening ff ernstig krimpen.
Afbeelding

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 10:45

Vraagje. Hoe vaak willen jullie filmpjes? Heb nu weer stukje van Zorro. Maar snap wel als jullie het ff zat zijn. :+

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

xChanelx
Berichten: 1917
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:42

Filmpjes! *\o/* *\o/*

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 12:42

Ok duidelijk :')

Niet te streng zijn. Was bloedheet, aan hef einde. Moest op alles letten; tempo, handen lager, niet drijven, ohh ja voltes, euhh tempo terug, niet te ruim naar voren. Pfffg nog meer. Helluppiee ik ontplof. :')
Maar of het er nou beter op word?? Zucht.
https://youtu.be/bw9FJTQKd8s

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:49

mirjamalvaro schreef:
Ok duidelijk :')

Niet te streng zijn. Was bloedheet, aan hef einde. Moest op alles letten; tempo, handen lager, niet drijven, ohh ja voltes, euhh tempo terug, niet te ruim naar voren. Pfffg nog meer. Helluppiee ik ontplof. :')
Maar of het er nou beter op word?? Zucht.
https://youtu.be/bw9FJTQKd8s

Ja interessant weer. Ik zal maandag ook eens proberen te filmen en mijn rijderij delen :)
Hij wordt linksom wel kort rechtsachter weer, maar dat lijkt ook te komen door dat je hem nog stteeds aardig op de handrem rijdt.
Ik zou zeggen, gooi de stang er even uit, ga lekker lichtrijden en voordat je hier naartoe wilt, ga eerst eens lekker vanuit ontspanning en harmonie aan de gang. Ik zou persoonlijk echt een paar stappen terug gaan doen met hem, om hem leren zijn lijf opnieuw te gebruiken.

Er komt idd veel spanning bij jou weg, je rijdt nog behoorlijk wat terug aan de voorkant. Ik snap dat dat je reactie is als hij loperig is, maar daardoor breekt ie alleen maar meer af aan de achterkant, dat zie je in het begin goed terug doordat ie rechtsachter echt weg laat.

Je moet de omschakeling gaan maken, dat been niet alleen voorwaarts weg is, maar activiteit vraagt. Die omschakeling is groot, maar ik denk wel essentieel voor jullie vooruitgang.
Als hij loperig wordt, ga zijgangen rijden! Dat is echt de tip die ik steeds vaker voorbij zie komen bij loperige paarden.

Oh en ter inspiratie, kijk eens wat filmpjes van Arne Koets. De manier waarop hij de dressuur interpreteerd, heeft mij zoveel geleerd!
https://www.youtube.com/watch?v=h7QqixFo-2o&t=29s

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:46

Ik vind dit zeker een betere training lijken hoor. Paard lijkt hier ook echt wat aan te hebben. Door dit soort trainingen maak je hem beter ipv op hetzelfde niveau houden. En het is logisch dat het niet soepel gaat, want hij vindt het moeilijk. Je moet je rijden niet vergelijken met hoe het er hoort uit te zien, je bent namelijk nog maar op de weg daar naartoe. En het is geen wedstrijd maar een training en je moet zeker niet hetzelfde rijden! Maar er zaten al heel soms wat pasjes bij dat hij op lengte bleef in zijn lichaam! :D

Wat jolien zegt over het terugwerken aan de voorkant zie ik ook. (Daar heb je geen zwaar contact voor nodig he). Dat maakt hem meer krabbelen en op de voorhand lopen. Je moet hem meer naar je hand toe kunnen rijden. Probeer elk pasje dat je denkt dat je los kan laten, los te laten! En dat zijn er meer dan dat jij denkt hoor. Mocht hij dan loperig worden of iets omhoog komen of wat dan ook dan los je dat gewoon weer op. Maar door het amper te doen wordt het ook niet beter en door het te doen juist wel :D
En ik heb precies hetzelfde 'probleem' hoor dus ik begrijp je heel goed. Maar ik merk zelf ook dat als ik mezelf maar blijf zeggen om de problemen aan te gaan, dat ze dan veel sneller verbeteren.

Een filmpje op enkel een trens en waarin je echt meer naar je hand toe rijdt ongeacht of hij daar goed of slecht op reageert zou ik wel willen zien, zeer benieuwd naar!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:18

mirjamalvaro schreef:
xChanelx schreef:
Even uit de meeleesmodus: wat een ontzettend fijn topic is dit! Heel leerzaam én een prettige sfeer.


Vond het reuze spannend en flink over getwijfeld. Maar nu blij dat ik het gedaan heb. :))

Superleuk, hier ook stille meelezer die graag wil leren! Doe ook mee aan de online training.

mirjamalvaro

Berichten: 14610
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-18 19:19

Geryon,heb er wel een handje van om het te makkelijk te maken ja. :o :')
Filmpje trens heb ik wel maar is 7 maanden oud. Ben terug gegaan naar S&T omdat mijn spieren snel verzuren en het daarmee beter ging. (Armen verzuren al van het alleen handen dragen/ voor mij houden) Zorro is ook rustiger in de mond. Misschien niet helemaal juiste reden maar werkt wel beter voor ons. :o
Dat los laten vsn voren vond ik vandaag al stukken beter gaan. Hij stoof er niet meer vandoor als ik toestond.
Maar hij vind het wel retemoeilijk en moet hier duidelijk sterker in worden.

Leuk Datbeniknou

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:04

Ik vind dat je echt heel goed aan het werk bent. En nu vanaf dit punt door je hele training heen gaan proberen of je met behoud van dit tempo en deze tact je handen heel voorzichtig en geleidelijk een centimeter naar voren kan doen, waarbij jouw paard het contact houdt door de hals iets uit te schuiven.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lanoca
Berichten: 364
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:44

Ja, op deze weg verder, jullie moeten het beide leren accepteren, het hele paard rijden en leren voelen.

Iriscope

Berichten: 8600
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:23

Ik heb het topic even globaal doorgelezen en je filmpjes bekeken. Leuk om te zien hoe enthousiast je hiermee aan het werk bent.

Voor mij is een over de rug gereden paard erg belangrijk en wat ik daarvoor veel doe is lang en laag, neusje eruit. Een constante factor in jouw filmpjes is dat de paarden achter de loodlijn lopen. En nu is dat niet erg af en toe, maar het helpt niet mee als je het correcte ruggebruik wilt stimuleren.

Wellicht is dit filmpje een interessante voor je;
https://www.youtube.com/watch?v=hokqRs9GbrI

Succes met je weg naar de correcte verzameling. Je werkt hard en staat open voor tips, dus je bent hard op weg!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Lanoca
Berichten: 364
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 00:22

Interessant filmpje hierboven van Iriscope, ik denk dat het heel fijn bevestingt wat ik voor ogen heb zonder dat ik alle voorbeelden en beeld materiaal bij elkaar heb.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers