Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 15:32

Er is nu via dressagepro.nl een gratis cursus te volgen namelijk dressagepro movement. Eerste thema is van achteren naar voren.
Aangezien je van alles kunt leren doe ik hier ook aan mee met mijn paardjes. En het leek mij leuk om bokt er ook bij te betrekken bij deze discussie/leermoment.

Ik probeer mijn paarden natuurlijk altijd wel van achteren naar voren te rijden. Maar wanneer doe je het nou correct, lastig punt vind ik dat altijd.

Nu heb ik 3 paarden echt in training staan hier, alle 3 totaal verschillend qua bouw en karakter. Dus leuke verschillen

De vraag deze week is dus; wanneer train je correct van achteren naar voren? En herken jij dit als dusdanig?


Eliana, 9 jaar, Tuschinski x Vincent
Niveau L1
Snel afgeleid, snel in de staak, moeilijk ontspannen te krijgen


Zorro, 14 jaar, Painted Black x Wellington
ZZ-licht niveau
Drukt rug snel weg




Sterre, D-pony, 4 jaar
Niet gestart, dus zeg maar < B
Heeft graag flink tempo, krult gemakkelijk op.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.


Anoniem

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:14

Interessant :)

Wat mij opvalt, is dat je alle 'haperingen' in de nageeflijkheid corrigeert met je hand. En daar gaat het wat mij betreft al mis. Voor mij is het achter naar voren rijden dat wanneer het paard tegen de hand komt, je dit met been corrigeert. Zo vraag je om de bovenlijn te ontspannen en zo te zakken aan de voorkant. Dan neem je het hele lijf mee, ipv van nu enkel het hoofd.
Dat zie je bij je ZZ paard ook wel terug, veel onrust in het teugelcontact en niet lekker door zijn lijf. Zou veel meer lossigheid willen zien, neusje er meer uit en wat meer harmonie.

Dit bedoel ik allemaal niet hard ofzo, ik heb nogal een sterke mening van hoe ik er naar kijk :P

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-18 19:27

Vooral zeggen wat je ziet. Daar is deze discussie juist voor. Durven zeggen wat je wel en niet ziet, anders leren we er nog niets van. :)
En ook ik heb nog een hoop te leren (en af te leren :P )

Ga later wel in op reacties, hoop nu eerst op meer meningen/ blikken/ discussiepunten. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:34

Je mist ( en dat is ook het lastige deel van paardrijden) een contactteugel. Daarnaast heb je steeds je binnenteugel korter dan je buitenteugel. Deze dingen maken al dat het naar de hand, van achter naar voren rijden onmogelijk wordt. Zoek instructie die dat basis stuk met je gaat oplossen.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 02:51

Ik mist rust. Je zit en je benen zijn erg onrustig....

:¨·.·¨:
`·.
Kaya

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 03:39

Ik vind je tempo bij alle 3 erg hoog. Van achter naar voren betekent niet meteen hard rijden. Ook in een rustig tempo kan je van achter naar voren rijden. Het ziet er nu vooral gehaast uit en vooral de onderste 2 lopen erg over hun tempo en zet de zwarte zich daarom denk ik wat vast. Omdat je ze continue naar voren wil hebben wordt je zit onrustig. Ik vind je in je hand wel vriendelijk hoor, het beeld is verder ook vriendelijk

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

MerleSimone

Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 04:11

Ik vraag me af of deze filmpjes je losrijden laten zien of echt je 'training'. Zeker bij het eerste paard zie ik alleen maar een heel lang paard doordat er nauwelijks contact is met de mond. Bij het aanspringen in galop hangt je teugel gewoon in boogjes, en dat is imo niet direct de bedoeling. Juist het contact met de mond maar vanuit het achterbeen vertrekken, het paard moet wel nageeflijk zijn en blijven.

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 08:48

Leuk al meerdere reacties nu.

Zal mijn training nu wat toelichten.

Ik nodig mijn paarden inderdaad uit met mijn binnenhand om er lekker in te zakken. Dit is ook hoe Rien het uitlegt in de cursus, binnenhand van de hals en laten zakken. Helaas heb ik wel de neiging om mijn hand soms wat terug te houden ipv naar voren.
Verder heb ik liever te voorwaarts maar over de rug, dan te veel terug. Voorwaartse drang is volgens mij erg belangrijk voor een los lichaam. Pas als je dat voorwaartse neerwaartse heb kun je denk ik weer verder werken. Zoals meer in balans komen en met je tempo gaan spelen.


Filmpjes van Sterre en Eliana zijn nu echt even de trainingen. Als ze hier hun balans en kalmte in hebben gevonden gaan we weer verder.
1e filmpje Zorro is het loswerken (deels)
2e filmpje het meer wedstrijd gerichte (ook deels natuurlijk)

Het contact met mijn teugels is heikel punt hier. Op een of andere manier hangen ze altijd wat losjes. :x Niet mooi voor het beeld misschien, maar het belangrijkste dat de paarden de hand durven en willen volgen naar beneden lukt gelukkig wel.
Met het aanspringen komen zowel Eliana als Sterre wat omhoog dus niet raar dat de teugels dan in een boogje hangen, ze zakken er daarna wel weer in.

Tempo is ook een dingetje. De 4 jarige heeft sowieso gewoon nog wat tempo nodig voor haar balans. Bij haar moet ik blijven controleren ofvze haar balans ook in een lager tempo kan vinden.
Zorro (ZZ) ben ik nog aan het puzzelen wat nou een fijn tempo is.
Eliana moet echter weer goed voorwaarts blijven denken. Die komt van een zeer terughoudende, klaar om gek te gaan doen tempo.
De enige die ik dus vanuit mijzelf te hard naar voren zet is Zorro. De dames doen het uit zichzelf. :))

Onrustige zit zie ik eigenlijk niet zo. Maar bedankt voor het inzicht.
En heb een hele fijne, goede instructeur. Dus dat komt wel goed.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:30

Allereerst, moedig dat je dit deelt! Het over de rug zie ik bij het eerste paard niet terug. Zonder contact aan de voorkant laat je alle energie die je er in rijdt zo weer wegvloeien. Dan kun je dus niet van achter naar voren rijden. Ook rijd je geen overgangen met haar (althans, in het filmpje zie ik ze niet terug). Om de motor van achter aan te zetten moet je veel overgangen rijden. Bij je ZZ paard ziet het er op het eerste oog netjes uit maar ook hier mis ik de echte verbinding. Ik kan er alleen niet precies de vinger op leggen wat het dan is wat ik mis. ik denk dat ik de beschrijving van Jolien nog het meest vind passen. Die pony zou ik echt veel meer terug gereden willen zien worden, qua tempo. Die loopt nu gewoon onder je uit. Maar goed, hij is ook pas 4 nog.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 16:27

Dank je. We moeten het allemaal maar leren hè. :)

Over zonder verbinding niet over de rug of van achteren naar voren kunnen. Hoe zien jullie dat dan met westernpaarden die met losse teugels gereden worden? (Gewoon vraagje he)

Bij het ZZ paard zie je denk dat hij af en toe afbreekt in de rug. Fout dus. Moet nog losser worden, ben ik ook druk mee bezig. :D

Pony heb ik zoiets liever nu nog te hard en in balans de hand durven volgen. Dan tempo laag, onbalans, opgekruld en onrustig. Gelukkig lukte het gisteren om tempo wat terug te zetten zonder de balans te verliezen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:26

Nou idd we moeten het allemaal leren en paardrijden is zo moeilijk. Althans, dat vind ik dan :+ ben niet echt een natuurtalent en herken het hebben van het niet perfecte paard. Ons paard is echt niet makkelijk om dressuurmatig goed te rijden.

Ik denk dat het grote verschil bij de westernpaarden is dat er een heel ander soort bit in hangt daardoor heb je een hele andere inwerking. In de basis blijft het idee hetzelfde alleen kun je door dat bit met een heel ander contact (veel losser) hetzelfde bereiken. Maar goed, zo heel erg ben ik er ook niet in thuis.

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:09

Is toch niet heel moeilijk om te zien of een paard over de rug loopt? Als er een deuk achter het zadel te zien is drukt ie de rug weg, ook zie je dan dat de hals wat 'afbreekt' voor de schoft. Volgens mij heeft contact nemen daar niet zo heel veel mee te maken, het leuke van Rien vind ik juist dat de bedoeling is dat je paard over de holle kant ook lang wordt ipv dat je de bolle kant kort maakt, daar nodig je ook toe uit met de binnenteugel opzij en naar voren, is idd wel cruciaal om hem dan niet naar achter te doen. Maar die mag wat los zijn, veel mensen rijden met teveel binnenteugel, waardoor je het binnenachterbeen blokkeert, en daardoor is de flow van achter naar voren weg, drukt je paard dus idd de rug weg. Plus met de buitenteugel (waar je dan wel contact mee houdt) plaats je de schouders voor de heupen, kun je dus ook voorkomen dat je paard over de buitenschouder wegloopt.

Vind dat juist wel tof gedemonstreerd. En strak contact..... vind ik niet nodig, als je je paard idd stimuleert op die manier om over de rug te komen, en de hals te laten vallen, wat die eerste merrie best mooi doet imo, nemen ze zelf dat contact wel, dat is ook het idee zeg maar, dat je paard zelf aanleuning neemt, en je dat niet forceert. Wat ik wel met Joolien eens ben, is dat je idd verlies van aanleuning dus niet met de hand moet corrigeren.

Verder voel ik me nu knap eigenwijs, omdat dit het ding is waar ik wel redelijk handig in ben en de rest nog niet zo :+

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 12:06

Dank je wel avalanche voor je fijne uitleg!

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 16:53

Misschien ook leuk om te zien waar we vandaan komen met deze paarden.

Eliana zet haar kop er volledig op als ze het eng, spaanend oid vind. Kan dan ook vanuit het niets opeens steigeren, trappen, bokken.
Afbeelding
En als ze een beetje ontspande was het
Afbeelding

Sterre, kan zich volledig opkrullen.
Afbeelding
Of en alles ertussen in
Afbeelding

Zorro maakt zich graag stijf en strak. Maar even geen goede voorbeelden van. Ook neemt hij snel het tempo over, van achterbeen af rennen is duidelijk makkelijker. :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:59

Dankzij jouw topic heb ik me nu ook aangemeld!
Ben nog lang niet zo ver als jij, dus heb geen tips ofzo, maar lees wel mee. Ik vind alles wat voorbij komt heel interessant, en vind het ook dapper dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen :)


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

manubres

Berichten: 2766
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:16

Wat mij vooral opvalt bij alle filmpjes is dat je erg op de lepel van het zadel rijdt, dat lijkt me niet bevorderlijk voor het ontspannen van de rug.

Verder is wat mij betreft van achter naar voren rijden dat je een paard de achterhand activeert maar daarbij niet harder gaat, maar van voren het met een veerkrachtige hand opvangt (in verbinding, dus geen losse teugel). Een paard moet niet harder gaan dan dat je van voren kan opvangen. Hij moet wel dusdanig van voren met een ontspannen op lengte zijnde hals lopen. Dit vergt ontspanning, maar ook balans. Problemen in de aanleuning moeten met wat meer activeren van de achterhand gecorrigeerd worden en met een vriendelijke hand weer opgevangen. Door oefeningen, zoals wijken, schouderbinnenwaarts, overgangen etc. komt een paard steeds meer in balans en zal het steeds meer in evenwicht kunnen lopen en rechtergericht zijn. Een paard dat gaat rennen, achter de loodlijn gaat lopen, tegen de bakrand kleeft, bit vastpakt etc...is niet in balans.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:40

Interessant beeldmateriaal.
In het algemeen vind ik het er echt niet zo verkeerd uitzien.
Maar toch even wat zaken onder een vergrootglas:
Je teugelcontact zou elastische en gelijkmatiger mogen zijn. Ontspan je armen en houd beweging/'lucht' in je schouders en schouderbladen. Houd de teugels in contact alsof je een dun elastiekje licht aanspant: het mag niet straktrekken maar ook niet flodderen. Je paard moet lekker in je hand kunnen veren en dat lukt niet met een losvast teugelcontact.
Verder vind ik je in het eerste filmpje wat achter de beweging zitten (te ver achterover), je balans zou daar actiever en meer echt boven het paard en boven je voeten mogen zijn. Het lijkt daardoor ook een beetje alsof je je paard onder je weg laat lopen. Als je meer mee bent met de bewegingen is het ook gemakkelijker om te begrenzen ipv terug te werken met je teugelhulpen.
Een te veel terugwerkende binnenhand (die zie ik bij jou overigens slechts bij momenten een beetje, dus deze opmerking is misschien ook meer in het algemeen) kun je afleren door je binnenhand meer opzij-naar voren te plaatsen. Veel ruiters halen hun binnenhand te veel naar zich toe. Houd de schouders van je paard tussen je teugels. Door op twee teugels te blijven rijden op de volte, je binnenteugel subtieler in te zetten en de nageeflijkheid op je binnenteugel vooral met je binnenbeen te vragen, gaat je paard zijn bovenlijn geven en kan hij correcte lengtebuiging aannemen.
Meer algemeen: hou je focus wat meer op je eigen zit/balans/ontspanning, op het subtiel voorwaarts rijden van je paard, en wat minder op 'de voorkant'. Dan wordt het beeld nog fijner.
Nou, een heel verhaal, maar hopelijk kun je er wat nuttigs uithalen. De uitleg van
Avalanche spreekt mij trouwens erg aan.
Succes met de cursus!
Laatst bijgewerkt door Askja op 21-05-18 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:48

De onrust in je zit en het tempo valt mij ook op. Dat kun je verbeteren door net even een tikje langer te blijven zitten tijdens het lichtrijden. Ook in dat tempo kun je been bijgeven als de voorwaartse drang weg is. Of dan juist terugrijden in tempo om hem daarna weer naar voren weg te rijden (zonder uit elkaar te laten vallen), omdat dat langzamere tempo moeilijk is willen ze dan graag wat actiever worden.

Sprakeloos

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:51

Graag gedaan mirjamalvaro :) ik hoop dat je meer foto's gaat plaatsen, vind het erg leuk om dit proces te volgen wel

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 18:08

Liene : super, veel plezier met de cursus. :D

Manubres : klopt, zadelmaker vind dat ik achterin het zadel beter zit ofzo? Dus hij legt zadel zo dat ik dus echt achterin zit. Geen idee verder hoe of wat, vertrouw daarop echt op de vakman. :o
Wat jij beschrijft klinkt inderdaad als van achteren naar voren. Jammer dat ik nog niet ver genoeg ben daarvoor.

Askja : dank je! Moet eerlijk bekennen dat ik het best spannend vind om de paarden zo laag en losse teugels te rijden. Daardoor verkramp ik inderdaad wat, probeer al gewoon rustig ontspannen te zitten. Maar het blijft (voorlopig) nog wel in mijn achterhoofd zitten dat ze ervandoor kunnen knallen oid. Echt psysisch hoor, maar moet ik even doorheen. := Doordat ik zelf af en toe echt verschiet omdat ik ze voel aanspannen onder mij kom ik weer achter de beweging. Dus ik kan mij er volledig in vinden wat je zegt!
(Wel fijn dat je de terugwerkende binnenhand bijna niet meer ziet, ben er ook flink mee bezig :):) )

Esther : laatste dagen gaat tempo terug al stukken beter. Het was even iets om doorheen te zetten. :j

Avalanche : als er genoeg geinteresseerden zijn wil ik best af en toe topic aanmaken om ons leerproces te laten zien. Filmpjes lijken mij dan praktischer dan foto's?

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:09

Wat ik bij Zorro zie in het filmpje is een paard dat over zijn tempo loopt. Voorwaarts zijn wil niet gelijk zeggen dat ze voorwaarts moeten lopen. Ik zie liever een paard dat iets rustiger loopt, maar wel actief blijft. Dat actief houden en voorwaarts denken probeer ik altijd door heel veel te schakelen. Even een pasje terug en dan weer een pasje naar voren. Op deze manier controleer ik altijd meteen of het paard aan het been is en dus voorwaarts is.

Verder sluit ik me aan bij Esther

De Vriesjes Beau (Marit's Mistique x Brummerhoeve's Boss) Z1 + 2!

Supervixen

Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:18

Wat raar dat een zadelmaker zegt dat je achterin je zadel beter zit?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 18:26

Cathyenbeau : dat zie je goed :)) ik moet inderdaad meer en kleiner gaan schakelen. Maar om een of vage reden vind ik dat moeilijk, geen idee waarom. Of ik vergeet het gewoon en ben stompzinnig rondjes aan het rijden ipv te trainen. Ach ja zal wel bij het leerproces horen. :=
Dat van de onrustige houding zie ik zelf niet zo goed (net nog eens kritisch teruggekeken) dus weet noet zo goed hoe daar op te reageren.

Supervixen : euh ja, geen idee verder zoals ik al zei. Hij komt in juni weer voor alle paarden, zal eens aankaarten of het misschien iets meer richting het midden kan.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:46

Ik mis bij de jonge paarden in de filmpjes sowieso de verbinding van achter naar voren op twee teugels. De activiteit die je achter oproept moet zoveel zijn dat je aanleuning stabiel en stil wordt. Maar daarvoor heb je mijn inziens de teugels te lang. Ook bij het oudere paard vind ik dit nog niet geweldig. Lengte in de hals en voorwaarts neerwaarts rijden vind ik zinvol als je dit vanuit verbinding doet met behoud van aanleuning. Je krijgt nu dat ze erg op de voorhand gaan vallen en over het tempo gaan lopen om balans te zoeken. Met de juiste verbinding is dat niet nodig, omdat je horizontaal evenwicht krijgt (en van daaruit kan verzamelen waarbij het paard vanuit de achterhand met de buikspieren de voorhand iets gaat ‘tillen’). :-)
Maar het is absoluut niet makkelijk, dat paardrijden en ik vind dat je absoluut vriendelijk rijdt verder en stoer dat je de filmpjes hier zo neer zet! Succes verder!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:10

Leuk topic! Ik ben het er niet mee eens dat je per se een strakke contactteugel moet hebben om verbinding te hebben. Als het paard maar goed reageert op de zeer lichte hulpen kan je met een los contact toe. Maar dat hebben niet veel ruiters voor elkaar. Die hebben dan daardoor geen verbinding. En denken dat het daarom ook uberhaupt niet mogelijk is.

Ik snap jouw voorwaartse gedachte TS, maar van in zo'n hoog tempo moéten ze wel stuwen en je rijdt ze dan juist op de voorhand.

Van het eerste paard vind ik het tempo niet te hoog. Van de pony wel en ik snap dat die nog kampt met balans, maar ik zou wel meer oefenen met het lagere tempo.
Van je ZZ paard vind ik het tempo echt te hoog. Loopt daardoor op de voorhand. En ik denk dat nét iets meer halslengte zijn lopen goed zou doen.

Wat ik herken van mezelf in jouw rijden is (deels door het losse contact) het teveel willen oplossen met de teugel ipv eerst met je been. Zoals Jolien al zei.

Zou het heel leuk vinden om vervolgfilmpjes te zien!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 24 bezoekers