Dressage pro movement, van achteren naar voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avalanche

Berichten: 15792
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:36

Sorry, ik zat vooral te kijken naar je paard. Je zit idd meer in je zadel. Wat ik zie bij Zorro is dat hij zo kort loopt van achter....... helemaal kort hoor, hij maakt de pas niet af. Je handen moeten idd lager, maar je binnenhand mag daar ook wat meer naar voren, zodat je het binnenachterbeen niet blokkeert. En je hebt spanning in je bovenbenen, daarom wiebelt je onderbeen, probeer je billen en je bovenbeen meer los te laten, dan zit je lekkerder ook

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 10:18

Klopt hoor. Hij maakt nu hele kleine euhmm dribbelpasjes ipv gewoon te draven. Binnenhand zat ik ook al naar te kijken, wat die af en toe doet, niet blij mee. Eens streng toespreken.
Bovenbenen probeer ik in principe heel los te houden. Maar kan dat ik wat ging klemmen omdat ik zo bezig was met tempo. Je moet op zoveel dingen tegelijk letten. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:28

mirjamalvaro schreef:
Klopt hoor. Hij maakt nu hele kleine euhmm dribbelpasjes ipv gewoon te draven. Binnenhand zat ik ook al naar te kijken, wat die af en toe doet, niet blij mee. Eens streng toespreken.
Bovenbenen probeer ik in principe heel los te houden. Maar kan dat ik wat ging klemmen omdat ik zo bezig was met tempo. Je moet op zoveel dingen tegelijk letten. :=

No one said it would be easy 8-) . Tegelijkertijd vind ik dat juist het leuke van onze sport, er is altijd wel iets dat beter kan en zo word je steeds een betere ruiter. Dus niet over in zitten en ook niet te streng zijn voor jezelf, elke keer dat het lukt is meegenomen.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:33

Zit echt wel potentie in. Zijn eigen draf is wat dribbelig maar wat ik zo zie op deze filmpjes is dat hij genoeg aanbiedt om er een zgn tweede draf op te zetten. En dan bedoel ik niet een zweefdraf maar gewoon een meer verheven draf met grotere rustigere passen. Heb ik met mijn dribbelaartje ook gedaan en toen dat goed bevestigd was ging iedere drafoefening een punt tot anderhalf omhoog. Zijn gewone draf was manegepony achtig maar in die tweede draf kon ie sjouwen als een malle. En hij vond het leuk om te doen ook

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:03

Moedig zeg! Ik doe ook mee aan de movement. Wat ik vooral zie dat ze allemaal te diep lopen, daar heeft mijn paard ook echt een handje van. Daar zou ik wel echt meer aan werken.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:12

Rena100 schreef:
Moedig zeg! Ik doe ook mee aan de movement. Wat ik vooral zie dat ze allemaal te diep lopen, daar heeft mijn paard ook echt een handje van. Daar zou ik wel echt meer aan werken.


De hypermobiele paarden doen dat wel makkelijk ja, dus de warmbloeden en sommige barokken. Ik zie dat bij de koudbloeden minder. Ik volg via Insta, en heb denk ik nu ongeveer 3 a 4 combinaties gezien waarbij het paard niet te diep liep.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:26

Van dat hypermobiele, kun je dat misschien uitleggen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:32

Pipodipo schreef:
Van dat hypermobiele, kun je dat misschien uitleggen?


Ja hoor, sommige paarden zijn van nature heel flexibel. Hoe flexibeler ze zijn, hoe makkelijker ze hun lijf ook gaan gebruiken op manieren die misschien niet handig zijn, maar wel makkelijk voor henzelf. Dat betekent dat ze bijv. in plaats van zakken van achter een beetje traversaal gaan, dat is makkelijker. Of dat ze dus hun hals wat ronder zetten in plaats van over de rug te stretchen, want ook dat is makkelijker voor ze.

Heb je een heel beknopt / kort paard, die wat minder hypermobiel is, dan blijven ze vaak wat meer bovenin, met de neus er te ver uit, dat zie je bij mijn haflinger bijv. Die gaat goed over de rug, maar stretcht de hals liever niet, en gaat ook liever niet heel rond.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:58

Skippy: ik heb ook een filmpje gepost op Insta (rena_lucia is mijn accountnaam) Daar probeer ik echt duidelijk haar voor de loodlijn te houden, maar duikt ze heel makkelijk en graag er weer achter. Ben benieuwd wat jij daar dan van vindt. (Was overigens eerste keer met barebackpad).

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 12:07

Dank jullie wel allemaal. Knap ik weer van op. :))
Staan weer interessante posts bij!

Mijn streven is wel op/voor de loodlijn. Maar merk soms dat ze toch beter strechen als ze iets ronder lopen?

Vandaag met Eliana ook viltje erondet. Maar geloof dat het nog veel hoger moet. :oo
Volgende keer viltje er dubbel onder om te kijken hoe het dan zit. Wat een gedoe zeg. :=
Ze was vandaag heeeel gespannen. Dus verder niets nieuws kunnen proberen. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:13

Maar dat stretchen wanneer ze heel rond en diep zijn is maar schijn. Stretchen in de rug lukt toch echt alleen wanneer die neus er ook uit gaat. Daar zit het verschil in een bolle of holle rug.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:17

Rena100 schreef:
Skippy: ik heb ook een filmpje gepost op Insta (rena_lucia is mijn accountnaam) Daar probeer ik echt duidelijk haar voor de loodlijn te houden, maar duikt ze heel makkelijk en graag er weer achter. Ben benieuwd wat jij daar dan van vindt. (Was overigens eerste keer met barebackpad).


Je ziet inderdaad dat ze daar graag achter en onder wil duiken en daarmee van het achterbeen af. Daardoor nog wat rommelig van voor en nét niet snel genoeg achter, maar op zich ziet het er niet verkeerd uit. Je moedigt haar duidelijk wel aan om vooral vóór de loodlijn te blijven. Op basis van een kort filmpje blijft het lastig iets te zetten over waar je kunt verbeteren. Zou in elk geval op basis van wat ik hier zie flink schakelen voor het actief houden van het achterbeen, want ze kán duidelijk wel voor die loodlijn een soort basisbalans vinden die je kunt uitbouwen :)

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 12:30

Rena100 schreef:
Maar dat stretchen wanneer ze heel rond en diep zijn is maar schijn. Stretchen in de rug lukt toch echt alleen wanneer die neus er ook uit gaat. Daar zit het verschil in een bolle of holle rug.


Hmmm Rien zegt bij een van zijn paarden dat hij die expres wat ronder rijd. Omdat die zich wat opdrukt. Dat heb ik met Zorro ook.

Eliana en Sterre moet ik "gewoon" voor de loodlijn krijgen. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:37

Hm ja daar heb je wel een punt, is denk ik ook echt wel verschillend per type paard. Mijn paard moet ik helemaal niet rond willen rijden want dan maakt ze een koprol. Maar denk wel dat als je ronder gaat rijden, je heel bewust moet zijn of achter dan nog mee doet.

Paardrijden klinkt zo simpel he, maar komt nogal veel bij kijken.

Thema van deze week is ook interessant: rijden met een contactteugel!

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:48

Stretchen vind ik altijd zo'n verwarrende term. Ik denk daarbij aan een sporter die zijn spieren oprekt - overigens ook in de humane sport een grotendeels achterhaalde methode. Stretchen veronderstelt dat je aan een spier trekt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling met rijden, dat je de teugels en het bit gaat inzetten om de spieren op te rekken. Ik heb het idee dat ruiters die denken in termen van stretchen snel de neiging hebben om door evt weerstand heen te gaan werken teneinde het paard los te maken.
Wat ik doe (probeer te doen), is het paard zo subtiel mogelijk uitnodigen zèlf te ontspannen, waardoor de bovenlijnbespiering verlengt en deze de beweging van het achterbeen door kan laten. Maar wel met behoud van een bepaalde kracht en elasticiteit in die bovenlijn, en daarom nooit tot de max, je wilt geen overrekking van bijv. de spieraanhechtingen aan de achterkant van de schedel.

Daarom zie ik biomechanisch gesproken ook geen meerwaarde in ldr trainen of langere tijd dieper instellen. Losheid, halslengte en stabiliteit, dat streef ik na, en daarvoor moet idd de neus eruit, al kan het m.i. geen kwaad als de neus bij momenten even achter de loodlijn komt.
Ronder instellen als ze zich opdrukken vind ik een grensgebied, het is nl zooo makkelijk om daarbij te veel terug te werken. Als ik het al doe, dan probeer ik het paard er zsm weer uit te rijden. Hand naar voren, hals op lengte. Ik wil dat het paard nageeft met de neus voor de loodlijn, en het is aan mij om dat te bereiken, als ik het idee heb dat het alleen lukt met rond instellen doe ik m.i. zelf iets fout. De halswervelkolom is veel flexibeler dan het ruggedeelte, dus je hebt zo een disbalans in de bovenlijn met dat rond instellen, een kink in de kabel, ipv een mooie, gelijkmatige boogspanning. Bij te rond instellen komt er ook meer trekkracht/spanning in het lendengebied door het overmatig oprekken van de bovenlijnspieren en het supraspinale ligament.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:48

Even uit de meeleesmodus: wat een ontzettend fijn topic is dit! Heel leerzaam én een prettige sfeer.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 13:06

Oh nee strechen qua euhhhh dat ik de rug echt uit voel oprekken. Pff moeilijk uit te leggen. :o
Ik doe dat lage eigenlijk voor de ontspanning. :P

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 13:07

xChanelx schreef:
Even uit de meeleesmodus: wat een ontzettend fijn topic is dit! Heel leerzaam én een prettige sfeer.


Vond het reuze spannend en flink over getwijfeld. Maar nu blij dat ik het gedaan heb. :))

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:11

En met jou meer mensen!
Ik doelde overigens op de post van Rena100, die had het over stretchen. Het is maar een woord, het gaat erom hoe het geïnterpreteerd wordt ;-)
Voor mij voelt het niet zozeer als oprekken maar meer als elastisch veren/deinen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:15

Ja heb je helemaal gelijk in, ik heb het dan meer over halsstrekken (= een soort van stretchen). Daar wil je wel echt de neus eruit hebben, zodat ook in de rug gestrekt wordt.

Af en toe strek ik mijn paard ook wel zoals ik dat bij mezelf ook eens doe, maar dan doe ik dat als ik er naast sta. Dus hals naar links, naar rechts om zo ook te bepalen wat makkelijk gaat en wat niet. Zelfde als been optillen en strekken naar voren, dan merk je ook dat de ene kant makkelijker gaat dan de andere kant. Daar kan ik dan weer mijn training op aanpassen.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:21

Dan zitten we op 1 lijn ;-)
Halsstrekken, heel geleidelijk, wervel voor wervel, en dan uiteindelijk lekker met de neus over de grond 'shiften', dan heb je totale losheid, ontspanning en verlenging van de bovenlijn van staartinplant tot nek en kaak.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:29

Wat ontzettend stoer dat je dit topic hebt geopend!

Ik zal proberen mijn mening te geven, doe er vooral niks mee als je het er niet mee eens bent ;).
Mij viel ook op dat Zorro een korte pas lijkt te maken achter. In de filmpjes die je later plaatste ben je hier al veel meer mee bezig, top. Ik zou hier ook zo mee bezig blijven. Probeer maar middendraf te denken maar zodra hij wil versnellen in tempo moet jouw zit aangeven dat hij onder je moet blijven. Z'n passen moeten groter, niet sneller.

Verder vind ik je nog wat laks rijden. Je draaft aan, paard spant met de 2e drafpas de rug aan en drukt zich er iets uit, jij doet niks en rijdt verder. Ik was direct naar stap gegaan en opnieuw aangedraafd. Zelfde met schouderbinnenwaarts, jij wil je paard weer recht maken en hij rent bijna onder je vandaan en je corrigeert hem niet. Ik denk dat je winst kan behalen door hier veel scherper in te zijn. Wat me verder nog opviel is dat je (vooral in het eerste filmpje), constant Zorro's hoofd naar binnen vraagt. Als je dit doet om de hals te laten vallen zou ik dit persoonlijk afwisselen met buitenstelling en ik zou het op de binnenhoefslag doen. Zo kan je veel beter controleren of je paard recht gaat en niet stiekem een schouder er uit gooit.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, vind jullie in ieder geval een leuk stel samen.

Met Sterre zou ik me vooral richten op lossigheid vanuit een horizontale halshouding. Dat zakken van voor is ze nog helemaal niet sterk genoeg voor achter. Dan creëer je een paard dat voor de grond in loopt en uit angst om op de snufferd te gaan maar heel hard gaat rennen. VWNW is echt een gevorderde oefening voor paarden die al mooi in balans komen. Volgens mij was er ook een clinic filmpje van Rien met een jong paard welke ze juist niet te laag reden om deze reden.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:32

Askja schreef:
Stretchen vind ik altijd zo'n verwarrende term. Ik denk daarbij aan een sporter die zijn spieren oprekt - overigens ook in de humane sport een grotendeels achterhaalde methode. Stretchen veronderstelt dat je aan een spier trekt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling met rijden, dat je de teugels en het bit gaat inzetten om de spieren op te rekken. Ik heb het idee dat ruiters die denken in termen van stretchen snel de neiging hebben om door evt weerstand heen te gaan werken teneinde het paard los te maken.
Wat ik doe (probeer te doen), is het paard zo subtiel mogelijk uitnodigen zèlf te ontspannen, waardoor de bovenlijnbespiering verlengt en deze de beweging van het achterbeen door kan laten. Maar wel met behoud van een bepaalde kracht en elasticiteit in die bovenlijn, en daarom nooit tot de max, je wilt geen overrekking van bijv. de spieraanhechtingen aan de achterkant van de schedel.

Daarom zie ik biomechanisch gesproken ook geen meerwaarde in ldr trainen of langere tijd dieper instellen. Losheid, halslengte en stabiliteit, dat streef ik na, en daarvoor moet idd de neus eruit, al kan het m.i. geen kwaad als de neus bij momenten even achter de loodlijn komt.
Ronder instellen als ze zich opdrukken vind ik een grensgebied, het is nl zooo makkelijk om daarbij te veel terug te werken. Als ik het al doe, dan probeer ik het paard er zsm weer uit te rijden. Hand naar voren, hals op lengte. Ik wil dat het paard nageeft met de neus voor de loodlijn, en het is aan mij om dat te bereiken, als ik het idee heb dat het alleen lukt met rond instellen doe ik m.i. zelf iets fout. De halswervelkolom is veel flexibeler dan het ruggedeelte, dus je hebt zo een disbalans in de bovenlijn met dat rond instellen, een kink in de kabel, ipv een mooie, gelijkmatige boogspanning. Bij te rond instellen komt er ook meer trekkracht/spanning in het lendengebied door het overmatig oprekken van de bovenlijnspieren en het supraspinale ligament.


Inderdaad en in het verlengde hiervan ligt ook weer de misvatting over 'los'. Veel mensen noemen het paard los terwijl die eigenlijk aan geen enkele hulp is en dus geen aanleuning geeft op de hand en achter het been loopt (ongeacht het tempo). Je kunt het ook 'onder de hand' noemen om aan te geven dat een paard eigenlijk eronder duikt om geen aanleuning te geven.

Skippy, dank je wel voor je uitleg.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:52

Inderdaad. Los is iets anders dan achter de teugel. Dan is er geen sprake van verbinding. Dat kan van het paard uitgaan doordat ie kracht mist of te weinig voorwaarts denkt (en moet dan opgelost worden door de ruiter door verbinding te nemen en die van achteruit 'in te vullen') maar het kan ook komen doordat het paard de terugwerkende hand van de ruiter ontwijkt. En dat laatste gebeurt sneller dan je denkt, naar mijn idee en ervaring. Daar is bij bepaalde paarden maar heel weinig voor nodig.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Dressage pro movement, van achteren naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:17

Ik had dus vorige week donderdag mijn eerste les van mijn instructrice klassieke rijkunst, ik had al twee lessen gehad met werken aan de hand, maar wou ook graag het rijden verder oppakken. Daar werd ik dus al meteen heel erg op de feiten gedrukt dat mijn paard direct achter de teugel kruipt zo gauw ik mijn teugels aanneem. Dus ik moest eerst een paar rondjes 'zonder' teugels rijden. Dus geen druk, en niet terug, alleen opzij en naar boven mocht ze te diep komen.

Mijn paard is dus echt een voorbeeld van heel licht in de hand zijn, maar er totaal achter kruipen. Dan is ze ook van de achterhand af (op instagram mijn filmpje https://www.instagram.com/p/BjCyqXBDuUp/ is dat dan ook heel duidelijk te zien).

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers