Voor de tweede keer met Evi...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Voor de tweede keer met Evi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:59

En gelijk al een wedstrijdje! :)


Afgelopen weekend besloot ik om maar weer eens een F proefje mee te rijden. Ik ben weer een stukje verder dan een jaar geleden, dus het werd weer eens tijd! :) Momenteel ben ik heel hard bezig met het rijden op mijn zit en benen; met mijn handen probeer ik echt zo weinig mogelijk te doen. Ik streef ernaar om zo vriendelijk mogelijk te rijden, en nergens te forceren. Afgelopen jaar ben ik heel hard bezig geweest met mijn eigen houding en zit (ik hoop dat dat te zien is), en werk hier nog steeds aan.

Het inrijden gaat bij mij op de een of andere manier altijd beter dan de proef zelf. Al met al ben ik toch al best blij met het resultaat! :) We reden F10, en onze proef is beloond met 219 punten.


Het inrijden:





De proef zelf:





Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! :) Tips enzo zijn altijd welkom, maar houd het alsjeblieft wel vriendelijk. Ik doe enorm mijn best en wil graag bij blijven leren.


Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:04

Ik vind inderdaad dat je ziet dat je vriendelijk wilt rijden maar daarbij vind ik wel dat je erg veel aan het drijven bent. Ofwel zwieberen je benen :)
Valt me op omdat dit ook bij mij het grootste probleem was, ik was echt non stop aan het drijven gewoon en zat uiteindelijk met een paard dat niet meer wou draven :+ (Kort door de bocht verteld maar daar kwam het op neer haha)
edit: in draf bedoel ik, in galop niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:06

Granoek schreef:
Ik vind inderdaad dat je ziet dat je vriendelijk wilt rijden maar daarbij vind ik wel dat je erg veel aan het drijven bent. Ofwel zwieberen je benen :)
Valt me op omdat dit ook bij mij het grootste probleem was, ik was echt non stop aan het drijven gewoon en zat uiteindelijk met een paard dat niet meer wou draven :+ (Kort door de bocht verteld maar daar kwam het op neer haha)



Ik drijf niet, maar ik zwieber inderdaad wel! :+ Ik heb overstrekbare spieren en ik probeer heel hard m'n benen nog stiller te houden, maar dat is gewoon heel lastig. Meerdere ledenmaten zijn bij mij ook al eens uit de kom geweest. Zeker met zo'n zadel wat heel weinig steun geeft wil het niet lukken om helemaal stil te zitten.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Voor de tweede keer met Evi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:10

Ja ik ken het probleem hoor, in mijn vorig zadel had ik dat ook, leek wel een klein kind op de kermis.
Gaat nu beter maar is een moeilijke gewoonte om af te leren, bij mij helpt het sinds kort om met losse teugel te rijden zodat die steun weg valt en dan moét ik precies beter opletten ofzo?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:10

Mij valt het vooral erg op dat je werkelijk geen seconde niet aanspoort. Echter vind ik je handen wel een redelijk goede positie hebben!

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Voor de tweede keer met Evi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:17

Je benen inderdaad, die zijn echt storend. Ik zou in de galop en de stap je hand iets meer naar voren zetten. Vooral in de eerste stap ( tijdens de proef) lijkt je paard een beetje op te kroppen in de hals en daardoor korter in het lijf.
Verder ziet het er heel beheerst uit, wat een braaf paardje, die doet echt zn best!

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:21

Ben een beetje geschrokken van het paard, maar daarover later... Kan jij ook niets aan doen ;)

In de proef moet je middenstap, hierbij geef je het paard niet de gelegenheid om de pas te verruimen. Teugels mogen dan wel een cm of 20 langer, zodat het paard lekker over de rug kan komen en een grotere pas kán maken.

Beide keren spring je niet aan op de letter. Aangezien de M nog voor het juryhokje zit, was dat duidelijk zichtbaar. Wacht niet tot je in de hoek komt (anders zou er wel gezegd worden tussen A en F of tussen M en C), bereid gewoon vooraf je galop voor. Lichte stelling moet meer dan genoeg zijn.

Op een gegeven moment moet je een korte diagonaal op en op de AC lijn halthouden. Dit halthouden is niet voorwaarts, waardoor het paard niet gesloten kan halthouden en dus niet weet of het voor of achteruit moet om de balans te behouden. Houdt voorwaarts halt. Rij er naar toe. En blijf rijden. Niet stoppen met rijden omdat het paard moet stilstaan. Juist daarin de leiding nemen. Dan kom je er ook weer mooier uit.

Paard vind ik behoorlijk schraal en met taktmatig is ook werkelijk alles gezegd. Bij middendraf valt de takt meteen weg. Nu kan jij daar niets aan doen, helaas... Persoonlijk denk ik niet dat dit paard geschikt is als manegedier, dit gaat blessuregevoelig worden vermoed ik. Maar ook dat is niet jouw probleem!
Wat ik wel zie, met name in het losrijden, is dat je een behoorlijk dwingende zit hebt die twee verschillende dingen tegen het paard zegt. Hierdoor wordt het voor het paard moeilijk om vrijelijk te bewegen en benadruk je juist de al niet zulke goede punten in het lopen van dit paard.
Je drijft met je benen, maar in de rest van je zit ben je alleen maar aan het wachten en klemmen, voor mijn gevoel. Draai je knieën tegen het zadel aan (ga maar eens staan en draai dan je tenen naar binnen en ga dan weer zitten), houd je knieën ontspannen!!!! Je onderrug, heupen en enkels werken als een veer. Ze mogen elke pas losjes bewegen om de beweging op te vangen.
En verder laat je het paard voor je werken. Van die twee keer dat jij nu op dit paard hebt gereden (en de afwisseling die het paard waarschijnlijk krijgt) raakt het paard echt niet afgestompt.

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Voor de tweede keer met Evi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:41

Het eerste wat mij op valt: waarom rijden jullie bijna allemaal met sporen op manegepaarden? :=

Je rijd 'm netjes voor de 2e keer! Lekker door oefenen, dan kom je er wel.

I am because you were

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 16:46

Inderdaad een erg braaf paardje, ziet er erg lief uit! Ik vind haar wel erg schraal. Goed om te zien dat je haar vriendelijk probeert te rijden, hoewel het nog niet helemaal lukt is het wel een goed uitgangspunt. De meeste winst valt imo te behalen in je zit en dan met name in een stabiele beenligging. Wat dat betreft ga ik echt met Janine mee. Ik denk dat je met haar tips een heel eind komt.

Mag ik vragen waarom je met een spoortje rijdt? Je benen bewegen alle kanten op, persoonlijk zou ik op dit niveau het spoortje lekker weg laten :)

Anoniem

Re: Voor de tweede keer met Evi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:03

Janine, ik denk dat dat wel meevalt, ik vind haar zit netjes. Wat me wel opvalt, is dat het paard heeel stijf en vlak loopt, daardoor is het doorzitten makkelijker.
Ik zou niet meer op dit paard stappen, laten ze die eerst maar eens fatsoenlijk laten lopen want idd, er zitten veel onregelmatigheden in zijn lopen. Zonde van zo'n dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:23

Enorm bedankt voor alle reacties! :) Ik besef me zeker dat er nog veel moet gebeuren, en ik ga alle tips meenemen! Voor mij voelen veel dingen die jullie aankaarten anders als ik op het paard zit (klemmen bijvoorbeeld, dat doe ik juist helemaal niet, ook niet onbewust), maar als jullie die dingen toch zien zal er inderdaad wel wat mis zijn! :) Ik ga er weer keihard aan werken.


@Janine Haha, al die puntjes had ik zelf tijdens de proef al gemerkt! :D Aanspringen ging tijdens inrijden de hele tijd goed, precies op de "letter" (er waren geen letters, maar dan bijvoorbeeld bij de watersproeier, haha). Zal je net zien dat het in de proef misgaat. :')

Meer teugel geven is inderdaad ook een puntje van aandacht. Dat doe ik altijd te weinig. Over het halthouden heb je ook helemaal gelijk. :j

Ik ben overigens van paard verwisseld. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 24 bezoekers