Vooruitgang zefyra II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Vooruitgang zefyra II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 16:14

Na mijn vorige topic hebben we niet stil gezeten/gestaan

[RT-HAW] Naar wedstrijden toe trainen zefyra II
Tandarts de zadelmaker en de ostheo zijn inmiddels langsgeweest

En al 2 keer op oefenwedstrijd geweest met 199,5 en 183 punten .

En nu ben weer opzoek naar wat nieuwe werkpunten .

Paard word ateeds sterker mijn houding steeds beter .


Afbeelding


De officiele startkaart is in aanvraag en met rijden is ze meer en meer opgericht en soepel ipv stijf en de grond inlopen

Oud :


Afbeelding

Nieuw


Afbeelding

Afbeelding


Filmpje eerste proef 4e plaats (die van 199,5)

Hier veel te lang erop gezeten door een ongeluk dus paard en ik hadden geen puf meer



Protocol

Afbeelding

Filmpje 2e proef een 3 weken later (183 pt) 5e plaats



Hier een week niet gereden vantevoren daardoor sterk paard en rot bodem en ja ik kom 1 keer hard in niet netjes weet ik .

Protocol


Afbeelding


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:27

Allereerst ziet je paard er veel beter uit dan op de oude foto. Het is wel een paardje met moeilijke verhoudingen, de voorhand is erg kort met een steile schouder. Misschien mede daardoor dat je zadel wat ver naar voren lijkt te liggen.
Qua rijden heb ik een kort stukje van je video bekeken, en wat mij betreft zou je wat losser kunnen zijn in je onderrug en heupgewrichten, dat komt ook het lichtrijden ten goede, dat oogt nu een beetje stijfjes. Misschien dat je ook wat te veel vanuit je beugels en je knieƫn lichtrijdt, en te weinig vanuit je heupen en bekken.
Verder kunnen je armen losser, je houdt ze erg statisch. Houd lucht tussen je bovenarmen en je bovenlichaam, draag je handen zonder ze vast te prikken en met lichtrijden 'tussen je armen door bewegen' met je bekken en bovenlichaam.
Verder ziet het er al best heel netjes uit, al mist er duidelijk nog wat losheid, impuls en balans in de bewegingen van je paard. Maar dat komt vast wel goed.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 18:32

Dankjewel askja
Zadel ligt mooi in balans achter de schouder gelukkig ,
De foto waar ze zon dikke buik heeft ligt hij indd niet goed dat was 3 maanden geleden
Wel heeft ze een vrij korte rug en ligt er nu een 18 inch op dus dat is vrij veel voor haar korte rug ook
Zaterdag komt er een zadelmaker om voor dressuurzadels te kijken .

Onderrug klopt helemaal heb veel rugpijn
Loop nu zelf bij de ostheopaat en doe aan pilates dus word langzaam wat beter .
Maar blijft moeilijk hoor.

Armen ga ik mee aan het werk was me nog niet echt opgevallen kan ik ook zeker wat mee !

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:04

Tja lastig als je rugpijn hebt ...
Naast de genoemde dingen kun je het rijden zelf ook als therapie gebruiken. Ga eens een halfuur stapwerk doen, bij voorkeur zonder beugels aan (zonder zadel is nog mooier, maar dat heeft pas zin als je wat soepeler in je rug bent, anders werkt het juist stijfheid in de hand). Probeer dan de stapbewegingen van het paard te gebruiken om je rug wat los te masseren. Dit door je heel bewust stukje bij beetje steeds iets meer te ontspannen en steeds iets meer beweging in je onderrug door te laten. Let er ook op dat je je 'core' activeert om je rug te ondersteunen, door je navel 'bij je te houden' en naar achteren in plaats van naar voren te laten bewegen.
Soms helpt het om af en toe even op je handen te steunen, naar voren te leunen en je rugspieren zo zachtjes op te rekken. Gewoon zo blijven zitten en zo veel mogelijk ontspannen, terwijl je paard doorstapt. Dat weer langzaam rechtop komen. Dit laat ik leerlingen met een stijve/gevoelige rug ook vaak doen.
Dit 'losmasseren' van je rug in stap kun je ook 5-10 min. bij wijze van warming-up doen voordat je echt actief gaat rijden. Laat je paard daarbij lekker lang en laag, maar wel actief stappen.
Daarnaast zal het ook helpen als je je rugspieren al een beetje opwarmt voordat je opstapt, bijv. door heel langzaam wervel voor wervel naar voren te buigen, of door met je handen in je zij met je bovenlichaam te draaien. Succes!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Rani_
Berichten: 58
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Vooruitgang zefyra II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:49

Zowel je paard als het rijden zien er echt al veel beter uit dan in het vorige topic.
Ze ziet er veel beter uit nu dan met haar dikke buik.

Ik zou zeker nog aan impuls werken maar vind toch dat je al een mooie vooruitgang geboekt hebt.

De hemel op aarde ligt op de rug van een paard.


little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Vooruitgang zefyra II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-18 16:03

Bedankt rani en aalja
Ha dat inderdaad eens doen heb een mooie barebackpad liggen waarop ik dat perfect kan oefenen !
Maandag komt er een zadelmaker mey dressuurzadels .
Toch eens kijken voor iets wat meer steun geeft


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers