L1 debuut met Doran

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 21:41

Hallo blokkers!

Vandaag heb ik mijn L1 debuut gemaakt met mijn paard Doran.
De filmpjes wil ik graag met jullie delen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening en wat jullie qua punten denken.

We zijn nu ruim een half jaar een combinatie en dit was onze 6 wedstrijd (1e keer L1) Op wedstrijd proberen we vooral de rust te bewaren omdat Doran erg druk kan zijn. Als er dan te veel druk ontstaat gaat hij schreef lopen. Onze werk punten zijn vooral rustige ruime passen zonder dat hij schreef word. Vooral in de draf is dit nog lastig.


1e proef


2e proef

Baron <3 Eindstand: L2+2
Doran <3 | B +12 | L1 +13 | L2 +10 | M1 +14 | M2 +11 | Z1 +10


purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:53

Eerste proef vind ik te gehaast en ik stoor me aan je wiebelbenen en de tweede krijg ik pijn in m'n nek van aangezien het filmpje gedraaid is.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

MayoNeighs

Berichten: 162
Geregistreerd: 28-07-15

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:34

Je eerste proef is inderdaad wat gehaast, zeker je binnenkomen op de middenlijn. Probeer op je tempo te letten! Je paard moet actief zijn maar hij moet niet z’n eigen benen voorbij lopen. Ik stoor me aan je handen. Je lijkt ‘m constant naar beneden te willen houden en als ie nog maar een beetje beweegt met z’n hoofd grijp je meteen hard in met je hand. Probeer iets meer rust in je proef te rijden!

Cinnepin

Berichten: 8902
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:38

Ik heb het idee dat je niet helemaal je balans kan vinden? Het ziet er wat wiebelig uit.

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 22:57

Bedankt voor jullie reacties. Ingrijpen met hand ben ik het niet helemaal mee eens, hij is heel zacht in de hand en ik heb weinig druk.
Wat zouden jullie qua punten zeggen?

Baron <3 Eindstand: L2+2
Doran <3 | B +12 | L1 +13 | L2 +10 | M1 +14 | M2 +11 | Z1 +10

Yom
Berichten: 3752
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:59

1e geen wp, 2e net een wp

vind het rommelig qua aanleuning en tempo en daardoor niet zo netjes afgewerkt

Denise_Storm

Berichten: 2368
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:07

Vergeet niet dat hard iets anders is dan aan het been. Dat gevoel krijg ik een beetje als ik je proeven kijk. Dat is niks geks hoor, daar loop ik ook tegenaan :+

Het stukje qua handen vind ik ook storend. Je zet je handen laag en ver uitelkaar. Het paard moet jouw hand volgen. Dat komt als de achterhand goed actief is. Je moet je handen meer dragen, waardoor je ze ook naast elkaar kan zetten. Dan gaan je schouders ook meer naar achter, waardoor je qua zit ook beter zal gaan zitten.

Nogmaals; makkelijker gezegd dan gedaan hoor! Voor ons lekker makkelijk oordelen vanaf de bank aan de hand van een filmpje :D Momentopname voor ons, wij weten niet waar jullie tegenaan lopen in de trainingen :j

Ik denk proef 1 rond de 175 en de tweede proef net een winstpuntje?

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:36

Erg gehaast, paard wat nog niet voldoende begrensd en in balans loopt. Met wijken zie je dat ook echt en kost je best wat punten. Als je iets meer tijd besteed aan je voorbereiding en afwerking van je onderdelen, dan scheelt dat al enorm.
Werk aan een rustige aanleuning en blijf zelf ook mooi stil en in balans zitten. Allemaal basisdingen die je nu in orde moet gaan krijgen, anders blijft je straks in het M hangen en dat is jammer.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:44

Leuk paard!
Ik ga met de voorgangers mee, maar heb ook het idee dat ie op de rechterhand zn achterhand wat naar binnen gooit?

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:29

Allereerst vind ik jullie een sympathieke combinatie waar genoeg potentie in zit :)
Je ziet wel de onervarenheid er vanaf en ik denk dat je met wat proefgericht oefenen al heel veel progressie kan behalen.

Over het algemeen mag je de proeven veel strakker afwerken en meer gebruik maken van de ruimte. Je maakt de bak nu erg klein voor jezelf.

Een gebroken lijn is gebroken, niet gebogen. Als je hem wat strakker inzet, maak je meer gebruik van de ruimte die je hebt en kan je het netter afwerken. Nu worden ze vaak te klein en afgerond omdat je anders niet uitkomt. Dan krijg je 5en ipv 7ens.
Hetzelfde geldt voor je wendingen bij E en B. Zorg dat het echt een wending is en geen lookalike volte.

Het wijken doen jullie een beetje over the top.
In principe moet er in het lijf weinig veranderen omdat het lijf parallel aan de hoefslag hoort te blijven. Stelling is alleen een fractie in het hoofd: nu buig je je paard waardoor hij uit balans gebracht wordt en je wijken onregelmatig en over de schouder gaat.
Hij lijkt keurig te reageren op je hulp dus zelf iets minder doen, en je hoeft maar 5m dus weer: gebruik de ruimte die je krijgt.

In de middengangen loop je punten mis op het tonen van je overgangen. Niet de controle verliezen in het vooruit rijden, zodat je misschien wat overdreven vóór de letter alweer terug bent, ipv de 'remweg' op de hoefslag af te werken.

Over het algemeen vind ik het nu proeven met vooral 5en en 6en omdat je weinig overhoudt. De meeste punten verlies je op de afwerking, want het beeld vind ik in de 2e proef verder echt niet verkeerd voor het L1.

Ik kom uit op ongeveer 175 in proef 8 en ongeveer 170 in proef 7.


TROY (2019) & LAYS (2014)

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:44

Wat leuk dat je voor het eerst L1 bent gestart! Ik vind jullie een leuke combi.
Probeer wel meer rust in je proeven te krijgen. Het oogt nu erg gehaast en rommelig. Neem meer tijd om de oefeningen voor te bereiden en netjes af te ronden. Als je hier al meer op gaat letten zal het al minder slordig zijn. Daarnaast werken aan een stille hand en zit. Je benen wiebelen en je handen ogen wat streng en onrustig. Hierdoor rommelt je aanleuning. Je paard is ook nog niet echt in balans heb ik het idee, probeer hier aan te werken. Succes!!

esje007

Berichten: 620
Geregistreerd: 14-05-12
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:43

Ik ben zelf ook net in L1 gestart, dus kan weinig toevoegen aan de tips die je al hebt gehad. Ben wel benieuwd wat je punten waren.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:57

Hij loopt constant van links naar rechts te bewegen met zijn hoofd. Je handen moeten dan toch echt een heel stuk stiller :) En indd, de benen moeten ook stiller liggen.

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 17:02

Bedankt voor de reacties jullie zijn wel streng hoor ;)
Gister tijdens de prijsuitreiking bleek dat we 2x een 2e plaats behaald hadden.
Met voor de 1e proef 199 punten
En de 2e proef 178,5 punten (hier was iedereen dus vrij laag gejureerd)

Baron <3 Eindstand: L2+2
Doran <3 | B +12 | L1 +13 | L2 +10 | M1 +14 | M2 +11 | Z1 +10

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:29

Vind de 199 niet terecht. Omdat het de L1 is had ik nog wel een WP gejureerd, maar 2 winstpunten :(
Niets mis met jullie als combi, maar ik vind de proef nog niet zo netjes afgerond dat het die punten waard is. In de 200 rijdt je als je in de training eigenlijk een niveau hoger zit met je paard en dat zijn jullie (nog!!!) niet.
Lekker verder oefenen komen jullie er wel!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:14

Die punten voor de eerste proef verbazen me nogal, maar sinterklazen zitten er altijd tussen. Ik denk dat de punten voor de tweede proef niet zozeer laag gejureerd zijn, maar een reeeler beeld geven van waar jullie nu staan als combinatie.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:23

Wat is bokt weer onvriendelijk zeg.. echt heel erg onaardig tegenover TS die zich hier kwetsbaar opstelt en haar filmpjes deelt. Vinden jullie het gek dat er nog maar zo weinig gepost wordt in deze rubrieken!

TS gefeliciteerd met je punten, lekker verder knutselen aan stabielere aanleuning en over de punten... soms rijd je een 200 proef en krijg je 180 en andersom. Vooral veel plezier beleven aan de sport en aan je paard

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:49

Ik heb alleen de eerste proef gezien en vind het er zeker niet gek uitzien. Er is wel ruimte voor verbetering (wanneer niet?!). Ik denk dat het handig is voor jezelf om te proberen je schouders iets naar achteren te brengen, vaak krijg je zo al rust in je eigen lichaam, waardoor je paard hopelijk ook wat minder gehaast loopt. Zo te zien is je paard fijn aan je been, nu is het nog een kunst om je benen stil te houden wanneer je paard gewoon goed loopt. Ik heb hier zelf ook altijd last van... terwijl het juist veel rust geeft bij jou en je paard als je, je benen stil houd.

Nogmaals: echt geen verkeerde proef en ik denk dat er met oefening echt een leuke proef neergezet kan worden!

Veel succes en vooral veel plezier met jullie trainingen!

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:04

Het oogt allemaal een beetje wiebelig! :D
Maar slecht is het niet hoor, ik denk ook een stukje spanning.
Probeer met lichtrijden niet zover omhoog te komen en zo stil mogelijk te zitten.
Alles wat rustiger in te zetten, het wijken wat stabieler.

Als je traint veel overgangen rijden maar hou het heel klein, met een lichte hulp en mooi vloeiend.
Goed op je zit letten en je handen, voelen, niet kijken, dan heb je veel beter door wat er gebeurd.
Ik vind dat jullie het leuk doen samen, iets meer rust erin dan komt het wel goed. :))

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:22

Ik heb alleen de eerste proef gekeken. Ik vind dat je nog veel balans mist. Dit zie je bijvoorbeeld in het wijken. Je paard wijkt niet vloeiend en loopt over de buitenschouder weg. Ik vind 199 wel aan de hoge kant, maar een winstpuntje had ik wel terecht gevonden.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 20:53

Bedankt voor jullie reacties! Ga het zeker meenemen in het trainen! Stabiliteit ben ik het helemaal mee eens moet eerlijk zeggen dat dit zadel (spring zadel) ook heel weinig steun geeft.

We trainen rustig verder en zullen aan de gegeven punten denken!

Baron <3 Eindstand: L2+2
Doran <3 | B +12 | L1 +13 | L2 +10 | M1 +14 | M2 +11 | Z1 +10

Cinnepin

Berichten: 8902
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:58

Je moet je steun ook niet in je zadel zoeken, maar het trainen van je onafhankelijke zit. Steun is een luxe, daar moet het niet van af hangen ;)

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-18 07:34

Dat zeg ik ook niet Chinnepim, maar in de dressuurzadels van tegenwoordig met de diepe zit en extreem hoge wringen zit je wel heel anders, dat is niet te vergelijken.

Baron <3 Eindstand: L2+2
Doran <3 | B +12 | L1 +13 | L2 +10 | M1 +14 | M2 +11 | Z1 +10

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:22

Tuurlijk moet je, je steun niet enkel uit het zadel halen.. Maar ik kan veel fijner rijden op een 'gewoon' dressuur zadel dan op een dressuur zadel met extreem diepe zit en veel wrong, vzh-zadel of springzadel!


jjp_02
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-08-17

Re: L1 debuut met Doran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:39

Leuk paard heb je! Lekker doortrainen! Je komt er wel! Voor de 1e keer L1 ziet het er super uit!

~springen~dressuur~cross
Instagram @javelin_jonnedehaan <3
https://www.instagram.com/javelin_jonnedehaan/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers