Eerste keer springen met mijn jonkie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 17:01

Hallo


Afbeelding

Dit is Olix van de Mispelaere! Hij wordt in april 4 jaar. Zijn papa is Hasall van de Mispelaere (uit Casall ASK), langs mama’s kant van Calypso II. Hij is heel fijn om te rijden! We zijn nu sinds een kleine maand weer volop aan het trainen en dit is het resultaat tot nu toe:

Afbeelding

Wat denken jullie? Ik ben alleszins al tevreden! Hij is heel leuk in de kop, maar tijdens het rijden toch vlot genoeg! Hier een paar foto’s van tijdens het rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is nog heel wat werk, maar we nemen dressuurlesjes en binnenkort ook springlessen. Gisteren heb ik voor het eerst met hem gesprongen! Vrijspringen doet hij super goed:

Afbeelding

Afbeelding

En hier zijn onze eerste sprongetjes:

Afbeelding

Afbeelding

Hij is zo rustig! We hebben nog veel werk, maar we zijn op de goede weg.

Nog een leuke foto van ons beiden om af te sluiten! Bedankt voor het lezen! *\o/*

Afbeelding

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)


Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Re: Eerste keer springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:03

Leuke foto’s! :) Ik heb ook een jonkie van 4 jaar springgefokt. Ook laatst voor het eerst gesprongen. Lijkt me leuk om je een beetje te volgen en de ontwikkeling te zien. Wat zijn je doelen?

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 17:08

Mies schreef:
Leuke foto’s! :) Ik heb ook een jonkie van 4 jaar springgefokt. Ook laatst voor het eerst gesprongen. Lijkt me leuk om je een beetje te volgen en de ontwikkeling te zien. Wat zijn je doelen?


Dank je wel! Hoe ging het bij jou? Mijn doel is om zo ver mogelijk te geraken. De hogere proeven lijken me leuk en graag zou ik ook eventing meedoen met hem, aangezien hij van zo goed als niks bang is en niet snel opkijkt. Durf zo niet direct iets zeggen, wil zo veel met hem doen! Bij jullie?

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:13

Wat een lief koppie zeg!! Zn mooie sprekende blik, hou ik van! En een gaaf zadel <3 Veel plezier samen!!

Let a horse whisper in your ear
and breathe on your heart..
[KS-ITP] [VOLG] Het wilde leven van valk hengst Baron Legend!

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:18

s_stroobant schreef:
Mies schreef:
Leuke foto’s! :) Ik heb ook een jonkie van 4 jaar springgefokt. Ook laatst voor het eerst gesprongen. Lijkt me leuk om je een beetje te volgen en de ontwikkeling te zien. Wat zijn je doelen?


Dank je wel! Hoe ging het bij jou? Mijn doel is om zo ver mogelijk te geraken. De hogere proeven lijken me leuk en graag zou ik ook eventing meedoen met hem, aangezien hij van zo goed als niks bang is en niet snel opkijkt. Durf zo niet direct iets zeggen, wil zo veel met hem doen! Bij jullie?

Wat leuk zeg! Klinkt een beetje als mijn paard. Ook heel erg nuchter en koel. Ik zou ook graag de eventing in gaan richting springen. Ze pakt het goed op. Wat is jouw trainingsschema ongeveer? Ben daar wel benieuwd naar bij jonge paarden.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 17:20

s_stroobant schreef:
Mies schreef:
Leuke foto’s! :) Ik heb ook een jonkie van 4 jaar springgefokt. Ook laatst voor het eerst gesprongen. Lijkt me leuk om je een beetje te volgen en de ontwikkeling te zien. Wat zijn je doelen?


Dank je wel! Hoe ging het bij jou? Mijn doel is om zo ver mogelijk te geraken. De hogere proeven lijken me leuk en graag zou ik ook eventing meedoen met hem, aangezien hij van zo goed als niks bang is en niet snel opkijkt. Durf zo niet direct iets zeggen, wil zo veel met hem doen! Bij jullie?

Wat leuk zeg! Klinkt een beetje als mijn paard. Ook heel erg nuchter en koel. Ik zou ook graag de eventing in gaan richting springen. Ze pakt het goed op. Wat is jouw trainingsschema ongeveer? Ben daar wel benieuwd naar bij jonge paarden.[/quote]

Klinkt leuk! :D ik rij een dag niet en een dag wel. Ik rij telkens minstens 40 minuten (moet van mijn trainer), heeft hij ook niet echt problemen mee. Hij zweet wel, maar blijft vrij vooruit. Ik probeer zoveel mogelijk balken (cavaletti’s) in de trainingen te steken en veel overgangen te rijden. Hoe zit het bij jou?

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:21

Ziet er leuk uit!
Probeer boven de sprong wel goed mee te geven, je zet nu je handen wat vast op de schoft :).
Veel plezier samen! Gewoon lekker rustig aan doen, dan kom je er wel!

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 17:22

LoveBodin schreef:
Ziet er leuk uit!
Probeer boven de sprong wel goed mee te geven, je zet nu je handen wat vast op de schoft :).
Veel plezier samen! Gewoon lekker rustig aan doen, dan kom je er wel!


Dank je wel! Maar mijn handen zijn oke hoor. Hij heeft ruimte (zoals je kan zien als je dichter kijkt op de tweede springfoto), maar ik smijt mijn handen niet vooruit, omdat mijn teugels daar dan zwabberen. :D

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:01

Wat een leuk paard heb je! Een enorm aansprekelijk koppie heeft ie :D

Springen ziet er bij mijn weten ook goed uit. Ik zou echter wel een beetje oppassen in hoeverre je hem belast. Ik zie hem in de eerste foto's al vrij veel diep lopen. Zeker bij zo'n jong dier vind ik dat gevaarlijk, omdat het vaak een houding is waar hij in gezet wordt ipv zelf zijn balans zou zoeken. Vlak achter de oren hoort het hoogste punt te zijn! De laatste foto's van je cavaletti's is erg mooi qua hoofdhouding.

Om de dag 40 min vind ik ook vrij veel voor zo'n jongkie. Of ben je tijdens die 40 min grotendeels aan het stappen?

In ieder geval heel veel plezier met hem! Het is een leuk dier.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 21:57

Nirvana_ schreef:
Wat een leuk paard heb je! Een enorm aansprekelijk koppie heeft ie :D

Springen ziet er bij mijn weten ook goed uit. Ik zou echter wel een beetje oppassen in hoeverre je hem belast. Ik zie hem in de eerste foto's al vrij veel diep lopen. Zeker bij zo'n jong dier vind ik dat gevaarlijk, omdat het vaak een houding is waar hij in gezet wordt ipv zelf zijn balans zou zoeken. Vlak achter de oren hoort het hoogste punt te zijn! De laatste foto's van je cavaletti's is erg mooi qua hoofdhouding.

Om de dag 40 min vind ik ook vrij veel voor zo'n jongkie. Of ben je tijdens die 40 min grotendeels aan het stappen?

In ieder geval heel veel plezier met hem! Het is een leuk dier.


Hoi! Ja, mijn vorige trainer deed het heel anders. Maar mijn nieuwe vind ik veel beter. Ze hecht ook heel veel waarde aan het juist rechtmaken van Olix en dat vond ik heel belangrijk. Mijn vorige trainer slaagde een stapje over. Maar nu doen we het al anders! Rond de 20 minuutjes, dan eens een half uurtje. Maximum 3 keer per week.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:53

Leuk hoor, de eerste stappen van het springen ontdekken met je jonge paard. Zo te zien heeft ie er lol in!

Let wel op je houding. Nu ga je meer staan in de beugels en stort jij min of meer je bovenlichaam naar voren boven de hindernis, waardoor je arm en hand star worden. In deze positie heb je nl met je arm weinig mogelijkheden, of helemaal losgooien (wat ook niet de bedoeling is zoals je zelf al zegt), of meer terugwerkend zoals nu. Probeer met je kont dichter bij het zadel te blijven, dus niet gaan staan maar meegaan door veel meer te buigen in je knieen en heupgewricht. Dan blijft je arm en hand automatisch veel elastischer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:10

LoveBodin schreef:
Ziet er leuk uit!
Probeer boven de sprong wel goed mee te geven, je zet nu je handen wat vast op de schoft :).
Veel plezier samen! Gewoon lekker rustig aan doen, dan kom je er wel!



op de eerste losspringfoto zie je denk ik wat hier bedoeld wordt, hoeveel rek een paard moet kunnen hebben om te springen - op jonge leeftijd, nog in het leer stadium om de techniek te ontwikkelen -

kijk het verschil met uw eerste springfoto, het paard springt in een "beperkte" vrijheid
hierdoor minder ruggebruik -waardoor onnodig kracht en geen soeplesse

teugels niet los gooien maar je arm langer maken waardoor je contact houd en toch meer lengte in de hals krijgt


niet te veel gaan staan in de beugels , lijkt nu soms of je voor het paard uitgaat/springt en het paard je niet meeneemt

veel drafbalkjes lopen helpt enorm om de balans van ruiter en paard te verbeteren

gewoon oefenen en aanvoelen wat uw paard nodig heeft dan komt het zeker goed
mce

EvaaxGucci

Berichten: 328
Geregistreerd: 28-11-13

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:37

Wat een leuke uitstraling heeft je paard!
Ben benieuwd hoe jullie je verder gaan ontwikkelen!

Victoria Verida <3

Stefiecapri

Berichten: 8
Geregistreerd: 17-11-15

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:42

leuk! heb zelf ook een 3 jaarse kan niet wachten om te starten ook met haar :D

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:03

Ziet er goed uit! Leuk paard heb je. Wat hierboven al gezegd werd is dat je moet meegeven met de sprong, anders belemmer je je paard in zijn sprong. Nu is het springen nog niet heel hoog, maar bij hogere sprongen kan dat je paard wel belemmeren in zijn sprong. Verder zit je er heel netjes op en je ziet ook echt dat jullie er beide plezier in hebben. Ga zo door en nog veel succes! :)

My little bandit Zaro

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:08

Leuke combinatie!

Je bent goed bezig. :j Hij mag er tijdens het dressuurmatige werk nog meer uit met zijn neusje zodat hij wat meer lengte krijgt en dan zijn spieren op een juiste manier op rekt. Maar dat komt vast goed!

Je houding is prima, je zit je paard helemaal niet in de weg hoor.

Anoniem

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:19

Wat een heerlijk paard! Ziet er goed uit hoor.

Desireetje89
Berichten: 169
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:54

Wat een leukerd! Wat wil je bereiken met haar? Het belangrijkste is het leuk hebben en jezelf en het paard ontwikkelen. Veel plezier!

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:02

Ziet er uit als een sympathiek paard hoor! Je bent goed bezig met overgangen rijden in je trainingen. Probeer niet teveel balk en cavaletti werk mee te nemen. Wissel lekker veel af, buiten rijdrn, longeren etc.
Neusje mag er meer uit maar stoort mij nog niet heel erg, hou het wel in je hoofd dat het een training doel is.

Verder moet je wel exht soepeler in je hand zijn boven de sprong. Ookal is het een klein sprongetje. Zo'n jonkie kun je het beter wat zelf laten doen, dan strak houden. Zoals jr kan zien springt hij onder het zadel minder goed dan vrij. Geen probleem, moet hij ook leren. Maar wat er ove tje houding is gezegd, is een hele goede tip zodat je ook merr ruimte geeft in zijn mond. Dan wappert die teugel maar een keer. Liever dat, dan dit. Maar zo kijk ik er tegen aan. Zie ook zeker niet graag altijd loshangende teugels. Lekker zo door trainen, met regelmatig oefenen (niet te vaak) en les komt het helemaal goed. Wacht vooral niet te lang met springles!

Succes!


Furst
Berichten: 405
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:22

Ik volg jullie al op Facebook maar hij blijft echt een leuk hoofdje hebben zeg :D
Geen tips voor het springen ofzo, maar gewoon succes gewenst! :)

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:56

leuk paard, lijkt heel braaf.
Probeer iets meer toe te staan met je handen boven de sprong.
Succes en doe voorzichtig met hem :) .

Leef: neem en geef!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:59

Leuk paard! Hou 'em voorwaarts en geef wat meer lengte!
Ik weet niet hoe je m dressuurmatig rijdt, misschien de martingaal er af en toe eens af?

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-18 16:10

Kendra schreef:
Leuk paard! Hou 'em voorwaarts en geef wat meer lengte!
Ik weet niet hoe je m dressuurmatig rijdt, misschien de martingaal er af en toe eens af?



Dressuur rijd ik nooit met martingaal. Ik volg zowel dressuur- en nu ook springlessen. Hij springt nog onvoldoende door zijn rug. We oefenen hierop. Hij is voorwaarts genoeg, meer dan. Nog meer voorwaarts en het wordt een race.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste keer springen met mijn jonkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:42

Wankel evenwicht, herkenbaar...je wilt ook controle. Was ook niet als kritiek bedoeld - maar soms zie ik springruiters die altijd de martingaal er maar aan hangen. Ik vind dat zo jammer, paard moet ook op eigen benen leren lopen. Maar komt vast goed!

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 11:25

Kendra schreef:
Wankel evenwicht, herkenbaar...je wilt ook controle. Was ook niet als kritiek bedoeld - maar soms zie ik springruiters die altijd de martingaal er maar aan hangen. Ik vind dat zo jammer, paard moet ook op eigen benen leren lopen. Maar komt vast goed!


Ja, wankel evenwicht. Tis geen 7 jaar.. :p hij is 4. Mijn trainer zegt dat hij dressuurmatig al beter loopt dan zijn leeftijdsgenoten. ;)

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers