Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 13:24

Dinsdag ons nieuwe paardje gekocht, woensdag er maar meteen opgeklommen.
Niet onder de beste omstandigheden helaas, blubberige bak en aardig wat wind.
Ik vraag me af of ze ooit in zo'n blubberige bak gelopen heeft.. Ze wist niet wat ze allemaal zag en hoe hoog ze haar benen op moest tillen _O-

Alles was erg spannend, maar na een 10 minuten begon ze wat meer te ontspannen.
Lekker gedurfd om meteen de eerste keer een HAW topic te openen. Maar nu ik een nieuw paard gekocht heb, heb ik echt weer zin om fijn aan de slag te gaan :)

Het was echt ontzettend wennen. Nieuw zadel, nieuw paard. Wat is zij anders dan mijn vorige paardje. Heel erg gevoelig op de beenhulpen, veel meer bloed en kijkeriger. Maar wanneer ze begint te ontspannen is ze er wel weer er goed bij en kan ik er ook heel fijn en losjes blij bijven. :)
Heb rechtsom eventjes gegaloppeerd maar uiteindelijk maar gelaten voor wat het was, vond het allemaal net te blubberig en glad zo.

Ik moet zeggen dat ik wat minder trots was op mezelf. :+
Zelf moet ik echt erop letten dat ik soms niet te streng door kom met mijn handen, en misschien mijn beugels de volgende keer 1 of 2 gaten langer moet doen?


Afbeelding


Afbeelding


Aanspringen galop schoot ze wat weg naar voren. Mijn reactie is meteen te zien. (wat erger ik me daar aan zeg _-:( )
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ik ben erg blij met haar, en ben zo benieuwd wat de toekomst gaat brengen ! :D

Ik sta zeker open voor commentaar en tips en wil ook regelmatig onze (hopelijk) vooruitgang gaan posten. :j Misschien wel leuk om terug te kijken later :)


Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:28

Wat leuk! Ook fijn dat ze zo snel reageert op hulpen, niet dat je maar aan moet blijven sporen wil je dat ze reageert.
Ik denk zelf gewoon rustig blijven, en niet te harde hulpen geven en dan kunnen jullie het ver schoppen!
Misschien wel iets langere beugels denk ik

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:35

Wat een stoer paard :D

Maar wat een blub bak zeg := Snap wel dat dat wat extra spanning op kan leveren als je nog maar een dag een combinatie bent :j

Het valt me alleen op dat op je draf foto's je je handen mooi naar voor hebt en fijn contact.
En op de galop foto's lijk je ze een beetje vast te zetten op je bovenbeen (misschien ergens spanning en angst om uit de glijden?) . Of omdat je al aangaf dit paard nog al wat bloed heeft en gevoelig is en graag naar voor wil?
Probeer controle te houden over je tempo, ook in de galop. Wellicht dat tempowisselingen daarbij kunnen helpen :)

Vind jullie een leuke combinatie, en ben benieuwd naar de vooruitgang :)

Edit: Hoe oud is je paard TS?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 13:49

Sophie_Wind
Bedankt :)

@CharmingS

Dankjewel, ik ben er ook echt zo blij mee ! :D

Ja het waren echt niet de ideale omstandigheden, maar ik moest echt eventjes rijden haha.
Ze wordt binnenkort 6 !

Dat viel mij ook erg op toen ik terug keek naar de foto's.
Het vastzetten van mijn handen is echt een punt waar ik op moet letten, dat het zo glad was hielp er zeker niet bij.. dat maakt nog net een beetje die extra spanning.
Dit is iets wat ik meegenomen heb van mijn vorige paardje, daar moest je zoveel aan doen om hem fijn te laten galopperen. Dat is bij haar eigenlijk helemaal niet nodig.
Zo nu en dan werd ze wel wat sterker, maar dan moet ik daarna ook weer fijn kunnen ontspannen in galop.
Gewoon mijn stomme gewoonte die ik er echt uit moet proberen te krijgen!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:08

Ik snap je helemaal.. Had waarschijnlijk hetzelfde gedaan :')

Die gewoonte word straks vanzelf wat minder als je minder spanning hebt, en een team bent met je paard :) probeer steeds wat vaker je grens op te zoeken tot waar je handen naar voor kunnen, zonder dat je controle verliest ;) Zo geef je je paard ook vertrouwen en komt het van 2 kanten. Zei moet ook op jou kunnen vertrouwen.

Vind het echt een stoer dier!!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 15:13

Bedankt voor de tip! Die ga ik zeker onthouden. :)

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:47

Mooi paard!! Maar ik zou wel een foto willen zien waarbij je de ligging van het zadel goed kunt zien, het lijkt alsof het te ver naar voren ligt en ja, beugels iets langer.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:50

leuk paard, leuk compact type!
Ik vind ook je zadel zo naar voren liggen of is er iets anders aan de hand?
Wat een blubber zeg, ik hoop dat je ook wel ergens binnen kunt rijden?

Leef: neem en geef!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:51

Mooi dier en wat knap dat je direct een HAW durft te openen! :)

Het lijkt alsof het zadel wat op de schouder ligt, of wellicht vertekent dit zo. Ik denk dat wat gaatjes langer en wat extra ontspanning (bij jou én ook bij het dier) al veel helpen. Wat bij mij soms helpt is dat juist een liedje te nurieen bijvoorbeeld, dat je jezelf ontspant en het dier daarmee ook wat meer loslaat.

Veel plezier van je nieuwe paardje!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:43

Wat een beauty en wat een turbokont zit daaronder!!! Peter Pan bloed <3 Je komt het niet zo vaak tegen maar ik houd ervan.

Wat zijn je plannen met haar? Springen neem ik aan gezien het superspringbloed en het springzadel?
Laatst bijgewerkt door oji op 18-01-18 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:44

oji schreef:
Wat een beauty en wat een turbokont zit daaronder!!! Peter Pan bloed <3 Je komt het niet zo vaak tegen maar ik houd ervan.

Wat zijn je plannen met haar? Springen neem ik aan gezien het superspringbloed en het springzadel?

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 11:43

Bedankt voor de reacties !!
Het zadel lag inderdaad wat ver naar voren. Nu moet ik zeggen dat het dekje wat ik heb van le vieux ook erg naar voren gevormd is waardoor het misschien nog erger lijkt?

Gister les gehad bij de vereniging. Dat ging echt super, en veel en veel beter. Na even de bak verkent te hebben begon ze lekker te ontspannen en kon ik fijn wegrijden. Zelfs wat gesprongen en dat ging ook goed :)
Trots op hoe ze alles zo snel oppakt.

Mijn plannen zijn inderdaad springen met haar, eventueel sgw maar dat ligt een beetje aan hoe ze dat gaat vinden. :D

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 06:50

Pfoe in die bak zou ik niet zo snel gaan rijden met een nieuw paard denk ik. Zou bang zijn voor glijpartijen.

Moeilijk om iets over te zeggen maar het ziet er uit als een fijn paard. Beugels wat langer, en meer ruimte van voren geven zodat ze ook over die rug kan gaan. Maar ik snap dat dit niet zo makkelijk is in zo’n bak.

marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 23:36

Gezien de omstandigheden (nieuw paard, nieuw zadel, blubber) vind ik dat jullie t zeker goed doen voor een eerste keer!
Zadel iets naar achter, beugels iets langer en elkaar lekker leren kennen en dan komt t vast helemaal goed net jullie als koppel! Have fun

Spoiler:
kiekeboe

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:46

Hmmm... Ik ga voor het eerst reageren in een HAW topic, aangezien ik lang mod ben geweest hier en dus niet echt kon reageren.

Allereerst, gefeliciteerd met je prachtige paard. Jullie kunnen een prachtige combinatie worden!

Dan rij-technisch:
In mijn ogen loopt je paard te ver achter de loodlijn, te 'verheven' met de hals en nek, waardoor de rug wordt weggedrukt en de voor én achterhand achter de massa gaan, het paard niet in balans is en op de voorhand valt.

Je beugels zou ik zeker niet langer doen, maar ik zou wel je onderbeen meer naar achteren leggen en je hak niet uit te drukken.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

ambicioso
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Breda

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:59

Wat vet! Ik heb zelf ook een afstammeling van numero uno.

Is deze ook zo zacht in de hand?

Het zijn als je er eenmaal mee overweg kan onwijs fijne paarden maar het duurt wel even voordat je eraan gewend raakt.

Mijn tip: Mijn paard is echt gebaat bij een stille hand. Alle paarden wel, maar bij deze zou ik daar extreem alert op zijn aangezien deze wellicht lijkt op die van mij. Duidelijk en consequent zijn, maar accepteer ook je fouten. Strijd aangaan met zo'n pit verlies je. Voor een net beginnende combi ziet het er al best netjes uit! Zorg dat jullie samen de ontspanning vinden zonder dat het paard op de voorhand gaat vallen. Lekker veel overgangen rijden en als ze nageeft zelf niet teveel vasthouden.
Probeer ook niet te schrikken van die powerpit van je! Soms exploderen ze maar over het algemeen zijn ze erg betrouwbaar. Rustig terugnemen en niet verstijven want ze zijn uiterst gevoelig en nemen meteen jouw stress over.

Succes!!

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 18:40

Bedankt allemaal voor de tips ! Inmiddels zijn we alweer een een paar weekjes verder en gaan we elke dag wel weer een stukje vooruit. Aankomende zondag heb ik clubkampioenschappen en denk dat ik dan ook weer even een nieuw topic open van de afgelopen weekjes. :)

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:30

Ziet er goed uit en mooi paard heb je! Echt een knapperd! Zoals je zelf al zegt staan je handen redelijk vast. De beugels mogen iets langer, dan zit je meteen fijner. Ik heb zelf ook altijd de neiging om ze te kort te doen maar als ze wat langer zitten kan ik uiteindelijk toch beter mijn hulpen geven. Succes nog met je mooie paard!

My little bandit Zaro

Galaika

Berichten: 593
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:55

Het lijkt alsof je handen in galop te gespannen zijn. Draf ziet er heel fijn uit, maar galop lijkt gewoon alsof je bang bent dat ze wegschiet. Verder wel leuk paard zeg!


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Onze eerste keer thuis rijden ! Numero uno x peter pan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:32

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers