Tip gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sumic

Berichten: 1869
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 19:15

Dit is Prince. Prince is 8 jaar oud en sinds 2 maanden onder het zadel. Hij loopt vanaf zn 3e ook in tweespan voor de wagen. Wegens omstandigheden heeft hij het laatste anderhalf jaar vrijwel niks gedaan behalve heel veel eten. We doen daarom mee met een PAVO project om hem verantwoord te laten afvallen door de training op te bouwen en het eten te beperken. Omdat het lastig is om prince door de weeks te trainen voor de wagen, hebben we ervoor gekozen om hem te beleren onder het zadel. Ik had zelf al zeker 12 jaar niet meer gereden en had niet gedacht dat ik het rijden weer zo leuk zou vinden! Ik heb de smaak weer helemaal te pakken. Wel moet ik uiteraard nog heel veel leren.
Afbeelding

Prince is een pittige pony. Hij heeft enorm veel looplust en wordt snel rennerig. Hij is ook erg snel bang en voor ik het weet staat hij ineens stil of draait hij om. Maar bokken of steigeren dat kent hij niet.

Ik moet leren om meer op Prince te vertrouwen en hem veel meer ruimte te geven van voren zodat hij zich niet zo opkropt en relaxer gaat lopen. Ik houd hem van voren te veel vast. Ik ben me hier van bewust en we maken al kleine stapjes vooruit maar nog lang niet genoeg. We hebben nog een lange Weg te gaan.

Ik hoop met dit topic en foto’s een soort van ‘begin’ situatie vast te leggen. En dan over een tijdje hoop ik het verschil te kunnen laten zien met hopelijk de vooruitgang. Ik ben benieuwd naar jullie opbouwende kritiek zodat ik daar mee mee aan de slag kan gaan.
We hebben pas 1x les gehad en dit gaan we nu 1x in de 2 weken doen.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

[o]


LoveBodin

Berichten: 4335
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:23

Probeer je handen meer te dragen. Nu zet je je handen laag vast.
Verder ziet het er best netjest uit hoor! Zeker mdat je al zo lang niet meer gereden hebt ;).
Denk dat het ook allemaal wat fijner gaat als die idd wat kilo's kwijtraakt!
Ben heel benieuwd naar hoe die er straks uit ziet.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6573
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:29

Ziet er als begin zeker niet slecht uit hoor! :D

Je moet inderdaad, zoals LoveBodin zegt, je handen meer gaan dragen. Stel je voor dat je in beide handen een kop koffie vast hebt. Op de manier waarop je nu je handen hebt, zou je binnen 1 stap al alle koffie verloren zijn :P Probeer dus je handen rechter op te houden en ook iets hoger.

Ik denk dat de laatste foto een mooi begin is. Vanuit die houding, waarin jij ook zichtbaar los durft te laten, kun je meer naar boven gaan werken. Het is vooral belangrijk dat hij jouw hand wil volgen, zodat je hem straks zelf als het ware kunt 'positioneren'.

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

sumic

Berichten: 1869
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 20:15

Wat een fijne reacties en een goede tip! Ik ga hier zeker op letten, dankjewel!

[o]

ellen05
Berichten: 15
Geregistreerd: 05-05-13

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:43

Ik vind het helemaal niet slecht gaan voor net onder het zadel en zelf al zo lang niet gereden! Zoals je zelf al aangeeft meer ruimte aan de voorkant geven en verder lekker zo door gaan en blijven lessen.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:53

Jeetje, dit komt wel goed hoor! Zolang niet gereden en een pony die zelf nog niet heel lang onder het zadel is. Petje af hoor!
Als jullie beide nog wat meer je balans gaan vinden, dan worden jullie een nog mooiere combinatie!

sumic

Berichten: 1869
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 21:11

Wat fijn om jullie reacties te lezen! Ik twijfelde best wel over mezelf als ruiter.. want hoe kan ik het prince leren als ik het zelf nog moet leren. Maar ik vind het heel fijn om te horen dat we goed op weg zijn!
Vandaag voor de 2e keer ohz gegaloppeerd (gefilmd door mijn 6 jarige dochter)

https://youtu.be/PwCDvZD94dk

[o]

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:16

Komt best goed

Zoals de laatste foto is ook fijn om te zien. Volgt mooi naar beneden. Veel mensen zien deze houding erg graag. Ik ook, maar voor 10min. Je krijgt er paarden van die ontzettend op de voorhand gaan lopen.

Mooi beeld verder. Echt niet slecht voor iemand die zo lang niet gereden heeft.

Maar pony? Ik vind het een paard lijken qua grootte. Of ben jij zelf ook niet zo groot?

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:16

Ik heb het idee dat je vooral met de voorkant bezig bent...gezien je hand houding. Hierdoor loopt je pony in een valse knik.
Werk vooral aan de ontspanning en de nageeflijkheid komt vanzelf

sumic

Berichten: 1869
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 21:34

suikermeisje schreef:
Komt best goed

Zoals de laatste foto is ook fijn om te zien. Volgt mooi naar beneden. Veel mensen zien deze houding erg graag. Ik ook, maar voor 10min. Je krijgt er paarden van die ontzettend op de voorhand gaan lopen.

Mooi beeld verder. Echt niet slecht voor iemand die zo lang niet gereden heeft.

Maar pony? Ik vind het een paard lijken qua grootte. Of ben jij zelf ook niet zo groot?


Prince is een welsh nwr pony van 1.45 groot! Ik ben 1.70
Normaal gesproken rijden we zo rond:


Afbeelding

[o]

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:23

sumic schreef:
Dit is Prince. (...) Ik had zelf al zeker 12 jaar niet meer gereden en had niet gedacht dat ik het rijden weer zo leuk zou vinden!
**\O/**
Leuk...!
Citaat:
Prince is een pittige pony. Hij heeft enorm veel looplust en wordt snel rennerig. Hij is ook erg snel bang en voor ik het weet staat hij ineens stil of draait hij om. Maar bokken of steigeren dat kent hij niet.

Ik moet leren om meer op Prince te vertrouwen en hem veel meer ruimte te geven van voren zodat hij zich niet zo opkropt en relaxer gaat lopen. Ik houd hem van voren te veel vast. Ik ben me hier van bewust en we maken al kleine stapjes vooruit maar nog lang niet genoeg. We hebben nog een lange Weg te gaan.
[/quote]
Pittig als in looplust is prima.
Heb jij andere technieken tot je beschikking om met bij wijze van spreken een losse teugel het dier ruimere passen te laten maken...?
(Rennerig is vaak: veel kleine pasjes, vaak icm neus achter de loodlijn, paard op de voorhand, achterhand 'duwt' slechts ipv te dragen.)

Dingen zoals 'langzaam lichtrijden', dwz je nauwelijks op te laten gooien, ietsje druk geven met dijbenen, goed rechtop zitten en 'je navel naar binnen' etc.

Wat ik zie op de laatste foto is een paard dat NIET op de voorhand loopt!
Accoord: dit is hard werk voor een dier, maar een uitstekende training.
De belangrijkste loodlijn is de loodlijn vanuit het zwaartepunt van de ruiter en hopelijk komt het paard met de achterhoeven in of onder die belangrijkste loodlijn - dat gebeurt hier...! **\O/**
En dan is het dier aan het dragen met de achterbenen, zijn de buikspieren van je paard actief en bolt de rug correct op. Het bekken kantelt zodat de hele bovenlijn lang kan worden (inclusief 'die "krul"') - iets wat dus ook gewoon niet met teugels te bereiken is.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:47

Wat een goede keuze van jou! Voor een duo wat samen al een poos niet onder t zadel gereden heeft ziet het er al erg goed uit.
Mee eens met bovenstaande tips. Veel plezier met het verbeteren van jullie als duo!

Spoiler:
kiekeboe

sumic

Berichten: 1869
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-18 18:50

Janneke2 dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Het langzaam lichtrijden/ mezelf zwaar maken in het zadel kreeg ik ook als opdracht mee van mijn instructrice. Als Prince zich ontspant lukt dit prima maar juist op de momenten dat hij wegrent/versneld/spanning opbouwt lukt het voor geen meter.. maar daar ga ik aan werken.

Het beeld op de laatste foto vind ik ook fijn om te zien maar is een hele korte moment opname ;) hoewel deze momenten steeds vaker voorkomen duren ze nog maar een paar passen.

Maar ik voel me wel een stuk zekerder door jullie antwoorden! Ik zou het liefste elke dag even opstappen en oefenen maar helaas laat mijn planning en prince zijn conditie dat nog niet toe Haha

[o]

mika11

Berichten: 11085
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:54

Mijn instructrice zegt dan, als ik mijn armen zo hou als jij doet:
Stel je voor dat je een dienblad met glazen vasthoudt, en die recht moet houden zodat de glazen er niet afschuiven.
En de handvaten zijn musjes, als je daar te hard in knijpt, knijp je ze dood.
Als je je dat inbeeldt, hou je automatisch je armen in een beter positie. :D

MirandaMalik

Berichten: 9858
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:24

Wat een leuk paardje!
Mijn paard vroeger was ook heel snel wat rennerig, wat ik toen heb moeten leren, is hem op mijn zithulpen te rijden en hem zo ook te laten remmen, zodat je niet meer afhankelijk bent van de teugels.
Ik deed dat door bolle rug=gas geven en holle rug=remmen.
Als je dat consequent oefent (natuurlijk eerst teugel hulpen erbij om het te leren) krijg je er een hoop opties bij!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Desireetje89
Berichten: 169
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:27

Ziet er goed uit! Zoals eerder gezegd je handen niet vastzetten maar hoog en dragend.
Als je hem goed rijd gaat ie dan vanzelf zakken in je hand.
Succes met je knappe paard!

Copernicus

Berichten: 74
Geregistreerd: 25-11-16

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:15

Wat een leuk paard heb je!
Idd moet je je handen niet vastzetten.

Horse Event

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:56

Inderdaad erg leuke pony.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:39

Ziet er al goed uit hoor! Dat laatste beeld is prachtig, als je hem van daaruit iets meer op zijn achterhand weet te krijgen loopt hij vanzelf nog veel beter. Dit lukt je wel als je je handen gaat verbeteren en hem vanuit zijn achterhand rijd door hem te drijven en een ophouding te maken. Maar dat komt allemaal wel!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:45

Top is ook om veel zijgangen te rijden. Volte vergroten en verkleinen. Dat helpt mij vooral voor het rennen. En idd handen meer dragen

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 19:47

Wat een gáve pony, en superleuk dat je weer rijdt :)

Behalve het meer dragen van de handen, wat al gezegd is, zou ik je eigenlijk vooral als tip willen geven: maak je niet te druk. Lach. Je rijdt voor je plezier, weet je wel. Als hij ergens voor wegrent: lach erom. Dan lach je meteen je eigen spanning en die van Prince weg. Dit lijkt mij een pony die van zichzelf een nogal serieuze instelling heeft. Houd het luchtig. Het hoeft niet perfect.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

WillemijnW

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 02:40

Leuke pony, hij loopt al lekker.
Zoals al eerder gezegd probeer je handen niet zo vast te zetten,
op verschillende foto's lijkt het alsof je op je bovenbenen steun zoekt.

de laatste foto ziet er al beter uit, meer ontspannen en een prettigere
verbinden. Maar volgens mij komen jullie er wel! lekker uren maken.

EDIT: ik zie net dat jij al 12 jaar niet meer gereden hebt, in dat geval,
maak je geen zorgen, ik zat er zo ook bij toen ik 1 jaar niet gereden had.

janouk
Blogger

Berichten: 17809
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 06:12

Lekker dat je nu ook onder het zadel kan trainen. Samen groeien.
Profiteer ervan dat je paard een ervaren menpaard is.
Probeer de overgangen lekker op stemhulpen te rijden, zeker als hij wat druk wordt, geef dan het commando voor langzaam. Hij is gewend aan stemhulpen en daar kan hij op vertrouwen en jij ook.
Want voor een menpaard is ho ook echt ho.

Succes en veel plezier

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Kimmsel

Berichten: 809
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:54

Wat ik altijd en iedereen kan adviseten, zeker als je moeite hebt met loslaten, is te beginnen met loslaten. En dan bedoel ik helemaal los. Dus teugels helemaal lang en alleen gebruiken voor bijvoorbeeld sturen. En als je op een lange teugel de stap, draf, en galop onder de knie hebt, daarna pas weer naar de juiste houding toewerken.

Nu forceer je hem in een opgekrulde houding omdat je hem teveel tegenhoudt. Hij lijkt ook erg op de voorhand te vallen helaas. Laat hem eerst op eigen benen lopen, en jij op je zit rijden.

Verder zit je er wel al dapper op voor iemand die zo lang niet heeft gereden!

Succes!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:03

Groot contrast tussen foto 1 en foto 2.
Foto 1 big smile zowel bij paard als ruiter.
Foto 2 hm, hier wring je hem met je handen in model, zowel paard als ruiter kijken hier maar bedrukt.
Bij de menfoto zie je dan weer terug dat iedereen superenthousiast samenwerkt. Ik denk dat je je enthousiasme en je 'vooruit' die je hebt vanuit het mennen moet meenemen naar het rijden. Als je paard te fel wordt proberen hem rustig terug te rijden zonder teveel aan de teugels te komen. Vooral je big smile niet verliezen ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers