Tip gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:34

Is hij anders dan wanneer hij aangespannen loopt? Dat is iets waar hij ervaren in is zo te zien. Dat kun je in je voordeel gebruiken. Voor hem is het wellicht makkelijker als je vanuit het bekende werkt. Welke commando's en stemhulpen kent hij vanuit het aangespannen werk? Daar zit er vast ook wel een bij in de trant van 'kalmeren', en een rustig 'nu weer even op mij letten', een scherp 'hé, let op'. Gebruik dat!
Stemcommando's zijn zo ontzettend handig. Worden onder het zadel niet standaard gebruikt, maar kan een paard, en zeker een menpaard, enorm helpen. Later kun je die stemhulpen steeds meer weglaten of vervangen door typische onder-het-zadel-hulpen. Tenminste, als je dat wilt. Is voor dressuurwedstrijden nodig, maar verder niet, het is meer een gewoonte van mensen.
Mijn pony en ik vinden het heerlijk werken onder het zadel mét stem erbij, ik hoef minder aan de mond te zitten of been te geven om toch weer te kalmeren of uist even wakker te maken.


olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:45

Je kan ook nog kijken of het voor jou fijn is om een beugelriem of halstertouw om zijn nek te doen. Of een bokriempje aan je zadel, daar zou je dan je duim achter kunnen haken. Als hij eens verschiet dan zit je niet meteen in zijn mond en kun jij misschien meer balans houden. Ook zou het kunnen dat je je dan net wat zekerder voelt en zelf meer kan ontspannen wat het rijden weer ten goede komt. Ook heb je dan meteen je hand meer voor je. Is maar een idee, wordt vaker gebruikt met zadelmak maken en heus niet alleen om bokken of capriolen uit te zitten.

Keizerinnnn

Berichten: 1217
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:34

Vind hem al erg mooi lopen maar inderdaad als het Balans bij beide beter wordt zal het rijden ook soepeler gaan!

[o]

sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-18 16:39

We gaan al met sprongen vooruit, tenminste als we de bak voor onszelf hebben :Y) prince stelt zich verschrikkelijk aan als er andere ruiters rondrijden. Ik neem zijn spanning meteen over dus daar ligt ons volgende leerdoel ;)
Ook heb ik deze week een ander zadel aangeschaft. Helaas ben ik geveld door een flinke griep waardoor ik het zadel nog niet heb kunnen uittesten, maar hij ligt prima op zijn rug dus hopelijk zit hij ook fijn.

Dankjewel voor de tips allemaal.

[o]

Ymke_Z

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-08-09

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:04

Wat leuk dat je hem bent gaan rijden, ik vind het er voor wat je zegt (allang niet meer gereden) goed uit zien! Zoals hierboven een bokriempje om de hals is een goede tip. Gebruik ik ook nog wel eens bij rillige paarden.
Volgensmij zijn wij baklid van de zelfde vereniging, misschien kom ik jou nog wel tegen!

Take the risk or lose a chance

Malenka

Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:38

Wat zijn jullie al mooi op weg! Dat je armen stijf zijn is al veel opgemerkt. Datzelfde zie ik ook terug bij je benen en je kijkt zelf naar beneden.

Mijn tip is dan ook om te leren je gewrichten te gebruiken. Ze zijn bedoeld om te bewegen! Super fijn want dan kunnen je enkels en knieen de 'klappen' opvangen en komt dat niet allemaal in je rug terecht. En als je ellebogen, schouder en pols werken kun je een zachtere verbinding met je super leuke pony houden.

Probeer je pok in te beelden hoe het rijden er uit ziet en voelt als je vijf stappen verder bent. Dan ga je er al naar zitten en kun je jouw focus nsar voren leggen inplaats van naar beneden.

Mocht je hier echt stappen vooruit in willen maken dan kan ik je centered riding lessen echt aanraden.

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:15

Wat een leuke pony zeg! Alle tips zijn zo n beetje wel meegegeven!

Is hij een volledige welsh? Lijkt echt precies op new forest die net verkocht is, een kantjes afstamming!

Niet perfect is ook goed

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:49

Die laatste foto is waar je nu geëindigd bent. Dit zou later in je training je vertrekpunt moeten zijn. Als je zo kan losrijden, kan je hem vandaar uit meer bij elkaar en meer opgericht gaan rijden. Dus keep up the good work! Kijk of je het durft om zelf wat rechterop te gaan zitten, dan kan je ook meer met je zit gaan doen.

sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 15:29

amado7 schreef:
Wat een leuke pony zeg! Alle tips zijn zo n beetje wel meegegeven!

Is hij een volledige welsh? Lijkt echt precies op new forest die net verkocht is, een kantjes afstamming!


Hij is geregistreerd bij het NRPS .. vader is orchards red prince
Ik geloof dat er aan moederskant wel iets van new forest in zit, maar geen kantjes.

[o]

sumic

Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 15:31

Ymke_Z schreef:
Wat leuk dat je hem bent gaan rijden, ik vind het er voor wat je zegt (allang niet meer gereden) goed uit zien! Zoals hierboven een bokriempje om de hals is een goede tip. Gebruik ik ook nog wel eens bij rillige paarden.
Volgensmij zijn wij baklid van de zelfde vereniging, misschien kom ik jou nog wel tegen!


Ga ik zeker eens proberen een bokriempje! Spreek me gerust eens aan als we elkaar treffen ;) ik ken nog niet zoveel ruiters daar.

[o]

Nottinghill

Berichten: 856
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:52

Mijn tip is om juist niet zo laag te beginnen, en zijn hoofd juist niet lager dan horizontaal met de schoft te laten.
Aangezien het om een loperige pony gaat denk ik dat hij nogal op de voorhand valt. Wat je hiermee kunt doen is zijn gewicht naar achter zetten door hem wat te liften. Hierbij verander je niet je hele hand houding maar zet je net wat meer druk op beide ringvingers en denk je omhoog. Je kunt beginnen om dit te doen in stilstand, je kan dan goed voelen wanneer hij zijn gewicht naar achterbeweegt. Vanuit hier kunnen je weer gaan stappen of aandraven, dezelfde oefening herhaal je dan.
Je zorgt er op deze manier dat hij zijn borstspieren aanspant, er komt meer gewicht op de achterhand waardoor hij meer ruimte krijgt bij zijn schouders. Hierdoor kan hij zijn balans makkelijker bewaren. :) Uiteindelijk kan je hem steeds verder laten zakken omdat hij meer kracht ontwikkelt, maar in het begin zou een te lage halshouding juist zorgen voor een loperige pony op de voorhand.

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Tip gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:49

Wat mij in het filmpje opviel is dat je vooral lekker moet gaan zitten. Als je wat dieper in het zadel zit, ga je beter met het paard mee in zijn galop en dat is juist beter voor hem. Zo maak je het galopperen makkelijker voor hem. Let wel, dieper zitten is niet hetzelfde als je zwaarder maken. Ik heb het over de plek in het zadel en de houding van je rug en bekken.

Los daarvan, ik vind het echt super knap hoe je vol zelfvertrouwen weer op een paard zit na zo'n lange tijd!

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers