Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 19:14

Hallo!

Ik wou jullie ook eens vragen om mee te kijken met mijn rijles met jack.
Jack is een 9 jarige andalusierruin. Ikzelf heb in februari dit jaar mijn enkelbanden afgescheurd en een aantal maanden niet gereden. Mijn enkel is nu nogsteeds een zwakke plek wat ik onbewust tijdens het rijden ontlast. Ik raak mijn beugel snel kwijt waar ik voorheen deze vrijwel nooit kwijtraakte. Dit heb ik nu gecompenseerd door de beugels korter te maken maar dit zorgt weer voor een opeengepakte en voorovergebogen houding in het zadel.. Mijn handen hou ik te laag en mijn voeten moetenook nog in het gareel.

Hebben jullie nog tips en tops waarmee wij aan de slag kunnen gaan? Misschien zonder beugels ofzo :Y)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Of zonder zadel :9
Afbeelding


Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:19

Het voorover zitten komt imo niet vanuit je enkel maar omdat je op je doos zit ipv op je kont om het even oneerbiedig te zeggen.
Je benen lang maken doe je ook niet vanuit je enkel maar vanuit je bekken. Dus IMO zoek je het op de verkeerde plek. :) op je kont zitten, benen laten af hangen (niet klemmen) en je hebt al een heel ander plaatje.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:22

Even “fietsen” met je benen, dan voel je exact waar je moet zitten in het zadel qua zitbeenknobbels :j

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

_Sofie

Berichten: 4430
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:24

Stoer paard heb je. Wat betreft je houding valt er nog het een en ander te verbeteren. Probeer je bekken wat meer achterover te kantelen, zo voorkom je dat je voorover valt. Daarbij mogen je teugels wel wat korter. Nu zot je met een vrij stramme arm en heb je je hand dicht bij je lijf. Probeer er op te letten dat je je handen voor het zadel houdt en net een tikkeltje hoger. Idealiter kan je vanuit je ellebogen via je onderarm en je teugels een rechte lijn trekken naar de mond van je paard. Je paard kan nog wat actiever en meer naar de hand toe, maar het beeld is zo erg sympathiek en ongedwongen, een mooi beginpunt zeker omdat je een tijd niet hebt kunnen rijden :)

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

FennyPower

Berichten: 1445
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:25

Handen netjes naast elkaar ?, leuk paard ! :)

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:25

Heb het zelfde probleem als jou ook enkelband gescheurd uiteindelijk geopereerd en met rijden trek ik de hak op omdat de pees opnieuw aan elkaar gezet is dus korter tip om te oefenen op je tenen en een traptree gaan staan en dan op en neer bewegen om de pees uit te rekken

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

gaucho

Berichten: 9478
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:36

Ik heb in juni mijn enkelbanden gescheurd en zat 6 weken later weer zonder problemen in het zadel. Als je na deze hersteltijd nog zo veel last heb zou ik een goede fysio raadplegen.

Life begins at the end of your comfortzone.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15855
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:49

Ik zou een paar zitlessen nemen aan de longe, zonder beugels en zonder teugels. Je raakt je beugel kwijt omdat je je been optrekt.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 19:49

Ten eerste: lichtrijden is "niet nodig", de meeste Andalusiers zitten erg fijn in draf. Dus dat scheelt weer qua belasting van je enkel. Als je zou lichtrijden: ga niet staan. Laat je opgooien, 1 centimeter is ruim voldoende!

2e: "hakken laag" is een trucje.
Het hele verhaal is dat je been lang, lossig, rustig en natuurlijk omlaag moet hangen.
Gesteld dat je met beugels rijdt op correcte lengte, dan zakt je hak plm 1 centimeter.
'Hakken laag' als kreet van de instructeur is bedoeld - van origine - om het been lang te laten worden. "Oh, ik moet die hielen naar beneden douwen...!" maakt niet dat je beter gaat zitten. Hoe minder spanning in je benen hoe beter.

Verder ben ik een groot voorstander van handen dichtbij. Ellebogen stabiel in je zij en handen vlak voor je buik. Dan kan je als dat nodig is nog heel ver naar voor en naar achter. Ik ga mee met de rechte lijn van elleboog via hand naar de mond.

...en lekker naar voor kijken, niet naar dat kopstuk kijken 'of hij al in de krul komt' ;)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 19:54

Bedankt voor jullie reacties alvast! Dus minder op m'n muts gaan zitten haha goed gaan we doen. Ik vind het langer maken met m'n benen niet lastig als ik stap. Vooral in draf heb ik last van de druk op mijn enkel en in de galop mijn been/enkels uitdrukken resulteert in het optrekken ban het been en een verloren beugel..

Bedankt yfkelover, hoe lang geleden is dat van jou?
Gaucho, het is inderdaad al een hele tijd gaande.. Waren jouw enkelbanden ook volledig afgescheurd? Bij mij bleek na twee maanden dat het niet gekneusd was maar volledig afgescheurd waardoor het herstel niet zo is gegaan zoals had gemoeten. Hij is twee keer door de scan geweest en ik heb een periode bij de fysiotherapeut gelopen. Deze vertrouwde het niet omdat er geen verbetering in zat en hij ook mijn rug moest rechtzetten omdat ik scheef liep. Toen ben ik in de mriscan geweest en hebben ze injecties geplaatst een paar weken geleden. Dit leek in eerste instantie te werken maar nu zou ik opnieuw injecties moeten of gaan ze het opereren.. Ben stiekem wel wat jaloers dat je er 6 weken later alweer zonder problemen mee reed :o

gaucho

Berichten: 9478
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:02

Ook volledig afgescheurd, op de foto en scan geweest omdat ze twijfelden of het niet gebroken was. Fysio was ook zeer verbaasd over snelle herstel. Enkel is nog niet 100% belastbaar (kickboksen doen we nog maar ff niet) maar gaat steeds een beetje beter. Na een half jaar zou je echt niet meer zulke klachten mogen hebben.

Life begins at the end of your comfortzone.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:11

Voor wat betreft de enkel gaucho verschilt dat toch echt per persoon hoor. Ik heb in februari mn enkelbanden gescheurd en was 12 weken onderweg eer ik weer alles kon doen en de mijne waren niet eens volledig afgescheurd.

TS ik ga mee met de rest van de reacties :) leuk paard heb je zeg!

Rock this day like there is no tomorrow

Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:23

Ik denk dat je toch meer aan het herstel van je enkel moet gaan werken. Ik zelf heb ook ingescheurde enkelbanden gehad en dat deed de eerste paar keren met rijden ook zeer, maar naarmate mijn enkel zich is gaan herstellen, des te beter dit ging.

Je kan wel allerlei trucjes gaan verzinnen om nu beter in het zadel te zitten maar als je merkt dat je er nog last van hebt, dan weet je ook dat er nog steeds iets niet goed zit. Ik raad je dan ook om een keer naar de fysio proberen te gaan, of iniedergeval de enkel app te downloaden en deze met oefeningen proberen weer sterker te maken.

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 20:28

Nou ik moet echt zeggen dat ik dit hele jaar al lichamelijk wordt bepaald door die stomme enkel.. Ik kan niet eens meer springen(zelf zonder paard*) :?

Dankjewel Janneke, ik zal proberen om minder ver uit mijn zadel te komen, beter nog inderdaad zitlessen/doorzitten wate mijn enkel ook weer zal ontlasten.

In de krul wil hij zelf het liefste lopen, het klopt dat ik naar hem loop te kijken of hij al mooi lang en laag gaat lopen 8)7

Al moet ik toegeven dat ik ook geniet van het uitzicht <3
Afbeelding
Afbeelding

Zo gaat hij zelf het liefste
Afbeelding
En hier oefenen we weer met ruimte creëren, (ja ik gluur weer {:)-:( )
Afbeelding


Afbeelding

Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:37

Als je zegt dat je niet eens kan springen, dan doe jezelf en je enkel een plezier en ga deze week naar de huisarts voor een doorverwijzing. Dit om verdere schade te beperken. Ik ben ook maar doorgegaan zonder enige medische hulp of training en het doet geen zeer meer, maar het zal voor altijd daardoor ook een rotte, zwakke enkel blijven.
Pijn in je enkel is gewoon een signaal en paardrijden is net zo goed een belasting die het er momenteel ook niet beter op maakt. ;)

Je hebt wel echt een heel leuk paard en ik snap het heel goed dat je in het zadel wilt blijven nu. :j

AstridJ

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:45

Inderdaad zoals de meesten hier zeggen, je zit daar moet echt aan gewerkt worden, daar komt zeker het probleem vandaan. Je rijd nu teveel op de teugels en niet met je zit, dat kan ook niet als je zit zoals je nu zit. Ik zou kijken of je een centered riding instructrice kan laten komen die je kan helpen met je zit. Als je goed zit dat heb je zeker weten geen last meer van je enkel.

Ik heb 10 jaar geleden mijn enkel uit de kom gehad door een val van een paard en daarbij het 1 en ander gebroken in mijn enkel maar ook mijn enkelbanden afgescheurd (enkel heeft een half uur uit de kom gelegen, mijn voet stond de andere kant op). Helaas is dit nooit meer hersteld en is het kraakbeen in mijn enkel zo goed als weg. Ik heb dus altijd pijn in mijn enkel en kan maar beperkt lopen. Maar met rijden heb ik er totaal geen last van, nooit gehad ook. Ik rijd wel 100% op mijn zit :o Misschien dat je trouwens ook baat hebt bij het rijden met hoge stevige rijschoenen (Ariat is een aanrader) ipv met laarzen. Dan heb je meer steun aan je enkel. Ik rijd daar ook mee.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

x__danii

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:54

Leuk paard heb je! Ik herken je klachten betreft je enkel; ik heb zelf 2,5 jaar terug de enkelbanden van mijn rechtervoet volledig afgescheurd door een ongelukje op stal en het revalideren duurde lang (5 maanden krukken, waarvan 3 volledig). Ik kreeg na 3 maanden 2x per week fysiotherapie en dat is later uitgebreid naar sporten onder begeleiding, om ervoor te zorgen dat die banden sterker werden. Paardrijden heb ik zeker 9 maanden niet gedaan, op advies van de fysiotherapeut. Mocht wel fietsen (trapper aan de bal van je voet en je voet dan mooi laten afrollen) en thuis kon ik oefenen door op één been te gaan staan (de slechte dus) en het op een traptrede rustig op en neer veren vanuit je enkels.

Misschien nog een goed tip; houd je enkel goed warm, koude spieren en banden hebben eerder kans op blessures en het blijft toch een kwetsbare plek. Draag altijd goede, stevige schoenen die veel steun rondom je enkels bieden.

Hopelijk gaat het snel beter!

Djimmie <3

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:02

Het is nu ongeveer zes jaar geleden ben onderste boven gelopen door een fjordenveulen en toen hebben ze eerst van alles geprobeerd van rekverband tot gips en ben toen toch een half jaar later geopereerd dus misschien is het verstandig als je echt last hebt om nog maals naar de dokter te gaan en vragen of er eventueel een scan gemaakt kan worden want daar is op te zien of de banden wel goed aan elkaar zitten

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 21:21

Nee de banden zijn helemaal buiten gebruik/kapot. Dit is nu dood weefsel vertelde de orthopeed. Mijn spieren moeten de werking van de banden overnemen..

Bedankt voor de tips Astrid en xdanii. Ik heb in het dagelijks leven nu wel aldoor schoenen aan die mijn enkel ondersteuning geven. Ik zal eens proberen om te rijden met meer ondersteuning. Ik zal eerst mijn instructrice vragen om meer op mijn zit te gaan letten voor ik andere instructie zoek. Ze geeft namelijk wel fijn les:) Het rijden op de teugels herken ik niet echt, ik heb juist meer een los vast gedoe. Ik vraag hem te zakken en laat dan los maar vaak weer te veel ofzo. Snap je wat ik bedoel?

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:57

Misschien toch andere arts er een keer naar laten kijken misschien heeft die andere ideeen

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

AstridJ

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:04

Je kan ook een aantal losse centerend riding lessen nemen. Een centered riding instructrice kan heel erg goed uitleggen hoe je op je zit moet rijden, ze zijn hier speciaal voor opgeleid.

Ik bedoel niet dat je op je teugels hangt, maar dat je je paard niet met je zit naar beneden rijd maar vooral met je handen naar beneden probeert te rijden. Als je goed zit en met je zit rijd kan je je handen gedragen houden en rijd je met je zit je paard van achter naar voren naar je hand toe. Dat lukt niet als je zit zoals jij nu doet en dan moet je inderdaad om je paard naar beneden te krijgen je handen plat leggen zoals je nu doet, zoals op deze foto's, ik heb er voor de duidelijkheid even een cirkeltje omheen gezet ;-):
Afbeelding

Je paard loopt dan echter niet correct aan de teugel, maar knikt alleen zijn hoofd in. Daarom krijg je ook dat los vast gedoe wat jij zegt, of je krijgt een paard wat juist teveel gaat hangen. Als jij je paard vanuit je zit naar je hand kan rijden hoef je maar heel weinig te doen met je hand en loopt je paard vanzelf in je hand met weinig druk, maar wel met de juiste aanleuning. Ik heb even een foto als voorbeeld van iemand (toevallig een centered riding instructrice die ik goed ken) die correct met haar zit rijd, waarbij je ziet dat ze haar handen draagt en het paard in haar hand loopt met de juiste aanleuning, van achter naar voor gereden.
Afbeelding

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 22:21

Dankje! Dat is heel duidelijk :j
Lessen bij een andere instructrice zou ik inderdaad wel ernaast kunnen nemen!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:24

Overigens zou ik met jouw probleem die beugels juist langer maken. Hoe korter de beugel hoe meer je jezelf dwingt er op te steunen en dus te belasten. :)
Je zit ongemakkelijk (want je zit te kort) dus je gaat overal spannen en belast dus ook nog eens knieën en heupen. :)

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 22:45

Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd maar dan ga ik "op mn tenen" staan en dat geeft meer irritatie en pijn dan met kortere beugels rijden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jack, ik en afgescheurde enkelbanden aan het lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 00:15

En dat zou de cue moeten zijn om te gaan zitten. ;)
Beugels uit zou misschien niet eens zo'n slecht ide zijn. Dan moet je wel zitten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 16 bezoekers