Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 10:51

Hallo medebokkers :)

Omdat ik nu ziek thuis zit, en gisteren de foto's heb ontvangen van onze les van dinsdag, dacht ik tja... Waarom niet?
Dinsdag hebben we voor de 2e keer na de operatie van Jetske ([MD] Sarcoïde verwijderen.) weer les gehad!
We gaan steeds vaker naar de Helsthoeve, omdat het in onze eigen wei, gewoon simpelweg niet te doen is :Y)

jetske is een 8-jarige Friese merrie, afstamming is geheel onbekend. Ik rijd haar nu iets langer dan 2 jaar, en we starten sinds kort L1 :)
Oja, We zijn bewust van onze verbeterpunten, tips mogen altijd, maar hou het graag onderbouwend en positief, zodat we er echt iets van kunnen leren :)!
Op sommige foto's loopt Jet inderdaad veel te diep, hier zijn we druk mee bezig. Dit komt ook omdat ze zich heel erg druk maakt, en zich snel opkropt, daar moet ik mijn hand naar voor doen, en haar ruimte geven.
Ook lijd mijn rechterhand een eigen leventje... Daar ben ik heel hard mee bezig, het is niet dat ik daar meer druk mee uitoefen, maar die hand zit gewoon een stuk verder naar achter. Tijdens het lessen merk ik dat niet, maar toen ik de foto's terugzag schrok ik er zelf van :+

de foto's staan niet in volgorde

1. Afbeelding
Beetje rek en strekken, hier loopt ze te diep

2. Afbeelding
Blij dat ze eindelijk op 4 benen loopt! :)

3. Afbeelding
Idem

4. Afbeelding
Volte inzetten

5. Afbeelding
Andere hand

6. Afbeelding
We stappen regelmatig tussendoor, zoals jullie zien is Jet hier al aardig bezweet. Helaas is ze dat al na 10 min naar de bak stappen..

7. Afbeelding
Dit vind ik een leuke foto :)!

8. Afbeelding
Galopje, hier zijn we heel hard mee aan het trainen, vorige les was ze heel fijn in de galop, maar deze les was ze weer behoorlijk fanatiek om het zo maar te zeggen :+

9. Afbeelding
Weer eventjes stappen met lange teugel, en iets uitleggen over mijn handen

10. Afbeelding
Op het eind nog een stukje verruimen meegepakt, dit begint ze steeds beter te snappen!

11. Afbeelding
En weer lekker met uitstapdekentje onderweg naar huis!

12. Afbeelding
de laatste meters voordat we thuis waren!


Bedankt voor het kijken :evaw:

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥


_Sofie

Berichten: 4430
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:12

Wat fijn dat je weer kan rijden! Jullie zijn een sympathieke combinatie.
Je geeft zelf al aan dat ze vaak te diep loopt. Daarbij valt mij op dat ze actiever mag en dat het ruggebruik beter kan. Een ander puntje dat me opviel wat je binnenhand, die lijkt soms wat streng. Probeer hier aan te werken door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Rij met je been naar je hand toe en probeer af te wisselen in hoofd-halshouding. Succes!

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

affy2000
Berichten: 129
Geregistreerd: 09-07-12

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:19

Wat een gaaf paard en wat een leuke combi!
Mag ik vragen waar je cap van is?

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 08:24

_Sofie schreef:
Wat fijn dat je weer kan rijden! Jullie zijn een sympathieke combinatie.
Je geeft zelf al aan dat ze vaak te diep loopt. Daarbij valt mij op dat ze actiever mag en dat het ruggebruik beter kan. Een ander puntje dat me opviel wat je binnenhand, die lijkt soms wat streng. Probeer hier aan te werken door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Rij met je been naar je hand toe en probeer af te wisselen in hoofd-halshouding. Succes!


Wat grappig eigenlijk, precies de punten die je noemt, zijn we voornamelijk aan het behandelen in de les :o
Dankjewel voor de duidelijke tips, we gaan er mee aan de slag!


affy2000 schreef:
Wat een gaaf paard en wat een leuke combi!
Mag ik vragen waar je cap van is?

Dankjewel!
Mijn cap is van Fairplay, hele fijne cap, is eigenlijk mijn wedstrijdcap maar was mijn andere vergeten!

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:10

Het valt me erg op dat je buitenteugel minder contact heeft dan je binnenteugel, tevens zie ik erg weinig contact met je binnenbeen. Ik denk dat je met een goed buitenteugel en binnenbeen contact al een groot deel van het te diep lopen kan oplossen. Veel succes!

Speirs

Berichten: 1679
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:51

Prachtige combi!!

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:56

Wat zijn jullie leuk samen en wat stuur je haar mooi rond!
Hele gave cap trouwens, is dat Fairplay? Raad je het aan?

Janinevv

Berichten: 13211
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:59

Wauw gaaf zeg!

[o]

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:00

Mooie combinatie en wat een heerlijke bak! Mijn tip is om linksom wat 'rechter te rijden'. Op foto's 1-3 lijkt het alsof je (in meer of mindere mate) een volte inzet, terwijl volgens mij je recht uit rijdt. Het lijkt of je lichaam naast links in knikt (vanaf je heup) en dit wordt versterkt doordat je linkerhand naar je linkerheup gaat. Ik zou proberen om je linkerhand 'voor' te houden en proberen jezelf minder naar links in te stellen en waar je dat dus wel wil (op de volte) proberen dat iets meer met je binnen been te doen.
Verder lijkt het ook alsof je soms je rechterhand verder naar de schoft hebt dan de linkerhand (wat geen gekke combinatie is met wat ik hierboven heb gezegd). Ik zou goed gaan opletten dat je rechterhand echt naar rechts is en je linkerhand niet naar je heup. Het is lastig vanaf foto's te beoordelen hoor, dus mocht ik er naast zitten, sorry!
Iig lekker blijven trainen en meters maken want je hebt een heel leuk paardje en jullie zijn een mooie combinatie!

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:20

Mooi paard. <3

Je binnenhand is alleen heel streng. Daardoor loopt ze ook zo diep, want dat is wat aan haar vraagt als je je binnenteugel erbij pakt. Verder zou ik je handen minder hoog dragen, voor het beeld.

Ik zou voor wat losser laten en achter wat meer activeren. :)

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:32

Gave foto's!Je ziet hoe jouw paard zijn beat voor je doet!

Jij doet met links, wat ik met rechts deed. Je knikt wat in naar links (in je zij/onder je ribben zeg maar) en houdt die hand ook dichter bij je lichaam waardoor je onbewust met ongelijke teugeldruk rijdt.

Ik ben er nog steeds op aan het trainen, maar ik doe ak veel minder. Alleen als ik echt heel geconcentreerd bezig ben met een oefening, knik ik nog wel eens in.

Wat mij geholpen heeft is om mijn ellebogen echt langs mijn lichaam te houden en dan beide handen naast elkaar iets naar buiten draaien. Door heel bewust zo te rijden, trek ik nu mijn rechterhand niet meer naar mijn lichaam.

Ook maak ik in gedachten mijn lichaam lang. Door dat in gedachten te doen, ga ik vanzelf netjes recht zitten zonder in te knikken op rechts en zonder te overstrekken.
Misschien niet helemaal duidelijk uit gelegd, maar hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 19:29

<3 wat een mooi paard heb jij! Ben gelijk flieft!

Omdat het haw is: ik zie niet direct je rechterhand iets doen, het lijkt inderdaad meer dat je binnenhand strenger is dan je buitenhand. Ellebogen langs je zij houden, en galopperen blijft een moeilijk iets voor friesjes! Heel leuk, blijf oefenen! Ziet er goed uit hoor!

Whoever said diamonds are a girls best friend, never owned a horse
*Mexx, you left paw-prints on my heart!*

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 21:58

SETEFURII schreef:
Het valt me erg op dat je buitenteugel minder contact heeft dan je binnenteugel, tevens zie ik erg weinig contact met je binnenbeen. Ik denk dat je met een goed buitenteugel en binnenbeen contact al een groot deel van het te diep lopen kan oplossen. Veel succes!


Bedankt voor de tips! We gaan er mee aan de gang :)

Speirs schreef:
Prachtige combi!!

Dankjewel!

Miefje schreef:
Wat zijn jullie leuk samen en wat stuur je haar mooi rond!
Hele gave cap trouwens, is dat Fairplay? Raad je het aan?

Dankjewel!
De cap is echt fijn! Zit heerlijk, waar ik eerst over twijfelde vanwege de binnenkant, bij mijn harry's horse cap is de binnenkant compleet dicht, dit is bij de fairplay niet, maar hij zit lekkerder als mijn harry's horse!

Janinevv schreef:
Wauw gaaf zeg!

Dankjewel! :)


Corien_ schreef:
Mooie combinatie en wat een heerlijke bak! Mijn tip is om linksom wat 'rechter te rijden'. Op foto's 1-3 lijkt het alsof je (in meer of mindere mate) een volte inzet, terwijl volgens mij je recht uit rijdt. Het lijkt of je lichaam naast links in knikt (vanaf je heup) en dit wordt versterkt doordat je linkerhand naar je linkerheup gaat. Ik zou proberen om je linkerhand 'voor' te houden en proberen jezelf minder naar links in te stellen en waar je dat dus wel wil (op de volte) proberen dat iets meer met je binnen been te doen.
Verder lijkt het ook alsof je soms je rechterhand verder naar de schoft hebt dan de linkerhand (wat geen gekke combinatie is met wat ik hierboven heb gezegd). Ik zou goed gaan opletten dat je rechterhand echt naar rechts is en je linkerhand niet naar je heup. Het is lastig vanaf foto's te beoordelen hoor, dus mocht ik er naast zitten, sorry!
Iig lekker blijven trainen en meters maken want je hebt een heel leuk paardje en jullie zijn een mooie combinatie!


Bedankt voor de heldere uitleg bij je tips! Hier ben ik onwijs blij mee!
Het is inderdaad een hele fijne bak, met veel ruimte! We gaan ons best doen!



amiraanouk schreef:
Mooi paard. <3

Je binnenhand is alleen heel streng. Daardoor loopt ze ook zo diep, want dat is wat aan haar vraagt als je je binnenteugel erbij pakt. Verder zou ik je handen minder hoog dragen, voor het beeld.

Ik zou voor wat losser laten en achter wat meer activeren. :)

Bedankt! We gaan er mee aan de slag!

bontesok schreef:
Gave foto's!Je ziet hoe jouw paard zijn beat voor je doet!

Jij doet met links, wat ik met rechts deed. Je knikt wat in naar links (in je zij/onder je ribben zeg maar) en houdt die hand ook dichter bij je lichaam waardoor je onbewust met ongelijke teugeldruk rijdt.

Ik ben er nog steeds op aan het trainen, maar ik doe ak veel minder. Alleen als ik echt heel geconcentreerd bezig ben met een oefening, knik ik nog wel eens in.

Wat mij geholpen heeft is om mijn ellebogen echt langs mijn lichaam te houden en dan beide handen naast elkaar iets naar buiten draaien. Door heel bewust zo te rijden, trek ik nu mijn rechterhand niet meer naar mijn lichaam.

Ook maak ik in gedachten mijn lichaam lang. Door dat in gedachten te doen, ga ik vanzelf netjes recht zitten zonder in te knikken op rechts en zonder te overstrekken.
Misschien niet helemaal duidelijk uit gelegd, maar hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel.

Ook onwijs bedankt voor je heldere uitleg, hier kan ik echt wat mee!

kobuss1 schreef:
<3 wat een mooi paard heb jij! Ben gelijk flieft!

Omdat het haw is: ik zie niet direct je rechterhand iets doen, het lijkt inderdaad meer dat je binnenhand strenger is dan je buitenhand. Ellebogen langs je zij houden, en galopperen blijft een moeilijk iets voor friesjes! Heel leuk, blijf oefenen! Ziet er goed uit hoor!

Dankjewel voor je tips! :)

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥

Nynkster

Berichten: 5327
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:25

Wat heb jij een mooi paard zeg!
Je verbeterpunt qua handen geef je zelf al aan, ruimte geven.

Wat me verder opvalt heeft niet/deels met het rijden te maken.
Vanwaar de reden van deze soort sporen? Reageert ze niet genoeg op het been?
En de neusriem mag wel wat gaatjes hoger mogen, het is misschien wel een lage neusriem, maar te laag kan ook :j (je ziet het voornamelijk op foto 2 en 3)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Charlie_P

Berichten: 3043
Geregistreerd: 08-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:34

Nynkster schreef:
Wat heb jij een mooi paard zeg!
Je verbeterpunt qua handen geef je zelf al aan, ruimte geven.

Wat me verder opvalt heeft niet/deels met het rijden te maken.
Vanwaar de reden van deze soort sporen? Reageert ze niet genoeg op het been?
En de neusriem mag wel wat gaatjes hoger mogen, het is misschien wel een lage neusriem, maar te laag kan ook :j (je ziet het voornamelijk op foto 2 en 3)


Prachtig paard heb je!
Vind jullie ook een hele mooie combinatie. Zoals je zelf al aangaf, let op je handen.

En de neusriem viel mij ook gelijk op, die zit echt erg laag.

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 12:18

Nynkster schreef:
Wat heb jij een mooi paard zeg!
Je verbeterpunt qua handen geef je zelf al aan, ruimte geven.

Wat me verder opvalt heeft niet/deels met het rijden te maken.
Vanwaar de reden van deze soort sporen? Reageert ze niet genoeg op het been?
En de neusriem mag wel wat gaatjes hoger mogen, het is misschien wel een lage neusriem, maar te laag kan ook :j (je ziet het voornamelijk op foto 2 en 3)


Bij ons thuis in de wei kan ik haar gerust zonder sporen rijden, geen enkel probleem.
Op vreemd terrein is het drama, ze klapt soms momenten (vooral in de galop) volledig dicht, en dan heb ik met een simpel spoortje niks meer te zeggen.
Mijn benen liggen heel stil, dus ik gebruik ze echt alleen wanneer nodig.
De neusriem zit ondertussen 3 gaatjes hoger :)

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 12:18

Charlie_P schreef:
Nynkster schreef:
Wat heb jij een mooi paard zeg!
Je verbeterpunt qua handen geef je zelf al aan, ruimte geven.

Wat me verder opvalt heeft niet/deels met het rijden te maken.
Vanwaar de reden van deze soort sporen? Reageert ze niet genoeg op het been?
En de neusriem mag wel wat gaatjes hoger mogen, het is misschien wel een lage neusriem, maar te laag kan ook :j (je ziet het voornamelijk op foto 2 en 3)


Prachtig paard heb je!
Vind jullie ook een hele mooie combinatie. Zoals je zelf al aangaf, let op je handen.

En de neusriem viel mij ook gelijk op, die zit echt erg laag.

Bedankt!
Neusriem zit ondertussen 3 gaatjes hoger!

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥


Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Fries Jetske haar 2e les na de operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:45

Bedankt voor je uitleg over de cap :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers