Nieuw paardje aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:47

s_stroobant schreef:
Tips welke vitaminebrok ik kan geven? Heb hier geen ervaring mee. :) En ik ga er zeker aan werken!


Ik stuur je even een PB! :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard


Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:05

Wat een hysterie over een schepje meer biks per dag...zeg.
Dat valt allemaal wel wat mee hoor. Het gaat hier niet om een bevangen shetlander oid, maar om een bloot jong rijpaard met een waterige glans. Dikke kans dat die gewoon opknapt van een kilo meer (goede!) biks per dag.

Maar nogmaals: het hangt wel af van wat er verder voor het paard nog op het menu staat en daar weten wij met zijn allen helemaal niets vanaf.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:11

Biks voegt eigenlijk niet veel toe alleen dat ze er meer energie van krijgen, dat niet alleen maar als je ze meer biks geeft als dat ze energie verbruiken word het paard er ook niet beter op hoor..

Daarnaast is het veel belangrijker dat hij goed hooi krijgt, en je zou eventueel nog luzerne bij kunnen voeren dat is veel beter dan biks!!

En dan ook nog als jij een jong dier zoveel biks gaat geven heb je kans dat hij binnen de kortste keren een keer ontploft met alle gevolgen van dien ;)

EDIT: Weet niet wat voor waterachtige glans jij ziet, maar ik zie een paard wat een klein beetje een wintervacht heeft en een beetje pluizig is. Zo ziet mijn paard er ook uit en die is kern gezond, mijn paard word zaterdag geschoren, en geloof mij dan komt er een glimworm onder die pak haren vandaan.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:14

Als je paardje zo gevoelig is voor eczeem en bijna hoefbevangen was, zou ik in plaats van gewone brok een vitamine brokje voeren. Zijn vaak zonder of laag in suiker en zetmeel maar leveren wel de juiste vitamine en mineralen. Bijvoorbeeld Metazoa, balancer of vitalbix. Kan je aanvullen met olie en of bietenpulp voor extra energie.

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:26

CharmingS, ik zie een paard waar eigenlijk helemaal geen glans op zit. Ook paarden met wintervacht horen glans te tonen. Als jij dat niet ziet, denk ik dat TS zich ook niet al te veel van je voedingstips hoeft aan te trekken.

Met hooi vul je de onderlijn, met biks (ed) vul je de bovenlijn. Het is zo simpel.
Luzerne voeren kan de verhouding calsium/fosfor totaal verstoren, dus hoezo is dat eenzijdige voer "veel beter" dan allround biks?
Ik heb overigens geen zin in een uitgebreide Bokt-discussie over de plussen en minnen van brok dus hou er hier verder wel over op. Ik weet na al die jaren van paarden houden echt wel hoe je een paard een beetje knap kunt voeren. Het bewijs daarvan is de zien op de foto's in mijn profiel en bij mij op stal (voor wie durft, hahaha).

Ik wens TS veel plezier met haar jonge paard, hoop voor haar en dat paard dat ze hem iets meer plezier kan laten beleven in het werk en mocht TS twijfelen over het voer, laat TS er dan aub iemand met verstand van zaken in real life naar laten kijken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:40

Dees schreef:
CharmingS, ik zie een paard waar eigenlijk helemaal geen glans op zit. Ook paarden met wintervacht horen glans te tonen. Als jij dat niet ziet, denk ik dat TS zich ook niet al te veel van je voedingstips hoeft aan te trekken.

Met hooi vul je de onderlijn, met biks (ed) vul je de bovenlijn. Het is zo simpel.
Luzerne voeren kan de verhouding calsium/fosfor totaal verstoren, dus hoezo is dat eenzijdige voer "veel beter" dan allround biks?
Ik heb overigens geen zin in een uitgebreide Bokt-discussie over de plussen en minnen van brok dus hou er hier verder wel over op. Ik weet na al die jaren van paarden houden echt wel hoe je een paard een beetje knap kunt voeren. Het bewijs daarvan is de zien op de foto's in mijn profiel en bij mij op stal (voor wie durft, hahaha).

Ik wens TS veel plezier met haar jonge paard, hoop voor haar en dat paard dat ze hem iets meer plezier kan laten beleven in het werk en mocht TS twijfelen over het voer, laat TS er dan aub iemand met verstand van zaken in real life naar laten kijken.


Jij bent deze discussie begonnen hoor, dus dan mogen mensen daar op reageren toch?

Ik heb jarenlang 6 dagen in de week op stallen gewerkt, en jonge paarden kregen daar misschien maar een kilo brok per dag. En extra hooi en luzerne en die zagen er allemaal tip top uit. Heb op een stal gewerkt waar alle jonge paarden veel biks kregen, resultaat maagzweren, vliegende ruiters en amazones en paarden die met stress staan.

Vraag me ook af waar jij jou informatie vandaan haalt, mij hebben ze namelijk hele andere dingen geleerd op school. ;)

EDIT: Ik zie ook geen glans, zie bij mijn paard ook geen glans, en zie bij meerdere paarden geen glans. Wil niet altijd zeggen dat het dier dan iets mankeert. En fijn dat jou paarden wel glanzen maar om tegen iemand te zeggen die een jong dier heeft van 3,5 en dan zomaar een kilo biks bij gaan voeren per dag dan ben je niet goed bezig in mijn ogen.. (maar dat is mijn mening)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:42

Het valt of staat met de kwaliteit van je ruwvoer.
Maar domweg méér hooi voeren zal in de bespiering nooit helpen.

Gezonde paarden horen te glanzen in de vacht. Dat je eigen paarden geen glans tonen, zou je toch aan het denken moeten zetten ;)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:48

Dees schreef:
Het valt of staat met de kwaliteit van je ruwvoer.
Maar domweg méér hooi voeren zal in de bespiering nooit helpen.



Waaruit haalt een paard de meeste eiwitten die hij nodig heeft voor zijn spieren? Biks of Hooi?!

Inderdaad ligt dat aan het kwaliteit van het ruwvoer, maar dat is altijd zo. Je hebt goed kwaliteit kuilgras en je hebt snelweg kuilgras. En dat zelfde geld voor hooi. En ik ben sowieso een voorstander van hooi alleen is het nadeel hiervan dat je er veel van moet voeren om het juiste resultaat te krijgen. Als je snel resultaat wilt zal je kuilgras kunnen voeren maar daar vind ik de kwaliteit niet altijd al te best van. Met uitzonderingen daar gelaten.

En luzerne bijvoeren is nooit verkeerd aangezien ze daar veel vitamine en minerale uit halen waar de vacht ook mooi van gaat glanzen en maagzweren tegen gaat.

Sorry hoor maar je hoeft mij niet te vertellen hoe een goed voerschema er uit ziet ;)

Daarnaast moet je sowieso nooit domweg iets voeren en altijd nadenken voor je iets doet!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 16:57

freetorun schreef:
s_stroobant schreef:
Tips welke vitaminebrok ik kan geven? Heb hier geen ervaring mee. :) En ik ga er zeker aan werken!


Ik stuur je even een PB! :)



Mag ik dan ook PB ? (Even offtopic hoor haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:00

Dees schreef:
Het valt of staat met de kwaliteit van je ruwvoer.
Maar domweg méér hooi voeren zal in de bespiering nooit helpen.

Gezonde paarden horen te glanzen in de vacht. Dat je eigen paarden geen glans tonen, zou je toch aan het denken moeten zetten ;)



Toch grappig, mensen die anderen vanachter hun computerscherm vertellen dat hun paard ongezond is. :+

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:02

Ben het eens met dat je er niet zomaar krachtvoer in moet stoppen en dat een foto niet altijd het juiste beeld geeft van of een paard wel of niet gezond is

Maar laten we overigens ontopic blijven, denk niet dat dit leuke/nodige reacties zijn voor de TS

Die wilt alleen dr leuke paardje laten zien

~Riding is the best solution to any problem~

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:31

Voorwaarts voorwaarts voorwaarts TS! Zeker bij een jong paard, is dat waar je mee begint. Hoe minder voorwaarts, hoe meer ze achter de teugel kruipen. Kan je hem op elk moment met maar een klein beetje been metéén flink naar voren rijden?

Ik vind het er echt niet verkeerd uit zien hoor. Gewoon work in progress :)

Wat krijgt dit paard nu aan ruwvoer en krachtvoer? Ik vind het eruit zien alsof ie niet genoeg binnen krijgt (van de juiste voedingsstoffen). Ik denk dat meer of betere eiwitten zijn lijf al goed zouden doen!

DiantaM
Berichten: 11268
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:56

Het ziet er inderdaad niet zo verkeerd uit als sommige mensen hier menen.

Het filmpje laat wel heel duidelijk zien dat je inderdaad niet veel druk op de teugels hebt staan, maar dat je paard wel in een eigen houding kruipt. Dat kost veel tijd om hem er uit te krijgen. Ik vind het persoonlijk heel fijn om deze paarden met veel lengte te rijden, veel voltes, beetje openen en sluiten en daarbij de hals wat over de schouder laten vallen. Vooral zorgen dat hij op eigen benen gaat lopen. Liever je handen wat te ver naar voren en wat te wijd, dan dichtbij je houden.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 21:55

Geryon schreef:
Voorwaarts voorwaarts voorwaarts TS! Zeker bij een jong paard, is dat waar je mee begint. Hoe minder voorwaarts, hoe meer ze achter de teugel kruipen. Kan je hem op elk moment met maar een klein beetje been metéén flink naar voren rijden?

Ik vind het er echt niet verkeerd uit zien hoor. Gewoon work in progress :)

Wat krijgt dit paard nu aan ruwvoer en krachtvoer? Ik vind het eruit zien alsof ie niet genoeg binnen krijgt (van de juiste voedingsstoffen). Ik denk dat meer of betere eiwitten zijn lijf al goed zouden doen!


Jap! Hij reageert heeeel fijn op het been. :) Staat sinds kort op een paddock (om het gras te laten groeien). Dus hooi en mengeling.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 21:55

Tulandro schreef:
Het ziet er inderdaad niet zo verkeerd uit als sommige mensen hier menen.

Het filmpje laat wel heel duidelijk zien dat je inderdaad niet veel druk op de teugels hebt staan, maar dat je paard wel in een eigen houding kruipt. Dat kost veel tijd om hem er uit te krijgen. Ik vind het persoonlijk heel fijn om deze paarden met veel lengte te rijden, veel voltes, beetje openen en sluiten en daarbij de hals wat over de schouder laten vallen. Vooral zorgen dat hij op eigen benen gaat lopen. Liever je handen wat te ver naar voren en wat te wijd, dan dichtbij je houden.


Oke, bedankt! Ik let zeker op de handen. :) Ik plak ze even vast. Hehehehe. :D

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 21:56

Zo slecht staat hij toch niet in zijn vacht? Deze foto is van deze middag.

Afbeelding

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 21:57

Dees schreef:
CharmingS, ik zie een paard waar eigenlijk helemaal geen glans op zit. Ook paarden met wintervacht horen glans te tonen. Als jij dat niet ziet, denk ik dat TS zich ook niet al te veel van je voedingstips hoeft aan te trekken.

Met hooi vul je de onderlijn, met biks (ed) vul je de bovenlijn. Het is zo simpel.
Luzerne voeren kan de verhouding calsium/fosfor totaal verstoren, dus hoezo is dat eenzijdige voer "veel beter" dan allround biks?
Ik heb overigens geen zin in een uitgebreide Bokt-discussie over de plussen en minnen van brok dus hou er hier verder wel over op. Ik weet na al die jaren van paarden houden echt wel hoe je een paard een beetje knap kunt voeren. Het bewijs daarvan is de zien op de foto's in mijn profiel en bij mij op stal (voor wie durft, hahaha).

Ik wens TS veel plezier met haar jonge paard, hoop voor haar en dat paard dat ze hem iets meer plezier kan laten beleven in het werk en mocht TS twijfelen over het voer, laat TS er dan aub iemand met verstand van zaken in real life naar laten kijken.


Is hij zo glansloos dan? Foto van deze middag.
Afbeelding

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

Anoniem

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:04

Ik zie niets slechts aan die vacht. :)

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:11

Nee ik ook niet *D . Glimt mooi! Hooguit schrale bovenlijn. Daar mogen nog wel wat rugspieren bij gekweekt worden.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:17

Wat voor mengeling krijgt ie TS en hoeveel? Vacht ziet er goed uit maar hij ziet er wel uit alsof ie beter gevoerd kan worden. Schrale bovenlijn = meer eiwit nodig.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:23

Mooi dier, maar gewoon nog heel jong. Lekker veel vrije beweging in de wei met zijn vriendjes en veel goed ruwvoer aangevuld met evt. Een vitaminebrokje. En dan even helemaal niks. Volgend jaar is ie 4,5 jaar en dat is zeker vroeg genoeg. En dan van voren loslaten en veel lange rechte stukken (buiten) rijden. Wordt ie sterk van en bevordert zijn evenwicht. Maar dat is mijn mening.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 22:30

s_stroobant schreef:
Dees schreef:
CharmingS, ik zie een paard waar eigenlijk helemaal geen glans op zit. Ook paarden met wintervacht horen glans te tonen. Als jij dat niet ziet, denk ik dat TS zich ook niet al te veel van je voedingstips hoeft aan te trekken.

Met hooi vul je de onderlijn, met biks (ed) vul je de bovenlijn. Het is zo simpel.
Luzerne voeren kan de verhouding calsium/fosfor totaal verstoren, dus hoezo is dat eenzijdige voer "veel beter" dan allround biks?
Ik heb overigens geen zin in een uitgebreide Bokt-discussie over de plussen en minnen van brok dus hou er hier verder wel over op. Ik weet na al die jaren van paarden houden echt wel hoe je een paard een beetje knap kunt voeren. Het bewijs daarvan is de zien op de foto's in mijn profiel en bij mij op stal (voor wie durft, hahaha).

Ik wens TS veel plezier met haar jonge paard, hoop voor haar en dat paard dat ze hem iets meer plezier kan laten beleven in het werk en mocht TS twijfelen over het voer, laat TS er dan aub iemand met verstand van zaken in real life naar laten kijken.


Is hij zo glansloos dan? Foto van deze middag.
[ [url=m/JjTBAT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vind de vacht er prima uitzien op de foto! Idd was schale bovenlijn maar met wat meer eiwitten en vooral tijd, komt dat echt wel goed

~Riding is the best solution to any problem~

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:47

Ik vind de vacht er nog altijd niet goed uitzien op deze foto.
Wat ik de hele tijd al zeg: de kleur is waterig, alsof het verdund is. Geen diepe kleur.
Daarnaast lijkt hij me op die foto ook serieus wat te mager toe. Ik blijf bij mijn advies: meer krachtvoer erin van een goed merk.

Maar goed, meestal eindigen dit soort topics op Bokt in een hetze tegen degene die kritisch en eerlijk is. Mijn intentie is om TS haar paard écht te laten zien, niet door de roze bril. Wil je goed voor je paard zijn, moet je ook open staan voor de mogelijkheid dat het misschien toch niet zo geweldig is als je denkt.

Dit was mijn laatste reactie in dit topic. Zij die het willen begrijpen, hebben het inmiddels wel begrepen. Zij die het niet willen begrijpen, zijn mijn moeite niet waard.
TS, veel plezier met je aanwinst. Het komt heus wel goed allemaal.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:54

Knap dier! ik vind de fotos in je OP er idd helemaal niet zo slecht uitzien hoor! Het is volgens mij inmiddels wel duideijk waar je mee aan de slag kunt gaan: zorgen dat Je paard de rug los gaat laten.
Hiervoor is voorwaarts idd belangrijk (de achterhand moet werken) en dat je paard voor niet te veel op kropt. Liever wat te lang, zeker bij dit paard. Dat rond komt dan daarna wel weer!

Ik vind hem overigens prima in de vacht staan, en ook absoluut niet te mager. Wel wat schraal bespierd idd, maar met rustig gedoseerd trainen en je paard over de rug laten lopen komt dit vast goed!

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:56

Resistance schreef:
Dees schreef:
Het valt of staat met de kwaliteit van je ruwvoer.
Maar domweg méér hooi voeren zal in de bespiering nooit helpen.

Gezonde paarden horen te glanzen in de vacht. Dat je eigen paarden geen glans tonen, zou je toch aan het denken moeten zetten ;)



Toch grappig, mensen die anderen vanachter hun computerscherm vertellen dat hun paard ongezond is. :+


Maar ze heeft wel gelijk. Een paard wat niet glanst mankeert iets/heeft tekorten. Ongezond is een groot woord, maar dit dier zit niet happy in zijn lichaam.

Ik vind het paard ook niet goed in zijn vacht. Hij is dof en zit plukkerig in het haar.

@ts: hoeveel werkt hij nu en hoe lang per keer?

We saw brilliance when the world was asleep


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers