Nieuw paardje aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daantjuh88

Berichten: 1724
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:59

Ik vind het een leuk beest en al beter in de bespiering als de eerste foto's! Geef hem lekker de tijd ts, komt het helemaal goed. Met een half jaar ken je hem niet weer. Het laten zakken is ook moeilijk voor die jonkies, ze moeten het evenwicht nog vinden en dat vangen ze meestal op door strak te gaan lopen. Komt vanzelf als ze wat meer kracht krijgen, gewoon lekker door trainen!!

En iedereen hier die ts loopt af te kraken, zelf nog nooit een jong paard ingereden zeker?? Beestje kan niet 1,2,3 lekker lang en ontspannen lopen, doen baby's ook niet. Die wankelen ook de eerste maanden met lopen!


PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:11

Ts, petje af voor hoe jij met de feedback omgaat. Wat een mooie open houding!

Hartstikke leuk paard hoor!

Qua rijden ben ik een kneus, maar 1 tip die ik wel kan geven mbt tot meer lengte in de hals en een betere bovenlijn is werken/gymnastiseren aan de hand.

Ik doe dat hier met mijn pup ook, zet haar kaak en hals ook behoorlijk vast en door het trainen vanaf de grond gaat het nu super, wat onder het zadel ook te merken is.

Misschien heb je er wat aan.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 09:13

Weidebloem schreef:
Nee ik ook niet *D . Glimt mooi! Hooguit schrale bovenlijn. Daar mogen nog wel wat rugspieren bij gekweekt worden.


Maar wat bedoelen jullie met schraal? Snap dat woord niet. :P En dat zal wel nog komen denk ik, hij is immers nog maar 2 maanden zadelmak en ik geef hem heeeel veel rust. :)

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 09:14

PinaKoala schreef:
Ts, petje af voor hoe jij met de feedback omgaat. Wat een mooie open houding!

Hartstikke leuk paard hoor!

Qua rijden ben ik een kneus, maar 1 tip die ik wel kan geven mbt tot meer lengte in de hals en een betere bovenlijn is werken/gymnastiseren aan de hand.

Ik doe dat hier met mijn pup ook, zet haar kaak en hals ook behoorlijk vast en door het trainen vanaf de grond gaat het nu super, wat onder het zadel ook te merken is.

Misschien heb je er wat aan.


Bedankt! :) En wat doe je dan precies zo vanaf de grond? :)

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 09:18

Geryon schreef:
Wat voor mengeling krijgt ie TS en hoeveel? Vacht ziet er goed uit maar hij ziet er wel uit alsof ie beter gevoerd kan worden. Schrale bovenlijn = meer eiwit nodig.


Dat kan ik begrijpen. Sinds dat hij van de weide is gegaan, vind ik dat hij der iets slechter is beginnen uitzien. Misschien komt dit hierdoor? Hij krijgt 1 kg gewone mengeling (weidemengeling), wil hem geen sportvoeder geven omdat ik er niet super veel mee rijd (wil hem de kans geven om te recupereren). Wil dan niet dat hij vol energie zit die hij niet kwijt krijgt.. Of zou jij toch een lichte sportmengeling geven?

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:20

s_stroobant schreef:
Weidebloem schreef:
Nee ik ook niet *D . Glimt mooi! Hooguit schrale bovenlijn. Daar mogen nog wel wat rugspieren bij gekweekt worden.


Maar wat bedoelen jullie met schraal? Snap dat woord niet. :P En dat zal wel nog komen denk ik, hij is immers nog maar 2 maanden zadelmak en ik geef hem heeeel veel rust. :)



Met schrale bovenlijn bedoelen we dat de rugspieren nog onderontwikkeld zijn


Maar met tijd komt dat waarschijnlijk wel goed! Gewoon lekker bezig zijn met m

~Riding is the best solution to any problem~

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:37

Heb je al eens geprobeerd met een zachter bit? Als het bit te scherp is (voor dit paard) kan dat ook de 'koprol' houdig verklaren van een aantal foto's. Het valt ook op dat hij wanneer hij in die houding loopt zijn oren plat heeft. Hij lijkt echt niet happy dan. Met een scherp bit in combinatie met een gevoelig paard komt ieder foutje van jou extra hard door.
Op andere foto's zie je dan een heel ander beeld : neusje eruit en oortjes gespitst. Dan ziet het er best netjes uit.
Hoe is zijn houding in draf aan de longe?
Het ziet er een leuk en gewillig paard uit.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:02

@ts: knap dat je zo open staat om tips te ontvangen. Met schraal wordt bedoelt dat hij wat mager/arm bespierd is bij de spieren die langs de wervels lopen. Toen mijn paard zelf erg afviel in vet en spieren door ziekte zag het er ook zo uit. Mijn ervaring is dat het met beweging en training gedoseer opbouwen weer goed kwam.
Wel had hij toen tekorten doordat hij ziek was. Ik heb toen bij Vitalbix een voeradvies gevraagd. Ij heb gekozen voor Vitalbix omdat het hoge concentraties vitamine en mineralen in een brokje zijn. Je voert dus geen kilo’s brok.
Die van mij kreeg: vitaminebrokje, slobber (ook voor t aankomen) en lijnzaadolie.

Mijn paard staat alleen op hooi. Geldt dat voor die van jou ook? Of staat hij langer op stal nu die niet op de weide kan? Ook dat kunnen oorzaken zijn van het magerder worden of doffer in de vacht.

Ter voorbeeld hoe het bij ons verliep:

Afbeelding

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:12

Hoe longeer je dit paard? Probeer ook met het longeren echt lang en laag te proberen te gaan.
Ik heb mijn paard 3,5 maand geleden gekocht, ook schraal en weinig bespierd. Ze had een half jaar weinig gedaan en moest weer opgepakt worden in de training. De eerste tijd kon ze niet halsstrekken onder het zadel en bleef ze ook 'hangen'. Nu loopt ze nog net niet met haar neus over de grond, ik heb heel veel gewerkt aan het lang laag met longeren, zodat ze haar rugspieren beter ging gebruiken.

Ik geef mijn paard luzernebrok bij (van Hartog), dat zit heel hoog in eiwitten en is een goede (energieloze) aanvulling. Meer krachtvoer lijkt mij niet handig. Ik geef mijn paard alleen luzernebrok bij als ze gewerkt heeft en de hoeveelheid op basis van intensiteit van de training. Je zou ook gewone luzerne kunnen bijvoeren.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:34

Kwa rijtechnisch commentaar ga ik mee met mijn voorgangers en is het zinloos om het te herhalen.

Als je energieloos wil bijvoeren voor de vitamines etc moet je juist niet de lucerne van hartogh pakken daar zit veel melasse en suikers in dab kun je beter die van de subli pakken.
Verder zou ik hem inderdaad wat krachtvoet bij gaan voeren van een goed merk. Vitaminebrok het concept is leuk maar ik vind het persoonlijk niet functioneel voor een paard wat nog werkt.
Wij hebben ze jaren op vitaminebrok gehad (paarden voor lessen met gehandicapten dus liefst zo min mogelijk extra energie) maar vachtkwaliteit en hoefkwaliteit werden beduidend minder, overgestapt naar höveler en van die muesli hoef je maar weinig te voeren maar omdat het niet warm geperst is blijven de vitamines en mineralen veel meer erin zitten.

Set some goals.
Stay quiet about them.
Smash the hell out of them.
Clap for your damn self.
Kerstmuts :D

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:35

De meesten lijken te reageren alsof het paard al langer onder het zadel is?

Hij heeft moeite met de balans, hij heeft geen goede bovenlijn bespiering nog, hij zoekt naar 'leiding' en kruipt achter de teugel. Niets vreemds aan voor een paard dat net beleerd is!

TS, wellicht heb je mogelijkheid om ook lekkere buitenritjes te maken? Gewoon even lekker lange teugel en je paard balans laten vinden met lange stukken. Met balkjes trainen (begin al eens met 1) is ook een idee. Overgangen longeren ook, al is het natuurlijk gezien zijn leeftijd nog even met enige mate :)

Is hij rechtsgebogen trouwens?

heel leuk paard, en ik vind dat jullie het goed doen hoor!
Wat tuigage betreft zoals op pagina 1 gemeld- hier kan ik me niet helemaal in vinden. Mede omdat ik het moeilijk te bepalen vind omdat er geen goed zicht op zadel en ligging is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:47

khirshanta schreef:
De meesten lijken te reageren alsof het paard al langer onder het zadel is?

Hij heeft moeite met de balans, hij heeft geen goede bovenlijn bespiering nog, hij zoekt naar 'leiding' en kruipt achter de teugel. Niets vreemds aan voor een paard dat net beleerd is!

Net omdat hij pas beleerd is, is het zo belangrijk dat hij nu geen foute gewoontes aanneemt. Als het paard nu achter de teugel blijft lopen wordt het daarna moeilijk om dit af te leren.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 10:50

Sclimpre schreef:
khirshanta schreef:
De meesten lijken te reageren alsof het paard al langer onder het zadel is?

Hij heeft moeite met de balans, hij heeft geen goede bovenlijn bespiering nog, hij zoekt naar 'leiding' en kruipt achter de teugel. Niets vreemds aan voor een paard dat net beleerd is!

Net omdat hij pas beleerd is, is het zo belangrijk dat hij nu geen foute gewoontes aanneemt. Als het paard nu achter de teugel blijft lopen wordt het daarna moeilijk om dit af te leren.


Wij werken er aan tijdens de lessen om hem net wat neerwaarts te rijden. Is nog moeilijk voor hem, maar we doen ons best!

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 10:52

khirshanta schreef:
De meesten lijken te reageren alsof het paard al langer onder het zadel is?

Hij heeft moeite met de balans, hij heeft geen goede bovenlijn bespiering nog, hij zoekt naar 'leiding' en kruipt achter de teugel. Niets vreemds aan voor een paard dat net beleerd is!

TS, wellicht heb je mogelijkheid om ook lekkere buitenritjes te maken? Gewoon even lekker lange teugel en je paard balans laten vinden met lange stukken. Met balkjes trainen (begin al eens met 1) is ook een idee. Overgangen longeren ook, al is het natuurlijk gezien zijn leeftijd nog even met enige mate :)

Is hij rechtsgebogen trouwens?

heel leuk paard, en ik vind dat jullie het goed doen hoor!
Wat tuigage betreft zoals op pagina 1 gemeld- hier kan ik me niet helemaal in vinden. Mede omdat ik het moeilijk te bepalen vind omdat er geen goed zicht op zadel en ligging is.


Hallo! Dank je voor de tips. We beginnen nu af en toe met balkjes te oefenen. Hierop moet hij zich heel hard concentreren, is ook niet een klein beetje spannend, maar doet hij goed. Weet niet of hij rechts gebogen is. Maar ik laat binnenkort wel eens een osteopaat komen. Hoe merk je of een paard rechtsgebogen is?

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 10:54

Jotoma schreef:
@ts: knap dat je zo open staat om tips te ontvangen. Met schraal wordt bedoelt dat hij wat mager/arm bespierd is bij de spieren die langs de wervels lopen. Toen mijn paard zelf erg afviel in vet en spieren door ziekte zag het er ook zo uit. Mijn ervaring is dat het met beweging en training gedoseer opbouwen weer goed kwam.
Wel had hij toen tekorten doordat hij ziek was. Ik heb toen bij Vitalbix een voeradvies gevraagd. Ij heb gekozen voor Vitalbix omdat het hoge concentraties vitamine en mineralen in een brokje zijn. Je voert dus geen kilo’s brok.
Die van mij kreeg: vitaminebrokje, slobber (ook voor t aankomen) en lijnzaadolie.

Mijn paard staat alleen op hooi. Geldt dat voor die van jou ook? Of staat hij langer op stal nu die niet op de weide kan? Ook dat kunnen oorzaken zijn van het magerder worden of doffer in de vacht.

Hij is nog maar 3,5 he en 2 maand onder het zadel. Hij is net al bijgekomen. Hij krijgt ook brokken bij.

Ter voorbeeld hoe het bij ons verliep:

[ [url=m/FwgFZz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

PinaKoala
Berichten: 104
Geregistreerd: 04-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:33

s_stroobant schreef:
PinaKoala schreef:
Ts, petje af voor hoe jij met de feedback omgaat. Wat een mooie open houding!

Hartstikke leuk paard hoor!

Qua rijden ben ik een kneus, maar 1 tip die ik wel kan geven mbt tot meer lengte in de hals en een betere bovenlijn is werken/gymnastiseren aan de hand.

Ik doe dat hier met mijn pup ook, zet haar kaak en hals ook behoorlijk vast en door het trainen vanaf de grond gaat het nu super, wat onder het zadel ook te merken is.

Misschien heb je er wat aan.


Bedankt! :) En wat doe je dan precies zo vanaf de grond? :)


Rechtrichten. Je hebt daar weer verschillende stromingen in. Dus even kijken welke manier/instructrice het beste bij jullie past door proeflesjes is geen overbodige luxe ;)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:11

khirshanta schreef:
De meesten lijken te reageren alsof het paard al langer onder het zadel is?

Hij heeft moeite met de balans, hij heeft geen goede bovenlijn bespiering nog, hij zoekt naar 'leiding' en kruipt achter de teugel. Niets vreemds aan voor een paard dat net beleerd is!


Dat valt mij al vaker op en dat komt omdat de meeste bokkers zelf geen of weinig ervaring hebben met paarden inrijden. Kennen alleen de theorie in plaats van de praktijk.

s_stroobant schreef:
Geryon schreef:
Wat voor mengeling krijgt ie TS en hoeveel? Vacht ziet er goed uit maar hij ziet er wel uit alsof ie beter gevoerd kan worden. Schrale bovenlijn = meer eiwit nodig.


Dat kan ik begrijpen. Sinds dat hij van de weide is gegaan, vind ik dat hij der iets slechter is beginnen uitzien. Misschien komt dit hierdoor? Hij krijgt 1 kg gewone mengeling (weidemengeling), wil hem geen sportvoeder geven omdat ik er niet super veel mee rijd (wil hem de kans geven om te recupereren). Wil dan niet dat hij vol energie zit die hij niet kwijt krijgt.. Of zou jij toch een lichte sportmengeling geven?


Kijk eens op de zak hoeveel je hem zou moeten geven volgens de producent? Van de meeste voeders moet je zo'n 2.5 kilo geven wil je genoeg vitaminen en mineralen voeren. Als je niet zoveel wilt voeren vanwege de energie, zou je wag je wel voert, moeten aanvullen met een vitaminenbrok zoals vitalbix.

Als je per pb even door geeft welk merk enzo je precies voert wil ik wel even ernaar kijken!

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 12:16

s_stroobant schreef:
Weidebloem schreef:
Nee ik ook niet *D . Glimt mooi! Hooguit schrale bovenlijn. Daar mogen nog wel wat rugspieren bij gekweekt worden.


Maar wat bedoelen jullie met schraal? Snap dat woord niet. :P En dat zal wel nog komen denk ik, hij is immers nog maar 2 maanden zadelmak en ik geef hem heeeel veel rust. :)


Met schraal wordt, zoals anderen mij voorgingen, inderdaad dat hij wat bespiering mist naast de ruggengraad. Dit is niet alleen een trainingskwestie. Genoeg paarden die stilstaan en wel een volle bovenlijn hebben. Maar een jong paard is gewoon vol in groei en helemaal als hij in een groeispurt heeft, is daar soms lastig tegenop te voeren. Geef hem tijd en goede kwaliteit ruwvoer dan komt het helemaal goed. Voldoende eiwitten en de juiste eiwitten zijn belangrijk voor een paard in groei.

Zat nog even te denken over het achter de teugel kruipen, erg lastig om hem uit deze houding te krijgen indd. Op de foto's kijkt hij er niet heel happy bij. Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar misschien heeft hij ongemak van het zadel wat niet helemaal lekker lijkt te liggen waardoor hij zich vast zet in de rug en op kropt van voor.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 13:21

Citaat:
Maar wat bedoelen jullie met schraal? Snap dat woord niet. :P En dat zal wel nog komen denk ik, hij is immers nog maar 2 maanden zadelmak en ik geef hem heeeel veel rust. :)

Met schraal wordt, zoals anderen mij voorgingen, inderdaad dat hij wat bespiering mist naast de ruggengraad. Dit is niet alleen een trainingskwestie. Genoeg paarden die stilstaan en wel een volle bovenlijn hebben. Maar een jong paard is gewoon vol in groei en helemaal als hij in een groeispurt heeft, is daar soms lastig tegenop te voeren. Geef hem tijd en goede kwaliteit ruwvoer dan komt het helemaal goed. Voldoende eiwitten en de juiste eiwitten zijn belangrijk voor een paard in groei.

Zat nog even te denken over het achter de teugel kruipen, erg lastig om hem uit deze houding te krijgen indd. Op de foto's kijkt hij er niet heel happy bij. Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar misschien heeft hij ongemak van het zadel wat niet helemaal lekker lijkt te liggen waardoor hij zich vast zet in de rug en op kropt van voor.


Zadel past wel degelijk. Is al gecontroleerd geweest.

Hold onto what makes you happy. If it tries to buck you off, hold on ever thighter. :-)

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:25

Esprit4 schreef:
Kwa rijtechnisch commentaar ga ik mee met mijn voorgangers en is het zinloos om het te herhalen.

Als je energieloos wil bijvoeren voor de vitamines etc moet je juist niet de lucerne van hartogh pakken daar zit veel melasse en suikers in dab kun je beter die van de subli pakken.
Verder zou ik hem inderdaad wat krachtvoet bij gaan voeren van een goed merk. Vitaminebrok het concept is leuk maar ik vind het persoonlijk niet functioneel voor een paard wat nog werkt.
Wij hebben ze jaren op vitaminebrok gehad (paarden voor lessen met gehandicapten dus liefst zo min mogelijk extra energie) maar vachtkwaliteit en hoefkwaliteit werden beduidend minder, overgestapt naar höveler en van die muesli hoef je maar weinig te voeren maar omdat het niet warm geperst is blijven de vitamines en mineralen veel meer erin zitten.


Heeft de subli ook een brok dan? Ik vind een brok wel fijn om te geven. Vind de luzerne van Subli namelijk wel laag in eiwitgehalte. En daarom geef ik de brok. Daar zit een hoog eiwitgehalte in.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Change3x

Berichten: 6569
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:40

Ik vind dat TS al heel goed op weg is. Het paard mist nog wat bespiering, balans en kracht, dat zal ook de reden zijn dat hij het lastig vindt om je hand te volgen. Ervanuitgaande dat je goede begeleiding hebt gaat dit echt wel goed komen! :j

Het lijkt op sommige foto's alsof je paard iets een karperrug heeft, is niet erg maar wel verstandig om om de zoveeltijd even te laten behandelen. Heb je er al een keer een goede osteopaat bij gehad?

Change3x

Berichten: 6569
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:41

Rena100 schreef:
Esprit4 schreef:
Kwa rijtechnisch commentaar ga ik mee met mijn voorgangers en is het zinloos om het te herhalen.

Als je energieloos wil bijvoeren voor de vitamines etc moet je juist niet de lucerne van hartogh pakken daar zit veel melasse en suikers in dab kun je beter die van de subli pakken.
Verder zou ik hem inderdaad wat krachtvoet bij gaan voeren van een goed merk. Vitaminebrok het concept is leuk maar ik vind het persoonlijk niet functioneel voor een paard wat nog werkt.
Wij hebben ze jaren op vitaminebrok gehad (paarden voor lessen met gehandicapten dus liefst zo min mogelijk extra energie) maar vachtkwaliteit en hoefkwaliteit werden beduidend minder, overgestapt naar höveler en van die muesli hoef je maar weinig te voeren maar omdat het niet warm geperst is blijven de vitamines en mineralen veel meer erin zitten.


Heeft de subli ook een brok dan? Ik vind een brok wel fijn om te geven. Vind de luzerne van Subli namelijk wel laag in eiwitgehalte. En daarom geef ik de brok. Daar zit een hoog eiwitgehalte in.


Wij voeren brok van Subli. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Nieuw paardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:12

Ik bedoel luzernebrok van subli. basisbrok krijgt mijn paard al.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Esprit4

Berichten: 802
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:28

Rena100 schreef:
Ik bedoel luzernebrok van subli. basisbrok krijgt mijn paard al.


Euhm dat weet ik niet zeker eigenlijk

Set some goals.
Stay quiet about them.
Smash the hell out of them.
Clap for your damn self.
Kerstmuts :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers