Draverpower aan het dressuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 08:08

Retespannend om videomateriaal te plaatsen. Maar ook de mogelijkheid om wellicht nog dingen te kunnen opsteken van mensen die misschien nog andere dingen hierin zien dan mijn instructrice en ik.

Afbeelding

Wij zijn 14-jarige draver (ook wel galoppeerder trouwens) Nevele. Nevele heeft volop gekoerst en kwam uiteindelijk als 8-jarige (toen nog) hengst op bokt te staan met een advertentie. Toenmalige staleigenaar was ongeneeslijk ziek en dit toppaard geraakte maar niet verkocht. Om een lang verhaal kort te maken kwam ik thuis met alles wat ik absoluut niet van plan was om te kopen. Maar heb er nu, bijna 6 jaar later nog geen dag spijt van gehad.
Nevele heeft een gouden karakter en is geweldig in al zijn veelzijdigheid. We maken eens een sprongetje, rijden heerlijk buiten en zijn will-to-please is genieten.

Nu ik klaar ben met studeren, een baan heb en op mezelf woon heb ik meer mogelijkheden om hem straks vaker mee te nemen. Als 16-jarige met amibities al eens een witte rijbroek op mijn verjaardag gekregen. Nog nooit gedragen, maar nog steeds passend. :') Dus we hebben ons 11 november voor de eerste oefenwedstrijd opgegeven. En wie weet wagen we komend voorjaar nog een gokje.

Gister zijn we na alle gevallen regen voor het eerst naar de binnenbak gegaan om te oefenen. Vond Nevele best spannend. Aan mij de uitdaging om hem fijn te rijden met die spanning en dit weer te laten afvloeien.

Het filmpje is na een kwartiertje opgenomen, toen hij de ontspanning al mooi begon op te zoeken. Nevele uit zijn spanning hier nog door het zwiepen met de staart en 'rommelt' nog wat met het bit hier en daar. Toch ben ik zeker niet ontevreden met het algehele beeld.
Ook loopt hij telkens net wat achter de loodlijn valt me op. Hij heeft de neiging er net wat achter de kruipen maar volgt mijn hand wel. Ik zou hierin nog iets meer mee kunnen geven aan mijn handen te zien.

Over mezelf ook nog genoeg aandachtspunten. Ik ontdekte het zwieperen van mijn benen. (Nog niet zo'n onafhankelijke zit als wat ik hoopte.) Mijn handhouding mag beter en ik lijk nog wat gespannen in de bovenlijn. Dat laatste is een altijd-terugkerend-oefenpuntje. Zowel Nevele als ik zijn kanjers in het opbouwen van spanning hier en daar.

(Hoe Nevele zijn spanning uit zie je heel mooi vanaf 1.30-1.40. We komen aanrijden op de hoek waar een schrikdraad-apparaat tikt. Je ziet zijn focus hierop verschuiven en hij verstrakt en wordt onrustig in zijn hoofd, waar ik dan erg zoek hoe ik hem daar beter in kan begeleiden.)

We oefenen verder, ik ben serieus heel benieuwd naar alle tips&tops die jullie uit dit stukje film kunnen halen.


Voor positiviteit.


Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:19

Leuk paardje heb je daar TS! Hoe groot is hij?

Wat mij het meeste opviel had je zelf ook al genoemd: je handen. Het lijkt inderdaad alsof je nu heel veel steun zoekt op de teugels ipv lekker ontspannen te zitten. Probeer je handen wat hoger en wat meer voor je te plaatsen, dat je ze zelf gaat dragen. Wellicht dat dat ook meteen helpt bij de onafhankelijkere zit waar je naar streeft. Met je handen zo dichtbij krijg je al gauw last van het naar voren kiepen en evenwicht verliezen.

Zo te zien zijn jullie echt al goed op weg! Ik ben benieuwd of er in het voorjaar een wedstrijd ITP gaat komen :j

horsiegek

Berichten: 2350
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:19

Ziet erg vriendelijk uit! Let wel op dat je de buitenhand niet teveel vast zet op het moment dat hij iets spannend vind. Daar wek je bij hem geen vertrouwen mee.
In de galop zou ik hem ook niet teveel tegen houden, ik heb het gevoel dat hij nu niet fijn door kan springen omdat hij wat beperkt wordt in de ruimte van voren. Natuurlijk zal de galop extra moeilijk zijn voor jullie.
Maar algemeen een fijn ontspannen beeld!

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 08:34

Marit_P schreef:
Leuk paardje heb je daar TS! Hoe groot is hij?

Wat mij het meeste opviel had je zelf ook al genoemd: je handen. Het lijkt inderdaad alsof je nu heel veel steun zoekt op de teugels ipv lekker ontspannen te zitten. Probeer je handen wat hoger en wat meer voor je te plaatsen, dat je ze zelf gaat dragen. Wellicht dat dat ook meteen helpt bij de onafhankelijkere zit waar je naar streeft. Met je handen zo dichtbij krijg je al gauw last van het naar voren kiepen en evenwicht verliezen.

Zo te zien zijn jullie echt al goed op weg! Ik ben benieuwd of er in het voorjaar een wedstrijd ITP gaat komen :j


Nevele is een 'damespaardje' van maar 1.58 groot. Gelukkig ben ik zelf ook niet heel erg lang.

Bedankt voor de tip, wordt meegenomen in de volgende training. Mijn handhouding 'voelde' veel beter hier dan hoe ik het nu zelf terugzie in dit filmpje. Misschien dat dit me inderdaad beter in balans brengen gaat. Bedankt!


horsiegek schreef:
Ziet erg vriendelijk uit! Let wel op dat je de buitenhand niet teveel vast zet op het moment dat hij iets spannend vind. Daar wek je bij hem geen vertrouwen mee.
In de galop zou ik hem ook niet teveel tegen houden, ik heb het gevoel dat hij nu niet fijn door kan springen omdat hij wat beperkt wordt in de ruimte van voren. Natuurlijk zal de galop extra moeilijk zijn voor jullie.
Maar algemeen een fijn ontspannen beeld!


Klopt wat je zegt. De spanning die hij op dat moment opbouwt komt in mijn buitenhand terug en zet ik hem daarmee teveel op slot. Ga werken aan wat meer ruimte in de galop. Heb het stukje teruggekeken en herken inderdaad wat je zegt. Met name rechtsom zie ik dat mooi terug. Kan ik wat mee, bedankt!

Voor positiviteit.

Es_ther

Berichten: 18689
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:40

Nevele! Knappe poown!

Galop herken ik heel goed met Cal, probeer hem toch door te laten springen. Niet harder, maar wel actiever. Wat ik veel deed was balkjes. Heel veel balkjes!

En verder, teugels mogen iets korter en handen meer naar voren.

Verder ziet het er al netjes uit!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:41

Ben het er mee eens dat het er vriendelijk uitziet! Misschien in verband met het filmpje dat je weinig 'figuren' rijdt, maar ik geef als tip mee om meer af te wenden en vooral heel erg bewust te zijn met waar je wil dat hij loopt. Dus niet steeds op de hoefslag uitkomen op de volte, maar juist even een meter (en dan weer 2 etc.) van de hoefslag afblijven, heel veel spelen met de gehele ruimte. En inderdaad je handen naar voren doen, los maken van je zit om het zo maar te zeggen (niet dat dat helemaal kan). Dus handen iets hoger en naar voren zodat je misschien ook iets fijner uit het zadel meekomt. Verder wat je al doet, lekker meters maken, dat is de enige manier om te oefenen! Succes!

Lumi

Berichten: 4427
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:46

Ik heb van het stukje 0:45 tot 0:52 ongeveer het gevoel dat jij heel hard aan het werken bent om licht te rijden. Het ziet eruit alsof het veel inspanning kost.
Iets meer wachten tot het paard je opgooit scheelt al veel denk ik (maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring :') )
Ik vind wel dat je een heel leuk paard hebt :D


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 09:23

Es_ther schreef:
Nevele! Knappe poown!

Galop herken ik heel goed met Cal, probeer hem toch door te laten springen. Niet harder, maar wel actiever. Wat ik veel deed was balkjes. Heel veel balkjes!

En verder, teugels mogen iets korter en handen meer naar voren.

Verder ziet het er al netjes uit!


Hij mag nog wat meer kracht uit de achterhand halen inderdaad. Balkjes kunnen we best vaker mee aan de slag. Hopelijk droogt onze eigen buitenbak wat meer, kan ik er meteen mee aan de slag.


Corien_ schreef:
Ben het er mee eens dat het er vriendelijk uitziet! Misschien in verband met het filmpje dat je weinig 'figuren' rijdt, maar ik geef als tip mee om meer af te wenden en vooral heel erg bewust te zijn met waar je wil dat hij loopt. Dus niet steeds op de hoefslag uitkomen op de volte, maar juist even een meter (en dan weer 2 etc.) van de hoefslag afblijven, heel veel spelen met de gehele ruimte. En inderdaad je handen naar voren doen, los maken van je zit om het zo maar te zeggen (niet dat dat helemaal kan). Dus handen iets hoger en naar voren zodat je misschien ook iets fijner uit het zadel meekomt. Verder wat je al doet, lekker meters maken, dat is de enige manier om te oefenen! Succes!


Mooi dat je dit opmerkt, ik blijf graag in mijn eeuwige 'comfort-zone' hangen. Met name wanneer het spannend is (of gefilmd worden, werkt ook wel). Meer figuren meepakken en loskomen van de hoefslag, staat genoteerd voor de komende trainingen. Ook wel mooi met het oog op het proefje wat we straks rond moeten komen.

Lienie_F schreef:
Ik heb van het stukje 0:45 tot 0:52 ongeveer het gevoel dat jij heel hard aan het werken bent om licht te rijden. Het ziet eruit alsof het veel inspanning kost.
Iets meer wachten tot het paard je opgooit scheelt al veel denk ik (maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring :') )
Ik vind wel dat je een heel leuk paard hebt :D


Heb het stukje even teruggekeken. Je hebt gelijkt, lijk bijna een springveer tussen zadel en kont geplakt te hebben daar. -O- Grappige is dat we juist weer bij de 'spannende hoek' uitkomen, en dat laat heel mooi zien wat jij (en mijn instructrice) zo vaak zeggen: alles spanning die hij opbouwt zie je prachtig terug in mij. Nu zíe ik dit ook, mooi stukje bewustwording.
En inderdaad me laten meegaan met zijn 'opgooibeweging', blijvend puntje van aandacht. Bedankt!

Voor positiviteit.

Corelli

Berichten: 9989
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 16:50

Wat een leuke combi zijn jullie en wat dapper zo in een nieuwe binnenbak :)

Wat mij opvalt in het filmpje is dat ik het geheel nogal gehaast vind overkomen :) Ik krijg de neiging om een diep uit te ademen en "hoooo" te zeggen. Je paard heeft een mooie voorwaartse drang, maar loopt naar mijn idee nét te hard om je rijden fijn af te kunnen werken. De overgang galop draf bijvoorbeeld, vind ik meer eruit vallen dan echt een gemarkeerde overgang. Ook in de draf gaat ie voor het fijne net te vlug om goed te voelen en met kleine signalen eea "bij te stellen" om hem nog fijner voor elkaar te krijgen. Ik zou kijken of je wat meer mentaal werk kan doen (figuren, pasje zijwaarts, balkje) en daarin de rust opzoeken. Veel dravers lossen dingen graag voorwaarts op en die drang is prima, maar het moet geen (eruit) rennen worden.

Een fijne oefening voor lichaamsbewustzijn is bijvoorbeeld laten halthouden op een balkje: voorbenen ervoor, achterbenen er achter. Als die timing goed lukt vanuit stap, kun je het ook vanuit draf proberen of bijvoorbeeld een pas zijwaarts vragen na het halthouden. Zo kan je in rust en stilstand wat meer bewust aan het werk gaan.

Succes!

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:04

Ziet een netjes uit hoor! Lekker bezig.

Een tip om de galop misschien wat krachtiger te krijgen is heel veel aan laten springen.
Het aanspringen zelf is al moeilijk zo te zien, dus met vaker doen wordt dat beter. Ook galoppeert ie eerst een stukje echt netjes met veel sprong maar dan gaat ie naar een draver galopje. Dat is logisch en niet gemeen bedoeld. Maar het paard kan dus echt wel goed galopperen en zo kun je dat alleen maar verbeteren.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:26

Ik hoor tot de school waar halsstrekken de belangrijkste oefening is en dat gaat keurig...!

Verder viel mij op bij het lichtrijden dat het een beetje lijkt of jij 'gaat staan'. Laat je opgooien en 1 centimeter is voldoende, je hoeft niet te werken.
En de grote volte linksom in draf zit je wat 'op buiten'.
Ik houd persoonlijk er van handen dichtbij het lijf: je hebt alle ruimte om naar voor te gaan als het nodig is en spanning in je schouders 'want die hand moet constant daar ergens vooraan' zit je niet op te wachten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

VanHuisUit

Berichten: 6663
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:31

Wat super goed van je. En wat leuk Nevele zo te zien. Mooi hoor. Lekker zo doorgaan.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:42

Lienie_F schreef:
Ik heb van het stukje 0:45 tot 0:52 ongeveer het gevoel dat jij heel hard aan het werken bent om licht te rijden. Het ziet eruit alsof het veel inspanning kost.
Iets meer wachten tot het paard je opgooit scheelt al veel denk ik (maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan weet ik uit ervaring :') )
Ik vind wel dat je een heel leuk paard hebt :D

Dat gevoel had ik ook. Het lijkt of je ontzettend je best aan het doen bent om "licht te rijden", maar daardoor ziet het er wat rommelig en een klein beetje lomp uit :o .

Ook het aanspringen kan wat mij betreft iets subtieler. Vooral in de linkergalop lijkt het of je hem wat overvalt met je hulpen.

De spanning in jouw lijf is goed te zien, je trekt je linkerschouder wat omhoog en je hele bovenlijf schudt alle kanten op. Verder dacht ik hetzelfde als Corelli..... Hooooooo, haal even diep adem, laat je rustig opgooien en probeer veel meer figuren zoals gebroken lijnen, slangenvoltes e.d. te rijden. Je hebt een hele knappe draver, die ontzettend hard zijn best voor je wil doen.

Lekker doorrijden en af en toe even goed ademen, jezelf lang maken en je paard lekker onder je door laten lopen.

Komt helemaal goed met jullie :j

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 08:06

Corelli schreef:
Wat een leuke combi zijn jullie en wat dapper zo in een nieuwe binnenbak :)

Wat mij opvalt in het filmpje is dat ik het geheel nogal gehaast vind overkomen :) Ik krijg de neiging om een diep uit te ademen en "hoooo" te zeggen. Je paard heeft een mooie voorwaartse drang, maar loopt naar mijn idee nét te hard om je rijden fijn af te kunnen werken. De overgang galop draf bijvoorbeeld, vind ik meer eruit vallen dan echt een gemarkeerde overgang. Ook in de draf gaat ie voor het fijne net te vlug om goed te voelen en met kleine signalen eea "bij te stellen" om hem nog fijner voor elkaar te krijgen. Ik zou kijken of je wat meer mentaal werk kan doen (figuren, pasje zijwaarts, balkje) en daarin de rust opzoeken. Veel dravers lossen dingen graag voorwaarts op en die drang is prima, maar het moet geen (eruit) rennen worden.

Een fijne oefening voor lichaamsbewustzijn is bijvoorbeeld laten halthouden op een balkje: voorbenen ervoor, achterbenen er achter. Als die timing goed lukt vanuit stap, kun je het ook vanuit draf proberen of bijvoorbeeld een pas zijwaarts vragen na het halthouden. Zo kan je in rust en stilstand wat meer bewust aan het werk gaan.

Succes!


Precies zoals jij omschrijft heeft Nevele de neiging om te, met onze benaming, ''tanken''. Wanneer hij onzeker wordt drukt hij zijn lijf vast en rent onder mij vandaan. Best lastig om hem hier op een juiste manier ''uit'' te rijden. Inmiddels gaat dit steeds beter gelukkig. Ontspanning-ontspanning-ontspanning is the keyword voor ons beiden. :D
Waardevolle tips waar ik zeker iets mee kan. Bedankt!


suikermeisje schreef:
Ziet een netjes uit hoor! Lekker bezig.

Een tip om de galop misschien wat krachtiger te krijgen is heel veel aan laten springen.
Het aanspringen zelf is al moeilijk zo te zien, dus met vaker doen wordt dat beter. Ook galoppeert ie eerst een stukje echt netjes met veel sprong maar dan gaat ie naar een draver galopje. Dat is logisch en niet gemeen bedoeld. Maar het paard kan dus echt wel goed galopperen en zo kun je dat alleen maar verbeteren.


Heb het teruggekeken en zie inderdaad het moment wanneer de 'kracht' uit de galop gaat. Gaan we mee aan de slag. Aanspringen is sowieso nog een mooie die best wat vloeiender mag en kan. Bedankt!


Janneke2 schreef:
Ik hoor tot de school waar halsstrekken de belangrijkste oefening is en dat gaat keurig...!

Verder viel mij op bij het lichtrijden dat het een beetje lijkt of jij 'gaat staan'. Laat je opgooien en 1 centimeter is voldoende, je hoeft niet te werken.
En de grote volte linksom in draf zit je wat 'op buiten'.
Ik houd persoonlijk er van handen dichtbij het lijf: je hebt alle ruimte om naar voor te gaan als het nodig is en spanning in je schouders 'want die hand moet constant daar ergens vooraan' zit je niet op te wachten.


Halsstrekken doet hij inderdaad erg fijn, volgt mooi mijn hand en laat mooi los. Dit heeft ook aan de basis van de ontspanning gestaan die hij nu in dit filmpje laat zien. Bedankt voor het opmerken. Zit inderdaad hem te compenseren op links, hier viel hij voorheen altijd naar binnen en dat is in mijn houding hierin nog terug te zien. Voor mij weer een stukje bewustwording.


[***] schreef:
Dat gevoel had ik ook. Het lijkt of je ontzettend je best aan het doen bent om "licht te rijden", maar daardoor ziet het er wat rommelig en een klein beetje lomp uit :o .

Ook het aanspringen kan wat mij betreft iets subtieler. Vooral in de linkergalop lijkt het of je hem wat overvalt met je hulpen.

De spanning in jouw lijf is goed te zien, je trekt je linkerschouder wat omhoog en je hele bovenlijf schudt alle kanten op. Verder dacht ik hetzelfde als Corelli..... Hooooooo, haal even diep adem, laat je rustig opgooien en probeer veel meer figuren zoals gebroken lijnen, slangenvoltes e.d. te rijden. Je hebt een hele knappe draver, die ontzettend hard zijn best voor je wil doen.

Lekker doorrijden en af en toe even goed ademen, jezelf lang maken en je paard lekker onder je door laten lopen.

Komt helemaal goed met jullie :j


Dat ademen en die spanning bij mij ga ik zeker mee aan de slag. Gevoelsmatig was ik hier best ontspannen maar zie heel mooi de punten terug. :j Met dat in mijn achterhoofd wordt dat een mooi leerpunt om de komende trainingen mee aan de slag te gaan. Breathe in, breathe out. :D



Echt top de dingen die hier genoemd worden. Kan ik echt wat mee. +:)+

Voor positiviteit.

DiantaM
Berichten: 11268
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 08:21

Ik heb het idee dat jij veel te veel aan het rijden bent }> . Ga gewoon eens rustig zitten, voel op welk lichaamsdeel er spanning zit en probeer dat los te laten. Handen niet zo strak op 1 plek, maar iets meer mee veren.

Het ziet er al heel netjes uit hoor, maar het kan nog een stukje relaxter voor mijn idee.

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 17:30

Wat zijn jullie een leuke combi!! Ziet er echt netjes uit. Extra moeilijk om bij een draver, wat van nature een stuwer is, meer dragend op de achterhand te krijgen. Veel tips zijn al gegeven, kan weinig toevoegen behalve dan veel overgangen rijden. Daarbij zorgen dat als je terug rijd je voorwaardse reactie houdt. Gaat hij hangen op de hand weer naar voren rijden.

Wens jullie veel succes!

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 07:29

Tulandro schreef:
Ik heb het idee dat jij veel te veel aan het rijden bent }> . Ga gewoon eens rustig zitten, voel op welk lichaamsdeel er spanning zit en probeer dat los te laten. Handen niet zo strak op 1 plek, maar iets meer mee veren.

Het ziet er al heel netjes uit hoor, maar het kan nog een stukje relaxter voor mijn idee.


Hiermee en met de bovenstaande tips hard aan de slag gegaan de afgelopen trainingen. Merk dat ik in het oude gedrag terugval wanneer iets spannend is maar het gaat al steeds beter.


Weidebloem schreef:
Wat zijn jullie een leuke combi!! Ziet er echt netjes uit. Extra moeilijk om bij een draver, wat van nature een stuwer is, meer dragend op de achterhand te krijgen. Veel tips zijn al gegeven, kan weinig toevoegen behalve dan veel overgangen rijden. Daarbij zorgen dat als je terug rijd je voorwaardse reactie houdt. Gaat hij hangen op de hand weer naar voren rijden.

Wens jullie veel succes!


De tip voor de overgangen kan ik ook zeker wat mee. En bedankt voor je compliment. We oefenen lekker verder.


In het kader van ervaring op doen vandaag een oefenwedstrijd. Ben heel benieuwd.

Voor positiviteit.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 08:22

Nou vandaag is het 11 november heel veel succes !!!

Rana is super lief

Pumpkins

Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:31

O spannend, veel succes!

darkadia

Berichten: 5219
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:35

Leuk! De meeste tips zijn eigenlijk al genoemd. Ook ik vind het geheel iets te gehaast overkomen, maar herken het wel perfect. Draverlief hier heeft daar ook een handje van, als t moeilijk is maar versnellen. Daar zijn ze op gemaakt, dus kan t m nooit helemaal kwalijk nemen.
En zo voor 1e keer in een binnenbak en gefilmd worden is ook best spannend, dus zeker niet verkeerd hoor! Succes met de wedstrijd!

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 18:21

Alles flink voorwaarts oplossen, daar heeft Nevele zeker een handje van.

Gisteren genoten op de oefenwedstrijd, winstpuntwaardige proef gereden. Inrijden heerlijke ontspanning maar alleen in de ring was toch wel heel erg spannend. Proef in hoog tempo afgerond dus. Paard bleef wel stuurbaar en fijn. Kwestie van kilometers maken in de wedstrijdring denk ik. :)

Voor positiviteit.

EvelienKiss

Berichten: 934
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:48

Wat leuk voor jullie, gefeliciteerd! Je rijdt vriendelijk.

Je zadel lijkt echter te groot voor je. Is deze je door een zadelpasser aangeraden? Je benen hangen niet loodrecht naar beneden, maar worden door de stijgbeugels naar voren getrokken. Daardoor verlies je evenwicht, zeker bij lichtrijden. Hierdoor wiebelen je benen en zijn je handen onrustig. Ga maar eens rijden zonder zadel. Wedden dat je meer balans krijgt?

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-17 19:02

EvelienKiss schreef:
Wat leuk voor jullie, gefeliciteerd! Je rijdt vriendelijk.

Je zadel lijkt echter te groot voor je. Is deze je door een zadelpasser aangeraden? Je benen hangen niet loodrecht naar beneden, maar worden door de stijgbeugels naar voren getrokken. Daardoor verlies je evenwicht, zeker bij lichtrijden. Hierdoor wiebelen je benen en zijn je handen onrustig. Ga maar eens rijden zonder zadel. Wedden dat je meer balans krijgt?


December komt er een zadelpasser en gaan we het avontuur van een nieuw en beter passend dressuurzadel aan. Dit zadel lag heel goed voor hem, maar nu hij in de bespiering veranderd gaat hij knellen bij de schouders. Het volgende zadel zal ook voor mij beter aangemeten worden.

Zonder zadel rijden is wel een mooie oefening. Al erg lang niet meer gedaan trouwens. :)

Voor positiviteit.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:01

Er is al heel veel genoemd dus dat laat ik lekker voor wat het is haha. Ik vind jullie een leuke combi en zeker op de goede weg.
Wat mij alleen erg opvalt is dat ik hem nergens echt mooi zie inbuigen door zijn hele lichaam. Dat kan komen door het gehaaste, maar lijkt me zeker iets om naar te kijken.
Werk hem lekker aan alle kanten los door zijn hele lichaam, vraag soms even net die extra stelling etc.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Draverpower aan het dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:26

mischien een idee om hem iets losser te laten aan de voorkant en meer voorwaarst en neerwaarst te rijden en dan langzaam oppakken
Leuk paard trouwens en zie de draver er niet echt in en je rijd super vriendelijk +:)+

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers