Waarom je zonder bit zou moeten rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lools
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-10-17

Waarom je zonder bit zou moeten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 18:48

Fysiologische incompatibiliteit
De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Verstoring van de ademhaling
Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Verstoring van de gang
De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiënt.

Mond- en gebitsproblemen
Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

Ontwikkeling van abnormaal gedrag
Vermijding van het bit is iets dat algemeen voorkomt. Veel paarden hebben één of meer onnatuurlijke gedragingen ontwikkeld als gevolg van het bit: "hoofdschudden", "tong over het bit leggen", "mond open houden" (kan je weer tegengaan met een extra riem), "schuimen", "kwijlen", "op het bit leunen", "hoofd in de lucht gooien", "tong uit de mond steken", etc. Minder bekend is dat ook problemen zoals "zich niet willen laten vangen", "bokken", "tanden knarsen", "met de staart zwiepen", uitingen kunnen zijn van onvrede over het bit.

Al met al zijn er nogal wat problemen die worden geassocieerd met het bit. We hebben er slechts een paar genoemd, in de literatuur wordt ook de negatieve invloed van het bit beschreven op andere delen van het spijsverteringsgestel zoals de maag. Voor ons genoeg redenen om iets, waarvan het nut toch al is achterhaald, vaarwel te zeggen.

Voor mij geen bit, ik vind het verschrikkelijke martelwerktuigen. Wat is jullie mening?
Ik weet dat elk paard zonder bit kan.


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Waarom je zonder bit zou moeten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:51

Maak nu eens een eerlijk, objectief stuk over de nadelen van bitloos rijden?

Goedgekeurd onderschrift :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:52

@ TS, Ik zou even de zoekfuncties gebruiken. talloze topics over geweest.

Verder niet mee eens. Genoeg mensen die een bitloze optoming veranderen in een martel werktuig.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Waarom je zonder bit zou moeten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:58


Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:59

Mijn IJslander en ik zijn na 5 jaar bitloos overgestapt op bit. Onze samenwerking is nu een stuk relaxter en verfijnder. Onze bitloze basis is goed, maar ons rijden is nu veel beter op elkaar afgestemd.

Het eerste stuk over de ademhaling vs. spijsvertering vind ik wel opvallend. Bitloos kon mijn ruin prima eten en stappen/draven tegelijk. Hij galopperend ook rustig rond met een tak in zijn mond. Nu met bit knabbelt hij daar af en toe even op en heeft verder geen behoefte meer te grijpen daar sprieten/blaadjes onderweg. Een stuk rustiger voor ons allebei!

Lools
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 20:00

Billy schreef:
Maak nu eens een eerlijk, objectief stuk over de nadelen van bitloos rijden?


bitloos rijden is ook niet altijd even goed, maar bij bitloos rijden is het maar net hoe je er mee omgaat. Een bit is zelfs al raak je de teugels niet aan schadelijk en pijnlijk voor het paard. Een bitloze optoming niet.

Lools
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 20:01

NatasjavE schreef:
@ TS, Ik zou even de zoekfuncties gebruiken. talloze topics over geweest.

Verder niet mee eens. Genoeg mensen die een bitloze optoming veranderen in een martel werktuig.


Dit is ook zeker waar. Er zijn zoveel nare mensen die een bitloze optoming in een martel werktuig omzetten maar dat is het van oorsprong niet en een bit wel.

Lools
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 20:04

Wijslander schreef:
Mijn IJslander en ik zijn na 5 jaar bitloos overgestapt op bit. Onze samenwerking is nu een stuk relaxter en verfijnder. Onze bitloze basis is goed, maar ons rijden is nu veel beter op elkaar afgestemd.

Het eerste stuk over de ademhaling vs. spijsvertering vind ik wel opvallend. Bitloos kon mijn ruin prima eten en stappen/draven tegelijk. Hij galopperend ook rustig rond met een tak in zijn mond. Nu met bit knabbelt hij daar af en toe even op en heeft verder geen behoefte meer te grijpen daar sprieten/blaadjes onderweg. Een stuk rustiger voor ons allebei!


Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je over gegaan bent op bit terwijl het bitloos ook goed gaat. Een bit is schadelijk zelf als raak je de teugels niet aan. En dat over dat een paard met zijn mond vol wel kan lopen/draven klopt dit moeten ze in de natuur ook, als ze moeten vluchten wachten ze niet eerst tot hun mond leeg is. Maar het is niet iets waar een paard snel voor kiest en anders is het een gewenning geworden die niet normaal is. Een paard kan er ook wel mee leven om met bit te lopen behalve dat het op een stuk in de mond ligt wat zo gevoelig is als je eigen scheenbeen, maar het zal altijd een niet normale gewenning zijn.

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:05

Daar maak je een account voor aan op bokt om ons zieltjes te bekeren tot bitloos rijden

Nee dank je mij te gevaarlijk voor de wagen


PS.leer gelijk om niet op ieder bericht apart te reageren krijg je zoveel zinloze posts van

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:07

Tsja TS, hoe haal je het in je hoofd überhaupt op een paard te gaan zitten.
Of dacht je dat de paardenrug fysiologisch compatibel is met het dragen van jouw gewicht?

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:09

Echwel schreef:
Daar maak je een account voor aan op bokt om ons zieltjes te bekeren tot bitloos rijden

Nee dank je mij te gevaarlijk voor de wagen


PS.leer gelijk om niet op ieder bericht apart te reageren krijg je zoveel zinloze posts van



waarom gevaarlijk? Wat maakt een bit minder gevaarlijk?

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:14

Kuggur schreef:
Tsja TS, hoe haal je het in je hoofd überhaupt op een paard te gaan zitten.
Of dacht je dat de paardenrug fysiologisch compatibel is met het dragen van jouw gewicht?


Dit :')

En als je al ziet hoe sommige mensen aan een bit zitten, dan zou je beter kunnen pleiten voor het verbieden van paardrijden, gezien niet vriendelijk rijden met bit niet ineens beter wordt zonder bit :')

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Waarom je zonder bit zou moeten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:19

Ik vind dit de zoveelste non discussie om te stoken op bokt. Het zal altijd een welles/nietes verhaal blijven.

Paardrijden is onzin. Paarden zijn niet gemaakt om op te zitten. Vogels in een kooi zijn zielig en vissen in een kom depressief.

Sorry TS, ik bedoel dit niet persoonlijk, maar ik word een beetje moe van al die aaitopics.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:21

Gimme_Spurs schreef:
Ik vind dit de zoveelste non discussie om te stoken op bokt. Het zal altijd een welles/nietes verhaal blijven.

Paardrijden is onzin. Paarden zijn niet gemaakt om op te zitten. Vogels in een kooi zijn zielig en vissen in een kom depressief.

Sorry TS, ik bedoel dit niet persoonlijk, maar ik word een beetje moe van al die aaitopics.


Idd maar vooral als je met bit rijd ben je een dierenbeul en als je zonder rijd ben je perfect.

Toch grappig dat we allemaal een hekel hebben aan de aansnoerneusriem maar vervolgens wel heel vriendelijk bezig denken te zijn met een kin en kaak gekruist hoofdstel waarbij je met contact wel ff lekker dat koppie insnoert.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 23-10-17 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:23

Mijn oude verzorgpony rijd ik ook niet meer met bit, meestal met halster en losse teugels ofzo, we hebben ook geen zadel dus het is toch niet heel veel. Ik heb filmpjes gezien van de werking van het bit en dat is best heftig, sinds toen rij ik ook met langere teugels als ik met bit rij op de manege enzo, en dat vind ik eigenlijk wel heel fijn, dus hier ook bitloos <3 :j
Nou denk ik ook dat je bitloos ook kan verprutsen zegmaar, want ook dat kan onvriendelijk gebruikt worden ofc
Laatst bijgewerkt door sannexponys op 23-10-17 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:24

Ik ben voor het rijden zonder bit, maar ook heus niet blind voor het feit dat je zonder bit ook enorm kwaad kunt doen.

Zolang bij een ruiter niet doordringt dat de teugels niet om te remmen of sturen zijn, maakt het niet uit wat er aan het andere eind van de teugel zit.
Nu geloof ik wel dat een ruiter die vol aan een trens hangt en een ruiter die vol aan een brede sidepull neusriem hangt, die met het bit vervelender is voor het paard.

Elke optoming kan in een martelwerktuig veranderen in de verkeerde handen.

Ondanks dat ik geen voorstander van een bit ben, zie ik liever zachte handen aan een trensbit dan iemand die als een gek aan een hackamore hangt.

Maar ik vind het ook jammer dat mensen 1 of 2x slecht gebruik van een bitloze optoming zien en gelijk roepen dat bitloos ook niet vriendelijk is en het gelijk geen kans meer geven.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Lools
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 20:25

LBLGypsyCobs schreef:
Ik ben voor het rijden zonder bit, maar ook heus niet blind voor het feit dat je zonder bit ook enorm kwaad kunt doen.

Zolang bij een ruiter niet doordringt dat de teugels niet om te remmen of sturen zijn, maakt het niet uit wat er aan het andere eind van de teugel zit.
Nu geloof ik wel dat een ruiter die vol aan een trens hangt en een ruiter die vol aan een brede sidepull neusriem hangt, die met het bit vervelender is voor het paard.

Elke optoming kan in een martelwerktuig veranderen in de verkeerde handen.

Ondanks dat ik geen voorstander van een bit ben, zie ik liever zachte handen aan een trensbit dan iemand die als een gek aan een hackamore hangt.

Maar ik vind het ook jammer dat mensen 1 of 2x slecht gebruik van een bitloze optoming zien en gelijk roepen dat bitloos ook niet vriendelijk is en het gelijk geen kans meer geven.


Dankje voor je fijne reactie! Precies zo!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:26

Cowgirl schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Ik vind dit de zoveelste non discussie om te stoken op bokt. Het zal altijd een welles/nietes verhaal blijven.

Paardrijden is onzin. Paarden zijn niet gemaakt om op te zitten. Vogels in een kooi zijn zielig en vissen in een kom depressief.

Sorry TS, ik bedoel dit niet persoonlijk, maar ik word een beetje moe van al die aaitopics.


Idd maar vooral als je met bit rijd ben je een dierenbeul en als je zonder rijd ben je perfect.

Toch grappig dat we allemaal een hekel hebben aan de aansnoerneusriem maar vervolgens wel heel vriendelijk bezig denken te zijn met een kin en kaak gekruist hoofdstel waarbij je met contact wel ff lekker dat koppie insnoert.


Precies dit. Elke optoming is een martelwerktuig in verkeerde handen... Net als sporen en zweep

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:27

PureHorse schreef:
Billy schreef:
Maak nu eens een eerlijk, objectief stuk over de nadelen van bitloos rijden?


bitloos rijden is ook niet altijd even goed, maar bij bitloos rijden is het maar net hoe je er mee omgaat. Een bit is zelfs al raak je de teugels niet aan schadelijk en pijnlijk voor het paard. Een bitloze optoming niet.


Wat een onzin.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:28

LBLGypsyCobs schreef:
Ik ben voor het rijden zonder bit, maar ook heus niet blind voor het feit dat je zonder bit ook enorm kwaad kunt doen.

Zolang bij een ruiter niet doordringt dat de teugels niet om te remmen of sturen zijn, maakt het niet uit wat er aan het andere eind van de teugel zit.
Nu geloof ik wel dat een ruiter die vol aan een trens hangt en een ruiter die vol aan een brede sidepull neusriem hangt, die met het bit vervelender is voor het paard.

Elke optoming kan in een martelwerktuig veranderen in de verkeerde handen.

Ondanks dat ik geen voorstander van een bit ben, zie ik liever zachte handen aan een trensbit dan iemand die als een gek aan een hackamore hangt.

Maar ik vind het ook jammer dat mensen 1 of 2x slecht gebruik van een bitloze optoming zien en gelijk roepen dat bitloos ook niet vriendelijk is en het gelijk geen kans meer geven.


Mee eens, maar een hackamore kan je niet vergelijken met een trens...Een hackamore is het scherpste bitloze hoofdstel en een trensje niet het scherpste bit,,,,dus die vergelijking klopt dan weer niet. Verder wel met je eens :j

Goof

Berichten: 28759
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:29

PureHorse schreef:
Voor mij geen bit, ik vind het verschrikkelijke martelwerktuigen. Wat is jullie mening?
Ik weet dat elk paard zonder bit kan.


Een bit is geen martelwerktuig. De mens kan het een martelwerktuig maken bij incorrect gebruik.

Maar succes met het verspreiden van je mening hoor +:)+

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:31

Mijn paard reageert extreem gevoelig op haar neus. Dus voor haar is bitloos echt geen optie. Veel te pijnlijk

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:31

Echwel schreef:
Daar maak je een account voor aan op bokt om ons zieltjes te bekeren tot bitloos rijden

Met tekst die letterlijk is gekopieerd van paardnatuurlijk.

Toch jammer dat Hillary Clayton het wetenschappelijk onderzoek naar druk bij bitloze optomingen niet verder kon afmaken; de uitprobeersels waren best interessant (en niet zo voordelig voor de bitloze optoming).

Oy with the poodles, already

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:34

Volgens mij wil ze zichzelf ff 'in the picture' zetten als therapeut aangezien ze ook een of ander stuk gecopieerd heeft over het Hitactief systeem.

[VNA] Paddock Paradise concept

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Goof

Berichten: 28759
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:35

Cowgirl schreef:
Volgens mij wil ze zichzelf ff 'in the picture' zetten als therapeut aangezien ze ook een of ander stuk gecopieerd heeft over het Hitactief systeem.

[VNA] Paddock Paradise concept


Tja, kopiëren is de makkelijkste optie kennelijk. Hoef je zelf niet na te denken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers