Lieve Joy aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 08:28

Hallo Bokkers!

Sinds kort rijd ik nu weer een nieuw paardje. We werken ongeveer 4x per week en we doen hard ons best. We zijn nu vooral aan de ontspanning aan het werken en later gaan we dan gaan oprichten. Er is zeker al veel veranderd, maar natuurlijk ook nog veel werk. Zelf vind ik dat mijn handen heel erg zijn verbeterd en mijn zit ook. Ik zal ook even een foto van vroeger posten (de vos). Ik heb nog steeds het probleem dat ik mijn benen te ver naar voor leg en dat ik precies op mijn zadel zit ipv in mijn zadel, ook trek ik hier en daar mijn hielen nog eens op. Als jullie hiervoor tips hebben, shoot!
Ik had vroeger ook een hele strenge binnenhand, maar daar werken we hard aan.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Foto van vroeger)
Afbeelding


AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:46

Leuk paard :D

Ik mis nog een wat grotere buiging in je elleboog. Je handen mogen helemaal om je teugels sluiten, of zoals mijn moeder altijd zegt: "je hebt geen rat vast!" :P
Ook zouden je schouders nog een stuk naar achteren mogen, ze hangen nu helemaal naar voren.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 09:01

AlwaysH schreef:
Leuk paard :D

Ik mis nog een wat grotere buiging in je elleboog. Je handen mogen helemaal om je teugels sluiten, of zoals mijn moeder altijd zegt: "je hebt geen rat vast!" :P
Ook zouden je schouders nog een stuk naar achteren mogen, ze hangen nu helemaal naar voren.


Klopt! Mijn schouders is nog een groot probleem, maar ook daar al verbetering. Zo was het eerst.
Afbeelding

Dus toch al blij met de kleine verbetering :,).

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:16

Wat een leuk paard hebt je.

Je houding kan echt nog veel beter. Kijk een op YT naar filmpjes over core training. Je moet leren je buikspieren aan te spannen zodat je rechter op je paard zit. je zit met een bolle rug en een beetje achterover wat je compenseert met je schouders. Hiermee zul je je paard hinderen omdat je zo een fractie achter de beweging aan komt in alle gangen.
Gelukkig is daar makkelijk iets aan te doen. Succes met je core training.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:00

Op de foto's lijk je niet lekker mee te kunnen zitten met je paard. Wat je niet kan oplossen met je zit, lijk je te compenseren met je bovenlichaam. Je kan goed zien dat je totaal niet lekker zit in dit zadel (foto 2). Probeer je lang te maken en met meer lucht in je armen te rijden, jezelf minder opvangen met teugels -onafhankelijk zitten-. Echt proberen mee te gaan, jezelf lang maken en je te voegen aan je paard. Op foto 4 zie je goed dat je paard zich probeert te ontzien van de inwerkingen en een aparte handhouding van jou. Hij komt achter de teugel en lijkt op niet 1 foto echt voorwaarts.

Ik ben benieuwd of je dit herkent!

Hulde voor de progressie!!! Ik denk ook dat een goed zittend zadel voor jou veel invloed zou kunnen hebben op de problemen waar je tegenaan loopt, zowel rijtechnisch met je paard als voor je houding.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:48

Leuk paardje heb je daar ga je nog ver mee komen je schouders zijn inderdaad een probleempje maar al stukken beter op de laatste fotos maar je handen kun je beter wel mee aan de gang gaan je hebt echt pianohandjes en dat zal best moeilijk zijn om dit af te leren. probeer ook iets meer te gaan zitten in je zadel mischien een idee om soms je beugels eens uit te doen dan wordt je gedwongen om iets dieper in je zadel te gaan zitten veel succes met je mooie paardje

Gillmore (Sorento / Graham) paard van mij dochter Anouk (M2)en nu Z1 startrechtig
Cantodea (Calvino Z) sinds 13 mei mama van Nielson (van Dallas VDL)en nu drachtig van Nia domo"s Bolero
Na jaren weer wedstrijden rijden weer B+10 en ja hoor L startrechtig
Kayliegh onze nieuwe ster (Ampere/Sorento)
Lilly onze eigenwijze shetlander 100% van Anouk!
Zorba, Yfke, Gio uit het oog maar niet uit het hart <3
Figo en Cain vriendjes samen in de hemel rip

dresjoepie

Berichten: 2506
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:08

Leuk paard zeg! Probeer als je op je paard zit je borstbeen te openen en om je heen te kijken dan zal je al een stuk rechter zitten! De kunst is echter om jezelf hier steeds bewust van te maken door bv na elk rondje als je weer bij A bent even alles te checken handen-rug-schouders -benen En dit elk rondje opnieuw!

Nog wat handigheidjes die ik in de loop der tijd voor mezelf opgeschreven heb:

-Schroef als het ware je zitbeen knobbels in je zadel!

-Denk dat er een draadje zit aan je kruin waar iemand aan trekt!

-Holle rug bolle rug steeds wat minder hol bol totdat je rechtzit leg dan je arm tegen je onder rug en herhaal subtiel voel het verschil!

-Denk dat je een vogel in je hand hebt je wilt hem niet dood knijpen maar ook niet laten vallen!

-Blijf bewust adem halen tot je buik zonder goede ademhaling blijf je makkelijk verkrampt zitten!

-Rijdt licht vanuit je centrum alsof je geen benen hebt!

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:29

Ik zag de tweede foto en dacht letterlijk 'huh, waar zit zij op?' Zie je het ook? Ik wil je vooral meegeven dat je houding erg slecht is voor je rug. Ik adviseer je echt om daar de focus op te leggen en eens zitles te nemen. Ik heb nl te lang doorgereden met een belastende houding voor mijn rug en eindigde met een hernia operatie waarbij ik nu, bijna 4 jaar later, nog steeds een zwakke rug heb :(

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:44

eigenlijk zou je je instructeur eens een flinke schop moeten geven en een nieuwe zoeken. Je houding is zo belangijk.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:34

als je zitles neemt kun je het oplossen!
heel leuk paard trouwens

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:38

Inderdaad is je houding niet goed. Neem eens een lesje Centered Riding. Heeft mij ontzettend geholpen. Ik zat namelijk ook net als jij, in stoelzit met een holle rug en het zwaartepunt te ver naar voren. Tijdens mijn eerste CR les ging er al een wereld voor me open. En ook voor mijn paard!!

Deroda
Berichten: 34
Geregistreerd: 18-05-17

Re: Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:23

Wat een mooi paard! Het is al gezegd, maar inderdaad erg belangrijk: je houding. Iets meer op je billen gaan zitten, je schouders iets terug, je tenen iets naar binnen, hakken iets naar beneden en je handen iets meer dragen. Nu lijkt het een beetje alsof je op de teugels drukt en daarmee krijg je niet de aanleuning die je graag wilt.

Ondanks dit, vind ik dat je paard er in draf lekker en ontspannen bij loopt. Galop is duidelijk nog moeilijker. Ik raad je aan om veel overgangen draf-galop/ stap-galop/ galop-stap en galop-draf te rijden. In de stap of draf zorg je dan weer voor die ontspanning, je galoppeert aan, 2-3 passen en dan neem je je paard weer terug. Zo maak je je paard sterker, waardoor hij de galop beter aankan. Af en toe iets langer galopperen (totdat je paard ook hierin ontspant) is natuurlijk niet erg, maar ik zou me vooral op de overgangen concentreren.

Succes!


Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Re: Lieve Joy aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:05

Wat je vast kan doen om je beenhouding te verbeteren is de binnenkant van je bovenbenen aan het zadel leggen. Doordat je nu meer de achterkant van je bovenbenen in het zadel hebt, gaan je benen automatisch naar voren. Als je even je beugels uit doet en je benen los van het zadel doet, dan knieën naar binnen draaien en je been weer neerleggen. Of je benen even naar achteren doen en weer langzaam terug met de binnenkant van je benen aan het zadel :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers