Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:41

Stocki schreef:
Overigens grappig, hoe de ene zegt: zo traag, niet om aan te zien....en de ander dat ik hem zwaar boven zijn tempo rijd.
Overigens was het nog veel erger, in het begin was hij echt niet vooruit te krijgen. En voor de duidelijkheid: ik rijd hooguit 3x pw in de rijbaan, en bied hem veel afwisseling ,;-)

Hij loopt vnl niet ruim, dus dat kan er 'flauw' uitzien, maar ook overhaast, want hij kan zijn passen niet afmaken. Het is helemaal niet makkelijk hoor, een paard zijn lichaam leren gebruiken. Maar dat is wel de bedoeling. Ik zou ook opteren voor zitles aan de longe. Wat hij doet met zijn hoofd is niet helemaal van belang. Wat wel van belang is, is dat hij leert terugkomen op jouw zithulpen, correct reageert en blijft voorwaarts lopen op jouw beenhulpen. En dat jij leert in balans zitten, zo kan hij leren in balans te lopen. En als dat allemaal in orde is, kan je de teugels wat aannemen. En figuren rijden, veel figuren rijden op de zit, sturen met je houding. Wij mensen hebben een joekel van een hoofd, door ons hoofd en onze schouders mee te draaien, draai je ook je paard. Kun je lekker op oefenen! 8-jes, s-jes, gebroken lijnen,... En veel overgangen, geen enkele lange zijde mag gereden worden zonder figuur of overgang. Een correcte overgang wel te verstaan. Veel succes!


Cocodox

Berichten: 1089
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:43

Annet_Dottie, niet alle reacties komen even mild over. Als je zelf niet direct inziet dat je inderdaad toch fout blijkt te zitten, dan is commentaar juist gewenst maar houd het dan opbouwend mild en toch realistisch. Sommige reacties hier komen best pijnlijk over, dus ik kan mij TS haar gevoel wel een beetje interpreteren. Desondanks zijn de gegeven commentaren over het algemeen wel kloppend (ga ik ook in mee), maar dit neemt niet weg dat sommige reacties gewoon erg pijnlijk kunnen zijn :) een klein beetje rekening houden kan geen kwaad toch?

TS als je er klaar voor bent probeer de tips op te pakken en ga lekker lessen bij je instructeur. Leuk dier onder je kont en vergeet niet te genieten - ook van het uitzicht trouwens! _/-\o_

:D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:44

Hij loopt niet boven zijn tempo daar is hij veel te traag voor. Ik begrijp ook niet dat iemand dat ziet.
Misschien inderdaad door wat SETEFURII zegt, het korte lopen verward word met overhaast.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Rocamor

Berichten: 10695
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:53

Maar als ze de passen niet lekker kunnen afmaken, dan ga je toch boven het tempo wat ie op dat moment aankan?

Rockes <3

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:54

Ik denk dat hij de passen niet af kan maken omdat hij er de ruimte niet voor krijgt.
Overhaast is hij niet, want hij is enorm traag.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:58

Rocamor schreef:
Maar als ze de passen niet lekker kunnen afmaken, dan ga je toch boven het tempo wat ie op dat moment aankan?

Niet noodzakelijk, soms hebben ze gewoon de ruimte niet om de passen af te maken. Door een terugwerkende zit, of hand.

Maar het kan voor de ruiter soms lijken dat ze ineens zo 'traag' lopen, en hij moet vooruit! Want de motor moet geactiveerd worden. Dus jagen ze het paard vooruit, op de voorhand waardoor die dan wel overhaast gaat lopen.

Als je dat iemand hebt die zich lichamelijk vastzet, de handen vastzet (of loopt te prullen) en dan de gas erop.zetten door continue te drijven. Dan kan dat niet goedkomen.

(Correct me if I'm wrong, dit is mijn visie, met ruimte voor verbetering)
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 02-08-17 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 11:58

Ja precies dat, beter uitgelegd dan ik hierboven :j

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:06

Ik heb nog even gekeken naar het 2de filmpje en daar zie je heel duidelijk dat er elke pas met de rechterhand wordt ingewerkt, de Amazone haar zit blokkeert en naar achter hangt in de overgang naar halthouden. Sterker nog, ik ben er 99,9% zeker van dat deze overgang niet voorbereid is met een halve ophouding op de buitenteugel, het aanspannen van de billen en het verplaatsten van het evenwicht van de Amazone naar voren (heel licht welliswaar). Dus, als je geen ruimte krijgt (vanvoor en vanachter), kan je de passen gewoon niet afmaken.

Edit: Dat is op beide filmpjes duidelijk te zien.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:11

Ik weet niet of je les hebt maar ik zou daar zeker eens mee beginnen. Wij kunnen wel vanaf ons scherm naar een filmpje kijken en daar feedback op geven maar uiteindelijk is het handiger als er iemand bij is die jou op dat moment zegt wat er fout gaat en waar je aan moet werken en dat diegene jou daar bij helpt.

Ik zou beginnen met het loslaten aan de voorkant, om daar aan te zitten heeft nu geen zin, zorg eerst voor reactie op jou been, als je de juiste reactie hebt dan zou ik de voorkant rustig mee gaan nemen. Door teveel aan de voorkant te zitten geeft dit een blokkerende/remmende werking aan je paard waardoor hij trager wordt. Ik zou eerst aan je eigen houding werken, deze is namelijk wat onrustig, dan werken aan de reactie op jou hulpen en dan pas de voorkant erbij pakken!

Lunamoon
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:29

Ik heb niet naar de filmpjes gekeken maar bij je uitleg stel ik mij al de vraag of je wel het juiste paard hebt gekocht voor het doel dat je in je hoofd hebt. Een 17jarige koudbloed (wat een haflinger tenslotte is) die zijn hele leven braaf heeft moeten lopen met allerlei mensen op zijn rug is geen dressuurgericht paard en zal dat ook nooit worden. Als je die wil omscholen ga je van de ene onduidelijke blessure naar de andere rijden. Maw je kan van een tractor geen Ferrari maken zonder kosten. Het beste is om je paard te gebruiken waar het voor dient en dat is buiten in de bergen of voor de koets. Wat ook plezier kan geven hè. En je zal niet gefrustreerd geraken omdat het allemaal niet lukt...

Koper

Berichten: 30077
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:47

Stocki schreef:
Overigens grappig, hoe de ene zegt: zo traag, niet om aan te zien....en de ander dat ik hem zwaar boven zijn tempo rijd.
Overigens was het nog veel erger, in het begin was hij echt niet vooruit te krijgen. En voor de duidelijkheid: ik rijd hooguit 3x pw in de rijbaan, en bied hem veel afwisseling ,;-)

Traag is niet het zelfde als niet voorwaarts. Je jaagt 'm over z'n tempo heen en DAARDOOR is hij niet voorwaarts. Omdat hij simpelweg zijn lijf niet kan gebruiken om te dragen. Jij laat hem stuwen, dan dondert hij voorover en wordt hij zwaar op de voorhand. En dan is het niet heel slim om zo hard met je teugels in te werken. Wordt het namelijk met wat pech alleen maar erger van.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:06

@ Lunamoon, dat vind ik onzin.

Een beetje basisdressuur kan prima, maar op latere leeftijd is dit gewoon een stuk moeilijker en duurt het allemaal langer dan met een jong paard (die nog lenig en soepel is), maar met geduld en goede training kan ook een ouder paard soepel worden en in staat komen om basisoefeningen te doen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10304
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:13

Ik mis een stuk actieve voorwaartse drang vanuit achter naar voor.

Je blijft nu been bij geven iedere pas terwijl je hem met je hand op de rem zet. Dit zorgt voor een onrustig beeld waarbij jij heel hard aan t werk bent.

Probeer je hand mooi voor te houden en het achtereen meer te activeren waardoor hij meet van achteruit naar de hand toe kan komen.

Succes

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

kitsunemimi
Berichten: 77
Geregistreerd: 21-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:43

Persoonlijk zou ik je aanraden om aan je balans en je houding te werken, bij t aandrijven trek je je benen erg hoog op waardoor je lichaam uit balans valt mede door t constant been geven.probeer ook wat meer je hakken uit te drukken

Vooral verder gaan lessen bij een goede instructeur en je lichaam leren ontspannen vooral je schouders.
Want t lijkt alsof je heel erg achterover zit bij het doordraven


En werken aan fijnere hulpen en rijden vanuit je zit

ben benieuwd naar de vooruitgang:)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:43

Ik vind je niet zozeer erg streng in je hand, ik zie voornamelijk iemand die het niet helemaal snapt. Dat betekent wel dat er snel een hoop verbetert kan worden :D

Je paard is niet aan de hulpen. Als je paard niet aan de hulpen staat, is er ook geen verbinding. Zonder verbinding, kan je paard niet goed ondertreden. Zonder ondertreden kan de bovenlijn niet 'opbollen'. Terwijl dat juist is waar het om gaat.

Als je paard niet aan de (eenzijdige been)hulpen staat, kan je je paard ook niet in verticale balans rijden. Zonder die verticale balans, kan het paard veel minder goed ontspannen.

Je paard kan je als je consequent bent, in 1 training aan het been krijgen. Ik weet dat het verleidelijk is om been te blijven geven als het paard niet goed reageert, maar je moet juist het tegenovergestelde doen van wat je nu doet. Niks doen met je been, dan been geven als het nodig is, als ie niet meteen reageert, meteen een schopje en als ie dan niet reageert meteen een tikje. Tussendoor geen been geven!

Lekker veel overgangen maken en hem daarin dus goed consequent aanpakken. Als je dat eenmaal lukt, weer een filmpje op bokt zetten voor de volgende stap :D

Cinnepin

Berichten: 8880
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:28

Te streng? Ik denk eerder te onstuimig. Je bent veel te veel in die mond bezig..zagen. Ook probeer je hem vooruit te duwen met je zit...en hem elke pas te schoppen. Dat paard wordt helemaal gek van je. Hij is het verre van nageeflijkheid. Een krul is geen nageeflijkheid, daar komt veel meer bij kijken.

Ik zou eerst eens zit lessen nemen, de onafhankelijke zit ontwikkelen. Als je dat meer onder de knie hebt zou ik eens verder kijken. Maar op deze manier zit je je paard zo in de weg dat hij niet eens kan ontspannen, laat staan nageven

hwn
Berichten: 4639
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:46

TS, ik denk dat je moeite hebt met het doorzitten en daardoor steun zoekt op de teugels. Tegelijk geef je je paard bij iedere pas een schopje (al is het in het 3de filmpje al beter als ik me goed herinner), dus je geeft onbewust gas met de rem erop.

Ik ga mee met wat hiervoor al gezegd is: ga lichtrijden, teugels een tikkeltje korter, handen meer naar voor, en bij geen reactie op het been niet blijven aandrijven, maar 1 tikje met de zweep. Hoe meer je je benen kan ontspannen, hoe beter je paard over de rug kan bewegen. Succes ermee!

Tango1979

Berichten: 2490
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:50

Zo TS ik begrijp jouw reactie wel hoor: we kunnen t allemaal zo vriendelijk brengen hier af en toe.

Wat ik zie is heeel veel werk van jou en heel veel minder van je paard. Je armhouding mag veel meer vooruit ipv terugwerkend en voor je houding en zit geldt eigenlijk hetzelfde. Ik bedoel dit echt positief en ik herken jouw rijstijl heel goed: ik heb hetzelfde probleem. Goed je best willen doen en je paard fijn aan t werk willen zetten. Een prima instelling op zich natuurlijk, maar dit gaat met paardrijden juist tegen je werken. De ruiter moet los en ontspannen blijven en t paard aan t werk.

Enkele tips die ik van mijn instructrice heb gekregen:

Beeld je in dat je armen van rubber zijn: dus altijd los en volgen het paard. Contact moet maar wel n rubberen verbinding

Check losheid van je kuit, knie en bovenbeen. Laat spanning los en ga niet knijpen

Kijk altijd waar je naartoe gaat niet naar die mooie knol onder je

En ik zou met een zweepje gaan rijden. Met het drijven wat je nu nodig hebt zul je nooit die losheid in je benen kunnen bereiken.maar ik denk dat als je op die rubberen verbinding gaat Letten en t loslaten in je lijf je beenhulp en al veel beter gaan doorkomen.

Succes en ben benieuwd of je iets aan de tips hebt. Want je hebt echt een leuke haf onder je!

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:12

Hoe kan je nou iemand adviseren om met zweep te rijden om dit dier voorwaarts te krijgen terwijl er iemand in zijn mond hangt en stuitert in zijn rug.
Eerst dat aanpakken, daarna zal een zweep ws niet eens nodig zijn omdat het paard de ruimte krijgt en voorwaarts kan gaan!!

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Tango1979

Berichten: 2490
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:16

Gillbo schreef:
Hoe kan je nou iemand adviseren om met zweep te rijden om dit dier voorwaarts te krijgen terwijl er iemand in zijn mond hangt en stuitert in zijn rug.
Eerst dat aanpakken, daarna zal een zweep ws niet eens nodig zijn omdat het paard de ruimte krijgt en voorwaarts kan gaan!!


Goed lezen is ook een kunst hè Heb je alle tips daarvoor ook gelezen? En opgemerkt dat de zweep de laatste tip is? Een zweep erbij hebben is ook heel wat anders dan zeggen dat je em maar goed vast moet houden van voor en em flink er over jassen

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Goof

Berichten: 28529
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:21

lizy29 schreef:
Wat ik eigenlijk bijna nog kwalijker vind is dat je het schijnbaar zelf niet ziet aan de hand van de filmpjes. Dit geeft bij mij vraagtekens over je 'basisscholing' in de dressuur.


Eens!
Ik vind vooral het 2e filmpje zeer beroerd. Ik ben dan ook oprecht benieuwd wat jij zelf ziet als jij naar het 2e filmpje kijkt?
Een voorwaartse, ontspannen pony? Constante aanleuning?

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:25

kitsunemimi schreef:
Persoonlijk zou ik je aanraden om aan je balans en je houding te werken, bij t aandrijven trek je je benen erg hoog op waardoor je lichaam uit balans valt mede door t constant been geven.probeer ook wat meer je hakken uit te drukken

Vooral verder gaan lessen bij een goede instructeur en je lichaam leren ontspannen vooral je schouders.
Want t lijkt alsof je heel erg achterover zit bij het doordraven


En werken aan fijnere hulpen en rijden vanuit je zit

ben benieuwd naar de vooruitgang:)


Hier sluit ik me bij aan. Goed zitten is gewoon heel moeilijk en daar zit jouw rijprobleem mi. Wellicht kun je wat met klassieke rijlessen? Heel veel rijplezier gewenst!

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:28

Leuke haflinger heb je!

Ik snap echter wel wat ze bedoeld, maar zie ook zeker verbetering in de filmpjes. Ik zelf denk dat je te veel met de voorkant bezig bent.. Ik zie een paard dat totaal niet aan het been is en niet van achter naar voren loopt. Daarbij komt dat je handen erg onrustig zijn én terug werken. Naar voren blijven denken en activiteit vragen, veel kleine stukjes schakelen en reactie op je been willen krijgen. Dus niet elke pas aan blijven drijven. Je hoeft helemaal niet met de hoofd hals houding bezig te zijn en je paard in "de krul" willen rijden, wanneer hij meer aan het been komt en actiever wordt gaat hij vanzelf zakken en je hand volgen.

Succes, maar dat komt vast en zeker goed! Leuke combinatie zijn jullie!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:30

Tango1979 schreef:
Gillbo schreef:
Hoe kan je nou iemand adviseren om met zweep te rijden om dit dier voorwaarts te krijgen terwijl er iemand in zijn mond hangt en stuitert in zijn rug.
Eerst dat aanpakken, daarna zal een zweep ws niet eens nodig zijn omdat het paard de ruimte krijgt en voorwaarts kan gaan!!


Goed lezen is ook een kunst hè Heb je alle tips daarvoor ook gelezen? En opgemerkt dat de zweep de laatste tip is? Een zweep erbij hebben is ook heel wat anders dan zeggen dat je em maar goed vast moet houden van voor en em flink er over jassen

Geloof me, iemand die niet heel goed naar zichzelf kan/wil/durft te kijken zal het probleem bij een ander zoeken en dus de zweep als eerste eruit pikken.
Waarmee ik niet zeg dat ts zo is maar dat kunnen we niet weten

Daarom eerst aan je eigen rijstijl werken als het zo duidelijk is als in dit filmpje

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:32

Elisa2 schreef:
Te streng...nee, ik zie verbetering in de verschillende filmpjes.

Maar wat ik wel zie, is dat hij totaal niet van achter naar voren loopt en niet actief is in het achterbeen. Dus in die zin rijd je van voor naar achter ipv achter naar voor.

Ik zou je als tip willen geven om je hand meer naar voren te gaan plaatsen en hem eerst eens goed aan het been te maken en daarna veel gaan schakelen, overgangen rijden, voltes openen en verkleinen en dan komt die voorkant daarna vanzelf wel.


Ik deel deze mening volledig :) vind je ook zeker niet te streng hoor! Alleen wat hierboven beschreven staat klopt wel. Maar dat komt nog wel goed!

Enneuh.. wat een knappe haflinger :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers