Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 12:13

Dat is niet waar, ik schrijf dat jullie gelijk hebben. Niet eerlijk om aanvallend te worden. Jullie vragen wat ik er zelf van vind, en dat heb ik gezegd. Met toelichting.


Tango1979

Berichten: 2490
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:20

Heleennn schreef:
Onze vernietigende reacties? We vinden onszelf allemaal op onze eigen manier expert? Sorry hoor, maar je weet het zelf blijkbaar allemaal al wel aan je bericht te zien. Je vat onze tips, waar je nota bene zelf om vraagt, op als slecht bedoelde kritiek en groffe beledigingen. Wat wil je dan dat wij zeggen? Je vertelt nog niet een kwart van het verhaal, maar neemt ons dan kwalijk dat wij dit totaal geen aangenaam beeld vinden. In onze ogen was dit een gezond paard, zonder lichamelijk problemen en een ruiter die dressuur wil rijden. Ik schroef mijn mening over het bruute teugelgebruik niet bij, dat hij blind is aan één oog en jij de enige bent die met hem kan rijden verandert daar helemaal niks aan.

Wat wil je dan nu dat we zeggen na je verhaal? Fantastisch gedaan en we nemen alle commentaar weer terug? Ik denk dat je je inderdaad blind staart op het feit dat hij van zo ver gekomen is, zoals je zelf al zegt. Het grootste probleem is hier niet het paard, en dat zeg je zelf ook. Je OP gaat over JOUW manier van rijden. Dan is het logisch dat we daar op inpikken. En of je dan op een gezond paard rijdt, of een paard dat mankementen heeft maakt dan niet uit. Na het bericht wat je nu net getypt hebt, wat is dan eigenlijk jouw vraag? Je geeft plots op alles zelf een antwoord en lijkt je eigen rijstijl goed te praten. Waarom?

En laat er alsjeblieft je slaap niet voor. Dat is het echt niet waard. Natuurlijk wil je goed rijden, maar om hier nou wakker van te liggen lijkt me ook niet echt gezond. Neem les, werk aan jezelf en dan komt het allemaal wel snor.


Hallo zeg, wel eens gehoord van het is de toon die de muziek maakt, beetje minder mag wel hoor. Hoe beschuldigend kan je het brengen. Dan vindt ik het steekje onder water van TS een stuk beter gebracht.

Ik zie een ruiter die haar best doet, maar zoals ze zelf zegt teveel doet. Hierdoor de onrust in houding en zit. Dit kan je haar ook gewoon vertellen, geeft ze zelf ook toe.

Het gaat niet om het feit dat er kritiek wordt gegeven (waar de TS voor het leeuwendeel volgens mij ook meteen mee instemt) maar hoe veroordelend er gedaan wordt. Alsof we allemaal heilig zijn en perfect rijden. Je kan er ook eens aan denken dat je zelf ook niet perfect rijdt en proberen iemand opbouwend te bekritiseren.

Maar dit is blijkbaar ontzettend moeilijk voor verschillende posters

Bedankt voor de update TS. Lekker gaan werken aan je aandachtspunten en goed dat je met de instructrice aan het werk gaat.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

zixde
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:27

hyy te streng zou ik nietzeggen maar , ontspanj armen en handen dat moet losser zij als ik aan je handen zou voelen terwijl je aan het rijden bent zou ik eeen baksteen voelen los soepel . niet bij iedere stap benen geven je paard word gewend aan die druk en zal een keer niet meer reageren kies een tempo en als hij daarvan weg dwaalt mag je eens benen geven
ik hoop dat je hier iets mee bent ;

ps. in de viedeos zie ik veel vooruitgang

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 12:28

:-*

Silly1972

Berichten: 14761
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:30

Ik zie dat je heel erg van goede wille bent en ook echt wat met de tips wil doen.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar als hij vrij al niet los door zijn lijf loopt, vraag ik mij af of het misschien ook aan iets anders kan liggen dan alleen rijtechnisch.
Ik zie nl een paard dat vrij strak in de rug zit.
Misschien helpt een fysio, osteopaat samen met het rijtechnische wel veel beter. Ik loop ook niet graag als ik last van mijn rug heb ;)
Je hebt al veel bereikt inderdaad, maar zonder voorwaartsheid kan je hem gewoon niet goed gymnastiseren, dan zit je nu op een dood punt

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Iris82

Berichten: 39830
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:31

Ik lees totaal iets anders dan wat jij schetst hoor Heleenn. Ik zie juist iemand die wel inzichten heeft gekregen door de reacties maar wel aangeeft dat er mensen tussen zitten die hun mening anders hadden kunnen verwoorden. Die mening deel ik ook wel met ts.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:33

Heleennn schreef:
Onze vernietigende reacties? We vinden onszelf allemaal op onze eigen manier expert? Sorry hoor, maar je weet het zelf blijkbaar allemaal al wel aan je bericht te zien. Je vat onze tips, waar je nota bene zelf om vraagt, op als slecht bedoelde kritiek en groffe beledigingen. Wat wil je dan dat wij zeggen? Je vertelt nog niet een kwart van het verhaal, maar neemt ons dan kwalijk dat wij dit totaal geen aangenaam beeld vinden. In onze ogen was dit een gezond paard, zonder lichamelijk problemen en een ruiter die dressuur wil rijden. Ik schroef mijn mening over het bruute teugelgebruik niet bij, dat hij blind is aan één oog en jij de enige bent die met hem kan rijden verandert daar helemaal niks aan.

Wat wil je dan nu dat we zeggen na je verhaal? Fantastisch gedaan en we nemen alle commentaar weer terug? Ik denk dat je je inderdaad blind staart op het feit dat hij van zo ver gekomen is, zoals je zelf al zegt. Het grootste probleem is hier niet het paard, en dat zeg je zelf ook. Je OP gaat over JOUW manier van rijden. Dan is het logisch dat we daar op inpikken. En of je dan op een gezond paard rijdt, of een paard dat mankementen heeft maakt dan niet uit. Na het bericht wat je nu net getypt hebt, wat is dan eigenlijk jouw vraag? Je geeft plots op alles zelf een antwoord en lijkt je eigen rijstijl goed te praten. Waarom?

En laat er alsjeblieft je slaap niet voor. Dat is het echt niet waard. Natuurlijk wil je goed rijden, maar om hier nou wakker van te liggen lijkt me ook niet echt gezond. Neem les, werk aan jezelf en dan komt het allemaal wel snor.


Kom aan zeg, er worden door een aantal hier lompe (niet altijd goed onderbouwde) reacties gegeven.

En iedereen kijkt er toch ook vanuit zijn eigen visie/"expertise" naar?

Dus een toontje lager mag wel. TS geeft aan dat ze zich blind gestaart heeft op haar eigen "succes". Ze ziet nu in dat er verbetering moet komen. Alleen maar fijn.

Winnaars hebben een doel, verliezers slechts een excuus..

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:45

Tja, hetzelfde geldt dan voor jullie wat betreft nuance zien in een post. Mijn reactie is nergens aanvallend bedoeld, ik maak gewoon het punt dat wij toch nooit een goed beeld kunnen schetsen als we de helft van het verhaal niet kennen. Dan is het toch ook normaal dat er mensen nogal 'duidelijk' reageren met hun standpunt? Ik vind gewoon niet dat de lichamelijke beperkingen van het paard iets te maken hebben met de houding van TS. Dat staat toch gewoon los van mekaar? En als mijn post als beschuldigend wordt gelezen heb je hem niet helemaal goed begrepen. Ik vraag simpelweg waarom ze haar eigen rijstijl verdedigt, omdat dat in mijn ogen helemaal niet nodig is. De lompe, slecht onderbouwde reacties heb ik dan blijkbaar over het hoofd gezien in dit topic. Ik vind dat TS hier niet van moet wakker liggen, dan mag ik dat toch ook gewoon zeggen?

moonsparkle
Berichten: 21643
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 12:46

Off topic, maar dit is wel typerend voor bokt. Dat zo'n topic bijna op een reltopic uitloopt. Ik heb heel veel respect voor ts dat ze de filmpjes heeft geplaatst. Ik wou dat iedere paardrijdende bokker dat deed, misschien werd het beeld en het commentaar dan wel heel anders. Als ts niks wou doen met commentaar dan had ze het niet geplaatst. Ik hoop dat ze wat kan met de opbouwende kritiek.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:00

Ik heb het topic doorgelezen en me echt in sommige reacties wel kan vinden.

Op het moment dat je hier iets plaatst en advies vraagt kan het soms net wat anders overkomen. Een filmpje is tenslotte ook een moment opname alleen jij weet wat er aan vooraf gaat en hoe het eindigt.

Ik heb zelf ook een paard die in de western sport in de top gelopen heeft maar het heeft haar veel gekost. Een paard wat zo vast zit in de lijf en d'r hoofd. Dus ook ik ben weer terug gegaan na de basis dressuur om haar te laten ervaren dat rijden niet een kwestie is van afdwingen maar vragen en belonen. Dit gaat met vallen en opstaan en ook ik krijg van de buiten wereld veel "goed" bedoelde adviezen van naar de slacht sturen tot aan het gaat al veel beter. Het gaat erom wat je zelf wilt en hierbij kan het zijn dat je fouten maakt dat doen we "allemaal"
Probeer uit de adviezen te halen wat voor jou het beste werkt en soms moet je even uit je comfort zone stappen om wat anders te proberen. De adviezen die jou niet aanspreken leg je naast je neer of mss kan je jou eigen draai eraan geven wie weet.

Persoonlijk vind ik de teugel gebruik wel het ergste wat mij opvalt ik zou mss hier nog het meest op letten want het kan ook onbewust gebeuren. Overgangen om hem scherp te krijgen en wat ik ook wel eens doe is pionnen neerzetten om wat horsemanship te oefenen of zelfs on draf te barrelen zodat ze de achterhand beter gebruiken.
Maar vooral lol hebben! Dat is het belangrijkste van allemaal!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:26

Iris82 schreef:
Ik lees totaal iets anders dan wat jij schetst hoor Heleenn. Ik zie juist iemand die wel inzichten heeft gekregen door de reacties maar wel aangeeft dat er mensen tussen zitten die hun mening anders hadden kunnen verwoorden. Die mening deel ik ook wel met ts.


:j

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 13:35

Nou ja....ik hoef me ook niet alles te laten zeggen, toch? Een filmpje plaatsen als je Z rijdt, is lang niet zo dapper...;-)

ThreeFingers

Berichten: 4291
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:36

Gillbo schreef:
Oef te streng niet maar je vraagt van alles van je paarf maar door jou houding, onrustige zit, achter blijven in de beweging, armen vast zetten, tikken met je benen kan je eigenlijk niks van je paard verwachten.
Vraag je instructrice eerst om samen met jou te werken aan je houding en zit, dat moet veel stabieler en rustiger.
En steken onder de gordel zijn toch niet nodig een instructrice moet signaleren en instrueren.
Ga eerst aan jezelf werken en dan aan je paard want je zit hem echt in de weg.


Ja, zo zie ik het ook, erg druk met jezelf, je probeert je best te doen, paard zoekt een tussen weg en sjokt haar rondjes..
Trouwens waar zit je in Oostenrijk? Ik woon er ook

It’s a little bug… Security! Can you get this bug? I don’t want anybody to step on it. Don’t kill it though… DON’T KILL IT!

Moed is voorwaarts vluchten

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:38

Heleennn schreef:
Tja, hetzelfde geldt dan voor jullie wat betreft nuance zien in een post. Mijn reactie is nergens aanvallend bedoeld, ik maak gewoon het punt dat wij toch nooit een goed beeld kunnen schetsen als we de helft van het verhaal niet kennen. Dan is het toch ook normaal dat er mensen nogal 'duidelijk' reageren met hun standpunt? Ik vind gewoon niet dat de lichamelijke beperkingen van het paard iets te maken hebben met de houding van TS. Dat staat toch gewoon los van mekaar? En als mijn post als beschuldigend wordt gelezen heb je hem niet helemaal goed begrepen. Ik vraag simpelweg waarom ze haar eigen rijstijl verdedigt, omdat dat in mijn ogen helemaal niet nodig is. De lompe, slecht onderbouwde reacties heb ik dan blijkbaar over het hoofd gezien in dit topic. Ik vind dat TS hier niet van moet wakker liggen, dan mag ik dat toch ook gewoon zeggen?


De houding van de ruiter houd anders wel heeeeel sterk verband met hoe een paard gaat. Op een paard wat lekker door het lijf is en fijn voorwaarts gaat kan iedereen beter en stiller zitten dan op een paard wat daar meer moeite mee heeft. Kan een wereld van verschil zijn.
Dat maakt niet dat je dan dus maar niet aan je houding moet werken maar dat maakt het wel heel veel moeilijker.

ts: met jouw instelling ga je de volgende stappen ook wel zetten hoor. Succes

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:46

Ja daar ben ik het mee eens hoor pol013, maar is het niet de bedoeling om als ruiter onafhankelijk van je paard te kunnen zitten? Zodat je op eender welk paard kan stappen, en gewoon goed kan zitten? Dat is wat ik bedoel. En natuurlijk is het niet simpel om door te zitten op een 'traag' paard, dat schommelt/hobbelt natuurlijk veel meer dan een paard wat gewoon aan een constant tempo door draaft. Maar dat is dan toch juist de mooie uitdaging aan dit paard. Bekijk het zo TS: als je op dit paard mooi kan leren zitten kan je daarna waarschijnlijk op alle paarden stabiel en in balans blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:51

TS, ik heb zelf niet zo veel verstand van dressuurmatig rijden etc. maar ik wil je een advies geven: Ga eens genieten.

Laat al je doelen eens los, stop met je blindstaren op je paard zijn verleden en geniet er gewoon eens van. Als je er op kruipt, laat zelf los. Ontspan. Als hij dan niet met zijn hoofd omlaag loopt in het begin; so be it. Zorg dat hij lekker voorwaarts loopt en jullie er beiden van kunnen ontspannen, of dat nou met een losse lange teugel is of later weer opgepakt. Je lijkt heel erg bezig met hem in de juiste houding te willen rijden, zodat hij zijn lichaam goed gaat gebruiken maar dat gaat nu met zo veel moeite, je doet eigenlijk te veel je best.

Je zegt recreatief te rijden. Probeer eens zonder beugels, zonder zadel, met een touwtje om de nek etc. Lol met je knol, zoek allebei even de basis terug en ga vanuit daar weer opbouwen.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:58

Hoi TS,
Wat een knappe haf heb je en wat fijn voor je dat je al zo veel met hem bereikt hebt!
Je zit er beter op dan toen ik m'n eigen paard net had. Jullie doen je best voor elkaar. Commentaar komt hard aan, het is vervelend om te horen dat je een stuk minder goed rijdt dan je dacht. Maar ik zie geen hopeloos geval hoor. Dapper dat je feedback vraagt en open staat voor bevestiging van het oordeel van je instructeur.
Praat met je instructeur, geef toe dat ze gelijk had, ga lekker aan de slag op de ingeslagen weg. Als je les blijft nemen wordt er vast ook gelet op jouw zit en verfijning van de hulpen.
Als je blijft lessen hoop ik dat je volgend jaar weer een filmpje durft te plaatsen, want dan zijn jullie samen vast heel veel vooruit gegaan!

Zangles in Utrecht/ Utrechtse Heuvelrug.
Pb voor info

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 13:59

Sorry mensen. Ik geloof niet in een onafhankelijke zit. Je zit is ALTIJD afhankelijk van waar je paard heen loopt en hoe het zich beweegt. Zou wat zijn, als je op ieder paard, altijd hetzelfde zou zitten, hoe het dier ook loopt. Je moet flexibel zijn, mee naar voren of naar achteren kunnen zitten, meebewegen.
Waarmee ik dus NIET (NIET!!!) wil zeggen, dat dat bij mij in orde is hè. Maar even tussendoor...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:01

Ja je moet inderdaad bij elk paard mee kunnen bewegen.
Dat heet dus onafhankelijk.
Bij jou klopt dat dus niet. Jij werkt je paard tegen dus geen onafhankelijke zit.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 14:03

Danique schreef:
Je zegt recreatief te rijden. Probeer eens zonder beugels, zonder zadel, met een touwtje om de nek etc. Lol met je knol, zoek allebei even de basis terug en ga vanuit daar weer opbouwen.


Check :-)
Laatst zonder zadel nog een buitenritje gemaakt, en met alleen een halstertouw aan één kant pionnetjes gestuurd. Superleuk :-)!

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-17 14:07

bruintje123 schreef:
Bij jou klopt dat dus niet. Jij werkt je paard tegen dus geen onafhankelijke zit.


Dat zie ik nou niet, dat je dat er nog even moet inwrijven. Je bent de 51e.
Ik zeg zelf al met nadruk, dat ik niet beweer dat dat bij mij in orde is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:09

Ik was ook al de 8e. :+

Ik reageer op je bericht over onafhankelijk zitten.
Jij hebt daar zelf de verkeerde interpretatie over wat dus onafhankelijk is.
Daarom mijn reactie.
Geen inwrijven dus.

Maar als reageren ook niet meer mag.
Tjonge jonge.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:13

Onafhankelijke zit betekent niet dat je doodstil op je paard moet zitten. Onafhankelijke zit betekent dat je ten alle tijdens de beweging van je paard kan volgen ook al loopt hij niet op een vast ritme, of gooit hij zijn hoofd in de lucht, of drukt hij zijn bovenlijn weg, etc... Dat je dat allemaal kan uitzitten zonder dat je daarbij perongeluk andere signalen geeft (zoals aan de teugels trekken om in evenwicht te blijven, of knijpen met je benen om in het zadel te blijven) aan je paard. Een onafhankelijke zit is dus niet onafhankelijk van het paard, maar onafhankelijk van storende factoren.

Majabeestje
Berichten: 3788
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:36

Stocki schreef:
Sorry mensen. Ik geloof niet in een onafhankelijke zit. Je zit is ALTIJD afhankelijk van waar je paard heen loopt en hoe het zich beweegt. Zou wat zijn, als je op ieder paard, altijd hetzelfde zou zitten, hoe het dier ook loopt. Je moet flexibel zijn, mee naar voren of naar achteren kunnen zitten, meebewegen.
Waarmee ik dus NIET (NIET!!!) wil zeggen, dat dat bij mij in orde is hè. Maar even tussendoor...


Hoe je het omschrijft, dat ís een onafhankelijke zit ;)

Anoniem

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:41

Ik vind dat je er fijn en realistisch in staat, TS. Je bent ambitieus, maar tegelijk ook realistisch over je eigen kunnen. En ontzettend bereid te leren. En dat zijn hele bruikbare eigenschappen om een mooie combinatie te worden waar het plezier straks vanaf straalt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers