Rijd ik te 'streng'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 08:14

Sinds een maand heb ik een 17-jarige Haflinger, die ik daarvoor ook zes weken gereden heb.
De laatste 12 jaar is hij ingezet voor bergtochten met toeristen (ik woon in Oostenrijk), en ik ben nu de dressuur een beetje aan het oppakken, naast grondwerk, longeren en buitenritjes.
We hebben er beide veel plezier in, maar nu kreeg ik gisteren van de instructrice op mijn stal een stoot onder de gordel (vond ik): Ik zou hem te 'streng' rijden, teveel en te lang bitcontact en ik moet meer voorwaarts-neerwaarts rijden.

Nu betekent voorwaarts-neerwaarts volgens mij niet 'je teugels losgooien', ook dan blijft er in principe altijd mondcontact. En mijn hand volgen doet hij pas sinds een paar weken, voorheen was het alles of niets: zodra ik iets toestond, ging zijn neus helemaal naar voren en viel ie gelijk op de voorhand.

Maar toch ben ik er onzeker door geworden, vandaar dat ik jullie mening vraag. Ben ik te streng/te hard met mijn handen?

Ik heb drie You-tube filmpjes: één van de uitgangssituatie, twee maanden geleden, en twee recente op de linker- (zijn beste) hand, en één op de rechterhand.
Mijn 7-jarige dochter heeft de laatste twee gemaakt, dus helaas zijn ze een beetje wiebelig ;-)

https://youtu.be/g9ZKTG8r4eM

https://youtu.be/rNUOiV5o29U

https://youtu.be/b-dVnCaniNU


Bedankt :-)!


Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rijd ik te 'streng'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:19

Te streng...nee, ik zie verbetering in de verschillende filmpjes.

Maar wat ik wel zie, is dat hij totaal niet van achter naar voren loopt en niet actief is in het achterbeen. Dus in die zin rijd je van voor naar achter ipv achter naar voor.

Ik zou je als tip willen geven om je hand meer naar voren te gaan plaatsen en hem eerst eens goed aan het been te maken en daarna veel gaan schakelen, overgangen rijden, voltes openen en verkleinen en dan komt die voorkant daarna vanzelf wel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Fearn

Berichten: 4742
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:19

Ik heb niet veel verstand van dressuur of zo hoor, maar het enige wat ik zie is dat je je handen erg dicht bij je lichaam houdt, je zou deze dichter bij elkaar en meer boven de manenkam mogen houden. En op veel stukken heb je ook echt piano handen. Daarnaast ben je erg onrustig met je benen maar misschien zie ik dat verkeerd? (door het filmpje oid)

Het ziet er al wel veel beter uit dan het 1e filmpje :)

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:23

In jou voorwaarts neerwaarts, mist het voorwaarts al. Je blijft continu been geven, en drukt heel erg met je zit. Af en toe zet je je hand te ver terug richting je lichaam.
Als ik jou was zou ik eerst focussen op het paard naar voren te laten gaan, zonder dat jij continu been hoeft bij te geven. Denk nog even niet aan die voorkant, dat komt later.
Doorzitten zou ik op dit moment ook laten voor wat het is, het ziet er voor beide niet comfortabel uit.
Ik zie geregeld mensen die nog véél strenger zijn met hun handen hoor.

Je hebt een super leuk paard, geniet er van.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:24

Stocki schreef:
Maar toch ben ik er onzeker door geworden, vandaar dat ik jullie mening vraag. Ben ik te streng/te hard met mijn handen?

Heel eerlijk? Ik vind je idd streng en vooral terugwerken met je hand, met name rechter. Ik zie regelmatig een rukje aan die teugel en veel los-vast contact. Ook vind ik dat je je handen vastzet op je bovenbenen.

Mijn tips:
- teugels korter, hand meer naar voren en omhoog. Ga op zoek naar een constante contactteugel, en ontspan je hand als hij doet wat je vraagt (hoofd laten zakken)
- ga lichtrijden
- zet je paard beter aan het been; je zit 'm nu elke pas aan te duwen (schupoen) en er gebeurt echt helemaal niks. Dit is overigens in dit stadium het belangrijkste. Been = tempo omhoog, been ontspannen = tempo gelijk houden.

Het staat er nogal hard en stevig, maar je vraagt er zelf naar Y;(

Oy with the poodles, already

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37105
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:26

Ja eigenlijk wel. Je ziet de spanning in je armen zitten, je lijkt je schouders vast te zetten en ellebogen ook een klein beetje. Daarnaast heb je een erg onrustige hand. Die beweegt mee met de beweging van je bovenlijf. Deels ook door deze spanning. Je ziet op alle drie de filmpjes de mondhoeken heel regelmatig dan wel bijna continue opkrullen door de spanning in het bit.

Daarnaast is het tempo te laag, bijna slaapverwekkend traag alsof je pony niet vooruit kan.

Als je zo op mijn oude tinker had gereden was deze geen stapvan zijn plek gekomen voor je. En met mond open blijven staan.

Ik zou zelf een tijdje langere teugels rijden, laat hoofdhouding maar voor wat het is. Aan de teugel rijden doe je van achter naar voren en niet van voor naar achter. Oftewel door een actieve achterhand en de juiste rustige handhouding zal een paard vaak vanzelf van voren meer aanleuning opzoeken en de juiste halshouding aannemen.

Daarnaast probeer eens een tijd vooral licht te rijden in draf. En werk aan een rustiger handhouding in de tussentijd, met langere teugels zal dat gemakkelijker gaan omdat er dan minder spanning zit op je armen en deze flexibeler worden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:27

Ik vind je niet te streng in je hand, ik zie alleen geen constante verbinding. Het eerste filmpje erger als de andere twee, er zit dus na mijn idee wel verbetering in.
Ik zou het doorzitten even laten voor wat het is, en zorgen dat je paard meer aan je hulpen komt en actiever wordt. Je zit heel onrustig na mijn idee.
Nu ben ik zelf ook geen anky, en heb ongeveer dezelfde probleempjes. Maar dit is puur wat ik denk, misschien heb ik het mis.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:28

Dat 2e filmpje is voor mij totaal niet fijn om te zien. Totaal niet aan het been en maar rommelen aan de voorkant. Doorzitten is daar totaal niet nuttig.
Ik denk dat je instructeur misschien ook bedoeld dat als en paard 12 jaar gewoon rechtuit gelopen heeft dat je niet ineens een dressuurpaard kunt verwachten.

Ik zou eerst eens wat beter werken aan reactie aan het been en inderdaad eerst nog van de voorkant wegblijven.
Ook vooral niet dagelijks in de bak rijden want dat zal hij niet waarderen na een leven als toeristenpaard.

Memories

Berichten: 2603
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:29

Ik vind je niet perse doelbewust te streng rijden, maar ik zie wel ontzettend veel onrust in je handen in de recentste filmpjes, wat ik in het eerste filmpje minder zie. Als ik naar het bit kijk lijkt die ook gewoon niet rustig in de mond te liggen. Tijdens het draven vliegt met name je buitenhand alle kanten op lijkt het, en op het tweede filmpje zie ik je ook een paar keer achter elkaar een snokje geven met je binnenteugel net na de overgang naar stap. Misschien onbewust, maar daardoor ziet het er wel strenger uit :j

Behalve dat zie ik ook wel verbetering in de filmpjes, maar ik zie ook met name een paard dat niet aan het been is. Als je daar aan gaat werken denk ik dat er heel wat winst te behalen valt. Verder heb ik het idee dat het doorzitten ook nog wat pittig is voor je, daar wordt je nog veel onrustiger van in je hele lijf.
Laatst bijgewerkt door Memories op 02-08-17 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LilChar

Berichten: 1251
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:29

Ik zie wel verbertering bij hoe het paard loopt, maar vooral op het tweede filmpje stoort jouw houding heel erg vind ik. Je zit niet stil en je lijkt de hele tijd je hakken op te trekken (aandrijven?). Als hij niet goed aan het been is zou ik daar eerst aan werken want het vertoort het beeld heel erg. Ook zou ik niet steeds gaan doorzitten nog, maar eerst ook aan meer balans bij jezelf werken dan want het ziet er nu nog wat rommelig uit.

Ik weet er ook niet zoveel van hoe je dat aan zou pakken, dus ik ben benieuwd of andere mensen dit ook zien en hun tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:32

Teugels veeeel korter wamt je kunt je hand geeneens kwijt nu.
Ik zie geen loslaten/ontspanning, hij is er half/half nageeflijk steeds. Terwijl dat echt binnen handbereik ligt voor jullie. Want je bent wel op weg!
Misschien kun je die instructrice om les vragen?

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:34

Ik snap wel waar ze met die opmerking naartoe willen...
Ik sluit me aan bij Elisa dat hij inderdaad niet vanuit het achterbeen naar voor gereden wordt, hij geeft mij ook een beetje een stijve indruk als in: stijf in zijn hele bovenlijn, achterbeengebruik, loslaten, enz.
Wat me eigenlijk het meeste stoort is je houding: je zit heel erg voorin in je zadel, je zit heel kort waardoor je heel makkelijk je benen optrekt, je geeft elke pas benen, je handen zitten quasi tegen je buik en je maakt je rug best wel hol (vooral tijdens doorzitten).
Ik zou dus eerst proberen zelf gewoon lekker ontspannen op je paard te zitten: zet je een gaatje of 2 langer, probeer je been (vooral je hiel) wat meer van je paard te houden zodat je niet elke pas aanspoort, doe die handen 10 cm meer naar voor en laat z'n hoofd even voor wat het is.
Even terug naar de basis qua rijden: veel overgangen terug en vooruit, ook veel tempowisselingen. Dat die actief wegrijdt wanneer jij je been eraan legt en dat die actief blijft lopen zonder dat je elke pas bijtikt.
In het begin gaat het voelen alsof je flink over tempo rijdt, maar dat went wel ;)
Eerst de gas terug vinden, eens die terug in een vitesse hoger staat kan je langzaamaan terug wat meer aanleuning vragen. Dat doe je in principe niet echt verkeerd voor zover ik kan zien, probeer alleen niet te veel te "zagen" (bit links-recht door zn mond heen trekken). Van de moment dat je voelt dat hij nageeft, geef je toe op je hand en nodig je hem uit om zijn neus wat meer naar voor en naar beneden te steken. Doet die dat niet, dan haal je je hand terug een beetje meer naar voor/boven, vraag je terug tot hij zich aandient en geef je terug teugel.
De kunst zit hem er eigenlijk in om met je hand net zoveel toe te geven als je paard wil aannemen, en als ruiter er voor te zorgen dat je paard steeds meer (lager, meer neus vooruit) gaat aannemen.
Bij paarden die hier moeite mee hebben longeer ik wel eens met bijzetteugels (waarbij ze zo gezet zijn dat ze uitgenodigd worden om heel laag en neus eruit te lopen) of evt pessoa.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:35

De instructeur heeft het goed gezien. Ik begrijp de stoot onder de gordel dan ook niet.
Je ziet het zelf toch ook wel nu je filmpjes hebt.

Ik zou beginnen met lichtrijden aan doorzitten zijn jullie nog niet toe.
Dat is een dwingend soort van vooruit duwen.

Dan ga je de hele armen en handen ontspannen. Een stukje meer voor je uit houden en niets mee doen, wat het hoofd dan ook doet.

En dan ga je hem aan het been maken.
Nu ben je elke pas aan het drijven maar er gebeurt helemaal niets.
Het paard gaat traag en jij zit van alles te doen. Dus er is geen van achter naar voor rijden maar andersom.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:37

Hilary schreef:
Stocki schreef:
Maar toch ben ik er onzeker door geworden, vandaar dat ik jullie mening vraag. Ben ik te streng/te hard met mijn handen?

Heel eerlijk? Ik vind je idd streng en vooral terugwerken met je hand, met name rechter. Ik zie regelmatig een rukje aan die teugel en veel los-vast contact. Ook vind ik dat je je handen vastzet op je bovenbenen.

Mijn tips:
- teugels korter, hand meer naar voren en omhoog. Ga op zoek naar een constante contactteugel, en ontspan je hand als hij doet wat je vraagt (hoofd laten zakken)
- ga lichtrijden
- zet je paard beter aan het been; je zit 'm nu elke pas aan te duwen (schupoen) en er gebeurt echt helemaal niks. Dit is overigens in dit stadium het belangrijkste. Been = tempo omhoog, been ontspannen = tempo gelijk houden.

Het staat er nogal hard en stevig, maar je vraagt er zelf naar Y;(

Gelukkig heeft iemand anders het al opgeschreven, dan kan ik mij daar gewoon bij aansluiten :)

Wat ik nog zou willen toevoegen: voor een paard wat gewend is om lalala door de bergen te wandelen, en ook al 17 jaar is, vind ik dat je te veel op de volte blijft hangen. Dat is erg inspannend voor zo'n paard. Ik zou véél meer variatie willen zien. Zowel in buigen/recht (dus verschillende figuren) als in tempo. Je krijgt de achterhand er nooit onder als je 'm zo laat sloffen. Tempowisselingen en been er meer af. Je maakt 'm nu dood op je been.

Overigens vind ik dat als je een jong kind hebt wat je meeneemt naar stal je zelf ook een cap op zou moeten zetten :o

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:38

Houdt ook in je achterhoofd dat een omschakeling van type werk minimaal 12 weken nodig heeft voor de spieren en zeker 6 maanden voor de pezen.
Bij een 17 jarige zou ik die tijd zelfs verdubbelen.
Pas op dat je geen blessures rijdt.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:39

Wat ik zie is een erg terugwerkende hand waar je continu maar met je been tegen aan loopt te schoppen. Laat het hoofd maar even voor wat het is en ga eerst de motor goed activeren. Been is voorwaarts en niet continu been blijven geven.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:39

Allereerst, wat knap dat je dit topic opent en open staat voor feedback! :)

Ik heb ook je filmpjes even bekeken, en ik snap inderdaad wel waarom je instructrice dat zei. Ik zou - zoals bovenstaande reacties ook zeggen - heel erg werken aan een constante verbinding waarbij je ook je paard volgt. Nagevelijk komt wel.

Voor nu, blijf lekker lichtrijden en maak veel overgangen om te werken aan zijn activiteit en zo ontspanning mogelijk te maken. Probeer je beenhouding te verbeteren en niet bij elke pas zo flink aan te sporen. 1 x been = vooruit, gaat hij vooruit dan ontspan je je benen weer. En armen inderdaad naar voren en werken aan constant contact.

Succes, dat je er zo voor open staat zegt al veel! :j

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:39

Ik kan me wel vinden in het commentaar van je instructrice, wat ik vooral zie is een paard dat niet voorwaards is maar ook dat je zelf geen onafhankelijke zit hebt waardoor je hem misschien wel terug werkt.

Als tip: Controleer je houding, billen/hakken moeten in 1 lijn zijn, nu zit je er beetje achter waardoor hij trager word in het lopen.
Handen mogen nooit terug werken, voor je gevoel de handen uit de mouwen steken! En werken met je vingers en ipv je hele armen.
Probeer eerst het tempo goed te krijgen door de hulpen er op nieuw op te zetten, help bijvoorbeeld met je stem. En geef 1 duidelijke hulp.

Denk dat je even een paar pasjes terug moet doen, je hebt wel een heel leuk paard!
Vaak kost het een half jaar om samen een goede combinatie te vormen, dus verwacht nog niet te veel, jullie spreken duidelijk nog niet dezelfde taal :)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:40

Wat mij het meeste stoort is je been.
Je zit contstant te drukken. Hierdoor ben je onrustig in je lijf en ook weer in je hand.
Zoals al eerder is gezegd, zet je hand eens een paar cm naar voren. Eventueel teugels wat korter
Ga lichtrijden en ga focusses op voorwaarts voor het been.
De basis gangen mogen jou geen moeite kosten

Zoals al vermeld zodra hij geactiveerd word en door zijn rug gaat lopen zakt het koppie vanzelf naar beneden

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:42

Ik vind je handen erg onprettig aanwezig op het laatste filmpje op 0:21 lijkt het haast zagend in de mond. Probeer vanuit je been nageeflijk te gaan rijden en je handen mee te geven wanneer hij zakt in plaats van te blijven trekken. En blijf voolopig even lichtrijden tijdens het doorzitten is je beenligging nog onrustiger.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:43

freetorun schreef:
Allereerst, wat knap dat je dit topic opent en open staat voor feedback! :)

:j

Wat ik TS nog als tip mee zou willen geven: zoek het basistempo van je paard. Het ziet er gejaagd uit, alsof hij over z'n tempo loopt. Snelheid is heel wat anders dan voorwaarts. Als je 'm zo hard probeert te laten draven stort hij juist voorover. Rijd veel overgangen (wordt hij actiever als je stap <-> draf overgangen rijdt of juist als je af en toe een paar passen (niet meer dan een paar passen) galop pakt?
Als hij eenmaal actiever wordt kun je kleine stukjes tempowisseling gaan rijden, en die uitbouwen qua duur en hoeveelheid.

Hoe is hij, onder andere qua tempo en voorwaarts, op een buitenrit?
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-08-17 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:44

Oef te streng niet maar je vraagt van alles van je paarf maar door jou houding, onrustige zit, achter blijven in de beweging, armen vast zetten, tikken met je benen kan je eigenlijk niks van je paard verwachten.
Vraag je instructrice eerst om samen met jou te werken aan je houding en zit, dat moet veel stabieler en rustiger.
En steken onder de gordel zijn toch niet nodig een instructrice moet signaleren en instrueren.
Ga eerst aan jezelf werken en dan aan je paard want je zit hem echt in de weg.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

lizy29

Berichten: 6231
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:49

Wat ik eigenlijk bijna nog kwalijker vind is dat je het schijnbaar zelf niet ziet aan de hand van de filmpjes. Dit geeft bij mij vraagtekens over je 'basisscholing' in de dressuur. Ik zou zeker overwegen om ook voor jezelf flink te gaan lessen om je zo bewuster te worden van je eigen houding, zit en hulpen en wat deze voor of tegen je paard doen. Mocht je de mogelijkheid hebben zou ik zeker zitlessen adviseren. Op het moment dat jij bewuster bent van je eigen doen en laten kan je dit ook vertalen naar je paard en zijn reactie.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 02-08-17 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

meggiemeg

Berichten: 12152
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:50

Ben het met Gillbo eens, ik zie een ruiter die erg haar best doet maar daardoor het paard in de weg zit.
Je handen liggen bijna in je schoot zou mijn instructrice zeggen. Wellicht is een keer iemand anders proberen voor de les, gewoon eens kijken wat die ziet en zegt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:57

Stocki schreef:
Nu betekent voorwaarts-neerwaarts volgens mij niet 'je teugels losgooien', ook dan blijft er in principe altijd mondcontact. En mijn hand volgen doet hij pas sinds een paar weken, voorheen was het alles of niets: zodra ik iets toestond, ging zijn neus helemaal naar voren en viel ie gelijk op de voorhand.


Ik zie op de filmpjes helemaal geen constante verbinding en ook geen paard dat je hand volgt.

Maar dat kan ook helemaal niet, want de motor aan de achterkant staat niet aan. Jij bent zo enorm aan het drijven en stoort daarbij met je zit. Al helemaal als je gaat doorzitten. Leer eerst eens samen in een mooi gelijkmatig basistempo te rijden, leer je paard aan de hulpen te zijn en balans te vinden. En doe verder niets als écht verbinding houden, zacht en soepel.

En neem les als je dat nog niet hebt. Misschien wel van de instructrice op je stal, want zij heeft het goed gezien.

Maar neem jezelf niets kwalijk. En je onzeker gaan voelen heeft ook geen zin. Niemand rijdt perfect. Je krijgt feedback, hier en van die instructeur, en dat kan je gebruiken om verder te komen.
Ik denk dat je heel veel kunt bereiken door goed aan de basis te gaan werken met iemand die je even kan helpen verbeteren op je zwakke punten. En dan wordt het ook leuker voor jou en je paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-17 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 16 bezoekers