Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 14:39

Nav: [RT-HAW] Maflinger@work.

Nu 2 dagen later! Onze 2e keer in de bak!

Ik werkte voorheen met veel loslaten. Paardlief vind het erg fijn om in mijn hand steun te zoeken. Dan gaat ze op de voorhand en dan gaat ze "stuwen". Ik liet op die momenten los. Om haar te dwingen zelf haar hoofd te dragen. En dat ze niet zo ver op de voorhand kon zakken, want dan zou ze struikelen.

Ik probeer vriendelijk te rijden. Wat niet altijd makkelijk is.. Ik vind deze fotos veel minder fijn ogen dan die van zaterdag. Ik vind het oppakken er minder fijn uitzien dan tussendoor loslaten. En gezien ik haar probeerde meer bij te houde /op te vangen, vind ik mijn handen enorm grof ogen.. Wat vinden jullie?

Ik kreeg de tips;
Rechtop zitten. Beugels korten. Hakken uitdrukken. Benen maar achteren. (Ik had een gigantische stoelzit en kukelde voorover).
Niet meer loslaten maar opvangen.
En neusriem wat hoger.
Meer bij me houden en niet over tempo gaan.

Ik heb geprobeerd hieraan te werken.
Ik hoor graag jullie oordeel!


Instappen;
Afbeelding

Indraven met losse teugel.
Afbeelding

Oppakken. Ik vind dit zelf geen fijn beeld.. De fotos van zaterdag ogen me vriendelijker/fijner..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitstappen;
Afbeelding


Ik ben erg benieuwd naar jullie oordeel!


Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:03

Je rijdt vriendelijk. Wel vind ik dat je in 2 dagen niet genoeg verschil KAN zien. En dat is ook logisch. Lekker verder rijden samen!

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:07

Hé weet je. Ik lees ook mee in het vorige topic.
Wat mij voor jou belangrijk lijkt , doen wat goed voelt. Als dat is wat je in het vorige topic deed , waarom dan tegen je gevoel in gaan ? Op bokt heb je mensen die je beoordelen die er misschien helemaal geen verstand van hebben en jou en je paard niet kennen.
Volg eerst gewoon je gevoel en ga dan verder met een aantal lessen. Veel nuttiger dan rijden op een manier wat niet jou manier is.
Succes !
En het blijft een prachtig beest !

Something tells me i am going to love him forever

Anoniem

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:23

Bij het losdraven en uitstappen geeft ze na en laat zij los. Bij de rest hangt ze in je hand omdat je druk geeft.
Zo ziet het ee uit. Ik denk dat je met lichter contact, veel beter af bent!

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 15:50

marleen_a_a schreef:
Hé weet je. Ik lees ook mee in het vorige topic.
Wat mij voor jou belangrijk lijkt , doen wat goed voelt. Als dat is wat je in het vorige topic deed , waarom dan tegen je gevoel in gaan ? Op bokt heb je mensen die je beoordelen die er misschien helemaal geen verstand van hebben en jou en je paard niet kennen.
Volg eerst gewoon je gevoel en ga dan verder met een aantal lessen. Veel nuttiger dan rijden op een manier wat niet jou manier is.
Succes !
En het blijft een prachtig beest !


Tjah.. Ik heb er zelf weinig kaas van gegeten. Dus als er tien man zijn die als tip geven meer op te pakken. Dan wil ik dat eerst proberen. Niet zo langs me neer leggen.

Ik merk nu dat ik dat minder prettig vind voor ons. En ga dus weer meer loslaten :D

@ vivalavida, dat idee had ik zelf ook! Ik ga weer meer loslaten!

@Yenni, fijn dat je het er vriendelijk uit vind zien! in mijn houding zie ik gelukkig al verschil :D Dat was echt knudde :o
Daarbij verwacht ik van paardlief eigenlijk nog weinig. Was pas de 2e keer in de bak.
Was ze aanbied vind ik al geweldig :D

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:18

Doe wat je zelf goed vindt voelen. Leuk al die tips van 'oppakken, teugels korter' yada yada maar feit is nu eenmaal dat het gros van de paardenmensen véél te dwingend en hardhandig is naar hun paarden toe.

Dus als jij het idee hebt dat je paardje meer ontspant en gelukkiger is met losser contact, gewoon doorgaan op jouw route. Laat ze maar banketstaaf, je hoeft niet per se mee in de mening van de meute aan de zijlijn.

Dat 'oppakken' komt vanzelf wel, als dat goed voelt.


Oh, en nog even een edit; Ik vind dat je het prima doet en je paard er goed bijloopt :j

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:11

ik vind je houding al stukken beter ten opzichte van je vorige topic, je zit meer rechtop en je maakt je benen langer :) wel druk je je hakken soms nog naar achteren maar dat heb je ook niet in 1x aangeleerd zeker als je al een hele tijd geen dressuur hebt gereden.

Wat hierboven ook wordt gezegd gaat ze nu inderdaad hangen in je teugels, zou ze gewoon weer wat langer laten (wel af en toe contact) als dat voor jullie fijner werkt en eerst gewoon werken aan de balans en het schakelen (stap/draf) dan komen die teugels oppakken vanzelf wel.

wel goed dat je de tips in ieder geval probeerd, voor iedereen werkt iets anders en niet alle tips werken blijkbaar voor jullie dus gewoon doen wat je gevoel zegt :)

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 17:42

Dankjewel beide!!

Ik ga haar weer losser rijden inderdaad! Dat voelt toch fijner :D

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:00

Hoi Mafflinger, ik denk dat sommige dingen ook niet in 2 dagen kunnen. Als je paardje het laatste jaar niet in de bak gelopen heeft zal hij/zij ook meer de spieren in de achterhand en buikspieren moeten trainen, en de soepelheid in zn lichaam en zn balans in het zand met al die buigingen. Dat is heel iets anders dan alleen maar rechtuit rijden.Stel je voor dat jij in geen jaar naar de sportschool geweest bent, dan heb je ook tijd nodig om die spieren souplesse en conditie te kweken. Lekker dooroefenen op een manier dat het voor jullie allebei leuk is, dan zal dat best goed komen, en dan heb je er ook plezier in, want dat is toch het belangrijkste?

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-17 21:39

Daar heb je helemaak gelijk in! Daarom vraag ik niks van der. Ik ga enkel in op wat ze aanbied.

En vooraf en nadien goed loswerken. De bak ligt ook op 15 minuten stappen. Dus voor en na het in en uit werken in de bak staooen we nog een kwartier aan de lange teugel. Lekker rustig aan!

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:42

Wat ik zie is een paard dat veel gewicht op de voorhand heeft en krijg je dus het stuwende achterbeen. Probeer het gewicht wat meer op de achterhand te krijgen waardoor deze ook wat dragend wordt. Maak veel ( schijn ) overgangen, ga balkjes lopen...heuveltjes op, heuveltjes as. In de volte er op letten dat het binnen been onder de massa wordt geplaatst ( dit kan je ook vanaf de grond oefenen ).
Hierdoor wordt de achterhand sterker waardoor ze hij zich beter kan gaan dragen,

Tevens vind ik jou wel iets te groot voor dit paard.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 21:42

Rome is ook niet in een dag gebouwd.
Als ze gewend is dat jij meegeeft op het moment dat ze ruimte vraagt aan de voorkant, zal ze de eerste tijd echt wel even gaan wringen met haar hoofd om diezelfde reactie te krijgen. Als je maar consequent vol blijft houden komt dat wel goed, en wordt het vanzelf fijner voor je en gaat het ook met een kortere teugel weer zachter aan voelen. Als je ze maar goed aan het been houdt, dat is het allerbelangrijkste, dan kan je ze best tegen het bit aanrijden en niet meegeven. Geen enkel paard wordt vanzelf korter in het lijf en gaat vanzelf meer dragen van achter als je van voor alleen maar los blijft gooien, daar zal je als ruiter echt aan moeten werken. Zo lang je dat vanuit een actieve achterhand doet is het goed.

Anoniem

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:14

Als ik even heel eerlijk mag zijn zie ik in je vorige topic een blijer paard en een blijere amazone..
Persoonlijk vind ik als rasechte recreatieruiter je vorige topic ook 10 keer fijner om naar te kijken dan dit..
Doe lekker jou ding en bokt, ja met alle respect, zo ongeveer iedereen die hier reageert op dit soort topics denken van zichzelf dat ze gediplomeerd instructeur zijn.
Als je hier echt wat mee wil doen met de kritieken etc, super! Heel goed van je, maar doe dat aub met een gediplomeerde instructeur/instructrice aan je zij die je er echt bij kan helpen en oordeelt over meer dan alleen foto's.
(mocht iemand zich aangesproken voelen ik heb alleen de OP en vorige topic + daar wat reacties bekeken)

Misschien vind ik het wel omdat ik ook meer het type was/ben met mijn eigen paardje zoals jij in het vorige gemaakte topic. Lekker ontspannen en voor de lol. En zowel mijn pony als ik hebben daar in 5 jaar toch echt het meeste plezier aan gehad dan lessen, dressuur "kneden"/zagen en ga zo maar door..

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 06:35

Afbeelding

Je zit is hier iets minder mooi maar dit beeld uit je vorige topic vind ik een prima voorbeeld van "wat oppakken".

Ik zie een lichte slinger in je teugel dus kan zien dat je hier een stukje licht(er) contact had.

Wat ik als kanttekening wil maken is dat het leer van je neusriem naar voren trekt over de kaak heen en het daardoor lijkt alsof het bakstuk erg ver naar achteren komt.

Ik denk daardoor persoonlijk dat je neusriem wat aan de kleine kant is.

Hieronder een voorbeeld van hoe ik denk dat t leer van de neusriem over de kaak heen zou moeten liggen.

Wellicht kun je eens rondkijken of je een goedkope neusriem kan vinden die een maatje groter is? En daar een paar gaatjes bij prikken als die ietsje te ruim is.

Afbeelding


Verder: ik zou ook niet verwachten dat je in 2 dagen met de tips een totaal ander en veel beter beeld kunt laten zien. Wat je eerst te weinig deed wil je nu direct teveel en dat kunnen jullie beiden nog niet verwerken.

Kleine stapjes en de gulden middenweg!

Geniet van elkaar. Groetjes Samantha

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 07:21

Mijn tip, neem lekker les van een 'live' instructeur. En maak samen een goed plan om samen een trainingsplan op te bouwen dat bij jou en bij jouw haf past.

Het rijden van een opwaarts gebouwd paard vraagt om andere tips dan het rijden van een haflinger die meer op de voorhand is gebouwd. Rijden is actie en reactie. Je moet reageren op hetgeen je paard op dat moment aanbiedt. En dat is de ene dag soms ander dan de andere dag.

Hoe leuk het is om van verschillende mensen tips te vragen, is het voor jullie veel beter om een instructeur te nemen en samen te lessen.

Aan een losse teugel los rijden is voor de training voor jouw paard, die al graag voor zakt en te diep gaat, en op de kop gaat lopen, juist niet geschikt. Juist met aanleuning rijden. Maar er rijden is een systeem, je kan niet het een doen uit het ene systeem en het andere uit het andere systeem. Je moet een samenhangend geheel zien te vinden dat bij jouw paard past op dit niveau, maar ook jij moet het kunnen narijden als jullie alleen trainen.

Hahah het is zo gemakkelijk nog niet.
Succes. Het is een mooie reis samen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 07:58

De ontspanning die je hebt is een goede basis om verder te werken naar het aanspannen van de spieren en het verder trainen. Je paardje zal moeten leren om haar spieren aan te spannen zonder gespannen te worden. Dat is iets wat oefening vraagt en waar tijd zal over gaan.
Is er mogelijkheid voor jou dat iemand je eens les komt geven? Anders kan je ook eens een stukje filmen zo kan je zelf zien hoe het eruit ziet. Want gevoel en beeld klopt niet altijd. Ik vind dat altijd heel leerrijk.


Muronia

Berichten: 19500
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Maflinger@work - part 2! Gewerkt met de tips van bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:02

In de regels en richtlijnen van Horses At Work [RT-HAW] Regels en Richtlijnen [HAW] Horses At Work
staat vermeldt dat je hier éénmaal per week een nieuw topic mag plaatsen. Omdat dit het tweede topic binnen twee dagen is, zal ik dit topic nu sluiten. Het is ook toegestaan om een volgtopic bij te houden, dus je mag je eerste topic eventueel ook aanvullen met je nieuwe foto's.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Milow2018 en 48 bezoekers