Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-17 11:32

Hallo!!! Leuk dat je kijkt! Mocht je tijd/zin hebben of je vervelen en het leuk vinden om de filmpjes te bekijken dan vind ik dat super :D

In dit topic wil ik eigenlijk de progressie van ons/mijn rijden bij houden. Hopelijk vinden de MODs dat goed :)

Videos zijn te bekijken in HD kwaliteit.



Niveau: B dressuur met eigenaresse
Leeftijd: 13 als ik me niet vergis
Ras: Arabisch volbloed gefokt voor de renbaan.

Wat zie/zag ik:
- Krabbeldrafje
- Weinig ontspanning, durft niet naar de hand toe en bij aannemen van licht contact direct tegen de hand.
- Bij langere teugel overigens wel "zoeken" (dus willen verlengen) maar geen verbinding maken/contact aannemen.
- 4 takt galop
- Op de "handrem" in alle gangen (terugwaarts)
- Vlucht voor het been maar bij been er af direct terugkomen in tempo

Destijds mijn doel op langere termijn:
- Voorwaarts
- Ontspanning + naar de hand toe durven zakken
- Stretchen van de bovenlijn
- Verbeteren 4 takt galop

Een maand later ong. weer eens gefilmd met statief om voor mijzelf te beoordelen hoe iets er uit zag n.a.v. wat ik voelde.



Wat zie/zag ik:
- Draf al iets minder krabbelend maar wel wat traag met reageren achterbeen
- Nog redelijk wat spanning in draf en galop/onbalans paard + onbalans ruiter
- Verlengt de hals al meer, zoekt geen constante verbinding op maar geeft aan wel graag laag/lager te willen zakken
- Duikt bij lager zakken dan tot boeghoogte op de voorhand en struikelt/draaft soms onregelmatig
- Is al wat voorwaartser/minder op de handrem
- Nog steeds onwennig/vluchterig reageren bij gebruik kuitdruk maar wel al in mindere mate

Destijds mijn doel op langere termijn:
- Voorwaarts
- Ontspanning + naar de hand toe durven zakken, niet lager dan tot boeghoogte
- Stretchen van de bovenlijn
- Verbeteren 4 takt galop
Toevoeging:
- Starten met pasjes zijwaarts in stap/draf o.a. schoudervoor/wijken op voltes
- Wanneer er meer ontspanning komt voorzichtig wat meer opnemen en uitschuiven

Nu een video van 3 maanden later, ook met statief gefilmd.



Wat zie/zag ik:
- Voorwaarts denken is bevestigd in stap/draf en galop *\o/*
- Draf is ruimer
- Grotendeels ontspannen met kleine haperingen/afleidingen en blijft ook bijna constant fijn naar de hand toe zakken/zoeken
- Verlengt de hals gemakkelijk maar laat zich meestal ook zonder moeite/spanning weer opnemen
- Neemt contact met de hand grote stukken fijn aan
- Vind beenhulpen niet meer zo spannend.. plakt momenteel soms zelfs aan mijn been (vandaar ook dat ik hem bij het wijken een keer bijtikte en hem voorwaarts weg reed)
- Komt bij het schoudervoor/wijken wel iets terug in tempo omdat hij het nog wat lastig vind. Stond een tijdje terug nog telkens stil als ik dit vroeg dus ik klaag niet :)
- 4 takt galop.. maaar.. wel veel fijner doorgesprongen en meer ontspanning

Mijn doel op langere termijn:
- Voorwaarts iets meer op gaan vangen met zit en kijken of hij dan de passen mooier afmaakt
- Ontspanning + naar de hand toe durven zakken
- Stretchen van de bovenlijn
- Verbeteren 4 takt galop d.m.v. iets meer opnemen en gaan spelen met schakelingen
- Starten met pasjes iets meer overkruisen in stap/draf o.a. schoudervoor/wijken op voltes en stukken naar de hoefslag toe én van de hoefslag af
- Er iets meer aan gaan proberen te rijden en daar ook ontspanning in vinden


Eigenlijk ben ik heel erg tevreden met waar we nu zijn!

Afbeelding

Bedankt voor het kijken! Kritiek/tips zijn welkom. Ga je ons volgen?

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com


Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:28

ziet er heel ontspannen uit! en wat een verschil al met het eerste filmpje! ik denk dat je nu wel meer inspanning mag vragen soms komt het nog iets te vlak over? meer tempowisselingen rijden ofzo zodat er meer swung in komt ;) maar het ziet er echt heel ontspannen uit!

Kira Dancer van Oz v. Esperanto van Paemel
Kitana v. Chacco boy

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 11:20

Nana_x0x schreef:
ziet er heel ontspannen uit! en wat een verschil al met het eerste filmpje! ik denk dat je nu wel meer inspanning mag vragen soms komt het nog iets te vlak over? meer tempowisselingen rijden ofzo zodat er meer swung in komt ;) maar het ziet er echt heel ontspannen uit!


Dankjewel :)

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:48

Sowieso altijd goed he om te filmen, al is het maar voor jezelf. Fijn om terug te kijken en kijken of wat je ziet klopt met je gevoel.
Ik vind het verschil ook groot met het eerste filmpje, ziet er fijn ontspannen uit. Mooie pony ook.
Ik denk idd dat met meer ontspanning en loslaten van de bovenlijn de passen meer afgemaakt gaan worden en hij ook meer in je hand komt zakken, het een is altijd een gevolg van het ander.

Tempowisselingen zijn imo altijd goed, wat je zou kunnen doen is idd ook een paar pasjes wijken, mss een schoudervoor...... en vooral veel voelen of het nog steeds goed voelt.

Ik merk dat ik het lastig vind kijken zo, ik spoel steeds door naar de stukjes waar je dichterbij de camera bent, omdat ik vooral wil zien hoe de pony zijn lijf gebruikt. Is daar iets aan te doen?

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-17 08:11

Avalanche81 schreef:
Sowieso altijd goed he om te filmen, al is het maar voor jezelf. Fijn om terug te kijken en kijken of wat je ziet klopt met je gevoel.
Ik vind het verschil ook groot met het eerste filmpje, ziet er fijn ontspannen uit. Mooie pony ook.
Ik denk idd dat met meer ontspanning en loslaten van de bovenlijn de passen meer afgemaakt gaan worden en hij ook meer in je hand komt zakken, het een is altijd een gevolg van het ander.

Tempowisselingen zijn imo altijd goed, wat je zou kunnen doen is idd ook een paar pasjes wijken, mss een schoudervoor...... en vooral veel voelen of het nog steeds goed voelt.

Ik merk dat ik het lastig vind kijken zo, ik spoel steeds door naar de stukjes waar je dichterbij de camera bent, omdat ik vooral wil zien hoe de pony zijn lijf gebruikt. Is daar iets aan te doen?


Ik neem wat wijken en schoudervoor mee maar je voelt dat hij het best lastig vind nog dus ik neem de tijd waarbij het niet erg is als het overkruisend ondertreden nog niet goed genoeg is en probeer het steeds ietsje meer uit te bouwen als het goed/vloeiend voelt.

Wbt het filmen snap ik wat je bedoeld :j Ben meestal alleen dus ik heb de camera op een statief staan en heb hier voor gekozen omdat ik dan bijna de hele bak zie.

Zou de volgende keer wat meer voltes voorin in het beeld kunnen proberen te rijden en de camera tussendoor ergens anders neerzetten zodat je stukjes van een lange zijde kunt zien.

Heb helaas geen volgsysteem. Die zijn me wat te duur om mee te trainen := (sta open voor sponsoring hoor hahahaha)

Ga even nadenken hoe en wat ik kan doen voor de volgende keer! Hopelijk kijk je dan ook weer mee :D

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:21

Wat goed dat je dat filmt en terugkijkt en daar vervolgens van leert, dat je doelen stelt en dat het ook nog lukt om deze te realiseren. :D Terecht dat je tevreden bent met waar je nu bent.

justmexx

Berichten: 135
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: De Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:02

Mooie vos!

life is better with a friesian

FennyPower

Berichten: 1445
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:19

Ziet er echt netjes uit veel verandering vergeleken met het eerste filmpje ook, heel mooi ontspannen!
Mooi paard! :)

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Re: Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:28

Vergeleken met het eerste filmpje ben je super vooruit gegaan.
Ik zou nu inderdaad wat meer de schakelingen gaan op pakken, daar gaat je paard uit eindelijk ook nog beter van lopen.

Blijf zo doorgaan en heel veel succes !!

❤️Murphy ❤️ Sinds 02-03-2012 van ons.
Dressuur : B+9

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:26

S_en_Z schreef:
Ik neem wat wijken en schoudervoor mee maar je voelt dat hij het best lastig vind nog dus ik neem de tijd waarbij het niet erg is als het overkruisend ondertreden nog niet goed genoeg is en probeer het steeds ietsje meer uit te bouwen als het goed/vloeiend voelt.

Dan is het goed om de tijd te nemen, dan komt het sneller dan je denkt :) en je traint omdat het nog niet is wat je wilt, lijkt me. Het is ook niet erg als hij niet goed genoeg is, is een kwestie van oefening, lenigheid, paard wat losser wordt en soepeler. Daar gaat gewoon tijd overheen :)
S_en_Z schreef:
Zou de volgende keer wat meer voltes voorin in het beeld kunnen proberen te rijden en de camera tussendoor ergens anders neerzetten zodat je stukjes van een lange zijde kunt zien.


Ik denk wel dat dat werkt idd :)
S_en_Z schreef:
sta open voor sponsoring
:')

zeker kijk ik weer mee, vind dit soort topics leuk. Sowieso leuk om een combi echt te volgen, zodat je de progressie (of niet natuurlijk :+ ) ziet. Hier wel progressie hoor haha.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-17 10:28

Roeli4n schreef:
Wat goed dat je dat filmt en terugkijkt en daar vervolgens van leert, dat je doelen stelt en dat het ook nog lukt om deze te realiseren. :D Terecht dat je tevreden bent met waar je nu bent.


Dankjewel! Ik vind het heel goed om mezelf terug te zien. Zeker zo vlak na het rijden. Dan kan ik mijn gevoel bij oefeningen/hulpen terugkoppelen naar wat ik zie. Zo heb ik weleens het idee dat hij super lekker loopt en dan valt het op beeld nog wel eens tegen.. nouja niet dat hij dan heel sterk is ofzo. Maar gewoon net een beetje anders dan dat ik wil zien. En ik kan ook lkkr zaniken op mezelf om mijn houding bijv. Hahaha.

Maargoed Rome is niet in 1 dag gebouwd en ik doe hem nog niet zo lang plus heel veel is nieuw voor hem dus ik ben blij met wat ik krijg. Hij is iig al veel relaxter en minder snel overdonderd als ik ietsje meer probeer door te vragen of iets totaal nieuws probeer te introduceren. :D

Murphylover schreef:
Vergeleken met het eerste filmpje ben je super vooruit gegaan.
Ik zou nu inderdaad wat meer de schakelingen gaan op pakken, daar gaat je paard uit eindelijk ook nog beter van lopen.

Blijf zo doorgaan en heel veel succes !!


Thnx :D

FennyPower schreef:
Ziet er echt netjes uit veel verandering vergeleken met het eerste filmpje ook, heel mooi ontspannen!
Mooi paard! :)


Bedankt!


Avalanche81 schreef:
S_en_Z schreef:
Ik neem wat wijken en schoudervoor mee maar je voelt dat hij het best lastig vind nog dus ik neem de tijd waarbij het niet erg is als het overkruisend ondertreden nog niet goed genoeg is en probeer het steeds ietsje meer uit te bouwen als het goed/vloeiend voelt.

Dan is het goed om de tijd te nemen, dan komt het sneller dan je denkt :) en je traint omdat het nog niet is wat je wilt, lijkt me. Het is ook niet erg als hij niet goed genoeg is, is een kwestie van oefening, lenigheid, paard wat losser wordt en soepeler. Daar gaat gewoon tijd overheen :)
S_en_Z schreef:
Zou de volgende keer wat meer voltes voorin in het beeld kunnen proberen te rijden en de camera tussendoor ergens anders neerzetten zodat je stukjes van een lange zijde kunt zien.


Ik denk wel dat dat werkt idd :)
S_en_Z schreef:
sta open voor sponsoring
:')

zeker kijk ik weer mee, vind dit soort topics leuk. Sowieso leuk om een combi echt te volgen, zodat je de progressie (of niet natuurlijk :+ ) ziet. Hier wel progressie hoor haha.


Pfieuw! Ja ik voel de progressie ook. Meestal als het een beetje op dezelfde lijn blijft een tijdje betekent dat dan dat ik compromis aan het sluiten ben met poown.. _O- en zeker dan door terugkijken op film ga ik bedenken wat ik kan proberen te doen om hem uit te nodigen steeds een beetje meer te doen.

Als het weer een beetje meezit zaterdag/maandag ga ik even stoeien met de camera

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

Hen001
Berichten: 61
Geregistreerd: 22-02-14

Re: Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:36

Mooi ontspannen. Lekker gaan schakelen om sterker te maken!

goodlifexx
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:48

Ziet er al heel goed uit ! Wat fijn dat je er zo bewust mee bezig bent.

Carnivoria

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Progressie van mijn knappe bijrijdpoown <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:12

Wat goed dat je er zo mee bezig bent!

Je ziet zeker al een hoop verschil in vergelijking met het eerste filmpje.

Ik zou inderdaad meer gaan schakelen, dan is er nog een hoop uit te halen. :D

Josefien


S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-17 15:03

Bedankt! Inmiddels ben ik lekker aan het schakelen kleiner/groter en hij moet ook "wachten" in het terugkomen bij een overgang/schijnovergang (heeft de neiging om de makkelijkste weg te kiezen, wat logisch is natuurlijk).

Hij heeft het er daardoor best wel zwaar mee soms := We hebben de volgende varianten al gehad;
koppie kantelen en kont naar binnen gooien
Koppie kantelen en over de schouder weglopen
dribbelen en niet terug willen komen
dribbelen en niet vooruit willen
stil gaan staan
in galop aanspringen
te diep kruipen
tegen de hand komen

Maaaar.. wanneer hij keurig doet wat ik vraag is de beloning er ook heel snel en zijn we ook eerder "klaar" zodat ik het (voor hem) zware werk rustig kan opbouwen. En ik moet zeggen dat hij (als het stukken goed gaat met schakelen) hij veel fijner voelt aan het been en ik moet zeggen dat ik ook het idee heb dat hij fijner vormt naar mijn hand.

Tot nu toe is het geen heel goed weer geweest om te filmen als ik er was maar dat komt nog.

Donderdag een lesje van mijn instructrice. Zin in!

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers