Blij ei tijdens het springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pnltl148

Berichten: 65
Geregistreerd: 17-08-15
Woonplaats: Maartensdijk

Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-17 13:21

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik weer een parcourtje gesprongen met mijn leasepony Sunday, het is een 21-jarige vrolijke ruin :j

Ik rij hem nu ongeveer 1,5 jaar en dit gaat steeds beter. In het begin had ik nog heel erg last van te ver naar voren zitten voordat hij sprong, ik viel hierdoor namelijk weleens voor/over de sprong of zat vaak op zijn nek, dit is gelukkig een stuk verbeterd. Toch vind ik het nog erg moeilijk om mijn handen naar voren te brengen tijdens/na de sprong. (Iemand tips hoe ik dit meer kan doen/kan oefenen?)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ookal vind ik dit geen fijn beeld, toch wil ik hem posten omdat ik het nog moeilijk vind om de balans te vinden tussen naar achteren zitten voor de sprong en snel genoeg naar voren gaan tijdens de sprong, dit gaat soms nog niet helemaal lekker:

Afbeelding



Bedankt voor het kijken, tips zijn zeer welkom! *\o/*


AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:38

Helpt het niet als iemand met je mee telt? Dat je vraagt aan je instructeur om de passen voor de sprong te tellen zodat je gewoon weet 3-2-1-sta! Dan komt de sprong niet als een verrassing en kan je misschien beter mee zitten.

En volgens mij is het ook niet per see nodig dat je echt achterover zit voor de sprong. Als je je kont maar in het zadel hebt en daarmee kan drijven / tegenhouden is het denk ik wel al prima. Dus wel zitten in het zadel, maar dan vervolgens wel iets alvast naar voren leunen (dan hoef je je gewicht ook niet helemaal over te brengen op het moment supreme). Uiteindelijk kan je dan steeds meer naar achteren gaan zitten.

Bedenk je ook wel dat je je paard meer dwars zit als je te laat naar voren gaat en eigenlijk heb je vooral jezelf ermee als je te snel naar voren gaat (hij zou dan kunnen weigeren en dan lig je er misschien voorover af). Dus je kan beter bij wijze van in verlichte zit aan komen rijden (handen halverwege de hals). Ik heb ook wel eens iemand de tip horen geven dat je net voor de sprong een pluk manen kunt vast pakken (liefst teugels nog wel een beetje op contact en pak een pluk halverwege de hals). Dan kukel je niet zo snel achterover als hij groter / ruimer springt. En tot slot is het echt een kwestie van kilometers maken. Je kan ook oefenen met alleen galopbalken en dan leren afstanden inschatten en verlichte zit als je over de balk "springt".

Succes!

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 06:16

Hé wat leuk om Sun op de voorpagina tegen te komen! Leuk dat je hem rijdt, super leuke pony vind ik het en nog zo lekker fanatiek. :j

Voor de verlichte zit, je kan dit ook in de bak gewoon oefenen in draf en galop. Het liefst met een instructeur erbij, zodat hij je vanaf de grond kan helpen.
En qua tellen, dat is echt kilometers maken. Wat zeker helpt, voor zowel Sun als voor jou, zijn grondbalken.

Heel veel succes en vooral plezier met hem! :)

Desireetje89
Berichten: 169
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:57

Leuke foto's! Wat een leuk paardje. Je springt goed, zo te zien. Welke hoogte precies? Nog veel plezier met je paardje!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:17

Gaaf hoor... en dat voor die leeftijd... geniet er maar flink van ene ik heb ook niet altijd een top sprong komt vanzelf als je meer ritme...

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:06

AlphaDaemon schreef:
Helpt het niet als iemand met je mee telt? Dat je vraagt aan je instructeur om de passen voor de sprong te tellen zodat je gewoon weet 3-2-1-sta! Dan komt de sprong niet als een verrassing en kan je misschien beter mee zitten.

En volgens mij is het ook niet per see nodig dat je echt achterover zit voor de sprong. Als je je kont maar in het zadel hebt en daarmee kan drijven / tegenhouden is het denk ik wel al prima. Dus wel zitten in het zadel, maar dan vervolgens wel iets alvast naar voren leunen (dan hoef je je gewicht ook niet helemaal over te brengen op het moment supreme). Uiteindelijk kan je dan steeds meer naar achteren gaan zitten.

Bedenk je ook wel dat je je paard meer dwars zit als je te laat naar voren gaat en eigenlijk heb je vooral jezelf ermee als je te snel naar voren gaat (hij zou dan kunnen weigeren en dan lig je er misschien voorover af). Dus je kan beter bij wijze van in verlichte zit aan komen rijden (handen halverwege de hals). Ik heb ook wel eens iemand de tip horen geven dat je net voor de sprong een pluk manen kunt vast pakken (liefst teugels nog wel een beetje op contact en pak een pluk halverwege de hals). Dan kukel je niet zo snel achterover als hij groter / ruimer springt. En tot slot is het echt een kwestie van kilometers maken. Je kan ook oefenen met alleen galopbalken en dan leren afstanden inschatten en verlichte zit als je over de balk "springt".

Succes!

Ik kreeg juist de tip mee om diep in je zadel te zitten van te voren, zodat als hij weigert je de sprong uit kan zitten. Door al vroeg uit het zadel te komen, raak je juist uit balans.

De tip van het tellen is wel een goede denk ik. Verder veel oefenen, ik vind het er al goed uit zien!

Niet perfect is ook goed

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:43

@Jolandee absoluut waar hoor, dat je beter diep in je zadel kan zitten voor de sprong. Dat zie je de meeste topruiters ook doen. Maaaaaar, die hangen niet achter in het zadel als het paard springt waarbij ze aan de teugels trekken. Dus vandaar dat ik de tip geef om eventueel al wat eerder uit het zadel te komen.

Ik heb zelf veel springlessen alleen maar in verlichte zit moeten zitten. Zitten op het dikste gedeelte van je dijen, in draf aan komen en handen al mee naar voren. De sprongen stonden dan laag (onder de 60 cm). Dat is niet makkelijk aanrijden hoor, maar je krijgt er wel (vind ik) een betere/sterkere verlichte zit van en mocht je toch achter blijven of het niet aan voelen komen, dan zit je al mee. Overigens ben ik er wel 1 keer vanaf gevallen op deze manier toen het paard toch weigerde en ik dus helemaal al naar voren zat. Daarvoor zou je eventueel een pluk manen vast kunnen houden of met je handen duwen in de hals (naar elkaar toe, niet van boven naar beneden).

Een oefening die ik ook heb moeten doen is gewoon op ooghoogte door blijven kijken (meestal ga je fixeren op de sprong ipv er voorbij te kijken). De laatste passen zie je de sprong dan niet meer en moet je echt voelen wat de laatste pas is voor de sprong. Soms voel je het beter dan dat je het ziet. Dat is ook nog een tip die je eventueel kan proberen.

Ohja TS, zoals die laatste foto van jou is, zo zit ik soms ook bijna, omdat mijn paard meestal m direct peert na de sprong. Dan ging ik boven de sprong al terug zitten. Mijn ene instructeur vond dat prima, de ander niet. Die laatste vond dat ik het paard vrijheid moest blijven geven en zei dat ik na de sprong een paar passen in verlichte zit moest blijven zitten en dan pas terug mocht gaan zitten.

pnltl148

Berichten: 65
Geregistreerd: 17-08-15
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-17 17:50

Superbedankt voor alle leuke reacties en tips! Ik ga hiermee aan de slag en misschien dat er over een halfjaartje weer een springtopic voorbij komt van ons! :)

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 11:38

Ik zou de stijgbeugels nog zeker 2 gaten korter doen. Dan zit je beter en kan je de landing ook beter opvangen. Dat zie je met name op je laatste foto. Dan moet je je benen echt rekken om je stijgbeugels niet kwijt te raken.

Je kunt dan zelf ook onafhankelijker bewegen boven je paard.

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Yael_Tdh
Berichten: 1094
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 17:48

Wat ik een hele fijne vind, op 3meter een balk neerleggen voor je sprong. Doordat je dan goed recht aanrijdt en meetelt loopt je paard er al wat makkelijker op af. Over de balk iets handen naar voren en daarna ligt je billen uit het zadel. Een balk erachter kan je weer helpen met het zitten.

Als dit goed gaat kun je de balk op 20meter leggen. Dan loopt je paard er in 5 of 6 galopsprongen naar de hindernis. Ook dit helpt in het aanrijden en meegaan in de hindernis.

Veel succes en plezier! Het beeld is lang niet slecht :)

asm_kayleigh
Berichten: 842
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:31

Ik zal gewoon veel oefenen met verlichte zit, evt iemand de passen laten tellen

RobinS170499
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-07-17

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:07

Hahaha ik heb ook zo een blij ei. Een dikke tinker wel, maar springt ook met gemak een meter

Hen001
Berichten: 61
Geregistreerd: 22-02-14

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:39

Gave pony! Zo te horen heb je goede begeleiding en weet je waar de verbeterpunten liggen, succes!

911Carrera

Berichten: 55
Geregistreerd: 25-07-17
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:45

Wat een leuke pony! En ziet er ook echt goed uit voor een 21-jarige.

Bij mij heeft het toen erg geholpen om in verlichte zit naar de hindernis toe te rijden. Zo zit je altijd mee met de beweging van je pony. En verder gewoon lekker dooroefenen! Succes samen.

Rádiháza Árkádia Parin Dressuur Z1+5 Springen L+3
KNHS Jury B/L + F13/F14/F15 Een leuke jury met een positieve instelling nodig? Stuur even een berichtje!

Duc_je
Berichten: 635
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:15

De foto's zien er vriendelijk uit, de laatste iets minder en knap dat je die laat zien. Ik zou het tellen eens uitproberen want dat klinkt als een goede tip.

goodlifexx
Berichten: 21
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:58

Ziet er al heel goed uit paardje heeft er zo te zien erg veel plezier in. Fijn hoor !


Emuline1987
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Blij ei tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:12

Hoi hoi, heel goed dat je aan jezelf wilt werken. Gewoon veeeeeeeel oefenen, en hou zeker lessen aan! Dit helpt alleen maar. Wat helpt is filmpjes/foto's maken. dit doe ik zelf ook, en gelijk terug kijken en je zelf verbeteren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers