[volg]Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Flevolander

Berichten: 3832
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

[volg]Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-17 19:29

Gezien ik mij nooit(lees, laatste topic dateert uit 2008.. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=965819&p=38619162#p38619162 ) aan een HAW topic waag, maar de laatste tijd toch wel erg serieus bezig ben met onze dressuurrondjes, leek het mij leuk om is een nieuwe uitdaging aan te gaan.. namelijk een topic op dit forumdeel.

Inmiddels dus vele jaartjes verder, en eveneens wat paarden verder. Ben ik inmiddels sinds een half jaar in bezit van Cicero(v. United) die overigens een oude bekende is op bokt. We zijn inmiddels 2 keer gestart en 5 winstpunten in de B rijker. In mijn wekelijkse privéles werken we oa mijn houding, en het creëren van een stille verbinding. Wat eveneens van ons een struikelblok is. Zodra de spanning iets toe neemt kruipt hij snel achter de teugel, en wordt ik (te) sterk in mijn rechter hand. De omstandigheden bij het maken van de foto's waren hier ideaal voor want na een klein kwartiertje zijn we gestopt wegens een enorme hoeveelheid regen met de bijkomende aspecten als storm en vleesetende bakkabouters.. :')

Wees een beetje lief voor ons en het zou leuk zijn als we wat onderbouwde tips krijgen om onze struikelblokken meester te worden..

Mocht het je opvallen dat mijn schouders ongelijk zijn.. door een val van mijn paard(ja ja, het zelfde paard als in het topic van 2008) heb ik helaas door een sleutelbeenbreuk niet helemaal meer het talent om gelijk te zijn in mijn schouders.. de fysio en ik doen hard ons best :+

Afbeelding
Van hand veranderen over de diagonaal


Afbeelding


Afbeelding
Hier loopt hij een beetje van de hoefslag af omdat hij naar de fotograaf loopt te koekeloeren, met het gevolg dat ik ga tillen met mijn linkerhand.. Iemand hier tips voor om het door mijn binnenbeen heen lopen te voorkomen?


Afbeelding
Galopje..

Afbeelding
Stukje wenden richting contra.. Hier wordt hij een beetje eng in de hals en loopt een valse knik. Zodra hij dingen moeilijk vindt kruipt hij snel achter het bit.. een ophouding en been, geeft zelden het effect waar ik op hoop, ook hier zijn tips dus welkom.

Afbeelding
creative uitspatting van fotograaf Demi van Reeven

Afbeelding
Stukje spelen met een appuyement.. wat ik niet kan, maar hij wel :D

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius


Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 05:43

Het gene wat mij t meest stoort is dat je je paard eigenlijk met een harde hand achter de loodlijn trekt. Verder n prachtig paard! <3

Lottieeee <3

DiantaM
Berichten: 11268
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 05:47

Pfoe als ik jou les zou geven, zou ik een stok oo je zadel binden zodat je nooit meer zo zou kunnen terug werken met je handen. Zonde! Daardoor belemmer je het paard in zijn beweging en zal het niet fijn aanvoelen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23316
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 05:57

Ik "ken" dit paard van de oude eigenaar volgens mij, volgens mij is het niet de simpelste om te rijden.

Aangezien het haw is: probeer je handen wat meer voor je te houden

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Flevolander

Berichten: 3832
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-17 06:04

Marlenepony en Tulandro, hij kan nogal looplust hebben als hij heet is, waardoor je snel geneigd bent om aan de voorkant te zitten. Mochten jullie tips hebben om toch de controle te hebben over zijn tempo zonder dat ik streng wordt in mijn hand, neem ik dat graag mee!

Polly, klopt inderdaad.. hij was van een vrij bekende bokker, die nu niet meer zo fanatiek bokt als toen :D

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Jolien87

Berichten: 17362
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:11

Prachtig paard heb je. Ik mis de luchtigheid in je hand. Snelheid minderen los je niet enkel op deze manier op maar gebruik je zit hierbij. De welbekende truc: probeer langzamer lichtrijden zodat jij het tempo aan kunt geven. De eerste keer voelt dit wat onwennig maar doordat jij langzamer gaat lichtrijden zal je paard zijn tempo moet aanpassen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 06:13

De controle is toch niet beperken met de handen, dan wil zo'n paard alleen maar harder.
Het is toch de zit die het doet, de oplettendheid die het doet omdat je hem aan het werk houd.
En als je dan toch remt, doe het dan met de buitenhand, niet met de binnenhand.
Want je schrijft hij koekeloert naar de camera en valt door het been, kan. Maar koekeloert hij op de andere foto's ook dan?
Valt hij door het been, tik je hem bij achter je kuit. Tot je reactie krijgt.

In het appuyement, kijk waar je heen wilt, dan volgt hij al voor een groot deel :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:29

Achter de teugel kruipen komt niet voort uit spanning zover ik weet, maar doordat de achterhand onvoldoende geactiveerd is. Kan ook zijn dat de oefening die je op dat moment uit wilt voeren (contra) voor jullie beiden nog te moeilijk is. Doe dan een paar stappen terug. Om de achterhand te activeren is het rijden van veel overgangen een hele goede. En dan in de overgangen terug en naar voren ook zorgen dat je ze netjes rijdt, en verbinding houdt. Zo niet, opnieuw de overgang rijden tot het wel netjes gaat. Begrijp dat je B start? Is er een bewuste reden dat je contragalop en appuyeren al meepakt in de training?

Ook ik ga mee met degenen die aangeven dat je je handen erg dicht bij je houdt, die mag je echt veel verder naar voren plaatsen. Dan geef je hem meer ruimte en oogt het ook minder strak allemaal.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:47

Ohh je bent zo goed op weg, mijn instructrice zou zeggen: en nu duwen, als in: geef je handen mee naar voren. Ophouding en been is goed, maar je paard moet dan vervolgens wel de ruimte krijgen. Het kan ook voelen alsof je dan ineens geen contact meer hebt, maar geef eens mee, geef hem de tijd en kans om te volgen. Je paard bied mooi aan, maar jij blijft 'veilig' kort. Laat hem op eigen benen lopen, ga op je kont zitten en genieten. O, en als dat dan allemaal goed gaat (theorie klinkt heel leuk, praktijk is natuurlijk wat lastiger), doe dan je handen ook netjes rechtop ipv plat als pianohandjes.

Succes! En laat zeker weer eens wat zien. Super mooi paard.

Elk bad heeft er eendje.

Flevolander

Berichten: 3832
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-17 20:57

Bedankt voor je onderbouwde commentaar Susan, de oefeningetjes worden eigenlijk nooit mee genomen in mijn training, als mijn les.. Ik gebruik het soms om hem eventjes op mij te laten letten in plaats van op de omgeving.(en ik vond het heel eerlijk, ook gewoon wel is leuk om een foto te hebben wat er dan net even wat spectaculairder uit ziet dan rondjes rijden :') net een volwassen Penny) Ben het met je eens dat wij hier rijtechnisch nog niet mee bezig hoeven te zijn. Mijn instructrice sluit in haar lesgeven erg aan wat jij zegt wat betreft over het achter de teugel kruipen. Mooi voorbeeldje was afgelopen dinsdag tijdens mijn les.. Hij galoppeert dan snel met zijn kont omhoog en wordt te rond/gaat met zijn kin naar zijn borst als je iets probeert om zijn gewicht op de achterhand te krijgen.. Uiteindelijk met veel schakelen krijg je dan toch steeds meer stukken waar hij dan ook meer wilt gaan "zitten" (voor zover van toepassing voor een B paard) en dan krijg je het neusje er ook meer uit..

Het nadeel is dat het altijd een beetje een spel blijft van Cicero op jou te laten letten, terwijl hij lekker ontspannen door zijn lijf loopt, zonder dat hij van het achterbeen af loopt(snappen jullie mij nog :+ )

Als jullie het leuk vinden kan ik binnenkort wel even een filmpje laten maken tijdens mijn les.. Aangezien met het contrast de spanning die hij op bouwde(het was vooral overleven en zitten blijven) en hoe ontspannen hij kan lopen tijdens mijn wekelijkse lessen enorm is.. :j

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 12:28

Herken het wel deels, die van ons heeft er soms ook een handje van maar bij hem was het een balansprobleem (harder lopen en achter de teugel kruipen of juist heel erg gaan hangen), en nu komt het omdat ik soms niet op tijd ben om aan te vullen met been. Misschien komt het bij jou omdat je als hij spanning opbouwt juist je been er af houdt? Het is maar een gedachte die bij me opkomt, maar kan heel logisch zijn als hij ook wat loperig wordt.

Als hij rond wordt zou ik been geven, en hand naar voren doen. Laat hem het zelf maar oplossen dan. Dat is wat wij moeten doen, en bij ons werkt het goed. Je maakt hem weer even wakker als het ware, zodat hij als het goed is weer op jou gaat letten.

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:18

Het is bepaald geen makkelijk paard om te rijden, dat geloof ik zo.
Wel... Je rijdt B maar probeert je paard in een Z-houding te trainen. Dat past niet.

Heb je al eens geprobeerd om met wat meer lucht aan de voorkant te rijden? Op geen enkele foto zie ik een ontspannen aanleuning, ik zie wel trekkerij en een paard dat veel te diep achter de teugel loopt. Loslaten en naar voren is dan het devies. Laat het paard op eigen benen en óver de rug lopen. Dat oppakken en omhoog halen aan de voorkant komt later wel. Veel later.

Mocht je constateren dat de spanning die jullie hebben, voor een groot deel bij jezelf weg komt, of dat jij toch net wat gespannen reageert op dit wakkere paard, dan kan een mindfullness training voor jou persoonlijk zeker helpen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gin_93
Berichten: 112
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:36

Soms helpt het om juist geen druk ip de teugels te geven als ze te diep wil. Wat ook kan helpen is om de hals te laten zakken en voorwaarts te rijden zodat ze die druk niet daarop zet en dr balans wat beter kan vinden. (Dan loopt ze op eigen benen)

Kaatje_S

Berichten: 1000
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:25

Wat ik van mijn instructrice altijd wel een leuke vind wat betreft mijn handen tegen het terugwaarts werken/dichtbij je houden: visualiseer dat je een laatje van een ladekastje dichtduwt (of vergelijkbaar: een winkelkarretje duwt), ipv het naar je toe te trekken

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Flevolander

Berichten: 3832
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 18:35

Even niet op bokt geweest omdat ik eerlijk op de camping zat met hemelvaart, maar uiteraard even op jullie allemaal reageren

SusanH schreef:
Herken het wel deels, die van ons heeft er soms ook een handje van maar bij hem was het een balansprobleem (harder lopen en achter de teugel kruipen of juist heel erg gaan hangen), en nu komt het omdat ik soms niet op tijd ben om aan te vullen met been. Misschien komt het bij jou omdat je als hij spanning opbouwt juist je been er af houdt? Het is maar een gedachte die bij me opkomt, maar kan heel logisch zijn als hij ook wat loperig wordt.

Als hij rond wordt zou ik been geven, en hand naar voren doen. Laat hem het zelf maar oplossen dan. Dat is wat wij moeten doen, en bij ons werkt het goed. Je maakt hem weer even wakker als het ware, zodat hij als het goed is weer op jou gaat letten.


Goed vraagstuk Susan, ik heb zelf niet het idee dat ik bewust mijn been er af houdt als hij loperig/heet wordt.. moet eerlijk bekennen dat ik is even goed op zou moeten letten of ik dat stiekem misschien wel doe.. Hoe heter hij is, hoe meer hij duikt/kiept aan de voorkant.. ik gaf altijd mezelf de schuld doordat ik te veel ga lopen graaien aan de voorkant.. maar wellicht wat jij zegt, misschien is het een combinatie met eveneens geen aanvulling geven met mijn been..

Je tip over hand naar voren is iets wat ik probeer, alleen het luchtledige waar ik in terecht kom is soms nog een dingetje.. ook van mij uit ook een kwestie van beter leren doseren..


Kaatje_S schreef:
Wat ik van mijn instructrice altijd wel een leuke vind wat betreft mijn handen tegen het terugwaarts werken/dichtbij je houden: visualiseer dat je een laatje van een ladekastje dichtduwt (of vergelijkbaar: een winkelkarretje duwt), ipv het naar je toe te trekken


ik ga het in mijn achterhoofd houden! dankjewel


Dees schreef:
Het is bepaald geen makkelijk paard om te rijden, dat geloof ik zo.
Wel... Je rijdt B maar probeert je paard in een Z-houding te trainen. Dat past niet.

Heb je al eens geprobeerd om met wat meer lucht aan de voorkant te rijden? Op geen enkele foto zie ik een ontspannen aanleuning, ik zie wel trekkerij en een paard dat veel te diep achter de teugel loopt. Loslaten en naar voren is dan het devies. Laat het paard op eigen benen en óver de rug lopen. Dat oppakken en omhoog halen aan de voorkant komt later wel. Veel later.

Mocht je constateren dat de spanning die jullie hebben, voor een groot deel bij jezelf weg komt, of dat jij toch net wat gespannen reageert op dit wakkere paard, dan kan een mindfullness training voor jou persoonlijk zeker helpen.



Dat het geen makkelijk paard is heb je goed gezien, echter kan ik niet helemaal mee gaan in dat je zegt dat ik hem in een Z houding probeer te rijden..

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet bewust bezig ben het paard in een bepaalde houding te rijden, maar zoals ik in mijn openingspost, en latere reacties ook aangeef is het vooral een combinatie van spanning en te veel willen controleren aan de voorkant om zo controle te houden. Als een paard erg veel spanning opbouwt en hierbij ook de nodige weg schiet momentjes laat zien kies je er wellicht minder snel voor om hem losser te laten. (en hiermee wil ik niet zeggen dat dit niet zou kunnen werken, maar meer uit eigen veiligheid) tips zijn ten alle tijden welkom om dit wel te bereiken.

Mindfullness zou je wellicht even nader moeten toelichten, want het is helaas een woord wat mijn vocabulaire niet kent..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 21:53

Google is uw beste vriend.

En tav Z-houding en B-dressuur: je houdt je paard, al dan niet bewust, kort en hoog ingesteld. Die keren dat ie wel per ongeluk wat lager gaat, heeft ie nog geen lengte in de hals en gaat ie veel te diep. Op deze manier kan het domweg niet voorwaarts neerwaarts over de rug lopen en voor B (en L) dressuur moet dat wel je doel zijn. Als je niet begrijpt wat ik bedoel, vraag het aub je instructeur.

Juist jouw gevoel van gebrek aan veiligheid zit je rijden in de weg. Het paard korter en strakker houden is helemaal geen oplossing. Sterker nog: het werkt averechts. Loslaten en naar voren, dat is de enige oplossing. Hij komt vanzelf wel weer terug. Ondertussen moet jij gewoon blijven rijden alsof je neus bloedt. Laat de controle aan de voorkant los, leer te vertrouwen op de controle van je zit.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:40

Ga helemaal mee met Dees. Juist bij spanning hand er af, en lucht :j zorg dat hij naar voren kan. Voelt heel tegennatuurlijk, maar zorgt wel sneller voor ontspanning bij je paard. Je hebt al veel gewonnen door er zo bewust mee bezig te zijn.

Flevolander

Berichten: 3832
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-17 16:45

Dees, als ik google op mindfulness kom ik uit op communicatietrainingen voor op de werkvloer en google ik het in combinatie met paardensport kom je uit op communicatietrainingen doormiddel van paarden.. dus in die zin is google daarin niet heel duidelijk.

Maar, wellicht bedoel je een stukje bewustwording ? Bewustwording is denk ik niet helemaal het probleem.. Ben mezelf er echt wel van bewust dat het paard er achter kruipt door mijn eigen rijtechnische fouten en open dit topic zeker ook om de nodige input te krijgen en ga er ook zeker mee aan de slag :j

SusanH, eens.. maar blijft lastig hoor met kabouters in de bosjes die de regendans doen :+
Als ik er aan denk zou ik vragen of ze dinsdag een stukje filmen tijdens mijn les.. kunnen jullie ook zien dat hij ook ontspannen kan zijn en dat geeft wellicht een beter beeld..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

pientjuhlove

Berichten: 83
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Dronten

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:42

Knap paard! Ik zou idd ook meer lengte in de hals willen zien. Met juiste begeleiding komt dat vast goed ;) Succes met je knapperd!

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:02

Mooi paard, ik vind jullie als combi ook leuk tonen. :)
Je geeft aan dat het paard veel looplust kan hebben, en dan achter de teugel kruipt. Mijn vraag zou hierbij zijn: waarom doet hij dat? Wat probeert hij te ontzien? In hoeverre wordt dit mee genomen in jullie lessen?

Mijn haflinger kan het ook makkelijk op een rennen zetten, zeker rond de tijd dat ik te laat er achter kwam dat hij een flinke haak op een kies had... Waar ik toen veel aan heb gehad is dat mijn instructrice me met losse teugel liet rijden in de bak, ongeacht hoe hard hij ging, en ik hem op zit terug moest rijden. Ook ik heb de neiging me rechts sterk te maken, moet bewust los laten. De grap: hij loopt er beter op als ik los laat :+ Buigt dan wel netjes bij schedel-atlas naar binnen.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:17

Wat een verschil met bijna 10 jaar geleden zeg! In een positieve zin. Zit is veel beter!

Ik kan hier ook wel een verhaaltje neerschrijven over het 'tegenwerken met de hand' maar dat is naar mijn idee al vaak genoeg aangehaald.
Een ander aandachtspuntje is het soepel zijn in je ellebogen (waardoor je schouders waarschijnlijk ook meer ontspannen) en de welbekende pianohandjes.

Verders vind ik jullie een leuke sympatieke combi, hij toont niet als het makkelijkste paard en ondanks wat imperfecties vind ik dat je hem netjes rondstuurt :j

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:12

Flevo, mindfullness kan he handvaten aanreiken waarmee je beter met je eigen spanning leert omgaan. Of beter, daar meer grip op kan hebben. Dat is nuttig in werksituaties, maar kan absoluut ook helpen in het rijden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

karijn

Berichten: 5387
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:57

Flevolander schreef:
Marlenepony en Tulandro, hij kan nogal looplust hebben als hij heet is, waardoor je snel geneigd bent om aan de voorkant te zitten. Mochten jullie tips hebben om toch de controle te hebben over zijn tempo zonder dat ik streng wordt in mijn hand, neem ik dat graag mee!

Polly, klopt inderdaad.. hij was van een vrij bekende bokker, die nu niet meer zo fanatiek bokt als toen :D


Als hij zo loperig is, zou ik daar juist gebruik van maken door hem te laten lopen. Tegenwerken lokt alleen maar meer looplust uit, lees er onderuit willen komen. Dan maar tigduizend voltes rijden, het is wel een manier om de controle erover te houden. Op de volte kan het makkelijk zijn om dan intussen ook te werken aan het op lengte houden en buiging. Voltes sluiten en voltes openen. Je moet door je gewoonte heen kunnen breken door juist compleet het tegenovergestelde te doen.

DiantaM
Berichten: 11268
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 05:24

Ik heb misschien makkelijk praten, want door een schouderblessure heb ik nooit met enige druk aan de voorkant kunnen rijden. Maar ik heb wel een paard gehad die vroeger onder me vandaan rende. Hoe ik dit oploste? Korte ophouding en weer los! En leren dat hij echt op zit en hand terug komt en dan loslaten.

Vasthouden is nooit een oplossing.

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:28

Toverzinnetje: "wat je voor voelt, gaat achter fout". Daar ligt de oplossing. 'quote uit een interview met Johan Hamminga'.

Hoe moeilijk het ook is: ga oefenen in het van achter naar voren te rijden, luchtig in je hand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers