Met Zandor aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:40

Hoi bokkers! :)


Ik rijd nu sinds twee maandjes op een nieuw paard op onze manege. Het is geen manegepaard, echter rijden er wel manegeruiters op, haha. :+

De eerste lessen ben ik veel bezig geweest met vooral het ontspannen. Dit lukte erg goed, we reden lekker rond.

Om een beeld te geven(een maand geleden ongeveer):


Afbeelding


Draf:



Galop:





Inmiddels zijn we een maandje verder (aka 4 lessen), en de afgelopen twee lessen moest ik hem meer op gaan pakken van mijn instructeur. Wat actiever rijden. Zelf vind ik dit erg lastig omdat ik snel het gevoel heb dat ik zelf ook ga aanspannen en mijn handen en armen als het ware vastzet waardoor mijn hand sterker wordt. Dit probeer ik heel erg af te leren; ik wil juist met ontspannen hand leren rijden. Hier werk ik hard aan.

Het resultaat:


Instappen
Afbeelding



Draf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Galop


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Persoonlijk ben ik niet heel tevreden met het beeld; ik zie eigenlijk nul onspannenheid in zowel het paard als ik (en de spanning in het paard komt waarschijnlijk vanuit ikzelf). Ik open dit topic dan ook vanuit zelfreflectie en hoop advies en (opbouwend) kritiek te krijgen over hoe het beter kan.


Mijn eigen verbeterpunten:

-zelf ontspannen blijven, vooral in mijn armen en handen dus.
-rustiger lichtrijden, hier loopt een topic over


Ik ben benieuwd wat voor advies-tips/kritiek jullie voor mij hebben. Ik wil heel graag leren en beter gaan rijden, en zie mijn eigen fouten dan ook in. :) Houd er wel rekening mee dat ik helaas niet de enige ben die op dit paard rijdt; ik rijd hem één uurtje in de week aangezien ik manegeruiter ben.


Kabayo

Berichten: 13701
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:56

Paard loopt netjes..

Alleen je handen. Je lijkt heeeel veel kilos in je handen te hebben en het paard in de houding willen 'trekken ' .
Dus als tip zou ik zeggen , denk om je handen. :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:33

Kabayo schreef:
Paard loopt netjes..

Alleen je handen. Je lijkt heeeel veel kilos in je handen te hebben en het paard in de houding willen 'trekken ' .
Dus als tip zou ik zeggen , denk om je handen. :)



Dit is inderdaad wat ik zelf ook al beschreef. :j Zodra we iets meer aan het werk gaan word ik sterker. Het is niet zo dat ik hem in een houding trek (althans, dat ervaar ik zelf niet zo en dit is ook absoluut niet wat ik zelf wil doen), maar wel wordt alles als het ware zwaarder.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:22

Ik vind je zit wel netjes. Indd wat je zelf al beschrijft, en probeer je handen meer te gaan dragen. Hier lijkt het net of je je handen laag vastzet zeg maar, als je ze gaat dragen kan je je hand ook makkelijker toegeven. Tenminste, zo werkt dat bij het het beste

Succes ermee!

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:31

Irkoontje schreef:
Ik vind je zit wel netjes. Indd wat je zelf al beschrijft, en probeer je handen meer te gaan dragen. Hier lijkt het net of je je handen laag vastzet zeg maar, als je ze gaat dragen kan je je hand ook makkelijker toegeven. Tenminste, zo werkt dat bij het het beste

Succes ermee!



Dankjewel! :)

Als ik erop let draag ik ze inderdaad, maar onbewust zet ik ze dan toch weer vast. Kwestie van automatisch goed leren doen dus. :j

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:42

Resistance schreef:
Irkoontje schreef:
Ik vind je zit wel netjes. Indd wat je zelf al beschrijft, en probeer je handen meer te gaan dragen. Hier lijkt het net of je je handen laag vastzet zeg maar, als je ze gaat dragen kan je je hand ook makkelijker toegeven. Tenminste, zo werkt dat bij het het beste

Succes ermee!



Dankjewel! :)

Als ik erop let draag ik ze inderdaad, maar onbewust zet ik ze dan toch weer vast. Kwestie van automatisch goed leren doen dus. :j

Herkenbaar hoor! Heb ik zelf ook last van, al gaat het steeds beter. Komt helemaal goed bij jou

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Anoniem

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:12

Ik hoop het! Dankjewel! :)

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 10:36

Je hebt weer een leuk dier om te rijden zo te zien!
Wat betreft je aanleuningsprobleem, alles wat in je hand niet goed voelt is 9 vd 10x op te lossen met been en zit.

Ik vind je paard tijdens het losstappen eigenlijk al te strak ogen. Je ziet een knikje achter de oren maar vanuit de schoft gebeurd niks. Wissel middenstap en meer gesloten stappen met elkaar af en vraag je paard om de hals te laten vallen door stelling en buiging te vragen. Wanneer je paard de hals laat vallen kan je hem weer rustig rechtstellen met de buitenteugel.

Ik zie je ook vrij veel bijtikken met je been. Je bent eigenlijk constant je paard aan het ondersteunen maar hij moet zelf lopen. Dus been = reactie, zo niet dan geef je maar een keer heel flink been. Daarna natuurlijk direct je been eraf. Niet blijven ondersteunen met je been maar je paard gewoon de kans geven om een foutje te maken, dan geef je weer been enz. Verder lekker tempowisselingen blijven rijden. Vanuit de activiteit die je dan krijgt zal je paard vanzelf meer bovenin komen en hoef jij niks meer te doen dan je handen (heel) stil te houden. Ook als dan de neus er een keer uit komt, geeft niks, rustig met je been het paard weer in de hand stellen en verder rijden. Je handen mogen wel echt wat hoger maar vooral meer naar voren. Je kan onmogelijk je paard voor je zetten terwijl je met je handen in je kruis zit, dan frommel je hem zelf juist naar beneden.

Wil je instructeur je niet een keer een half uurtje privé les geven zodat hij even 1 op 1 je hiermee kan helpen? Volgens mij ben jij handig genoeg als ruiter om het vervolgens zelf verder op te pakken in de gewone lessen.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:05

Dee_Es schreef:
Je hebt weer een leuk dier om te rijden zo te zien!
Wat betreft je aanleuningsprobleem, alles wat in je hand niet goed voelt is 9 vd 10x op te lossen met been en zit.

Ik vind je paard tijdens het losstappen eigenlijk al te strak ogen. Je ziet een knikje achter de oren maar vanuit de schoft gebeurd niks. Wissel middenstap en meer gesloten stappen met elkaar af en vraag je paard om de hals te laten vallen door stelling en buiging te vragen. Wanneer je paard de hals laat vallen kan je hem weer rustig rechtstellen met de buitenteugel.

Ik zie je ook vrij veel bijtikken met je been. Je bent eigenlijk constant je paard aan het ondersteunen maar hij moet zelf lopen. Dus been = reactie, zo niet dan geef je maar een keer heel flink been. Daarna natuurlijk direct je been eraf. Niet blijven ondersteunen met je been maar je paard gewoon de kans geven om een foutje te maken, dan geef je weer been enz. Verder lekker tempowisselingen blijven rijden. Vanuit de activiteit die je dan krijgt zal je paard vanzelf meer bovenin komen en hoef jij niks meer te doen dan je handen (heel) stil te houden. Ook als dan de neus er een keer uit komt, geeft niks, rustig met je been het paard weer in de hand stellen en verder rijden. Je handen mogen wel echt wat hoger maar vooral meer naar voren. Je kan onmogelijk je paard voor je zetten terwijl je met je handen in je kruis zit, dan frommel je hem zelf juist naar beneden.

Wil je instructeur je niet een keer een half uurtje privé les geven zodat hij even 1 op 1 je hiermee kan helpen? Volgens mij ben jij handig genoeg als ruiter om het vervolgens zelf verder op te pakken in de gewone lessen.




Dankje voor je reactie! :)

Het is inderdaad precies wat jij zegt: het voelt allemaal "te strak". Ik moet toegeven dat ik inderdaad niet veel varieer in stap, dat ga ik dan zeker meer doen! :)


Het is inderdaad een paard wat moeilijk actief te krijgen is. De laatste lessen gaat dat veel aantikken beter, maar ik moet inderdaad naar gewoon een stil been toe. :j Onbewust doe ik teveel met mijn lichaam.


Ik zit inderdaad te denken aan een keer priveles. :j De lessen zijn over het algemeen erg druk, dus het zou inderdaad fijn zijn om een keertje echt 1 op 1 te werken.



Ik kan gewoon niet wachten totdat ik ooit een eigen paard heb en met goeie instructie gewoon echt goed te leren rijden... ik wil gewoon zo graag dat het goed gaat! :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:09

Sporen uit, daar zijn ze niet voor.
En die handen ontspannen, met die handrem van voor kan hij achter ook nooit gaan lopen.
En dan is het heel bewust gaan worden of je reactie krijgt op je been. (met de tips hierboven al gegeven)
Daar zit hem meestal de kneep.
Mensen zijn 3 keer er alert op, dan gaan ze even stappen met een lang teugeltje en paard doet maar weer wat en alles is weer verloren.

Priveles zal denk ik erg waardevol zijn, want ook in vorige topics zag ik het aantal paarden al, dat is alleen maar geld vangen voor de manege, niet ruiters wat leren.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:23

bruintje123 schreef:
Sporen uit, daar zijn ze niet voor.
En die handen ontspannen, met die handrem van voor kan hij achter ook nooit gaan lopen.
En dan is het heel bewust gaan worden of je reactie krijgt op je been. (met de tips hierboven al gegeven)
Daar zit hem meestal de kneep.
Mensen zijn 3 keer er alert op, dan gaan ze even stappen met een lang teugeltje en paard doet maar weer wat en alles is weer verloren.

Priveles zal denk ik erg waardevol zijn, want ook in vorige topics zag ik het aantal paarden al, dat is alleen maar geld vangen voor de manege, niet ruiters wat leren.


Dat is inderdaad wat er gebeurt. Zolang ik me bewust ben van wat ik doe gaat het goed, maar onbewust ga je dan toch weer de hele tijd been geven enzo. :j Ik zit ook meer en meer te denken aan priveles. Zeker omdat ik ook merk dat het echt beter gaat tijdens de korte momenten dat de instructeur echt helpt.

JuliaKamm

Berichten: 1373
Geregistreerd: 19-10-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:26

Wat ik zie is een best lang en groot paard, lange nek en een lange rug. Ik vind dat je hem op de foto's wat kort hebt, ik zie liever dat je hem nog 'een hand' geeft zodat hij zijn hals kwijt kan. Dit zie ik vooral op de 3e foto na de filmpjes. Ik denk als je hem 5cm geeft dat hij mooier door zijn lijf gaat lopen, en ook wat meer impuls zal krijgen, anders ben je aan het fietsen met je handremmen ingeknepen. Vaak als jij het gevoel hebt dat je je teugels lang hebt, is dit voor het oog niet zo, en voor het paard ook niet. Durf te geven, 'give your horse a hand' zegt mijn instructeur altijd. Als een paard een lange hals heeft kan jij immers niet met pony-lengte teugels gaan rijden :j (niet dat jij hier met pony lengte teugels rijdt hoor, maar voor het beeld).

Als jij jouw paard wat meer ruimte van voor geeft zal je ook minder druk op de teugels krijgen. Een paard is onwijs gevoelig, ze voelen namelijk zelfs een vlieg op 1 haar zitten, dus je hoeft niet met 100kg in je handen te gaan rijden, ook fijner voor jou :P
(Ik reed mijn paard in het begin ook met onwijs veel druk hoor, maar dit was meer omdat ik niet anders wist, nu heb ik een nieuwe trainingsmethode en kan ik hem op 2 pinken rijden!)

Ook zie ik op de filmpjes dat jij inderdaad veel bezig bent met je benen, vooral bij zo'n groot paard met grote passen is dit begrijpelijk, want het is dan net of zij slomer lopen. Hij draaft niet verkeerd, het zou alleen wat 'elektrischer' mogen, dus echt streng worden met je been, reageert hij niet geef dan een tikje, maar als hij wel reageert beloon dan met ontspanning. Als je teveel drijft kan hij lui worden voor je been.

Verder vind ik wel dat je paard een mooie en rustige galop heeft, heel mooi!
Ik denk dat er in deze combinatie veel potentie zit! Je rijdt hem vriendelijk, alleen jammer van die volle lessen. Ik denk dat jullie onwijs naar voren gaan als je, al is het maar 1 keer in de 2 weken, de groeples omruilen voor een privéles.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:30

Ik denk inderdaad aan een paar keer priveles dat je net even wat beter dat gevoel te pakken krijgt en dat je daarna in de groepslessen er ook veel profijt van hebt.
En het is ook echt letterlijk bewustwording tot het automatische word.
Dus leer je zelf aan om bijvoorbeeld elke keer als je voorbij de spiege/bakdeur/ (herkenbaar punt) l komt te denken, handen, been, wat doen die?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:11

JuliaKamm schreef:
Wat ik zie is een best lang en groot paard, lange nek en een lange rug. Ik vind dat je hem op de foto's wat kort hebt, ik zie liever dat je hem nog 'een hand' geeft zodat hij zijn hals kwijt kan. Dit zie ik vooral op de 3e foto na de filmpjes. Ik denk als je hem 5cm geeft dat hij mooier door zijn lijf gaat lopen, en ook wat meer impuls zal krijgen, anders ben je aan het fietsen met je handremmen ingeknepen. Vaak als jij het gevoel hebt dat je je teugels lang hebt, is dit voor het oog niet zo, en voor het paard ook niet. Durf te geven, 'give your horse a hand' zegt mijn instructeur altijd. Als een paard een lange hals heeft kan jij immers niet met pony-lengte teugels gaan rijden :j (niet dat jij hier met pony lengte teugels rijdt hoor, maar voor het beeld).

Als jij jouw paard wat meer ruimte van voor geeft zal je ook minder druk op de teugels krijgen. Een paard is onwijs gevoelig, ze voelen namelijk zelfs een vlieg op 1 haar zitten, dus je hoeft niet met 100kg in je handen te gaan rijden, ook fijner voor jou :P
(Ik reed mijn paard in het begin ook met onwijs veel druk hoor, maar dit was meer omdat ik niet anders wist, nu heb ik een nieuwe trainingsmethode en kan ik hem op 2 pinken rijden!)

Ook zie ik op de filmpjes dat jij inderdaad veel bezig bent met je benen, vooral bij zo'n groot paard met grote passen is dit begrijpelijk, want het is dan net of zij slomer lopen. Hij draaft niet verkeerd, het zou alleen wat 'elektrischer' mogen, dus echt streng worden met je been, reageert hij niet geef dan een tikje, maar als hij wel reageert beloon dan met ontspanning. Als je teveel drijft kan hij lui worden voor je been.

Verder vind ik wel dat je paard een mooie en rustige galop heeft, heel mooi!
Ik denk dat er in deze combinatie veel potentie zit! Je rijdt hem vriendelijk, alleen jammer van die volle lessen. Ik denk dat jullie onwijs naar voren gaan als je, al is het maar 1 keer in de 2 weken, de groeples omruilen voor een privéles.




Dankje voor je reactie!

Ik reed eerst met langere teugels, maar omdat ik de afgelopen twee lessen van de instructeur hem iets meer moest oppakken had ik ze wat korter gemaakt. Dan vergeet ik inderdaad dat ik mijn armen zo dicht bij mijn lichaam houd.

Het mag inderdaad allemaal wat actiever, daar zijn we dus ook mee aan het werk gegaan sinds kort. :j Maar inderdaad, ik zit nog teveel te drijven. Afgelopen les veel geoefend met schakelen, dan let ik zelf ook meer op wat mijn benen doen. Ik moet er dus echt mee bezig zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:26

bruintje123 schreef:
Ik denk inderdaad aan een paar keer priveles dat je net even wat beter dat gevoel te pakken krijgt en dat je daarna in de groepslessen er ook veel profijt van hebt.
En het is ook echt letterlijk bewustwording tot het automatische word.
Dus leer je zelf aan om bijvoorbeeld elke keer als je voorbij de spiege/bakdeur/ (herkenbaar punt) l komt te denken, handen, been, wat doen die?


Ga ik proberen! Nu wel wat moeilijker aangezien we buiten rijden en daar geen spiegel is, maar leren voelen is inderdaad beter dan leren zien nog.

Michellejump

Berichten: 118
Geregistreerd: 15-03-13

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:49

Op de foto lijkt het een beetje alsof je hem tegenhoudt in zijn mond, probeer dit een beetje los te laten en laat hem zelf naar ontspanning zoeken. :):)

Het ziet er voor de rest wel al netjes uit! *\o/*

No hour of life is wasted that is spend in the saddle!♥

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 08:58

Je geeft zelf al goede verbeterpunten, en met 1 keer per week in de manege rijden gaat het waarschijnlijk niet zo snel als jij zelf zou willen. Is hij voorwaarts genoeg of moet je hem zeg maar inhouden? Blijft hij goed contact houden met jouw hand of komt hij daartegen in? Dat kan ik niet zo goed uit de fotos opmaken omdat ik ze eigenlijk allemaal wel erg gespannen vind overkomen. In ieder geval succes ermee, en gewoon lekker blijven oefenen. Blijf rustig aan de basis werken, ik zie in elk geval wel vooruitgang met de eerste paar lessen.

Hayase
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-12-11

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:37

Wat een leuk paard om te zien <3
Zoals hierboven al gezegd wordt: je lijkt hem erg kort te hebben

Sjofel

Berichten: 306
Geregistreerd: 15-10-16

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:00

Gaaf paard! Blijf inderdaad aan je ontspanning werken al vanuit je schouders. En ga hem lekker soepel maken en rij overgangen voordat je hem op pakt. Hij heeft naar mijn inziens nog niet genoeg kracht om al hoger te worden ingezet.

Anoniem

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 13:13

Dankjulliewel voor het advies! :)

Het ging afgelopen les echt al véél beter. Ik heb echt gewerkt aan goed zitten en vooral mijn handen dragen. Mijn eigen houding zag er beter uit, maar ik merkte ook dat het paard zelf daar écht goed op reageerde. :j

Helaas geen filmpje kunnen maken, maar morgen ga ik dat wel proberen en dan zal ik het hier plaatsen ter vergelijking! :)

Sjofel

Berichten: 306
Geregistreerd: 15-10-16

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:22

Als je er zelf al een beter gevoel bij hebt dan zou het er vast ook beter uit hebben gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:55

Sjofel schreef:
Als je er zelf al een beter gevoel bij hebt dan zou het er vast ook beter uit hebben gezien!


Zeker! En goed gevoel... ik had achteraf wel énorme spierpijn. Dat zal ook wel wat zeggen. :+ Maar goede spierpijn, buikspierpijn enzo. Dus dat is denk ik een goed teken! :D

Secrets
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:39

Leuk paard heb je! Je komt er wel, spierpijn hoort er bij, toch? :+

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:47

Zoals sommige al zeiden, probeer hem in zijn mond wat meer losser te laten. Niet te veel druk er op zetten.
And smile!
Als je gaat glimlachen ontspan je je vanzelf al!
Echt een mooi paard!

Anoniem

Re: Met Zandor aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:58

Dat van het glimlachen ga ik onthouden! :)


Gisteren helaas niet met hem gereden, hij had zich met het uitmesten gestoten en heeft een wond op de plek van het bakstuk. Best diep, arm beest. :( Dat moet eerst genezen, dus.


Intussen rijd ik op een ander leuk paardje. Iets groter dan een E-pony, merk toch wel dat die maat iets meer bij mij past, aangezien ik zelf zo klein ben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers