onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:22

goedenavond bokt,

twijfel of ik het aandurf iets op HAW te zetten. maar we gaan het proberen.
op het moment ben ik L1 met 7 winstpunten en vandaag zijn we onderling L2 gestart.
zelfde jury als de laatste officiële wedstrijd, dus dat vond ik wel fijn.

ik kan er van alles over zeggen, maar ik ben vooral benieuwd wat bokt vind.
wat valt echt op en hoeveel punten zou je dit geven?



Naar aanleiding van de reacties. Hierbij ook een filmpje van ons B debuut. ( eind november)

Laatst bijgewerkt door Joltsje op 22-04-17 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:27

Ik ken echt niet veel van dressuur maar vind het wel netjes gereden!

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:30

Mooi paardje, loopt fijn! Ik krijg wel een beetje het gevoel dat jij hem wat in de weg zit. Je balans lijkt niet super en ik vind je een beetje onrustig met je handen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:33

Mooi aansprekend paard met een net grondtempo.
Maar zeker geen winst wat mij betreft.

Paard wordt fors op de hand gereden en zelfs een keer of wat geflost in zijn mond.
Middengangen totaal geen verschil en wijken nog niet bevestigd. Achterwaarts is gewoon mislukt.
Je hand is super onrustig en je zit erg naar voren.

Als je je paard wat meer ruimte zou geven kwam hij een stuk imposanter over denk ik.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:33

Ik vind je dat je zit heel storend is. Vaak uit balans en erg wiebelig, in je heup gedeelte en in je handen. Ik denk dat daar ook de onrust van je paard vandaan komt, daarmee bedoel ik het tegen de hand aan lopen. Als je aan je zit gaat werken zodat je rustiger op je paard zit denk ik dat dat jullie als combinatie heel erg gaat helpen. Want er zitten echt wel nette stukken tussen. Succes :)

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:40

Ik vind je onrustig. Je hulpen zijn te groot en je komt vaak niet door. Je hebt een goed paard en hij doet alles eigenlijk heel braaf, maar het oogt niet energiek en zeker niet makkelijk. Daarbij zit je zelf in onbalans. 1:40 laat dat goed zien en je lijkt het daar bijna agressief op te willen lossen. Ervaar je dat zelf ook? Juist op zo'n moment zou je makkelijker moeten worden. Ik begrijp dat er in een proef spanning komt kijken. Ik vind jullie nog niet L2. Zeker wel een aansprekend paard, en een combinatie met potentie.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 20:47

Je hebt een prachtig paard ts en ik zie zeker potentie echter op dit moment is de basis niet voor elkaar.
Je paard loopt niet goed over de rug, drukt deze weg en zakt in de schoft, valse knik en nek nergens het hoogste punt. Dit klinkt als een bult kritiek maar het heeft allemaal met elkaar te maken. Als je deze basis beter voor elkaar hebt gaan alle oefeningen veel makkelijker en vlieg je straks door de klassen heen.

Ik hoop dat je goede instructie hebt die je hiermee kan helpen, veel succes!

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 20:57

Bedankt voor de reacties allemaal.


Wat betreft mijn drukke hand. Bsn ik volledig met jullie eens. Mijn gevoel was ook echt dat het rommelig was.

Hij is vrij lang en loopt wat op de voorhand. Ik moet hem veel actiever aan mijn been rijden.

Achteruit was inderdaad een beetje jammer. Halthouden was al scheef.. laat staan het achteruit gaan.

Wat betreft mijn houding. Ik dacht dat het beter was. Maar valt me ook tegen op deze video.

Wel.bedankt dat jullie het allemaal een leuk paard vinden :)

Ik upload nog even ons B debuut.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 22:02

Hmm.. filmpje nog een keer bekeken.

Ik zit hem inderdaad dwars. Was me nog nooit zo opgevallen. Uiteraard heb ik les en zal ik vragen hier aan te werken. Maar jullie bier nog tips voor?

W.b.t. de basis er nog niet in. Daar ben ik het nog niet helemaal eens. Hij is van zichzelf wat lui (en soms ook wat explosief.. dat maakt t wat lastig). Maar als ik er echt aan rij is hij zeker actief en ritselig.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:12

Tja, wij zien alleen dit filmpje en daar vind ik hem niet mooi van achter naar voor lopen, erg onrustig met het hoofd en je moet hem met je hand ' erdoor' houden. Dit zou niet moeten vandaar dat ik vind dat op basis van je filmpje de basis niet bevestigd lijkt.

Edit: net nog even je B filmpje bekeken. Waar ik me het meest aan stoor in beide filmpjes is dat hij constant achter de loodlijn loopt en als hij omhoog komt en tegen de teugel aanloopt, knikt hij weer braaf zijn hoofd naar beneden en buigt de hals op de verkeerde plek omdat hij niet van achter naar voren wordt gereden. Het is de kwaliteit van je paard dat het er verder netjes uit ziet en ik wil je heus niet aanvallen maar juist aanraden heel hard aan de basis te werken. Dan komen jullie er wel!

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:48

Sportief opgevangen. Kan me voorstellen dat het pittig kan zijn, zo'n 'berg kritiek', ookal is het met de beste bedoelingen.
Liever actief en daarbij ritselig, wat mij betreft. Ik vind dat je je zoektocht naar een betere proef wel moet beginnen bij de basis in deze. Onafhankelijk zitten en bewustwording van je hulpen o.a. Eigenlijk tonen de problemen zich al in de eerste 10 sec van je eerste filmpje: je draaft aan op de volte en er ontstaat een complete onbalans. En die ontstaat in dit geval vanuit jou.
Ik zou je eigen bevindingen van het filmpje opschrijven, en daarna samen met je instructeur het filmpje analyseren. Met een kritisch oog. Ik denk dat je daar het meest aan hebt!

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 22:52

Bedankt.

Ik moet inderdaad en betere onafhankelijke zit krijgen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:01

Oefeningen voor een goede rompstabiliteit kunnen je helpen voor je zit. Je krijgt er een betere balans van en je lichaam wordt er gelijker van (minder verschil links/rechts bijv. wat iedereen heeft). Met een fitnessbal kun je dit bijv thuis doen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:20

Ik ga met mijn voorgangers mee.
Wel een leuk paard ts, met de juiste begeleiding gaan jullie er echt wel komen!
Ik zie ook dat de basis niet klopt, het mag veel actiever en de aanleuning is daardoor gewoon rommelig.
Als het geheel actiever is zal de aanleuning ook rustiger worden..
En je balans, maar het was je al duidelijk.
Hoe groot is je paard? Of is die binnenbak zo laag? :P

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 23:55

Op zich loopt je paard braaf zijn rondje, achterwaarts gaat natuurlijk mis, maar daar kun je natuurlijk meer op oefenen. Maar zoals mijn voorgangers al zeggen, de basis moet nog beter. Eigenlijk loopt hij de hele proef op de voorhand, ook zie je bij het halsstrekken nauwelijks iets gebeuren, hij volgt dus niet goed je hand.

Denk dat werken aan een onafhankelijke zit het belangrijkste is, omdat je af en toe wat uit balans bent, daarnaast met je paard werken aan activiteit en ruggebruik, zodat hij dan ook rustiger in je hand komt.
Maar al wel een flinke vooruitgang vergeleken met de B

Wat waren je punten eigenlijk

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 00:06

Ha TS!

Leuk en knap van je dat je je zo open durft te stellen. Ontzettend leuk paard en misschien heb ik er te weinig kijk op maar ben iets positiever dan mijn voorgangers.

Niet dat ik het niet met hun eens ben. Ja je mag stiller en ontspannender zitten, ja je hebt soms een onstabiele aanleuning, ja er gaan echt wat dingen mis zoals het wijken en achterwaarts waar nog echt aan gewerkt moet worden.

Maar ik zie ook dat de basis best oké is. Want ik zie stukjes waar jullie wel in harmonie en met ontspanning fijn lopen. De stukjes zijn alleen nog te klein voor een Winstpunt denk ik, maar wel heel goed uit te bouwen.

Nou denk ik dat het heel veel zou helpen als je de proef wat beter zou kennen en niet op het laatste moment pas kan anticiperen. Ook denk ik dat het helpt om je paard beter voor te bereiden op wat gaat komen. Dus niet opeens een hulp voor draf of opeens we gaan naar links. Met deze bak en een L2 proef is daar opeens veel minder tijd voor en dan lijkt de basis niet naar behoren. Ik denk eerder dat de basis niet slecht is, alleen niet constant genoeg en daar kan je met hulp van een instructeur heel goed aan werken.

En in je proef: lach en geniet van je mooie paard :)

Groetjes!

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 07:00

Ja er gaan wat dingen mis maar drm start je ook onderling om ervaring op te doen en ervan te leren!

Ik ga mee met de rij technische tips en zeker wat betreft je houding en zit Dat worden zit lessen en spierpijn ;)

Verder helemaal eens met Lily Ga heel veel proeven oefenen zodat je handiger wordt in de oefeningen achter elkaar rijden! Het beeld is nu een beetje slordig en gehaast met een beetje oefenen en het kennen van je proef zal het er zo veel relaxter uit zien

Ik zou echt even investeren in goede zit lessen en proefgerichte lessen Succes samen

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 07:07

Bedankt voor de laatste berichtjes die doen me goed en sluiten volledig aan bij mijn gevoel.

Ik had het proefje wel geleerd, maar niet geoefend. En ik vind het indd te rommelig.

Ik ga er mee aan de slag en op xoek naar goeie zitles. Doorzitten is ook een drama. Dus dan kan ik ook daar aan werken. Iemand tips voor zitles in (noord) friesland.

Binnenkort ook op de dressuursimulator dus dat zal ook interessant worden.

Ik ga met jullie tips aan de slag!

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: onderling L2, wat vind bokt er van? [Video}

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 07:23

voor zitles zou je tim kruyt of tineke hoekstra kunnen vragen. zij letten erg ophouding en zit en op hoe je paard loopt. en vadaar uit werken ze aan de combinatie. hun doel is om de ruiter op de juiste manier te laten zitten en met de juiste hulpen te werken en het paard los en soepel en ontspannend te laten lopen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 08:45

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.