Xaffier B debuut dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-16 17:19

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik mijn B debuut dressuur gehad met mijn kanjer. We hebben gelijk een winstpunt weten te scoren 184 punten.

Dit is Xaffier een 8 jarige tinker ruin een afstammeling van King Arthur. Ik heb hem zelf doorgereden vanaf zijn 3e jaar.

Afbeelding


Ik heb heel graag tips over de mijn houding, maar ook wat jullie zien in de houding van mijn paard.
Ik vind het zelf nog lastig om mijn tenen echt naar binnen te houden. De impuls is nog niet optimaal dus daardoor ben ik soms nog te veel aan het drijven.


Afbeelding
Hier de hakken weer naar beneden drukken. Ons dressuurzadel paste niet meer. Daarom rijd ik tijdelijk met het springzadel. Alleen leiden mijn benen hier nog meer een eigen leven.


Afbeelding
Inzet van de volte, deze foto vind ik zelf een fijn beeld geven.


Afbeelding
Pasje verruimen, mijn paard staat er gaaf op maar oh je mijn houding. Ik hang voorover als het ware.


Afbeelding
Van hand veranderen


Afbeelding
De stap. Geloof het verruimen


Afbeelding
Hals strekken, hier in beide proeven een 7 voor gekregen.


Afbeelding
Ik dacht dat dit het binnen komen was. Te diep en hangerig, dit zie je ook terug in zijn mond.


Afbeelding
Weer wat opgericht


Afbeelding
De galop, nog erg moeilijk voor ons. Hij heeft nog wat last van onbalans in de galop. In de proef ben ik dan zo bezig met hem in galop te krijgen dat mijn houding echt prut is. Hier laten we in de proef dan ook ontzettend veel punten op liggen.


Afbeelding
En het groeten, mooi vierkant wat ook een 7 waard was.


Ik hoop dat jullie tips hebben. Wees wel een beetje lief voor ons!


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8


DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:44

Voor jezelf en je paard zou ik zeggen: wat meer berg op! Zelff wat rechter en vooral trotser zitten en je paard mag denk ik ook een Tikkie hoger in de aanleuning, nu zakt hij iets te diep en komt wat achter de loodlijn.

Vind het er verder leuk uitzien! Mooi paard ook! Mag je trots op zijn.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-16 17:50

Dankje voor je reactie. Klopt mag er trotser op blijven zitten. Als ik bezig ben met de proef zakt het weg op een of andere manier.

Ben bezig om hem meer berg op te krijgen. Ook vooral door voorwaarts te blijven en te denken. Het gaat al hele stukken goed, maar als hij moe word wil hij er graag in gaan hangen.


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 17:59

Nou ja, wat ik ervan vind weet je wel :) jullie komen van ver en jullie mogen trots zijn.

Ik zou toch proberen de beugels eens iets langer te doen, kijken of je die stoelzit er een beetje uit krijgt. Waarschijnlijk hang je dan ook niet zo snel voorover :)

Zac ❤️

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:57

Gave bok zeg! En gefeliciteerd met je winstpunt! :)

Zoals je zelf ook noemt, loopt hij soms erg diep. Ik zou in je training beginnen met een lage houding, maar hem daarna uitnodigen om opgerichter te lopen. Ga zelf trotser zitten, maak overgangen, tempowisselingen etc. Houd 'm lekker bezig.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:05

Gefeliciteerd met je winstpunt.

Voor een B proef vind ik dit er helemaal niet slecht uit zien hoor, opgerichter komt in de hogere proeven, je kan hier inderdaad wel al mee aan de slag gaan.

Tempowisselingen zullen waarschijnlijk ook een hoop wonderen verrichten, zolang de achterkant werkt, zal de voorkant vele malen makkelijker gaan.

Wel een puntje van advies, let op bij je wendingen met stelling dat je paard niet in de kaak gaat kantelen.

Met een goed dressuur zadel zal jouw houding zich ook een stuk verbeteren, is nu moeilijk te beoordelen met het springzadel. Ik zou je beugels (icm springzadel) juist niet langer maken, want ik denk dat je benen dan juist een eigen leven gaan leiden, omdat je de balans en steun van het zadel dan kwijt bent.

Liefdee.
~~Vul bokt met liefde
....................................................................Nomar <3 Baccio

Nachocheese
Berichten: 780
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:07

het lijkt alsof je met je rechterschouder op sommige foto's naar binnen hangt. En letten op je handhouding, pianohanden.
Met betrekking tot je beenhouding is een springzadel gewoon erg lastig om daar een correcte beenligging in te vinden voor de dressuur, vind ik persoonlijk. Denk dat het er op een dressuurzadel al 10 keer anders(beter) uitziet.

Ik vind jullie een erg leuke combi!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:08

Handjes rechtop houden :)

- Offline -

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-16 22:13

Dank jullie voor de tips en complimenten, ja enorm lastig. Sommige mensen zeggen beugels moeten langer maar dan kom ik helemaal uit de 'vorm' van dit zadel met mijn benen. Ik heb het nog niet geprobeerd maar nu zijn ze voor dit zadel al vrij lang.


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

Hen001
Berichten: 61
Geregistreerd: 22-02-14

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 00:27

Leuke combi zijn jullie! Wat ik mis zie gaan in je houding zijn twee dingen: je bent continu aan het drijven en je hangt / draait naar binnen in de wendingen, inclusief je binnenhand.

Wat betreft het drijven, je geeft het zelf al aan maar ga trainen dat je paard op zijn eigen benen een continu tempo loopt. Niet elke pas aandrijven, maar wachten tot hij te traag wordt en dan duidelijk been, en als hij niet reageert, een tikje geven. Ook bij overgangen een snelle reactie vragen.

Om rechterop te zitten kan het helpen goed op te letten je buitenbeen lang te maken en daar je hak uit te drukken. Kijk naar voren en niet naar beneden dan draait je lichaam ook minder. En draag je handen bewust voor je met je armen netjes langs je zij, dan draait (trekt) je binnenhand niet mee in de wendingen.

Dit lijkt veel maar ik dacht ik schrijf het duidelijk op, haha. Ik vind het er algemeen fijn uit zien! :j

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 03:04

Ik vind hem niet echt als een tinker overkomen, maar ik ben juist onder de indruk van jullie: dus eigenlijk ga zo door!!!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Mayiva
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-08-13
Woonplaats: Leiden

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 06:55

Wat zijn jullie een toffe combinatie! Probeer je handen gedurende je proef goed rechtop te houden :). Ik kan het verkeerd zien op de foto's hoor, maar hangt hij erg? Want bij het hals strekken en daarna weer oprichten lijkt het alsof je je schouders optrekt? Ik vind de inzet van je volte er ook enorm fijn uitzien. Tof, tinkers in de dressuur. Heel veel plezier en succes samen! :D

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:20

Persoonlijk vind ik het er zeker niet slecht uitzien, integendeel.
Er zijn klein werkpuntjes zoals je zelf aangeeft, je houding mag wat trotser zijn maar ik heb het vermoeden dat dit vooral door het springzadel komt. Ik denk dat als je weer een dressuurzadel hebt dit zichzelf wel zal verbeteren. Het drijven geef je zelf ookal aan en dus denk ik dat je wel weet dat je hieraan kan werken. Wanneer zijn tempo constanter is gaat zijn diepe aanleuning volgens mij ook wel wat verbeteren. Verder komt het volgens mij helemaal goed, ik vind het er allezins goed uitzien.
Knap werk!

MarrieLeen

Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:32

Hé, bekende achterkant op één van de foto's. :Y) Je reed voor ons! :D

Ik vond dat je 'm hartstikke leuk aan het lopen hebt, natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten, maar jullie zijn goed op weg! :j

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:42

Jullie eerste B wedstrijd, nou dan mag je echt wel wat minder kritisch op jezelf zijn hoor.
Er zijn altijd leerpunten en het is goed dat je ernaar kijk maar ik zie vooral een duo dat opweg is naar een hele goede samenwerking.Je houding wordt wel beter als je een ander zadel hebt en je beugels een gaatje langer doet.
Wat een fantastisch leuk paard heb je, samen lekker door blijven trainen en genieten van de wedstrijden.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:54

Wat een super toffe Tink! :~ Stoer dier!
En voor de B ziet het er inderdaad helemaal niet zo verkeerd uit, hij loopt leuk.

Je geeft zelf al aan dat je soms behoorlijk moest drijven. Ik denk dat dat misschien nog wel de grootste oorzaak is van je beenhouding. Je drijft nu met je hak (spoor er vaak in, tenen naar buiten, opgetrokken benen). Je paard is dus niet aan het been, want een kleine kuithulp reageert hij niet (genoeg) op.
Ik denk dat daar nog veel winst te behalen valt voor jullie.
Als jij hem niet 'aan de praat' hoeft te houden kan je zelf makkelijker gaan zitten en je beenhulpen verkleinen.
Wees extra consequent in je hulpen, ook in de ring, en dan kunnen jullie zeker 10 punten extra scoren per proef ;)


TROY (2019) & LAYS (2014)

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:27

Heel netjes gereden, ziet er goed uit. Toch ook een vraagje/opmerking....ligt jouw zadel niet veeeeeeel te ver naar voren? je zit OP z'n schoft. Die kan echt veel verder naar achteren...geeft meteen meer lift en vrijheid van voren.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Mayiva
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-08-13
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:37

Trouwens, ik vind jouw frontriem echt fantastisch <3. Dat even geheel off-topic haha.

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-16 08:48

Dankjulliewel voor de leuke reacties allemaal!
Qua been geven en de sporen. Heb nu besloten dat ik thuis zonder sporen ga rijden. Zodat ik op wedstrijd net wat extra's heb.
Gisteren al gedaan voor het eerst en dat ging best goed!

Mativa sommige stukken wel als hij moe word, en bijvoorbeeld bij het binnenkomen. Maar het verruimen van de draf niet. Het neusje komt er dan altijd nog wat uit omdat we nog niet zo ver zijn dat hij in de zelfde hoofd hals houding blijft.

Over het zadel. Vertekend misschien wat omdat er een dressuur dek onder ligt en deze ook wat naar achteren geschoven is.


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 08:54

He de broer van Mojo!!! Ziet er erg netjes uit hoor Shelly. Het is ook niet de makkelijkste.... Als je straks met dressuurzadel rijd geeft ook heel ander beeld tov jouw houding. Veel succes met je volgende wedstrijd!
Xavier is momenteel weer donkerder als Mojo

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:00

Ik denk dat het er niet om gaat dat je op wedstrijd 'iets extras' hebt. Ik denk dat ie algemeen beter aan je been moet worden, dit kun je trainen. Met of zonder sporen. Als hij een voorwaards basistempo heeft dan kun je zonder 'iets extras', ook op wedstrijd. :)

Zac ❤️

shirleyp

Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:09

Meer bergop bij een eerste B-wedstrijd? Kom op zeg... Volgens mij loopt hij in een prima horizontaal evenwicht en achter de loodlijn valt ook reuzemee. Volgens mij hoef je je nergens voor te schamen als je zo rondrijdt.

Beter aan het been maken lijkt me wel een aandachtspuntje, dat geef je zelf ook aan. Dat maakt dat het corrigeren ook makkelijker gaat als hij wel een keertje hangt in je hand. Succes?

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Change3x

Berichten: 6575
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 09:50

Je staat in uitgelicht Shelly! :D

Ik zou je beugels een gaatje langer doen, dan kun jij je been wat langer maken waardoor je automatisch wat rechter gaat zitten. Verder kun je voor de impuls thuis veel trainen. Bijvoorbeeld door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. Ook zou ik met proefjes oefenen er iemand bij laten staan die je telkens corrigeert als een oefening niet goed gereden is. Want met figuren goed rijden krijg je al een stuk meer punten!
Jullie komen er nog wel!

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:38

Ziet er voor de B zeker niet slecht uit! Leuke combinatie :j

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Re: Xaffier B debuut dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:16

Oh vond king Arthur altijd echt een super mooi dier!! En jou paardje mag er ook echt wezen! Wat een leukerd! Heel veel succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers