Cursus : Hoe laad je een lastig paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:19

en we zetten op stal ook altijd de trailer tussen de deuren zodat ze er niet langs kan.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:51

Brendageene schreef:

Als iedereen nu zijn paard vanaf veulen af aan leert dat een trailer niet eng is zou dat een hoop problemen schelen, helaas zijn er blijkbaar een hoop mensen die onkundig met paarden omgaan waardoor dit soort problemen ontstaan.

Helaas heeft niet iedereen met een paard (jong of oud) de mogelijkheid tot een trailer om vaak mee te oefenen

Ik las laatst een artikel van Emiel Voest in een oude Bit over trailerladen (het was een Brief) en daar stond dat het ook een dominantieprobleem was. Nu heb ik natuurlijk geen idee hoe de verhoudingen tussen het paard en je vriendin zijn, maar misschien is van tevoren oefenen zodat hij weet dat zij de leider is een idee?

Het is iig een joekel en volgens mij kun je het wel vergeten om hem met mensen kracht erin te krijgen Haha! Maar wie niet sterk is moet slim zijn Nerd

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:54

hmm.. Rocky wilde ook niet de trailer in en toen heb ik een bezem gepakt en aan iedere kant een tikje gegeven waar hij uitzwenkte en toen stond hij er snel op..
De 2e keer de trailer in toen wilde hij ook niet lopen (tja fjord he Knipoog ) en toen zei ik tegen me pa geef eens een klein tikje (volgens mij ken me pa zijn eigen krachten niet Bloos!ps: ) en nou loopt hij super de trailer op! als een hondje Haha!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:40

Kleintje schreef:
Mag ik het eerlijk zeggen? Ik vind dit een tijdelijke oplossing voor het probleem maar geen echte oplossing. Want op den duur zal het ook staken als het geblinddoekt is.
Daarnaast vind ik het gevaarlijk. Wat als hij een keer losbreekt... hij ziet dan niet waar hij heen rent.

Ik zou dus langer oefenen, nog meer geduld en een andere oplossing zoeken.

ik heb dit dus meegmaakt ik zou je willen zeggen om dat niet meer te doen.
het is ook slecht afgelopen met het paard die het heeft meegemaakt hij ging dus nooit meer de trailer op en een grote wond op zijn borst .
maarjah wie ben ik om dat te zeggen Knipoog Lachen

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:42

Risky!! Echt een super mooi paard, heb hem al in het echt mogen bewonderen en hij is GROOT!! maar wel heel lief!
En die twee zusjes heb ik ook mogen bewonderen en dat ze welleens menings verschil hebben heb ik toen ook mee gekregen!! Haha!

Ik kan niets over je trailer laden zeggen, heb er geen verstand van. Zelf zou ik het niet zo snel zo doen, maar zoals ik zei ik heb het geen verstand van Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:50

1.85 Wow! hoe komt dat paard zo pokon-groot??!?

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 22:59

Dit hadden wij ook met een merrie van ons. Toch moest ze natuurlijk vaak mee naar keuringen (voornamelijk wanneer ze een veulen had). Wanneer ze dus een veulen had zetten we het veulen al voorin de wagenm (ook een heel karwei op zich) en dan liep de merrie er uiteindelijk wel achter aan.

Had ze geen veulen tja... danwas het behelpen... de truck met de blinddoek hebben we ook een paar keer geprobeerd... in het begin werkte dit prima... totdat madame het door kreeg en was ze met blinddoek ook niet in die wagen te krijgen... touw achter haar langs spannen dan maar en hopen op een paar sterke mannen...

inmiddels is ze verkocht naar iemand waar ze lekker recreatief naast huis staat en heel weinig de kar op moet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:01

Citaat:
en daar stond dat het ook een dominantieprobleem was

Juist!!
Daarom zei ik al, je houding speelt heel erg mee.
de houding van jij gaat erop geen flauwekul
de houding het is niet eng en ik als leider laat dat wel ff zien.

vaak zie je ook meestal dezelfde mensen met laad problemen.
ook als ze een ander paard hebben.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 13:43

runningkawa schreef:
Citaat:
en daar stond dat het ook een dominantieprobleem was

Juist!!
Daarom zei ik al, je houding speelt heel erg mee.
de houding van jij gaat erop geen flauwekul
de houding het is niet eng en ik als leider laat dat wel ff zien.

vaak zie je ook meestal dezelfde mensen met laad problemen.
ook als ze een ander paard hebben.

dat hadden wij eert ook,
wij keken steeds om enzo om te kijekn of ze wel volgde en alles. Totdat iemand op stal zei, van gewoon vastberaden de trailer inlopen. En dat gaat idd steeds beter. Tuurlijk is ze soms eigenwijs, ja een haf hè. En gaat ze dan echt niet. Dan trek ik meestal achter haar onverwachts mijn mond open, en dat werkt erg goed moet ik zeggen Haha!.
Ik heb haar toen ook wel eens een tik op de kont gegeven terweijl ze niet wist dat ik achter haar was. Daar schrok ze zo van dat ze met een sprong binnen was Bloos

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:23

Heb ooit een paard zichzelf zien lostrekken toen ze hem wilden laden met zo'n blinddoek. Het paard ging tot halverwege braaf mee, verschoot van iets, raakte enorm in paniek (omdat ie dus 'blind' was) en is achterstevoren op twee geparkeerde auto's gevallen, half doorgerold op de ene auto, met zijn benen door de voorruit... (klinkt raar, maar allemaal echt gebeurd!). Ik hoef er niet bij te vertellen dat het niet aan te zien was hoe het paardje eruit zag na dat avontuur!
Dit was op een jumping, paard wilde niet terug geladen worden, en tenslotte probeerden ze de blinddoek, bleek aanvankelijk goed te gaan, maar uiteindelijk met de fatale gevolgen!

Bezint eer ge begint! Er zijn andere manieren ... en ... de aanhouder wint! Oefen thuis en beloon het paard voor elke stap in de goede richting, ga niet slaan of zo, dat lost op lange termijn ook niks op (ik ben nog het meeste voor het gebruik van longeerlijnen, maar ook : voorzichtig!!!)

Groetjes,

Kim

PS: met het paard in kwestie is alles uiteindelijk nog in orde gekomen (na maaaaanden revalidatie van diepe snijwonden (van het glas van de auto's) en zo. Met de auto's in kwestie... dat weet ik eigenlijk niet....of dat nog goed gekomen is...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:00

clubgenootje had dat ooK! die gooide er steeds een bodywarmer over hihi
ik heb ook wel eens gezien dat ze een touw net achter de voorbenen om het lijf binden, even aantrekken en dat is ngoal gevoelig, paard wist meteen wat hem te doen stond, sprong in 1x de kar in!

tobias wilde ook niet in de trailer, moest er zelfs opzitten, anders ging ie er niet in! maar nu is het een brave........

Giwa
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:15

Heel gevaarlijk: maar ik rijd maar paardje de trailer in. Dit is werkelijk waar de enige manier om haar erin te krijgen. Met 10 man, met longeerlijn, geblinddoekt, met brokjes erin lokken, voeremmer erin, hele dag ervoor uittrekken etc. Was hulpeloos, totdat ik het naar mijn hoofd kreeg en haar met een simpel tikje op haar kont de trailer in reed. Pure eigenwijsheid, absoluut niet bang.

**niet om aan te raden** kan natuurlijk heel gevaarlijk uitpakken...

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:18

De trailer in rijden???? Lijkt me idd nogal leip!

Maar Jemig wat een beest hee met zijn 1.85! echt groot!
Maar wel fijn dat hij er geblindoekt wel in ging! Hopen dat dat zo blijft en dat hij het niet doorkrijgt!
Trouwens er zit wel een erg mooi koppie op hee op je paard! super

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:16

Wat een HUGE paard zeg!! Echt een reus, maar wel een mooie reus Lachen! Mooi koppie zit erop Lovers

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:58

Brendageene schreef:
Als iedereen nu zijn paard vanaf veulen af aan leert dat een trailer niet eng is zou dat een hoop problemen schelen, helaas zijn er blijkbaar een hoop mensen die onkundig met paarden omgaan waardoor dit soort problemen ontstaan.

helemaal mee eens, maar helaas heeft dit bij vip niet gewerkt, aangezien hij iedere keer de trailer in moest om vervolgens naar de kliniek in rozendaal te gaan = spuitje etc. dus na een poosje wilde hij ook niet meer, maar goed, dat krijgen we er wel uit door idd wat leukere dingen te gaan doen of gewone rondritjes zonder einde. ik vind wel dat je paarden al van jongs af aan aan dingen moet laten wennen. en niet zoals hier op bokt vaak de mening is; gooi je paard in de opfok, haal hem er 1x per jaar uit voor een wormenkuur, spuit en bekappen, daarna weer terug en op zn derde leert hij alles wel...

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:06

Hier is maar een probleem met een paard in de trailer zetten....en dat ben ik zelf!!!!

Ik heb een paar jaar geleden een rot ervaring gehad met een merrie met veulen laden(merrie werd gek vloog door de trailer heen,ik ertussen,veulen over de zeik,heel het spel op mijn donder gekregen kortom een toestand).
Sindsdien straal ik dus "trailers zijn heel erg eng" uit Bloos! ...ik aarzel mischien maar een tel op de plank maar dat is voor de meeste slimmerikken net te lang....

Ik laad niets meer....ik duw met een rotgang de stang op zijn plek en laat anderen het laden doen Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:18

Dyonne schreef:
Dit is helaas niet altijd mogelijk. Wij hebben een jonge hengst die ook niet de trailer op wil. Hij is naar Nederland gekomen met de vrachtwagen, en daar is het waarschijnlijk niet helemaal goed gedaan.


Een geimporteerde Cob? Daar had ik er dus ook eentje van, en mooi dat die er niet in ging. Hij was niet bang, hij vertikte het gewoon. Daar hebben we een keer het gekruisde longeerlijnentruukje mee geprobeert en die liet zich gewoon naar achteren donderen.

Stond hij er eindelijk in (hij kon het soms ineens opgeven, heel gek) dan deed hij eng bij het uitladen; stortte zich echt naar achteren. Heeft ook nog moeite gekost om dat beter te krijgen. Gelukkig hoefde het niet zovaak.
Overigens had dat dier een heilig respect voor me en legde liever z'n benen in de knoop dan me omver te lopen. Als ik mezelf had kunnen splitsen en aan beide kanten van de klep kon staan was hij er zo opgelopen. Hij week altijd naar de kant waar m'n moeder stond, die was namelijk een beetje bang voor hem. Totdat ik een keer - na een half uur gedonder - m'n moeder een dressuurzweepje in d'r handen gaf en zei "Mam, zie je dat hij elke keer naar jou toe komt? Hij weet beter dan naar mij te komen, maar jou vind 'ie een watje"

Mams pakt het zweepje vast, zet d'r voeten stevig op de grond - paard opnieuw aanlopen, wil wijken naar mam d'r kant, ziet haar houding en bedenkt zich, en HUP! voor hij het wist stond hij binnen Haha!

Ik mis het paard, maar niet de trailerproblemen. Rowan loopt er zo in, heerlijk is dat.

(had ik er nu een met hetzelfde probleem dan wist ik het wel; auto+trailer een kaal paddock in, steeds hooi en biks voorin de trailer, paard in het paddock en hij zoekt het maar een paar daagjes uit. Wedden dat 'ie er aan het eind van de eerste dag instaat? Haha! )

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 12:35

De ene loopt er zo in, de ander hebben we eerst 3 mnd lang meegevochten, toen een periode heel goed, en nu doet ze het weer niet.

En je kan alles proberen maar dat kreng doet t niet hoor.
Ook niet als je de trailer tussen 2 deuren inzet.Verlichting in trailer aan, in ruimte uit, dan bleef ze ook gewoon staan.

Alleen met geweld gaat ze dr in

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:28

gave fotos en mooi beest zeg!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:45

Citaat:
vaak zie je ook meestal dezelfde mensen met laad problemen.
ook als ze een ander paard hebben.


ik krijg mijn eigen paard met geen mogelijkheid de trailer in, zelfs niet in de buurt van de trailer.
Hij is met de trailer uit Tirol gekomen, van Brabant naaar het Gooi, geen enkel probleem, maar nu verrekt ie het!

Op wedstrijden (want ik verhuur mezelf met auto en trailer, de stalling moet er toch uit ) laad ik ieder paard, vroeger met jachten rijden ook, geen paard zo gek of ik kreeg hem op de trailer, maar het paard dat ik nu heb....... no way!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 20:57

Citaat:
vaak zie je ook meestal dezelfde mensen met laad problemen.
ook als ze een ander paard hebben.

Wel goed lezen he Lachen

En jij hebt geen paard maar een tank Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:00

Citaat:
En jij hebt geen paard maar een tank


misschien moet ik het leger eens bellen

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:04

wow wat een prachtpaard! Lovers Ik moet binnenkort ook een keertje met mijn paard op stap... afwachten hoe dat laden gaat!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:05

smurf schreef:
Citaat:
En jij hebt geen paard maar een tank


misschien moet ik het leger eens bellen


! !

Afbeelding

Haha! OK dan! Cheese!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 22:18

geweldig Arwen OK dan! Clown de daad bij het woord gevoegd.....

waar heb je hem weer laten zakken???? Verward
Dan hoef ik morgen niet zo te zoeken Haha!