Cursus : Hoe laad je een lastig paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 23:50

tjee, wat een negatieve reacties ,fijn dat iedereen zo goed weet hoe het wel moet Knipoog .Ik heb ook zo'n tank verzet geen been gaat in alle lijnen hangen eten intreseert haar niet en mensen er naast walst ze gewoon plat(een echte tank}Maar ik heb ze ook ooit geblindoekt bij het rijden .We kwamen terug van onze buitenrit en om terug op de wei te komen moeten we een viaduct onder door andere weg is er niet .Alleen nu had er in de tijd dat wij weg waren een groep padvinders vuur onder de brug gemaakt en ondanks ons vriendelijk verzoek het uit te maken omdat we echt naar huis wilde, maakte ze het vuur niet uit .Aangezien wij twee schijtluizen van paarden hebben die absuluut niet te bewegen waren de brug onder te gaan(ook niet onbegrijpelijk )stonden we daar .Na zo'n 20 minuten zoete broodjes bakken kwaad worden op de padvinders en paard deed ik eigenlijk uit pure wanhoop mijn blouse uit en knoopte die voor haar ogen en tot mijn eigen groote verbazing liep ze als een hondje achter mij aan waarna nummer t wee met een paar doodssprongen ook kwam.Dus zo gek is dat blindoeken niet.Ik ga het toch eens proberen als ze nog eens geladen moet worden,ik vraag me zowie zo af of als ze naar een paar keer zo geladen te zijn er op den duur toch niet van zelf op gaan.Ik denk dat ieder zijn eigen manier moet vinden.Niet iedereen heeft beschikking over eigen stallen ,trailers en dergelijke.Er zijn inderdaad meerdere wegen naar rome niet ieder paard reageert hetzelfde ,en voor mij liever zo dan er op slaan.Dus van mij een pluim voor julie Shanna OK dan!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:36

silvana schreef:
Dus zo gek is dat blindoeken niet.Ik ga het toch eens proberen als ze nog eens geladen moet worden


Ik denk dat jij nog nooit een paard los rond hebt zien rennen met een blinddoek voor?

Ik heb het 1 keer gezien en ik hoop het echt NOOIT meer mee te maken. Echt levensgevaarlijk...

Dit was ook bij trailerladen en het trucje werkte. Totdat paardlief doorhad dat het holle geluid dat hij onder zijn voeten hoorde, de bodem van de trailer was. Hij stormde er met een noodvaart uit en kwam los. Daar sta je dan op een terrein vol met dure auto's en trailers, maar nog erger... 'loslopende' kinderen, waar een geblinddoekte hengst in paniek rond rent. Godzijdank schudde hij zo hard met zijn hoofd dat hij redelijk snel weer zicht kreeg, maar ik wil niet weten hoe de gevolgen anders hadden kunnen zijn...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:53

Ik snap er voor het grootste deel geen snars van, waarom nemen sommige mensen nu niet eens de TIJD om vaker te oefenen met hun paard?, ga als het regent ofzo eens een keer niet rijden maar trailer laden, samen met iemand anders natuurlijk om erger te voorkomen.

Veel paarden moeten hup die trailer in, met niet al teveel gezeur aub, want we moeten weg, naar les, wedstr. weet ik het allemaal. als ik dat paard was zou ik ook denken ja hallo doe ff normaal zeg.(heb het meer over zn algemeenheid dan over het paard v.d topicstartster)

De trailer in en uit en op de trailer staan moet eigenlijk net zo normaal zijn als de figuurtjes lopen onder het zadel, dat ging de eerste paar keren waarschijnlijk ook niet al te denderent maar na veel oefenen (daar willen vele wel veel tijd en energie in steken) ging het beter en misschien nu zelfs wel goed, waarom dan niet voor zoiets als de trailer laden?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:55

Citaat:
samen met iemand anders natuurlijk om erger te voorkomen.



dat is dus het probleem....er is nooit iemand die tijd of zin heeft om daarmee te helpen en alleen begin ik er niet eens aan. Iedereen heeft altijd haast, weinig tijd, geen tijd of komt niet eens naar z'n paard iedere dag...... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:56

idd Cissie
Dan sta je in je wedtrijd stress tenminste niet voor het laad probleem.
Rijden word zoveel gedaan, maar alden dan weer niet.
Gewoon oefenen, zonder poespas en je kunt je paard op een gegeven moment overl laden.
Gewoon elke dag ff erop, wat lekkers geven en verder gaan met wat je anders doet.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:58

Citaat:
Gewoon elke dag ff erop

zoveel tijd heb ik gewoonweg ook niet iedere dag, ik moet de trailer uit de stalling halen, en daarna weer achteruit in de stalling parkeren.......want door de week is er vast geen man die dat even stoer voor mij doet.... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:59

Leer je meteen heel goed parkeren Tong uitsteken

Goed , ik kan snappen dat niet iedereen er elke dag tijd voor heeft.
Maar in het weekend wel.
Maar ook dan word het niet gedaan, week voor concours misschien, maar dan is het te laat.
Dan gaat alles met grof geweld en gedoe, dat werkt niet.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:00

ja daar zat ik aan te denken, maar met de auto die ik nu heb, is het onmogelijk (grijs kenteken, helemaal geen zicht).

Ik zit ook net te bedenken dat er door de week niet eens plek is om laden te oefenen, dan sta ik in de weg, er rijden de hele dag trekkers met strontkarren af en aan .......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:02

Mag er in deze tijd van het jaar gemest worden?
Ik zou "foei"tegen ze gaan zeggen":P

Jammer dat er geen plek is.
Maar het enige om het te leren is oefenen, net als met alles.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 15:20

Is er in de weide geen plekje waar de trailer een tijdje mag staan, ergens in een hoekje staat hij toch niet in de weg?

Misschien is er iemand zo aardig om hem daar voor je neer te zetten Haha!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:20

Op de lange termijn is dit niet de oplossing denk ik.
Maar ik heb ook wel eens met mijn pony op stage gestaan die persé de box niet in wilde, gewoon écht geen één box. daar sta je dan, nou dan baal je hoor. Ze had idd een x d'r hoofd gestoten (omdat ze een tik kreeg want ze liep bitchy te doen en wilde bijten, heeft ze overigens nooit meer geprobeerd Schijnheilig ), maar om nou zo hardnekkig te doen is typisch eldientje. Heb van alles geprobeerd, van brokken tot voor de stal vastknopen, meppen, noem het maar op. Tot ik op het geniale idee kwam mn fleecetrui over dr hoofd te binden. Stukje heen en weer lopen, en dan heel voorzichtig stapje voor stapje de stal in. Moest je dr hoofd zien als ik die trui weer weghaalde *LOL* Elke x belonen als de trui eraf ging, helemaal de hemel in prijzen als ze met me meeliep terwijl ze 'blind' was, en na een paar dagen was het probleem over.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:24

Citaat:
Is er in de weide geen plekje waar de trailer een tijdje mag staan, ergens in een hoekje staat hij toch niet in de weg?


leuk plan, maar ik kan niet zo lang mijn auto missen Haha! en die moet er wel voor als er 700 kilo in die trailer moet..... en die andere 15 ruinen die bij Morrie in de groep staan.....

de trailer is overigens te koop, zie onderschrift

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:34

Dat gezeur ;over heb je al eens een paard in blinde (letterlijk) paniek zien lopen . Ik zit al lang genoeg in de paarden om verschillende paarden in blinde paniek te hebben zien gaan lopen en kan je we zekeren dat ze overal door en over gaan met of zonder blindoek een paard in paniek is letterlijk blind,vandaar de uitdrukking: in blinde paniek zijn.Er is hier in de buurt van de zomer iemand dood gelopen door een paard dat op hol geslagen is.Ik heb ook al een paard zijn rug zien breken ik kan je verzekeren ik heb er nog nachtmerries van alhoewel ik het paard niet kende.Maar ook daar was geen blindoek in de buurt.Het is zoals iemand op de topic zei met als dit ,en als dat, kan men niet leven,dan moet je s'morgens in je bed blijven en hopen dat je dak niet instort. Er wordt gewoon vergeten dat niet iedereen constant de beschikking heeft over auto trailer en plaats.Is het niet zo dat de beste stuurlui aan wal staan? Schijnheilig

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:57

Hey, als je wil dat iedereen alleen maar positieve dingen zegt en roept "Ohh, wat leuk/stoer/mooi/gaaf!" dan moet je naar het Teletubbie forum gaan. Dit is een discussieforum waar mensen hun mening mogen geven, zolang ze dit binnen de forumregels doen. En jeetje, soms is niet iedereen het met elkaar eens. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:05

silvana schreef:
Dat gezeur ;over heb je al eens een paard in blinde (letterlijk) paniek zien lopen . Ik zit al lang genoeg in de paarden om verschillende paarden in blinde paniek te hebben zien gaan lopen en kan je we zekeren dat ze overal door en over gaan met of zonder blindoek een paard in paniek is letterlijk blind,vandaar de uitdrukking: in blinde paniek zijn.Er is hier in de buurt van de zomer iemand dood gelopen door een paard dat op hol geslagen is.Ik heb ook al een paard zijn rug zien breken ik kan je verzekeren ik heb er nog nachtmerries van alhoewel ik het paard niet kende.Maar ook daar was geen blindoek in de buurt.Het is zoals iemand op de topic zei met als dit ,en als dat, kan men niet leven,dan moet je s'morgens in je bed blijven en hopen dat je dak niet instort. Er wordt gewoon vergeten dat niet iedereen constant de beschikking heeft over auto trailer en plaats.Is het niet zo dat de beste stuurlui aan wal staan? Schijnheilig


Een paard in paniek hoeft niet altijd helemaal blind rond te rennen. Een geblindoekt paard kan niet anders...

Ik snap wel wat je bedoelt met 'als dit en als dat...', maar sommige ongelukken zijn gelukkig te voorkomen als je een beetje je verstand gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:01

CCCCorine"]
[quote="silvana schreef:
Dat gezeur ;over heb je al eens een paard in blinde (letterlijk) paniek zien lopen . Ik zit al lang genoeg in de paarden om verschillende paarden in blinde paniek te hebben zien gaan lopen en kan je we zekeren dat ze overal door en over gaan met of zonder blindoek een paard in paniek is letterlijk blind,vandaar de uitdrukking: in blinde paniek zijn.Er is hier in de buurt van de zomer iemand dood gelopen door een paard dat op hol geslagen is.Ik heb ook al een paard zijn rug zien breken ik kan je verzekeren ik heb er nog nachtmerries van alhoewel ik het paard niet kende.Maar ook daar was geen blindoek in de buurt.Het is zoals iemand op de topic zei met als dit ,en als dat, kan men niet leven,dan moet je s'morgens in je bed blijven en hopen dat je dak niet instort. Er wordt gewoon vergeten dat niet iedereen constant de beschikking heeft over auto trailer en plaats.Is het niet zo dat de beste stuurlui aan wal staan? Schijnheilig


Een paard in paniek hoeft niet altijd helemaal blind rond te rennen. Een geblindoekt paard kan niet anders...

Ik snap wel wat je bedoelt met 'als dit en als dat...', maar sommige ongelukken zijn gelukkig te voorkomen als je een beetje je verstand gebruikt.
[/quote]


Ik vind het ook allemaal een beetje zwaar overdreven, nogmaals dit is niet MIJN paard, dus jullie hoeven mij er niet op te wijzen, want ik heb ook zo vaak gezegd dat ze meer moet oefenen, ik plaats deze foto's als sarcasme, iets wat veel mensen ook niet door hebben. Mensen op bokt, moeten altijd het onderste uit te ton halen, net iets wat ze los kunnen schrapen... Iedereen roept wel boe en bah, en je moet het zus doen en zo doen, maar niet iedereen heeft daar de kans voor, hoe wil je een paard van 1.85 en bijna 1,5 omvang in een wei zetten om in te trailer te gaan zonder auto, dat gaat gewoon niet ! Of je wilt je voorwieltje afbreken, valt je paard naar voren en heeft hij nog meer trauma dan hij eerst al had. En nu doe ik precies hetzelfde als veel mensen hier.. Wat Als.. Precies, het is handig om zo te denken, maar sta er ook niet teveel bij stil, want dan krijg je nog meer problemen. Ik heb dit probleem nooit gehad gelukkig met mijn huidige paard..

Mijn vorige paard had ok een traume met de trailer, die laadde ik altijd met veel geduld in, met wat voer en dat liep hij er wel in.. tot hij terug kwam van de vee arts en weer de trailer inmoest, ik liep er gewoon rustig op af.. hij brak los, ik viel op de grond, en mijn paard rende in volle rengalop (in blinde paniek, daar is op dat moment geen blinddoek voor nodig !!) over een industrieterrein, waar vrachtwagens ook behoorlijk hard reden, voor ik opgestaan was, was het slechts nog maar een klein puntje in de verte.. dus ik rennen en rennen, en vond hem een paar kilometer verderop op een grasveldje en kreeg hem toen gelukkig te pakken, het scheelde niet veel of hij lag onder een vrachtwagen. Dus toen nog een keer geprobeerd, longeertouw er om heen, en weer proberen, en ook nu brak hij los, hij brak door het longeertouw heen, en rende weer weg.. in volle rengalop, door alle auto's en vrachtwagens heen, toen was er gelukkig een vrachtwagen die bedacht om de weg te blokkeren en toen kon hij er niet langs, en had ik hem vrijwel direct. Daarna moest hij terug de kliniek ruimte in, trailer in de kliniek ruimte en toen is hij er uiteindelijk ingegaan. Dit lag toch echt niet aan mij.. want mijn huidige paard loopt zo achter me aan...

Even over de kwestie blinddoek, ik vind het ook wat voor noodgevallen, maar als hun het zo willen doen, moeten ze dat zelf weten, ik krijg toch een grote bek als ik er wat van zeg dus ja.. Dan vraag ik me af, wat is nu gevaarlijker ? Een geblinddoekt paard door een blinddoek (een sjaal die er zo afvalt) of een paard dat zichzelf blind maakt ?
Even gevaarlijk als je het mij vraagt.. alleen geef je hem met een blinddoek om wel een zetje... Overigens als mijn paard ooit een blinddoek om zou moeten krijgen (niet dat dat het geval is) zou hij wat er ook gebeurd bij mij blijven... zelfs als hij geen blinddoek om heeft.. komt hij teruggerend naar me..

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:22

Mijn paarden lopen er gelukkig gelijk in Lovers .
Mijn verzorgpaard vertikte het om er in te gaan. Liep door longeerlijnen, zwepen en zelfs nog lompere dingen heen Boos! . Toen hadden we een keer twee stroomdraadjes aan de zijkanten gespannen Haha! (zonder stroom) en ze liep er zonder zweep in. OK dan! Misschien ook een ideetje, als je paard tenminste ontzag heeft voor stroomdraadjes. Lachen

irene01

Berichten: 100
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:14

Vaak hebben de paarden die de trailer niet op willen geen respect voor de eigenaar. Je kan er heel slap over doen maar een paard dient gewoon te gehoorzamenm Hier krijgt hij elke dag zijn eten voor en een schone stal en aandacht. Als hij iets doet wat niet mag moet hij dan ook gestraft worden. Er is 1 maar; hij moet wel snappen waar hij dat pak slaag voor krijgt. De beste methode is trailer tussen twee deuren en erop, zo niet 10 meter terug en hardhandig straffen incl stemgebruik. Dan gaat ie er echt wel op. als je later op concour bent en je zet een harde stem op dan legt ie heel snel de link met de zweep. Het is echter wel belangrijk dat wij ook eerlijk tegen hem zijn, dus niet gas geven in de bochten, snel remmen enzovoort. Als je dit doet is het geen enkel probleem. Vaak missen de mensen de daadkracht en ervaring om een paard goed op de trailer te zetten. Ook als hij niet wil staat ie er bij ons binnen 5 minuten op. Daarna pas belonen..... klinkt hard maar alles draait om respect!!!!!!!!

Een onderschrift dat je totaal zinloos leest, omdat er niets in staat.

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:57

Ach ja, blinddoeken is ook niet het eerste waar ik aan zou denken.
Met Jip hebben wel ook echt een flink laadprobleem gehad. Vroeger liep hij er zo in, maar toen ik voor het eerst met hem op vakantie was geweest en hij twee-en-een-half uur achter elkaar op de trailer had gestaan, wilde hij er niet meer op. Met een zweep ging hij knielen op de klep, het was dus elke keer weer een drama. Maar toen hebben we hem een keer letterlijk in de maling genomen, we zouden vertrekken vlak na het ontbijt, toen hebben we Jip niks gegeven, maar zijn voer in een emmer gedaan. Ik liep met hem en de emmer in mijn hand (met zijn hoofd daar weer in) richting de trailer en hij liep zo achter mij aan! Pas toen hij binnen stond, keek hij heel beteurerd: Ships, ze hebben me erin geluisd!!! Maar tegenwoordig gaat hij wel weer superbraaf (hij heeft toen nog wel de kans gekregen om in de trailer zijn ontbijt rustig op te eten voordat we gingen rijden hoor).
Hij krijgt nu ook altijd een beloning als hij er braaf ingaat en dus assosieerd hij de trailer altijd met iets fijns.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 17:01

Kleintje schreef:
Mag ik het eerlijk zeggen? Ik vind dit een tijdelijke oplossing voor het probleem maar geen echte oplossing. Want op den duur zal het ook staken als het geblinddoekt is.
Daarnaast vind ik het gevaarlijk. Wat als hij een keer losbreekt... hij ziet dan niet waar hij heen rent.

Ik zou dus langer oefenen, nog meer geduld en een andere oplossing zoeken.


Ben het helemaal met je eens kleintje die van mij wil nog steeds niet goed op de trailer.

We zijn idd net zo begonnen als de meiden een blinddoek over de ogen, in het begin loopt hij wel mee maar op een moment doet hij dat niet meer.
Dan met twee man erachter drukken, dat gaat ook nog een paar keer goed.

Maar op een moment houd het op, en toen hebben we iets gedaan wat we eigenlijk niet wilden echt doorpakken, even flik op haar donder geven, het gaat nu trouwens nog steeds goed.

Liefde en geduld werkte niet een blinddoek niet dan maar dat.

Yvette90

Berichten: 3764
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:52

*kwijl* Vingers aflikken beestje maar lukt het inladen ook niet met een longe achter zijn reet? Verward Haha!

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:42

hallo..
ik ken risky ook wel een beetje ik zie hem vaak rijden en het is niet echt een schrik achtig paard. Hij is egt heel erg braaf zover ik gezien heb ik vind het ook erg banketstaaf om ShannaY er op te wijzen Ach gut zij heeft het alleen maar op bokt geZet dus vind dat je best er op kan wijzen kdat het niet goed is maar je moet niet haar der op wijzen..
en het isdat meisje die er bij loopt der eigen paard en als zij denken dat het zo goed is is het goed het is hun eigen schuld als er wat gebeurt. als is het niet leuk voor hun paard maar er zijn ergere dingen in de paardenwereld dan een paard geblinddoekt in de trailer laten gaan.. maarja als hij er zo inloopt zo ik het ook zo doen dan hem er in slaan.. maarja dat is mijn reactie hierop Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:14

Ik heb over twee weken wedstrijd en het enige waar ik me mee bezig houd is: hoe gaat die zever-zak van mij de trailer op???!!

Ik had hem, voordat ik hem reed, al een keer met vlechtjes en wit voetje de blubber in zien rennen (met zeer kwade amazone er achteraan rennend) omdat hij zich weer eens losgerukt had.

En dan alleen maar als je weg gaat van stal, vanaf het concoursterrein loopt ie zo de trailer op (de sneeky knol) *LOL*

Toen ik hem een maand of wat geleden voor het eerst moest laden nam ik echt zo'n houding aan van"geen gelul, we gaan die trailer op".
Driekwart was ie de trailer op, en ik draai me om, wil net zeggen "Goed he" en meneer rukt zich los (stom stom stom!!!!)

Daarna hebben we er een half uur over gedaan, waarbij Matador (ongeveer 1.75m) tot drie keer toe zijn kop stoot tegen de rand van de trailer, de eigenaar met een riek er achter stond te meppen, drie anderen stonden te schreeuwen en zwaaien met zwepen, longeertouwen en andere spullen, en ik zwetend en kreunend in de trailer stond, met het halstertouw om de boom heen in de hoop dat ik maar niet los zou laten......

Wat een drama......

Ik weet dat Matador een enorme zever-zeik-zak is, en dat hij zich aanstelt, maar toch....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:45

Als je zeker weet dat hij zich aanstelt zou ik ook niet al te moeilijk gaan doen. zorg dat je trailer-combinatie in een kleine, goed afgesloten ruimte staat (een klein paddock of een rijbak die je met schrikdraad (als hij daar respect voor heeft) kleiner hebt gemaakt) Ik ben niets voor een paard de trailer op slaan maar er komt een punt dat het uit moet zijn met het gesodemieter. En als hij een flinke lel nodig heeft om te beseffen dat het je ernst is, dan moet dat maar. Je gaat er NU op en daar word verder niet meer over gediscussieerd.

Met een paard dat serieus angstig is of slechte ervaringen heeft is het natuurlijk anders. Maar ik blijf wel de baas, en als ik zeg dat we langs een enge stapel stenen gaan doen we dat ook gewoon, dus waarom zou ik nu opeens over me laten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:53

DePennyBitch schreef:
Ik heb over twee weken wedstrijd en het enige waar ik me mee bezig houd is: hoe gaat die zever-zak van mij de trailer op???!!

Ik had hem, voordat ik hem reed, al een keer met vlechtjes en wit voetje de blubber in zien rennen (met zeer kwade amazone er achteraan rennend) omdat hij zich weer eens losgerukt had.


Had je toevallig al aan een hengstenbit gedacht?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Ubermetrics en 34 bezoekers