Klaar voor de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:57

Hallo allemaal,

Ik wilde graag een filmpje laten zien van mij en manegepaard Lana.
Ik rij Lana vrijwel elke week en we hebben eens in de maand á 2 maanden priveles van een geweldige instructrice van de manege. Vorige week hebben we een FNRS proefje gereden met als winst. We zijn nu klaar voor de F9, maar omdat ik eerst wil gaan werken aan stelling en buiging slaan we volgende maand over. Wel wil ik binnenkort, over ongeveer 3 maanden een onderlinge B proef starten om te proeven hoe het nu is om de KNHS proeven te rijden.
Hebben jullie voor mij meer tips zodat ik mijn rijden kan verbeteren en zijn we klaar voor de B?

Eigen tips: Benen stil, ontspannen in de galop zitten en handen stil.



Alvast bedankt!

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:02

Ik denk dat je je paard eerst maar stelling moet vragen, en lengtebuiging, en als dat er allemaal opzit wat meer nagefelijker mag rijden.
dat is vaak wat een jury wil zien. nu ga je plat door de bochten heen.
en als ik het goed zie, mag hij ook wat meer naar voren toe.
ik zie je vaak als hij vooruit moet, dat jij echt moet schoppen om hem naar voren te krijgen ;)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:04

Typ ik een heel verhaal, identiek aan JenW :')

Ook vind ik dat je aan je zit moet gaan werken. Vind je in draf qua lichtrijden niet lekker meekomen, ipv meegaan met je paard zie ik je bijna moeite doen met staan zitten. Tenminste dat vind ik erop lijken!

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:05

Inderdaad zakt het tempo vaak wat weg en lees ik het meestal op het protocol terug. Maar deze keer was er geen feedback over te vinden, we kregen een 6je. Ze is liever lui als moe en is niet zo vlotjes. Maar ik zal het zeker meenemen in de volgende privéles, dank je!

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:06

Leuk dat je zo lekker aan de slag bent.
Paard mag actiever lopen.

Dit is hippisch centrum westland toch?

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:06

Dyanne_z schreef:
Leuk dat je zo lekker aan de slag bent.
Paard mag actiever lopen.

Dit is hippisch centrum westland toch?

Jup! :D

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:09

Nee, niet klaar voor de B.
Paard is niet nageeflijk, loopt niet over de rug. Geen stelling, geen buiging. Valt door het been heen, wat zich dus uit in geen buiging.

Ik kan wel allerlei dingen gaan uitleggen, maar je hebt veel meer baat bij een goede instructrice, eentje die ook meerdere leerlingen op wedstrijd begeleid.
Wat ik je wel zou willen meegeven, begin ermee je paard meerdere keren per week bijgezet te longeren. Bij voorkeur met een longeerhulp of pessoa.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:10

ik zou eerlijk gezegd eerst aan die dingen gaan werken, en begin dan met het voorwaartse en de rest komt dan wel.
want hij moet gewoon aan je been zijn, anders werkt het niet.
en wees hier consequent in!

en daarna de stelling en de lengtebuiging, en daarna pas nagevelijkheid.
en pas daarna zou ik aan een b wedstrijd beginnen eerlijk gezegd, misschien niet leuk voor jou maar hier komen wel mooiere punten van :)

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:10

Klaar voor de B vind ik het nu nog niet. Paard is totaal niet nagefelijk. Zou eerst ook werkten aan de stelling en buigingen, dit ontbreekt nu ook nog. En je paard mag ook activer, hij loopt nu een beetje op z'n gemakje.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:11

maar het allerbelangrijkste goede instructie!

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:18

Janine1990 schreef:
Nee, niet klaar voor de B.
Paard is niet nageeflijk, loopt niet over de rug. Geen stelling, geen buiging. Valt door het been heen, wat zich dus uit in geen buiging.

Ik kan wel allerlei dingen gaan uitleggen, maar je hebt veel meer baat bij een goede instructrice, eentje die ook meerdere leerlingen op wedstrijd begeleid.
Wat ik je wel zou willen meegeven, begin ermee je paard meerdere keren per week bijgezet te longeren. Bij voorkeur met een longeerhulp of pessoa.

Het is niet haar paard, maar een manegepaard, denk dat longeren met bijzet niet zomaar mag :).
Eerlijk TS, vind ik je ook niet klaar voor de B, ga mee met het commentaar boven mij, maar vraag me af of je met dit paard ooit klaar gaat zijn voor de B. Omdat het een manegepaard is zal het aan de been zijn en nageefelijk lopen heel moeilijk gaan denk ik.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:20

Esmeej333 schreef:
Janine1990 schreef:
Nee, niet klaar voor de B.
Paard is niet nageeflijk, loopt niet over de rug. Geen stelling, geen buiging. Valt door het been heen, wat zich dus uit in geen buiging.

Ik kan wel allerlei dingen gaan uitleggen, maar je hebt veel meer baat bij een goede instructrice, eentje die ook meerdere leerlingen op wedstrijd begeleid.
Wat ik je wel zou willen meegeven, begin ermee je paard meerdere keren per week bijgezet te longeren. Bij voorkeur met een longeerhulp of pessoa.

Het is niet haar paard, maar een manegepaard, denk dat longeren met bijzet niet zomaar mag :).
Eerlijk TS, vind ik je ook niet klaar voor de B, ga mee met het commentaar boven mij, maar vraag me af of je met dit paard ooit klaar gaat zijn voor de B. Omdat het een manegepaard is zal het aan de been zijn en nageefelijk lopen heel moeilijk gaan denk ik.


Oooh, ja, dat maakt het heel lastig inderdaad...
Ik dacht dat je ook niet zomaar een manegepaard mee kon krijgen op wedstrijd. Althans, in mijn omgeving gebeurt het niet echt veel. Dus vandaar dat ik er ook vanuit ging dat het een eigen paard was.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:20

Ziet er best netjes uit hoor!
Nu kom ik met heel verhaal en ga je denken, maar ze zei toch dat het netjes was?
Ja, het is netjes!! Maar je kan best nog op heel veel punten verbeteren.
Als je wp-tjes in de B wilt rijden bij de KNHS, moet je nog wel wat aan het werk.

Het is niet jouw paard he? Dus op het paard ga ik verder niet in. Maar maakt het natuurlijk wel lastiger..

Algemeen, je houding.
Je weet zelf je aandachtspunten al want die heb je genoemd in je op.
Ben het met je eens, die moet je aan werken, als je dat voor elkaar krijgt, ziet het er nog veel beter uit.
Probeer wel je handen stil te houden tov de mond van het paard, nu wippen ze mee op en neer met je lichtrijden.
Bij het doorzitten wip je nog meer met je handen.
Zo te zien vind je doorzitten nog erg moeilijk, ontspan!

Heel positief is dat je niet probeert je paard aan de teugel te trekken, maar probeer wel een gelijkmatig contact met de mond te houden.
Probeer je benen lang te maken en stil te houden, dus als je niet wilt drijven, niet drijven.
Nu zijn ze best onrustig.
In galop proberen minder te wippen in het zadel en het eerste stukje steek je je benen wat naar voren.
En pas op dat je niet voorover valt bij de overgangen terug.

De hoeken en bochten, moet je eigenlijk zo rijden dat je paard kijkt naar de kant waar hij heen gaat, dus met stelling en buiging, dat mis ik bij jouw paard wel, die zeilt rechtdoor de hoeken door.
Dat is jammer, gaat je hoop punten kosten.
Bv bij de gebroken lijn met een volte 10 meter, daar is het de bedoeling dat je vanaf de hoefslag komt met stelling en buiging, je paard recht maakt.
De volte rijdt met de juiste stelling en buiging, je paard weer recht maakt en dan met de juiste stelling en buiging de hoek weer inrijdt voor je de korte zijde op gaat.
Wat me opvalt is dat je vaak je buitenteugel in een boogje hebt hangen.
Als je netjes met stelling en buiging een bocht wilt rijden, moet je als het ware het paard om je binnenbeen laten buigen (dat been maak je lang), binnenhand is een fractie van de hals af (minimaal) en met de buitenhand begeleid je je paard de bocht door, die moet begrenzen. Indien nodig kan je buitenbeen het uitzwaaien van de achterhand tegen gaan.

Denk dat als je dat met stelling en buiging voor elkaar hebt en iets lekkerder zit en je handen wat rustiger kan houden en je iets constanter de aanleuning met je paard kan behouden, dat ze ook wel nageeflijker gaat lopen. Nu zie je haar af en toe zoeken, maar jij geeft dan niet de goede feedback.

Afgroeten, even wachten tot je paard echt stil staat, dan netjes groeten, teugels weer pakken en wegstappen, nu is het heel gehaast.
Verder iets gedurfder mag wel, is nu heel zoet proefje.

Belangrijkste, handen stiller, stiller zitten bij het doorzitten, stelling en buiging.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:24

Stelling en buiging is ook een punt voor de aankomende privélessen. Ik vind het ook jammer dat ik geen financiële middelen heb om haar te leasen. Want nu word ze natuurlijk door Jan en alleman gereden en ieder rijd op zijn of haar eigen manier.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:25

Hoe vaak rij je haar in de week?

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:28

Je eigen tips voor je rijden zijn inderdaad punten om aan te werken, maar ik ken niemand die ooit uitgeleerd is ;-). Altijd goed om kritisch naar jezelf te durven te kijken.

Wat het paard betreft: Zolang het paard zo op de schouder valt, kan hij eenvoudig weg niet buigen.
Vraag je instructrice je te helpen met het paard in haar verticale balans te herstellen, samen met het actiever laten lopen.

@Janine1990: waarom het advies om te longeren met bijzet?

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:31

Sjolvir schreef:
Hoe vaak rij je haar in de week?

1 keer in de week. En ongeveer 1 keer per maand a 2 maanden privéles

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:34

Devitootje schreef:
@Janine1990: waarom het advies om te longeren met bijzet?


Bijzet is voor mij voornamelijk een verzamelwoord voor allerlei hulpteugels bij het longeren.
Door het dier te longeren met een bijzet leert het over de rug te lopen. Iets dat compleet ontbreekt in het filmpje dat ik zie, het dier loopt met het hoofd bijna door het plafond heen. Of lijkt dat in ieder geval te ambiëren. Door het longeren met een bijzet gaat het dier het hele lichaam van achter tot voor leren gebruiken en wordt losser in het lichaam, wat een flinke hulp is voor de ruiter. Want op kracht red je het niet bij zo'n dier.
Wanneer de rug losser is, zal het dier ook makkelijker nageeflijk worden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:37

purny schreef:
Sjolvir schreef:
Hoe vaak rij je haar in de week?

1 keer in de week. En ongeveer 1 keer per maand a 2 maanden privéles


Dan zou ik proberen zoveel mogelijk te leren van dit paard, maar om er echt KNHS met startkaart mee te starten... zonde van je geld denk ik.
Met 1 x in de week, ga je namelijk dit paard niet verbeteren.
(voor zover dat gaat)
Wel kan je jezelf gaan verbeteren en daarmee zal je ook dit paard beter kunnen gaan rijden,
maar met 1 x in de week ga je niet de wereld veroveren.
Geen schande hoor, maar zal wel lastig zijn.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:38

Esmeej333 schreef:
Omdat het een manegepaard is zal het aan de been zijn en nageefelijk lopen heel moeilijk gaan denk ik.


Ben ik het toch niet mee eens. Het zal wel meer moeite kosten maar met oefening kan een manegepaard dit ook! Het verschilt uiteraard per manege maar hier is het niet ongewoon dat manegepaarden al een redelijke dressuurcarrière achter de rug hebben.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:40

YellowGray, met je eens.
Mijn pown liep Z bij de paarden en in de lessen (maar die reed ik wel meer dan 1 x in de week zelf), maar heb je DIT paard zien lopen?
Als het de rest van de week hobbeldiebobbelt op economy stand en TS rijdt er 1 x per week op, gaat ze niet binnen onafzienbare tijd er heel veel aan verbeteren.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:41

Ik ga ook geen startkaart aanvragen wij hebben onderlinge KNHS proefjes.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Klaar voor de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:43

Dan is het geen enkel probleem, aangezien ze denk ik dan ook gewoon een FNRS jury er neer zetten en rekening houden met het feit dat jullie op manege paarden rijden.

Alleen ga niet onderling KNHS vergelijken met KNHS, want de enigste overeenkomst zijn de proeven,
voor de rest gaat de vergelijking doorgaans mank.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:46

YellowGray schreef:
Esmeej333 schreef:
Omdat het een manegepaard is zal het aan de been zijn en nageefelijk lopen heel moeilijk gaan denk ik.


Ben ik het toch niet mee eens. Het zal wel meer moeite kosten maar met oefening kan een manegepaard dit ook! Het verschilt uiteraard per manege maar hier is het niet ongewoon dat manegepaarden al een redelijke dressuurcarrière achter de rug hebben.

Bedoelde ook meer dit paard, icm met het manegepaard zijn. Een manepaard kan idd best goed gaan lopen, alleen dit paard, icm met het manepaard zijn, dus TS die maar een keer per week rijdt en voor de rest rijden er allerlei mensen op dit paard, denk ik niet dat je dit manegepaard goed aan het lopen krijgt.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:54

Esmeej333 schreef:
Bedoelde ook meer dit paard, icm met het manegepaard zijn. Een manepaard kan idd best goed gaan lopen, alleen dit paard, icm met het manepaard zijn, dus TS die maar een keer per week rijdt en voor de rest rijden er allerlei mensen op dit paard, denk ik niet dat je dit manegepaard goed aan het lopen krijgt.


Nee, met één keer in de week zal het waarschijnlijk niet lukken en het paardje buigt inderdaad helemaal niet, daar heb je zeker gelijk in :)