3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 14:51

Hoi allemaal,


Het is alweer een tijdje geleden dat ik Appie's vorige/eerste topic aanmaakte: [RT-HAW] 3 jarige haflinger net onder het zadel

In de tussentijd is er veel gebeurd! Appie is inmiddels niet meer van de toenmalige eigenaresse. De eigenaar van de grond waar hij gestald stond heeft hem overgekocht, voor dat dit is gebeurd hebben wij goed met elkaar gepraat, deze man is namelijk al 79 jaar oud, en het was dus erg belangrijk dat ik er ook mee in zou stemmen omdat de verzorging en training op mij neer zou komen. Heerlijk! Ik beschouw hem dan ook als mijn eigen.

Sinds ik het zelf voor het zeggen heb, heb ik een aantal dingen veranderd: Ik ben mij gaan richten op grondwerk, longeren en wandelen, dit omdat hij nog vrij jong is, en omdat er eigenlijk nooit in stabiele hoeveelheden iets met hem is uitgevoerd, kracht opbouwen was/is prioriteit! Rijden doen we wel, maar zo af en toe, een keer per 1 a 2 weken vind ik zat, en ik merk dat dit voor hem ook meer dan genoeg is. In ons vorige topic kregen wij veel reacties over het zadel, daar heb ik uiteraard ook wat aan gedaan, wij rijden tegenwoordig met een barefoot saddle. Ook word er tegenwoordig alleen gewerkt met beenbeschermers. Er word niet meer gereden in het veel te kleine bakje, die trouwens in de toekomst groter gemaakt word *\o/* . EN Appie zit op dieet!

Ik heb afgelopen week een hoop fotos laten maken, dit in eerste instantie omdat ik er erg veel van leer en even kan bekijken wat er beter kan aan mijn houding, ik was natuurlijk erg benieuwd hoe het er nu uit ziet en het is natuurlijk ook leuk om wat mooie fotos te hebben. Ik wil er nog wel even duidelijk bij zeggen dat Appie nog niet zo lang geleden in is gereden en mijn focus op grondwerk en longeren ligt. Ik rijd Appie bewust met een ontspannen en losse hand. Ik vind het voornamelijk erg belangrijk dat Appie goed voorwaarts is, en luistert naar mijn hulpen. Voor de rest heb ik weinig verwachtingen van hem, hij is nog zo jong! Galop zijn we nog niet mee bezig onder het zadel, hij vind dit nog erg lastig dus we werken gewoon aan de dingen die wel goed gaan. De dingen die mij opvallen aan mijn rijden is de plaats van mijn handen, en mijn naar buiten staande tenen en mijn beenligging. Het barefoot zadel geeft Appie veel vrijheid wat ik goed merk aan zijn houding en bewegingen, maar omdat er op dit zadel geen kniewrongen zitten geeft het mij wat minder steun dan gewend, en dat kan ik goed zien. Ook ben ik tijdens het rijden iets te weinig bezig met mijn houdingen mijn beugels mogen gerust een stukje langer. Mooie punten om aan te werken (:

Al met al, ik merk en zie dat wij (en vooral Appie) vooruit gaan! (neem de moeite om even naar ons vorige topic te kijken!) Hier ben ik trots op en dit deel ik graag met jullie. Hieronder wat fotos van mijn grote vent aan het werk, aan de longe en onder het zadel. Deze fotos zijn niet allemaal op dezelfde dag gemaakt, rijden en longeren gebeurd niet op dezelfde dag (bij uitzondering wanneer meneer teveel energie heeft). De fotos staan niet helemaal op volgorde ;)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://img856.imageshack.us/img856/3494/6pq9.jpg

http://img15.imageshack.us/img15/7962/j2ne.jpg

http://img12.imageshack.us/img12/5908/2iji.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/770/2878.jpg

http://img202.imageshack.us/img202/1737/x60j.jpg



http://img208.imageshack.us/img208/4748/g1vz.jpg

http://img819.imageshack.us/img819/6456/jpw4.jpg

http://img191.imageshack.us/img191/3017/h6w3.jpg


Bedankt voor het kijken! Wees vrij om te reageren, tips zijn welkom :D
Laatst bijgewerkt door Coby op 26-10-13 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 zichtbare foto's.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:01

Wat een leuk paard! Lekker koppie zit daar op.

En rijden: gewoon lekker doorgaan, heerlijk deze foto's zonder getrek.

dyoka

Berichten: 2059
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:11

Ziet er inderdaad ontspannen uit!
Probeer wel contact te blijven houden. :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:41

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:50

Wat een mooi beeld zeg! Jouw houding komt volgens mij vooral door de barefoot, dat heb ik
nl. ook :p Heb je een pad onder je zadel liggen?
En omdat het HAW is: let op je 'pianohandjes' en zorg er voor dat je niet te veel
naar voren gaat buigen ;)

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:59

Super hoe je nu bezig bent! Er zit zeker veel verschil in deze fotos in vergelijking tot de vorige.Barefoot is voor heel veel mensen verschikkelijk voor je houding, bij mij draait ie mijn benen verkeerd, maar de reden verschilt per lichaamsbouw in combi met paard. Het is al fijn dat dit zadel beter ligt dan je vorige. Blijf zelf mooi vooruit kijken en ontspan je handen, blokkeer daar niet door te knakken. Jullie komen er wel!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:30

Lekker bezig hoor zo, en wat leuk dat het nu min of meer helemaal "jouw" paardje is +:)+

Inderdaad je beugels een stukje langer, dan zal je al direct netter er op zitten want nu plaats je jezelf wel erg in een stoelzit met een holle rug...maar het is wel een brede beer natuurlijk dus ik kan me voorstellen dat je met korte beugels dan wat makkelijker zit :P

Je weet wel dat er eigenlijk een pad met inlages onder een Barefoot hoort? :)


Reactie op bovenstaande reacties: Ook op een Barefoot kun je gewoon netjes zitten hoor, dat veel mensen dat zelf niet doen is wat anders :+

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:50

Wat een mooie vooruitgang! Hij ziet er ook beter uit. Glanzende vacht.
Leuk om te zien dat jullie beide plezier hebben.

Van mij zou je je teugels wat korter mogen pakken. Hierdoor krijg je een constantere aanleuning en volgens mijn zakt hij dan vanzelf wat meer. Aangezien hij dat nu al keurig doet!
Heel veel succes!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:28

Cowgirl schreef:
Wat een leuk paard! Lekker koppie zit daar op.

En rijden: gewoon lekker doorgaan, heerlijk deze foto's zonder getrek.



Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Houding lijkt inderdaad wat stoelzit, misschien beugels wat langer en je handen iets meer voor het zadel?
Maar heerlijk, loopt lekker!

Nadineh
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Oude Wetering

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:15

Erg goed dat je je ook nog goed concentreerd op het grondwerk, hier kom je ook erg ver mee straks in je rijden. Het ziet er lekker ontspannen en rustig uit, maar ookal is het een jong paard probeer wel contact houden met zijn mond.
Succes!

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:22

Ziet er goed uit vergelijking met de vorige keer.

Let er wel op dat je contact houd en niet je handen vast zet op je boven benen.
Ook proberen om niet voorover te vallen maar dat komt vast goed als ik dat zo zien.

Nog even een vraagje wat voorn peesbeschermers heb jij? Rijd ook een haflinger maar weten nooit goed welke peesjes nou passen

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:04

Leuk om naar te kijken. Jullie zijn een leuke combinatie.
Tips: handen rechtop en verder de dingen waarvan je zelf al zegt dat je daaraan moet werken.

Veel plezier! :)

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:47

Super mooi paardje, en jullie doen het goed!

Ik zit in dezelfde fase, en gewoon zo door blijven gaan totdat hij ouder wordt en meer aan kan :P

Wel zou ik de peesbeschermers af doen, is voor het werk wat hij nu doet beter voor de pezen :P

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 13:20

@melvinrandy, Appie tikt zijn eigen benen aan, hij kan zichzelf zwaar bezeren zonder de peesjes.

Ik heb gewoon een pad voor onder de barefoot, hij lag alleen toevallig thuis voor een wasbeurt.

Bedankt voor de tips en leuke reacties (:

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:10


uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:06

Ziet er netjes uit hoor, inderdaad beugels wat langer, maar ja dat is al vaak genoeg gezegt.
Ik vind het fijn om te zien dat je je paard de tijd gunt om alles rustig op zijn eigen tempo te leren.

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:12

Ziet er fijn uit! Let op dat je wel contact houdt met de mond, af en toe zijn je teugels net iets te lang. Op de laatste foto heb je je handen goed qua plaatsing (ze mogen alleen hoger) en dan merk je dat ze net iets in een boogje hangen. Op een foto waar je wel contact hebt, heb je je handen bijna bij je buik (tweede rijfoto). Wel fijn dat het zo ontspannen is en geen getrek in de mond!

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:20

Wat een super leuk dier! En zo te lezen ben je op een heel fijne manier met hem aan de slag gegaan. Hij oogt in ieder geval lekker ontspannen, voorwaarts en los in zijn lijf. Ik stoor me wel een beetje aan je benen, maar dat zal ook grotendeels wel komen door het zadel.

ulyse
Berichten: 563
Geregistreerd: 15-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:09

Zij je beugels wel gelijk van lengte?

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 21:10

ulyse schreef:
Zij je beugels wel gelijk van lengte?


Als het goed is wel :Y)

Bedankt iedereen! :j

Annebla
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: Hoorn

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:25

het ziet er erg vriendelijk uit! Van mij mag je je handen iets meer dragen, op sommige foto's staan ze ietwat op je bovenbenen.
Let inderdaad op dat onder een boomloos zadel een pad met inlages hoort. Kort gezegd ziet bijeen boomzadel de volgorde vanaf de rug van het paard er zo uit: dekje, kussen, ruiter. Bij een boomlooszadel wordt het omgedraait: kussens, dekje, ruiter. Die kussens van je zadel zijn dan je inlages. Verder denk ik dat de stoelzit komt door ietwat korte beugels. Ze zouden van mij een gaatje langer mogen. Verder ziet het er erg fijn uit hoor!

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 12:44

Annebla schreef:
het ziet er erg vriendelijk uit! Van mij mag je je handen iets meer dragen, op sommige foto's staan ze ietwat op je bovenbenen.
Let inderdaad op dat onder een boomloos zadel een pad met inlages hoort. Kort gezegd ziet bijeen boomzadel de volgorde vanaf de rug van het paard er zo uit: dekje, kussen, ruiter. Bij een boomlooszadel wordt het omgedraait: kussens, dekje, ruiter. Die kussens van je zadel zijn dan je inlages. Verder denk ik dat de stoelzit komt door ietwat korte beugels. Ze zouden van mij een gaatje langer mogen. Verder ziet het er erg fijn uit hoor!


Ik rijd normaal altijd met de pad die er bij hoort, ik heb hier al eerder vermeld dat deze er toevalling niet onder zaten vanwege een wasbeurt van het dekje.

Ik heb mijn beugels na het zien van deze fotos direct langer gezet :p en het dragen van mijn handen ben ik druk mee bezig. Dat zijn van die dingetjes die er bij mij wel een inschieten als ik teveel met mijn paardje bezig ben :p

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 12:54

Ziet er heerlijk relaxed uit.. :) Fijn dat je hem zo de tijd geeft, daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!
Barefoot is eerst even wennen, maar je houding wordt er vanzelf juist beter door ;)

Als je de pad in de was hebt zou ik er persoonlijk wel voor kiezen om dan maar even niet te rijden,
tot de pad weer schoon is en je die kunt gebruiken.. Maar goed, dat is je eigen risico!

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: 3+ jarige haflinger Appie aan het werk, vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:34

Ziet er goed uit, prettig om naar te kijken! Vooral omdat je ontspannen er op zit (en dat is echt te zien). Inderdaad de beugels iets langer, dan zit je misschien wat beter nog, maar dat is al vaak genoeg gezegd. Ga zo door, je aanpak is echt super! :-)

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 12:31

Renee1991 schreef:
Ziet er goed uit, prettig om naar te kijken! Vooral omdat je ontspannen er op zit (en dat is echt te zien). Inderdaad de beugels iets langer, dan zit je misschien wat beter nog, maar dat is al vaak genoeg gezegd. Ga zo door, je aanpak is echt super! :-)


Bedankt voor alle leuke reacties!

Ik ben inderdaad druk bezig om er rust in te krijgen, ik vind het echt ontzettend belangrijk dat alles in rust gebeurd. :j Hier was een half jaar geleden geen sprake van.