Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darah

Berichten: 36
Geregistreerd: 02-09-13
Woonplaats: Winterswijk

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:12

Ziet er goed uit hoor :).
Maar inderdaad zou je misschien wat meer vooruit kunnen kijken zodat je ook vanzelf wat opgerichter gaat zitten. Voor de rest gewoon goed les blijven nemen en oefenen, volgensmij zitten jullie dan echt wel goed ;).

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 18:31

Ik reed inderdaad met spoor omdat ze traag reageerde op mn been, inmiddels loopt ze echt HEERLIJK met mn nieuwe zadel, mn oude zadel had een gebroken boom -O- waar ze dus erg traag van werd?! Haar manier van pijn ontwijken misschien?!

Inmiddels zijn de sporen af omdat ze veel. Eter aan mn been is,z weep is weer terug voor als ik hem nodig heb!! Haar gangen zijn een stuk ruimer geworden en ze loopt al een stuk ontspannener!!!

Binnenkort zal ik een nieuw topic aanmaken, maar we zijn zeker op de goede weg en wat een geweldig idee van me zelf om het dat oude zadel te stoppen en een zadelmaker erbij te laten komen!!

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle tips, en de aardige manier van feedback geven, jullie weten zelf vast ook hoe sommige mensen kunnen zijn ;) dus chapeau voor iedereen hier *\o/*

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:25

Leuk paardje en jullie gaan erg vooruit, maar je zit erg achterin het zadel, het zadel oogt te klein voor jou (weet niet of dat aan de foto's ligt)3

verder meer je hakken uitdrukken en probeer je handen ontspannen pony loopt erg opgekropt naar mijn gevoel, als jij ontspant zul je zien dat hij dat ook doet en dat hij nog beter gaat lopen.

succes :D

MelkChocola
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:20

Wel hele erge verbetering maar je bent er zeker nog niet. Let op dat ze niet te veel achter de loodlijn loopt. En een vraagje waarom zit je zo kort?

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:34

Net even al de foto's in je profiel bekeken, en daar kom ik er geen een tegen van een lekker ontspannend paard dat over de rug loopt.
Bijna al de paarden duiken achter de lood lijn en worden meestal in de krul getrokken.
Ik zou als advies geven neem toch weer les en probeer de basis ( vw nw ) beter onder de knie te krijgen.
Ik denk dat je echt wel het talent hebt om paarden af te richten, maar gewoon nog niet de ervaring hebt om daar echt mee verder te gaan.
En paarden voor een handels stal africhten is heel wat anders dan een paard verder africhten voor 1 eigenaar!

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 23:05

Bij die handelsstal is mij ook nooit geleerd wat voor of achter de loodlijn is :')
Dus daar ben ik sinds een jaar of 2 achter, maar ga na al die jaren je slechte gewoontes maar eens afleren :') zoals ik nu zei heb ik nu de tijd, omdat dit mn eigen is, en deze als het goed is lang blijft, om ook eens wat meer te leren dan de basis!! :) vandaar dat ik nu ook les neem!

Waarom ik zo kort zit.... Tja, ik zit zo nou eenmaal het lekkerst haha, maar zoals ik al eerder zei ga ik er nu aan werken.

2 weken geleden zijn er weer fotos gemaakt, maar ik had geen computer, dus zal proberen morgen een nieuw topic te maken!

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:17

Leuk om te zien en te horen dat jullie er beide hard aan werken om een team te worden.

Tip voor het rijden: Laat de voorkant even voor wat het is. Ga je vooral richten op de basis, het gymnastiseren van je pony, zodat deze meer op eigen benen gaat lopen. Je pony heeft zat zelfhouding, dus als het dier wat sterker en soepeler is, komt de voorkant vanzelf in orde.
Regelmatig lessen lijkt mij onontbeerlijk; dan kun je weer 'goede gewoontes aanleren' ;)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:08

Tsja in je profiel zie ik dat je zowat alle paarden/ponies flink op de voorhand en achter de loodlijn hebt lopen. Ook zie ik overal dat je nogal achterop de lepel van de verschillende zadels klapt (het lijkt alsof je met je billen er tegen "afzet" als het ware, waardoor je ook nergens een echte diepe "zit" hebt), en je benen naar voren hebt...Daarom zie je nergens de klassieke lijn hoofd-schouder-hak (die verticaal recht van hoofd naar beneden zou behoren te lopen). Het is wat stoelzitterig allemaal.
Je zit ook vaak nogal voorover met korte beugels en een terugwerkende hand (eigenlijk net alsof je juist probeert te remmen), en kijkt merendeels in de manenkam ipv voor je uit.
Het ene werkt het andere in de hand natuurlijk, ook met platte pianohanden kun je onmogelijk een verende meegevende pols hebben. De zit zou veel verbeteren als je je beugels 2 gaten langer deed.

Dit moet je niet zien als negatieve kritiek: het is gewoon wat ik constateer, hetgeen met gedegen lessen van een goede instructie veel zou kunnen verbeteren.

Tot zover het rijtechnische aspect.

Over de aanrijdwijze van een nog zo jong paard: dit is IMO niet de juiste manier, zo'n paard dient eerst en voor alles voorwaarts te denken en te gaan, maar jij laat haar niet gaan, zo'n paard hoort nog helemaal niet in een "dressuur"houding te lopen, wat ze dan ook nergens doet, maar aan een lichte contactteugel met de neus voor de loodlijn te bewegen. Je meldt dat je met sporen rijdt omdat ze niet op de zweep reageert... daar gaat het dus in de basis al niet helemaal goed... de nadruk zou behoren te liggen op het voorwaarts denken van het paard, daarvoor moeten die handen minder doen en haar benen meer, niet de sporen.
Inmiddels heb je een nieuw passend zadel en loopt ze veel fijner en voorwaartser, schrijf je, dan is het misschien handig om daar nieuw beeldmateriaal van te maken, want nu gaat iedereen nog af op wat je eerder plaatste (ook ik).

Het is overigens een leuke en aansprekende merrie, maar nog wel echt een jonkie in bespiering en balans. Geef haar wat meer tijd, ze wil zo te zien wel, maar heeft de balans en kracht nog niet voor wat jij nu al van haar verlangt.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:42

Het is helaas niet gelukt om vandaag een nieuw topic te openen! Aangezien ik altijd op mn ipad zit en ik met geen mogelijkheid zichtbare fotos krijg in een forum, ik heb het geprobeerd, maar dan krijgt mijn ipad vliegles dus ik ga me er niet meer over frustreren, maar wil jullie dan maar even via deze weg nieuwere fotos laten zien!!

Deze zijn genomen, 2 dagen voor de kerst, volgens mij was dit 2 weken met het nieuwe zadel! Ik merk echt dat ze meer los durft te laten in dr rug, i know, ik zit nog steeds achterin het zadel, maar dat heeft even tijd nodig (voor mezelf omdat ik dit jaren gewend ben :') )

Er zitten echt al betere stukken tussen! Zoals ik al zei is mevrouw echt een stuk. Eter aan mn been gekomen, omdat ze denk ik geen last meer heeft van de gebroken boom.... ;( maar, de wereld is ook niet in 1 dag gebouwd, dus we blijven uiteraard door werken, maar het begin is er, en toch vond ik het al redelijk snel!!

Oow ja, mijn laarzen waren kapot :Y)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Iemand hierboven zei dat ze nog zo kaal in bespiering is, dat vind ik absoluut niet!! Bij deze foto zie je dat het echt mooi begint te komen! *\o/*

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Hier ben ik bezig met naar beneden vragen en los proberen te laten, zoals je ziet neemt ze hem vaak nog niet mee naar beneden

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:50

Kimberley, ik kom 50 euro bij je halen hoor!! Volgens mij ligt de bak ermee bezaaid :D }>

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 17:51

Hahahahahaha Marina :') vooral blijven zeggen op facebook :P zal ik het ooooooit afleren :') :P

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:54

Jawel!! Je kunt het!! :D
Is gewoon zo jammer, dat getuur naar Luna (ik snap dat je kunt blijven kijken naar haar ;) ). Je lijf reageert zo anders als je dat doet, je mist gewoon de hulp van je lichaam door te kijken waar je naartoe wil.
Wat ook ontzettend leuk en leerzaam is mbt je lichaamshouding is Centered Riding les…laat er toevallig iemand in jouw buurt zitten :D
http://www.liemburgpaardenkracht.nl/Cen ... Riding.php

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:35

Leuk dier is het.
De neus mag er nog meer uit; probeer echt de voorkant eens met rust te laten. De stapfoto geeft wel een mooi beeld. Dat mag je meer opzoeken.
Gewoontes zijn lastig af te leren, maar als het je lukt zul je zien dat het veel oplevert.
Centered Riding is inderdaad heel zinvol. Dan leer je ook anders denken en voelen tijdens het rijden. Voor mij was het ooit 'een wereld van verschil'.

Wendybrian
Berichten: 591
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:38

Ik had ook een paard met een meterslange nek die een geweldige knik kon maken haha.
Bij ,ij werkte het om constant te schakelen en constant te wisselen in hoofd hals houding.
Hoger instellen en weer lamg laag, enz enz

Hoop dat je er wat aan hebt

Babsding

Berichten: 744
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:25

1 tip omdat alles al genoemd is: ga er eens zonder zadel op.
Kun je eens voelen hoe je hoort te zitten en wordt je niet in een houding gedrukt.
Je lijkt zeker te weten waarmee je bezig bent, en je hebt les, dus dat komt vast goed.
Veel succes!!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:59

Leuk paardje!
Verder ga ik met de rest mee. In je beschrijving staat dat je bezig bent om haar meer ontspannen te krijgen aan de voorkant. Maar daar is echt niets van terug te zien; op elke foto heb je een super strakke binnenhand.. Probeer eens een keer een kwartier te rijden met je teugels 20 cm langer en eraf te blijven. Zal je zien dat ze vanzelf gaat zakken.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:06

Amen, bij de echte ontspanning die komt door vertrouwen van het paard in jou komt het echte gevoel.
Dat kun je niet afdwingen, het paard geeft het aan je of niet.
Dat plaatje kunnen we er allemaal van maken of in trekken (praat maar eens met mensen die hengsten moetn voorrijden, die kennen alle truukjes om ze een been te doen heffen,m de hals er op te zetten).
Plaatjes.
Als ze verkocht zijn begint het circuis weer van voren af aan.
Laat dat plaatje, en zie je merrie.

TCFotografie
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:42

Ik zou haar lekker laag - lang laten lopen. Helemaal omdat het nog zo'n jonkie is. Lekker over de rug en dan pas oppakken aan de voorkant wanneer ze hier aan toe is. Nu heb je idd een valse knik en dat is jammer, tis een leuke pony! Succes! :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:23

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Anoniem

Re: Zelfopgeleide eigen pony aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:51

Sowieso je houding, je zit inderdaad beetje in springhouding, lekker rechtop gaan zitten, handen mogen ook wel wat beter en verder vooruit, heb t idee dat je beetje te veel spanning op de teugels houd.