Solero, mijn kanjer doet zijn best

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Solero, mijn kanjer doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 22:55

Hier mijn eerste HAW topic :)
Dit is mijn topper Solero (Saporos ox X Simone), een 8 jarige NRPS ruin.
Afbeelding

Ik rij hem nu een jaar en sinds augustus dit jaar mag ik hem de mijne noemen. We zijn samen vanaf de basis begonnen en trainen nu vooral dressuurmatig. Vorige week heb ik een les rechtrichten gevolgd bij balans en paard, zodat hij zijn gewicht beter kan gaan verdelen, soepeler wordt en meer van achter naar voren gaat lopen. Als oefening voor het rijden heb ik meegekregen om hem lang en laag te rijden, en hem de vooral die ruimte te bieden. Vooral in de galop is hij nog erg onstabiel, daarom moet ik verlicht zitten om de rug minder te belasten. Ik vind dat hij het al super oppakt en begint zich al lekker te ontspannen. Wat ik nog wel lastig vind is het verbinding houden als ik hem de ruimte geef om naar beneden te zakken.

De foto´s zijn niet van hele goede kwaliteit, want het weer was niet bepaald lekker.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Eigen verbeterpunten:
- Rechtop zitten
- handen op gelijke hoogte naast elkaar houden
- benen niet naar achteren afsteken ( nu ik die foto´s terug kijk mogen mijn beugels ook wel een gaatje langer)
- en niet omlaag kijken, hoewel ik het op de foto´s nog mee vind vallen

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, houd het netjes ;)

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:02

Je rijdt heel vriendelijk zo te zien. :)
Je paard loopt wel op de voorhand, beetje op de kop zeg maar.
Hij duikt bijna met z'n hoofd in de grond.
Maar ik denk dat dit al beter zal gaan met training en hij wat meer spieren gaat kweken.
Ik denk dat het door jouw zadel komt, dat je niet goed rechtop kan zitten. :)
Het zou mooier en beter voor je paard zijn, als hij z'n achterhand meer gaat gebruiken.
Die slingeren er nu soms achteraan, ipv dat hij zichzelf draagt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-11-13 23:08, in het totaal 3 keer bewerkt

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Solero, mijn kanjer doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:06

misschien de beugels een gaatje langer?
bij mijzelf merk ik dat als mijn beugels "te kort" zijn, ik naar voren "val"... :)

paard loopt inderdaad erg op de voorhand, maar dat ik te trainen :D
ziet er leuk uit verder

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:11

mika11 schreef:
Je rijdt heel vriendelijk zo te zien. :)
Je paard loopt wel op de voorhand, beetje op de kop zeg maar.
Hij duikt bijna met z'n hoofd in de grond.
Maar ik denk dat dit al beter zal gaan met training en hij wat meer spieren gaat kweken.
Ik denk dat het door jouw zadel komt, dat je niet goed rechtop kan zitten. :)


xMyrth schreef:
misschien de beugels een gaatje langer?
bij mijzelf merk ik dat als mijn beugels "te kort" zijn, ik naar voren "val"... :)

paard loopt inderdaad erg op de voorhand, maar dat ik te trainen :D
ziet er leuk uit verder


Ja we zijn hier nu mee bezig, door hem lang en laag te laten lopen worden zijn rug spieren als het goed is langer en we rijden veel overgangen. Ook werken we aan de hand, op de volte. Het is de bedoeling dat hij zo zijn achterhand gaat actieveren en die er meer onder gaat zetten, en hem dan geleidelijk aan van voren op te pakken ;)

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Solero, mijn kanjer doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:14

Ik snap dat je lang en laag wil rijden, maar imo heeft dat geen zin als je de achterhand er niet bij betrekt. Je rijd hem nu allen maar als een duikboot de grond in, hij doet niks van achter en zal hier ook niet sterker van worden. Ik zou hem eerst iets meer oppakken en iets op het achterbeen zetten, voordat je hem gaat uitschuiven.

lauran__
Berichten: 354
Geregistreerd: 05-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:22

44Myrthe44 schreef:
Ik snap dat je lang en laag wil rijden, maar imo heeft dat geen zin als je de achterhand er niet bij betrekt. Je rijd hem nu allen maar als een duikboot de grond in, hij doet niks van achter en zal hier ook niet sterker van worden. Ik zou hem eerst iets meer oppakken en iets op het achterbeen zetten, voordat je hem gaat uitschuiven.


Eens. Vooral ook omdat hij best overbouwt is. Je ziet ook dat dit niks bijdraagt aan het sterker maken van de rugspier. Je ziet ook in zijn nek dat hij graag zijn eigen houding aanneemt. Probeer hem met vlagen uit te schuiven en alleen wanneer hij achter actief is.
Aan de hand kun je oefeningen doen die het makkelijker voor hem maken om zijn rug te bollen. Hierdoor zal hij onder het zadel ook makkelijker goed gebruik maken van zijn rug.

Lang en laag is goed maar dit is meer de grond in rijden dan lang en laag.

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Solero, mijn kanjer doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:39

Probeer zelf ook heel erg naar achteren te zitten. Als je nu een lijn langs je lichaam zou maken, zou je een / krijgen. Probeer | zo te gaan zitten. Daardoor komt je pony automatisch ook al minder op de voorhand, omdat hij je met zijn achterhand meer moet gaan dragen. Als jij voorover zit, 'kijk' je je pony automatisch de grond in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:04

Ik denkt dat het al een boel helpt als je zelf goed rechtop in het middelpunt van je paard gaat zitten een hem aan de voorkant iets meer begrenst en wat ronder maakt. Nu maakt hij de nek langer en schuift hij uit, als je de hals en kaak iets ronder maakt zal hij de rugspier nog meer moeten loslaten. Dat doet hij dan aan de voorkant maar ook aan de achterkant waardoor dat bekken stukje bij beetje mee kan. Daarbij moet je goed op je activiteit letten, met been tegen de hand aan rijden en met je zit het tempo opvangen. Let ook op dat je geen contact verliest want dan ben je namelijk je nagevelijkheid kwijt.