Fjord Rico weer aan het werk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-13 23:26

hoi bokkers :wave:

na een vermoeiend jaar met veel ups en down is er toch wat licht aan het einde van de tunnel ^^
Rico is sinds 6okt van mij, en is dus ook verhuisd naar een ander stekje. gezellig in de kudde waar hij momenteel nog een lekker stukje 'steak' is voor de rest van de paarden.. maar dat komt wel goed ;p
verder heeft hij nu ruimte op de wei om zijn ding te kunnen doen

tijdens het rijden doet hij nu wel beter zijn best ^^ grotendeels door het veranderen van omgeving naar mijn idee :) we hebben nog heeeel veel werkpunten, maar het is al positiever naar mijn idee ^^
zadel terug laten nakijken en we gaan er volop tegenaan!
na een pauze van 2maanden gehad te hebben, rijd ik hem nu terug een kleine week.
ik probeer momenteel ook meer op mijn houding te letten, en hem gewoon actief te houden :)
mijn cap moet ik volgende keer echt meenemen.. die had ik nog niet mee verhuisd.

eerste topics in HAW;
1e 2e

1. instappen
Afbeelding

2. hier had ik hem meer moeten loslaten..
Afbeelding

3. fijn tempo naar mijn idee *rechtzitten |o *
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.cirkel vergroten en verkleinen
Afbeelding
6.
Afbeelding

7. galop! blijft nog moeilijk met juist aanspringen etc *rechtzitten!*
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding

10. rondje uitdraven
Afbeelding

11. goooooood pownie ^^
Afbeelding

tips mag altijd!
bedankt voor het kijken ^^


Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:07

Ik zie al een mooie (positieve) evolutie met je eerste en tweede topic (behalve je cap dan :o ). Wel heb ik het idee dat je nog wat te veel met de voorkant bezig bent waardoor je je handen wat vast gaat gaan zetten.. Daarnaast duik je op sommige foto's naar voor en heb je een bolle rug. Verder heeft je pony wel een netjes achterbeengebruik :j
edit: oja, echt leuk die sterretjes, hoe heb je dat gedaan? :D

There is no greater love than a girl and her horse. lotje forever

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-13 11:56

Zazoe_ schreef:
Ik zie al een mooie (positieve) evolutie met je eerste en tweede topic (behalve je cap dan :o ). Wel heb ik het idee dat je nog wat te veel met de voorkant bezig bent waardoor je je handen wat vast gaat gaan zetten.. Daarnaast duik je op sommige foto's naar voor en heb je een bolle rug. Verder heeft je pony wel een netjes achterbeengebruik :j
edit: oja, echt leuk die sterretjes, hoe heb je dat gedaan? :D


dankjewel voor je reactie ^^ Rico is nogal een hevig ding, en reageert nog niet zo fel op mijn zit, maar ik werk er zeker wel aan ;p met naar voor vallen heb ik al langer problemen, maar gaat ook beetje bij beetje beter.

sterretjes heb ik gedaan met een trimmertje, zo eentje voor mannen normaal :')

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:57

Leuke fjord heb je onder je kont.
Als ik heel eerlijk moet zijn zie ik niet echt een positieve verandering met je 2de topic. In je vorige topic had je geen contact met je paard maar nu heb je mi veel te veel contact. Ik zie op heel veel foto's opgetrokken mond hoeken. Daar zou ik echt beter op gaan letten. Je wil niet te weinig contact maar ook zeker niet teveel. Probeer daar je balans in te vinden en hoe het voelt om niet te veel en niet te weinig contact te hebben. Ik weet niet of je het zelf door gehad hebt met het het rijden? Dat is toch een bepaald gevoel dat je moet gaan leren wat teveel is en wat te weinig is.
Probeer ook echt zelf te ontspannen als je op het paard zit dan word het voor je paard ook makkelijker. Houd dat tijdens het rijden gewoon in je hoofd zodat je bewust word van wat je doet. Dan zul je zelf ook snel verschil gaan merken als je zelf ontspant en loslaat.
En wat je zelf al aangeeft in de galop op je kont blijven zitten.
Verder heb ik niet veel aan te merken en ik denk als je echt bewust gaat worden van de spanning in je eigen armen en gaat voelen wanneer je het juiste contact gevonden hebt dat het echt beter zal gaan.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

JoEpona
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-05-13

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:20

Ik vind het er wel netjes uitzien zo op het eerste gezicht. Moet zeggen heb deel 1 (?) dan niet gezien.
Je doet precies hetzelfde als mij, bij aanzet galop ga ik ook naar voren. Als je de magische tip hebt om dit niet te doen hoor ik het graag ;)

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-13 19:02

Tigra_ schreef:
Leuke fjord heb je onder je kont.
Als ik heel eerlijk moet zijn zie ik niet echt een positieve verandering met je 2de topic. In je vorige topic had je geen contact met je paard maar nu heb je mi veel te veel contact. Ik zie op heel veel foto's opgetrokken mond hoeken. Daar zou ik echt beter op gaan letten. Je wil niet te weinig contact maar ook zeker niet teveel. Probeer daar je balans in te vinden en hoe het voelt om niet te veel en niet te weinig contact te hebben. Ik weet niet of je het zelf door gehad hebt met het het rijden? Dat is toch een bepaald gevoel dat je moet gaan leren wat teveel is en wat te weinig is.
Probeer ook echt zelf te ontspannen als je op het paard zit dan word het voor je paard ook makkelijker. Houd dat tijdens het rijden gewoon in je hoofd zodat je bewust word van wat je doet. Dan zul je zelf ook snel verschil gaan merken als je zelf ontspant en loslaat.
En wat je zelf al aangeeft in de galop op je kont blijven zitten.
Verder heb ik niet veel aan te merken en ik denk als je echt bewust gaat worden van de spanning in je eigen armen en gaat voelen wanneer je het juiste contact gevonden hebt dat het echt beter zal gaan.


bedankt voor de tip! ga ik zeker op letten :)
probleem is alleen dat hij vaak te veel energie heeft, en heel hard wil gaan lopen, en dat is dan mijn reactie er op.. moet er idd wel in gaan veranderen :) maarr, ik heb kort geleden les gehad, en hoop dat het nog vaker gaat gebeuren (aangezien de vorige steeds afzegde :')) endan zal het zeker beter gaan ^^

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:18

Ik vind het zeker een positieve verandering. Moeilijk he van voorwaarts neerwaarts ineens de teugels weer meer op maat? Probeer je handen een stuk hoger te houden, dit zorgt er ook voor dat er een fijner contact is. Ik zou je aanraden veel overgangen te rijden, vooral proberen op je zit, zodat je paardje iets meer gesloten gaat lopen (hij toont soms wat rennerig). Ik vind het goed dat je hem lekker actief houdt, zelfs waar je hem lange teugel geeft zet hij netjes zijn achterbenen eronder en zakt zijn neusje mooi naar de grond. Ga zo door zou ik zeggen en blijf genieten en ontspannen :)

wesleij

Berichten: 59
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Pesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:44

Bij de laatste twee foto's loopt hij mooi ontspannen, dat ziet er echt goed uit. Voor de rest is het allemaal wel gezegt. Wat een leuk paardje trouwens!

252,7 km op de teller met Moechraisha en klasse III startgerechtigd.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 13:35

Wat een verschil met de vorige topics, ik vind hem vooruit gegaan :)
Jij bent alleen telkens iets naar voren gaan hangen en heb net teveel druk op de teugels.
Maar bijvoorbeeld op foto 8 zit je wel weer keurig rechtop, heb je soms last dat je net het evenwicht mist?
Tip voor galop aanspringen: Zodra je gaat doorzitten, span dan je buikspieren aan en zorg dat je rechtop zit. Wat je nu gaat doen (ik doe het ook :+ ) is naar voren en meegaan eigenlijk met de sprong. Laat hem aanspringen op jouw buitenbeen en wanneer hij aanspringt moet je voor je gevoel een beetje naar achteren hangen. Het voelt misschien vreemd in het begin maar zit wel rechtop.

Ik zou aanraden het een aantal keer te proberen en laat iemand voor jou filmen om te kijken of het ook bij jou werkt. Leer jezelf bijvoorbeeld eerst aan netjes aan te springen en werk vanuit daar met wat druk naar de ontspanning. Als jij rechtop zit en hij springt actief aan heb je al een doel bereikt. Probeer ook iedere keer als je gaat rijden doelen te stellen en oefen bijvoorbeeld eens een L1 proefje (niet het wijken maar met name alle voltes etc.)

Pakt hij het bit vast of je evenveel contact aan beide kanten?
Laatste tip voor het rechtop zitten: Kantel je bekken naar boven en ga echt op je kont zitten

Verder foto 10 is echt een mooi beeld! Je kan wel zeggen dat jullie enorm gegroeid zijn :D

Nikita :knuffel:

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-13 23:09

FelineNanet schreef:
Wat een verschil met de vorige topics, ik vind hem vooruit gegaan :)
Jij bent alleen telkens iets naar voren gaan hangen en heb net teveel druk op de teugels.
Maar bijvoorbeeld op foto 8 zit je wel weer keurig rechtop, heb je soms last dat je net het evenwicht mist?
Tip voor galop aanspringen: Zodra je gaat doorzitten, span dan je buikspieren aan en zorg dat je rechtop zit. Wat je nu gaat doen (ik doe het ook :+ ) is naar voren en meegaan eigenlijk met de sprong. Laat hem aanspringen op jouw buitenbeen en wanneer hij aanspringt moet je voor je gevoel een beetje naar achteren hangen. Het voelt misschien vreemd in het begin maar zit wel rechtop.

Ik zou aanraden het een aantal keer te proberen en laat iemand voor jou filmen om te kijken of het ook bij jou werkt. Leer jezelf bijvoorbeeld eerst aan netjes aan te springen en werk vanuit daar met wat druk naar de ontspanning. Als jij rechtop zit en hij springt actief aan heb je al een doel bereikt. Probeer ook iedere keer als je gaat rijden doelen te stellen en oefen bijvoorbeeld eens een L1 proefje (niet het wijken maar met name alle voltes etc.)

Pakt hij het bit vast of je evenveel contact aan beide kanten?
Laatste tip voor het rechtop zitten: Kantel je bekken naar boven en ga echt op je kont zitten

Verder foto 10 is echt een mooi beeld! Je kan wel zeggen dat jullie enorm gegroeid zijn :D


ik heb inderdaad een gebrek aan evenwicht :o ik ben 2j geleden van hem gevallen en toen is mijn heup scheefgezakt. mijn rug heeft zich natuurlijk ook krom getrokken waardoor ik heel veel problemen heb gehad ;p ik ben er nu extra op aan het letten om recht te zitten, omdat eindelijk de pijn minder word (heb lang voorover gekanteld gereden omdat het dan geen pijn deed, wat dus moeilijk af te leren is :+ )
dat aanspringen ga ik zeker en vast aan werken :) hoe meer dingen ik heb die ik kan verbeteren, hoe beter ;p

hij pakt zijn bit niet vast, in tegendeel, dit is het eerste bitje waar hij het zo goed op doet (dubbelgebroken met koperend draaistukje in't midden) ik heb gewoon een erg strenge binnenhand. moet het echt afleren, maar hij staat liever naar de paardjes in de wei en naar spannende dingen achter de bosjes te koekeloeren ^^

dankjewel voor je reactie :D

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:05

je zegt het zelf al, rechtop zitten (wat je op foto 8 overgerens wel goed doet)
ik doe het zelf ook vaak en ik merk dat als ik rechtop zit ik veel beter rijd en het paard ook beter aanvoel, als ik steeds naar voren ga leunen loopt het paard onder me vandaan.

leuke pony om te zien wel

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-13 20:36

dankjewel :D

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:50

Chelinka schreef:
ik heb inderdaad een gebrek aan evenwicht :o ik ben 2j geleden van hem gevallen en toen is mijn heup scheefgezakt. mijn rug heeft zich natuurlijk ook krom getrokken waardoor ik heel veel problemen heb gehad ;p ik ben er nu extra op aan het letten om recht te zitten, omdat eindelijk de pijn minder word (heb lang voorover gekanteld gereden omdat het dan geen pijn deed, wat dus moeilijk af te leren is :+ )
dat aanspringen ga ik zeker en vast aan werken :) hoe meer dingen ik heb die ik kan verbeteren, hoe beter ;p

hij pakt zijn bit niet vast, in tegendeel, dit is het eerste bitje waar hij het zo goed op doet (dubbelgebroken met koperend draaistukje in't midden) ik heb gewoon een erg strenge binnenhand. moet het echt afleren, maar hij staat liever naar de paardjes in de wei en naar spannende dingen achter de bosjes te koekeloeren ^^

dankjewel voor je reactie :D


Vandaar, veel rijden en als het kan zonder zadel/barebackpad helpt enorm :)
En je binnenhand afleren, natuurlijk is iets afleren moeilijker maar probeer je er telkens van bewust te zijn met het rijden waar je verbeterpunten liggen, want jullie maken nu al zo'n vooruitgang :j
Succes!

Nikita :knuffel:

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:49

Behalve het voorop zitten heb is mij ook nog iets opgevallen.
Bij mij noemen we dat 'piano spelen met je handen': Dat betekent dat je duimen niet naar boven zijn gericht maar naar elkaar toe. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je handen recht op moet houden (pinken onder, duimen boven). Is dit een beetje te snappen? :?

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 20:20

Susan88 schreef:
Behalve het voorop zitten heb is mij ook nog iets opgevallen.
Bij mij noemen we dat 'piano spelen met je handen': Dat betekent dat je duimen niet naar boven zijn gericht maar naar elkaar toe. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je handen recht op moet houden (pinken onder, duimen boven). Is dit een beetje te snappen? :?

snap het! :p bij ons heet dat ook pianohandjes ^^
Laatst bijgewerkt door Coby op 09-11-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderd bericht verwijderd.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:27

Een tip voor je binnenhand: zorg dat je die altijd een fractie hoger houdt dan je buitenhand, dan kun je hem nooit naar beneden drukken op de manier hoe je dat nu doet.
Verder zou ik proberen te gaan oefenen met het op je buitenteugel rijden. Natuurlijk is gelijke druk het streven, maar dit bereik je het makkelijkst door er eerst voor te zorgen dat je je paard op alleen je binnenbeen en je buitenteugel kunt rijden (en hierbij je binnenteugel helemaal los kunt gooien als je dat zou willen)
Van daaruit kun je naar gelijke druk gaan werken, maar geloof mij, dan ben je alweer een jaar verder..
Succes!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:24

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Evaencoco
Berichten: 84
Geregistreerd: 13-06-13

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:01

ik zie zeker verbetering met je eerste en tweede topic! alleen ik denk wel dat je nog at aan de juiste aanleuning moet werken( niet te los en iet te strak) voor de rest ben ik het helemaal eens met mijn voorgangers^^

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Re: Fjord Rico weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-13 21:08

dankjewel! we doen ons best :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 52 bezoekers