Galop niet onder controle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_jesse

Galop niet onder controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:46

hallo allemaal! ik ben Lisette en heb sinds ruim anderhalf jaar een eigen pony: Jesse
het is een voskleurige new-forest ruin van 1.51 en hij word in juni 10 jaar. We zijn nu L1+7.

Met rijden gaat het goed de stap en draf heb ik gewoon goed onder controle maar helaas de galop niet. Hij blijft maar hard gaan, we zijn nu wel zover dat ik ontspannen en met bijna losse teugel een volte 10 meter kan galopperen maar zodra ik middengalop doe wil hij alleen nog maar hard galopperen dan lukt zo'n volte ook niet meer. In draf heb ik hier helemaal geen last van hij gaat eerder te langzaam, ook niet na een middengalop. Ik kan de middengalop niet overslaan, want in mijn proef komt hij ook voor. Vorige wedstrijd heb ik deze wel overgeslagen omdat ik gewoon voelde dat ik hem dan niet meer terug zou krijgen en dan mislukken er nog meer onderdelen. Ik ben benieuwd of jullie ook zoiets hebben meegemaakt en of jullie misschien tips hebben? Mijn instructrice en ik zijn er hard mee bezig!

ik heb helaas geen foto's/filmpjes, bij gebrek aan een cameraman (-vrouw)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Galop niet onder controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:54

HAW -> RT-P

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:57

Dus als ik het goed heb is het probleem dat je je pony na de midden-gallop niet meer in een normaal, rustig gallop-tempo krijgt?

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:56

Chantal_00 schreef:
Dus als ik het goed heb is het probleem dat je je pony na de midden-gallop niet meer in een normaal, rustig gallop-tempo krijgt?

ja dat klopt dan word hij heel heet en wil alleen maar hard

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:02

Ook als je hem lang achter elkaar (bv 2 rondjes) middengallop laat doen?

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 13:28

Chantal_00 schreef:
Ook als je hem lang achter elkaar (bv 2 rondjes) middengallop laat doen?

ja hij blijft daarna gewoon druk in galop, in draf heb ik daar helemaal geen last van maar zodra ik weer in galop ga is hij heel sterk. het is echt een doordrammer . maar alleen na de middengalop

Chantal_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:37

Misschien valt hij bij de middengallop teveel op de voorhand, waardoor hij daarna haastig blijft.

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:10

Chantal_00 schreef:
Misschien valt hij bij de middengallop teveel op de voorhand, waardoor hij daarna haastig blijft.

okeej bedankt ik zal het er met mijn instructrice over hebben!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:13

Kleiner schakelen? Elke keer 2 passen naar voor en terug. Rust........
En misschien geef je per ongeluk heel grote hulpen voor middengalop waardoor hij zo heet wordt? :)

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:18

Chaos schreef:
En misschien geef je per ongeluk heel grote hulpen voor middengalop waardoor hij zo heet wordt? :)

okeej dankjewel! ik ga er hard aan werken!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:18

Chaos schreef:

Ik zou inderdaad ook zeggen korter en vaker schakelen.
Bijvoorbeeld om de 5 passen een ander tempo.

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:04

Ik ben het eens met de andere, meer schakelen, zo kan je oefenen met je pony om terug te rijden vanuit die middengalop naar een normaal tempo in de galop.. mischien is het een kwestie van veel doen, dus veel schakelen? veel geluk ermee iniedergeval :)

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:20

Ik heb ook lange tijd problemen gehad met de controle in de galop.

Ik ben de galop gaan controleren door de volte steeds te vergroten en verkleinen.

Ik neem hem dus eerst op een volte van een meter of 10/12, hierbij galoppeert hij heel rustig, vervolgens vergroot ik mijn volte en zet ik de middengalop in. En vervolgens neem ik hem weer naar de kleinere volte, waarbij ik ook direct weer naar de rustige galop overga.

Je moet er dan wél ontzétténd alert op zijn dat hij niet zelf al gaat bedenken dat hij op de grote volte hard mag! Bij mij was dit geen probleem, en ik heb op deze manier veel meer controle gekregen.

Wanneer je hem op de kleine(re) volte goed bij je kunt houden, neem je eens een stukje rechte lijn mee. Wanneer hij gaat versnellen zet je hem direct weer op een volte.

Én, niet te vergeten, zorg dat je je benen er goed aan houdt. Oók met terugkomen. Ik heb dit ook altijd raar gevonden, maar mij is het als volgt uitgelegd: Jij wil dat je pony terugkomt, dus maak je een kleine ophouding. Het is echter de bedoeling dat hij weer 'ronder' gaat springen, en niet zoveel lengte pakt. Dit krijg je door hem van voren iets tegen te houden, en vervolgen met je benen te zorgen dat hij wel blijft springen.

Is je pony vóórdat je de middengalop inzet wel goed bij je te houden? En is het dus niet gewoon zo dat hij de galop nog erg lastig vindt?

CuteApplePie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:23

Ik ken dit probleem ook wel,
Had dit eerst altijd als ik met Falko ging springen,
dan is hij altijd wat vlotter,
en dan rijd ik m een keertje wat meer naar voren in galop, en kreeg ik hem daarna niet meer in een rustige galop,
wat ook bij t springen verschrikkenlijk irritant was.
Wat ik heb gedaan: eerst verzamelen in galop (halve lange zijde)
daarna een half rondje bak normaal galop tempo, daarna middengalop, weer verzamelen,
overgang terug naar de draf / stap / halthouden, rustig aandraven, kleine hulp geven voor galop, dan springt falko iig al weer aan,
en zo de hele tijd dooroefenen. als hij na een middengalop weer terug gaat naar een normale galop,
gelijk goed belonen! klopjes geven, tegen hem praten, zodat hij weet dat dat de bedoeling is!
zal zonde zijn dat hij niet meer normaal zou kunnen galloperen als t zo door gaat én om winstpunten mis te lopen door dit!

Veel succes! :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:56

Thuis tot aan vervelens toe tempowisselingen maken in galop. Ik heb een arabier die maar al te graag door de bak crosst, zeker in galop. Als ie zo'n bui weer eens heeft, ga ik gewoon van verzamelde galop heel snel naar verruimen en weer terug. Dan weer eens gewoon tempo, wat verzamelen, dan weer normaal tempo, dan verruimen, dan leert ie vanzelf heel goed letten op de hulpen :)

love_jesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:51

dankjullie wel allemaal!! ik ga er hard aan werken en zal de tips zeker meenemen! :)

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:52

Kleine stukjes versnellen, als je voelt dat hy te hard gaat al weer terug nemen.
Zorgen dat het tempo van jou wordt. Als je het makkelijker vind op een volte te versnellen dan doe je dat ik kleine stukjes. Merk je dat hij onder je vandaan gaat lopen maak de volte kleiner.

Is het tempo weer van jou maak je de volte wat groter.

Oefen het ook niet teveel achter elkaar , pak tussendoor ook andere oefeningen mee.
Zo kan je het wat uitbreiden.