Tips om een stram/stijf paard weer in conditie te krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Tips om een stram/stijf paard weer in conditie te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 08:35

Ik heb een 16 jarige merrie, die vorig jaar een veulen heeft gehad. Door haar drachtigheid en na de bevalling heeft ze een hele tijd stil gestaan. Toen ik weer met haar begon bleek ze achter niet regelmatig meer (waarschijnlijk door de bevalling). Na 5 behandelingen is ze nu achter weer goed, maar nog steeds wat stram en stijf. Ze is van wedstrijdpaard ineens een heel oud paard geworden. Nu wil ik haar weer langzaam gaan trainen, maar hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Heb zelf gemerkt dat ze in het begin liever galoppeert dan draaft. Moet ik haar veel longeren of juist rijden? Als ik longeer moet ik haar dan alle vrijheid geven of bijgezet? Het duurt vrij lang voordat ze los is, moet ik als ze los is juist een tijd nog doorgaan of dan stoppen? Zelf vraag ik me af of het nog wel goed gaat komen, dus zijn er mensen die eenzelfde ervaring hebben gehad hoor ik het graag; de positieve maar ook negatieve verhalen, dan kan ik mijn verwachtingen bijstellen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:37

Heel rustig aan aan de dubbele longe gaan werken, langzaam loswerken vooral laag tempo in het begin zodat de spieren heel rustig aan beginnen met werken en langzamerhand wat sterker kunnen gaan worden. Zorgen dat ze over de rug gaat bewegen op lengte in de hals zodat het achterbeen vrij kan bewegen en langzaam sterker kan worden. Pas als ze fijn aan de longe gaat rustig op gaan pakken onder het zadel(ik zou zeker twee maanden longewerk doen eerst, om haar rugspieren voor te bereiden op het weer dragen van een ruiter). Zo voorkom je ook spierpijn in de rug waar je weer bokreacties op kunt krijgen, wel zo eerlijk voor het paard om te zoregn dat ze geen last van de spieren krijgt). Dan komt dat best goed.

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Tips om een stram/stijf paard weer in conditie te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:42

laat eens een osteopaat of masseur komen. Mijn merrie liep ook stijf na de bevalling, dit bleek uit haar bekken te komen. Was na 1 massage helemaal weg! (daarna wel in beweging houden uiteraard)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:43

-> RT-P

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 08:56

@Mindfields...mooie tips!
@Essie73...ze heeft al 5 behandelingen gehad....daarom loopt ze achter nu weer regelmatig, maar nog wel stijfjes (mi meer een spier(loos) probleem).

Misschien mensen nog tips voor goede supplementen?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:01

Er zijn een hoop mooie oefeningen die je met haar kunt doen zonder dat je er direct op hoeft of aan de longe hoeft te doen. Daarmee loop je namelijk het risico dat je spierpijn kweekt en ze stijf blijft.

In het boek "hoe beweegt mijn paard" (AANRADER!!) kun je een hoop erg fijne tips vinden. Misschien kun je hier eens mee beginnen, alvorens het uit te bouwen naar longeerwerk.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 02:15

manubres schreef:
Ik heb een 16 jarige merrie, die vorig jaar een veulen heeft gehad. Door haar drachtigheid en na de bevalling heeft ze een hele tijd stil gestaan. Toen ik weer met haar begon bleek ze achter niet regelmatig meer (waarschijnlijk door de bevalling). Na 5 behandelingen is ze nu achter weer goed, maar nog steeds wat stram en stijf. Ze is van wedstrijdpaard ineens een heel oud paard geworden. Nu wil ik haar weer langzaam gaan trainen, maar hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken? Heb zelf gemerkt dat ze in het begin liever galoppeert dan draaft. Moet ik haar veel longeren of juist rijden? Als ik longeer moet ik haar dan alle vrijheid geven of bijgezet? Het duurt vrij lang voordat ze los is, moet ik als ze los is juist een tijd nog doorgaan of dan stoppen? Zelf vraag ik me af of het nog wel goed gaat komen, dus zijn er mensen die eenzelfde ervaring hebben gehad hoor ik het graag; de positieve maar ook negatieve verhalen, dan kan ik mijn verwachtingen bijstellen.

Voor je gaat werken zou ik eerst een veearts laten kijken naar je merrie. Paarden lopen niet zonder reden stram en stijf.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 05:44

manubres schreef:
Misschien mensen nog tips voor goede supplementen?

Voor stijve spieren vind ik Maxh een heel goed supplement. Als het meer uit de gewrichten komt, dan kan glucosamine helpen.
Beide zijn wel duur en geven pas effect na een paar maanden toedienen.

Ik zou het in ieder geval heel rustig opbouwen en niet forceren. Uiteraard eerst zeker weten dat er niks mis is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:12

fijne buitenritten maken(als dat kan) en dan het eerste stuk heel lang stappen. dat werkt hier heel goed (merrie van bijna 24)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:13

Fwest23 schreef:
manubres schreef:

Voor je gaat werken zou ik eerst een veearts laten kijken naar je merrie. Paarden lopen niet zonder reden stram en stijf.

Veearts kon er niet veel mee en hoefsmid dacht eerder toen ze onregelmatig achter liep dat het een knieprobleem was en heeft haar anders bekapt, maar dit had weinig effect. Beide dachten wel dat het ook een probleem was van stilstaan, weinig conditie en spierloos zijn en natuurlijk een dagje ouder worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:15

Amalarab schreef:
fijne buitenritten maken(als dat kan) en dan het eerste stuk heel lang stappen. dat werkt hier heel goed (merrie van bijna 24)

Dat zou best een optie kunnen zijn, maar mijn merrie is zo schrikkerig dat buitenritten nooit rustig verlopen...rustig stappen is er niet bij.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 10:18

Heb haar gisteren weer gelongeerd en haar toch een beetje bijgezet (touwtje van longeerlsingel, achter oren naar andere kant) vrij lang en laag en dat werkte eigenlijk heel goed. Liet sneller los in de rug en liep wat meer bijelkaar waardoor ze makkelijker liep. Doordat ze nu weer wat meer krachtvoer krijgt wordt ze wel wat jolig waardoor ik mijn hart vasthoudt dat ze achter niet weer geblesseerd raakt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:30

ik zou het krachtvoer pas gaan opbouwen naarmate ze al iets meer conditie heeft en dus extra energie nodig heeft.

ik zou veel stapwerk doen zodanig dat als ze in en na de galop makkelijker loskomt, je niet te veel tijd aan drafwerk moet spenderen alvorens te gaan galopperen. ik zou longerenen rijden afwisselen. Goed naar je paard luisteren en stilaan opbouwen, als ze eenmaal loslaat kan je nog enkele overgangen of buigingen vragen en bevestigen dat je paard het goed doet en daarna stoppen en uitgebreid uitstappen. normaal zou je verwachten dat je paard steeds makkelijker loskomt en dan kan je ook telkens wat langer doorrijden.

algemeen is een magnesiulsupplement en eventueel wat maagzout niet slecht om spierverzuring en stijve spieren tegen te gaan. Vooraleer je op vitamine E overstapt zou ik eerder een DA vragen om bloed te trekken. Vitamine E is vetoplosbaar en wordt bij overmaat dus niet uitgeplast.