Spoortjes, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilzet

Spoortjes, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 17:33

hee,
ik de titel zegt het eigenlijk al , ik vraag het me dus af. Ik heb hier thuis wel spoortjes liggen, iemand die in die winkel werkte zei dat dat de vriendelijkste spoortjes waren. Het zijn hele kleine knopjes. Ik heb ze omdat mijn verzorgpaard soms wegvalt in galop enzo. Wat vinden jullie ervan? Ik heb ze nog nooit gebruikt..

:evaw:

inge_romeo

Re: Spoortjes, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:35

Ik vond ze ook heel erg raar/eng. Was bang dat ik het paard lek zou prikken :=
Maar nu vind ik ze niet zo raar meer..
Ik zou het gewoon proberen..

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:36

Zolang je ze op een goede manier gebruikt zie ik er geen probleem in, maar hier zijn vast al wel meer topics over..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:37

Ik zeg altijd, sporen moet je verdienen.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:39

Heb je les? Ik zou niet zomaar gaan experimenteren. Spoortjes zijn er om de hulp te verfijnen, niet om je paard ermee vooruit te prikken als hij tempo mindert. Rij veel overgangen zodat hij goed aan je been komt. Dan valt hij er in de galop ook niet meer uit als jij been bij geeft.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:39

Als je een stabiele zit hebt en vooral een netjes stil been kan het prima zou ik zeggen. Zolang je je paardje maar niet continu ermee zit te prikken.
Ik gebruik ze zelf niet omdat ik vind dat mijn been er niet stil genoeg voor ligt.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 17:40

ellissofie, ja ik rijd ook op de manege, ik wou het alleen maar doen bij me verzorgpaard..

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:40

Wat marleen_usar zegt vind ik wel een mooie uitspraak je moet ze verdienen.
Het ligt er helemaal aan hoe je rijd en hoe je je benen houd.
Je kan het altijd proberen als het de vriendelijkste spoortjes zijn die er zijn maar, ik zou dus eerst even nadenken of je jezelf goed genoeg vind rijden om ze te gebruiken.
Succes ermee!

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:40

Ik heb ook tijdenlang sporen gebruikt, omdat mijn paard 'traag' was en niet goed op mijn been reageerde. En inderdaad, ze reageerde de eerste tijd sneller aan mijn been. Het punt is, dat een paard ook aan die prikkel zal wennen en je vervolgens van een kleiner spoortje naar een groter spoortje moet gaan (wat ik ook heb gedaan) en ook dan weer tot de conclusie moet komen dat je paard daar ook een kaar aan zal wennen. Ik vroeg mezelf destijds af hoe ver ik nog moest gaan, want wat ik er ook aan hing, uiteindelijk raakte ze er aan gewend. Ik vond het niet eerlijk om mijn paard continu te prikken, terwijl er eigenlijk wat anders mis was: de communicatie. Ik ben gestopt met die spoortjes en ging me richten op het aan het been rijden van mijn paard. Mijn paard is nu actiever dan ooit en dat zonder spoortjes.

Je moet natuurlijk zelf weten wat je er mee doet, maar besef je wel dat spoortjes niet altijd de oplossing voor een probleem zijn.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:41

Ik vind dat je sporen niet moet gebruiken om je paard voorwaarts te rijden, maar om je hulpen te verfijnen.
Je paard voelt je been heus wel, hij kan ook een vlieg voelen. Alleen hij luistert niet. Je kan nu wel kleine spoortjes aan doen en dan zal dat even helpen, maar na een tijdje went hij er aan en luistert hij weer niet.
Dus consequent zijn in het voorwaarts rijden op je been!

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:43

Dus je krijgt geen les met je verzorgpaard? Ik zou dan toch proberen om les te nemen met je verzorgpaard, een manege les is namelijk heel anders. Degene die jou dan les gaat geven kan dan ook zeggen of jij bij dit paard spoortjes nodig hebt. Dat kan de instructrice van jouw manege niet zeggen.

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:44

Maar spoortjes zijn echt niet bedoeld om je paard meer voorwaarts te krijgen..

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 17:45

ja, ik dacht daar ook al aan! op de manege geven ze niet heeel goed les..

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:47

Dan is het een goed idee om daar te stoppen en les te nemen met je verzorgpaard, dan krijg je hem waarschijnlijk ook beter aan het been.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 17:48

ja, ik heb ook al een topic daar over geopend... misschien moet je dat eens lezen.

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:12

ik gebruik ze zelf niet..maar het zie wel handig zijn
ik zie het als een soort vervanging van een zweepje

9999

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:16

Ik vind het opzich niet erg. Het is idd verfijnen van de hulpen. Maar pas op! Het paard gaat er aan wennen en dan luistert hij al helemal niet meer goed met de normale hulpen. Het is dus ook niet zeker een vervanging van een zweep! Maar het allerbeste is om zonder zweep en sporen te rijden (simpelweg omdat zwepen vaak afgeschaft worden bij wedstrijden)

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:18

Lekker laten hangen! Ik reed ponylief tot 2 maanden terug ook met spoortjes maar merkte dat hij eraan ging wennen. Ik heb ze af gedaan en ben heel erg veel bezig geweest met het actief maken op mijn been. Nu loopt hij als een zonnetje!

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:30

Ik gebruik mijn mini spoortjes alleen om mijn hulpen te verfijnen, bijvoorbeeld voor oefeningen die net iets meer power nodig hebben.

Ik vind het dus niet storend, als je er tenminste goed mee om gaat.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:01

ellissofie schreef:
Maar spoortjes zijn echt niet bedoeld om je paard meer voorwaarts te krijgen..

Nee idd! Spoortjes zijn bedoeld om de hulpen te verfijnen

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:29

Zou ze lekker laten liggen, spoortjes zijn inderdaad bedoeld om de hulpen te verfijnen, niet om je paard vooruit te krijgen - dan went hij eraan en ben je nog verder van huis. Ik heb zelf een tijdje met spoortjes gereden toen ik m'n paard leerde wijken, maar veel succes had het niet, rijd nu ook weer zonder en haal ze pas weer uit de kast als ik ze écht nodig heb. :) Paardje heeft een cursus 'aan het been' gehad haha, en die loopt nu super.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:18

Ik vind ze nuttig, mits ze goed worden gebruikt: Als je ze ter verfijning van je hulp gebruikt en er niet constant inprikt. :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:20

kn je je voeten al steel laaten staan tijdens het rijden??
want sporen mag je pas gebrijken als je je voeten stil kan laten stana tijdens het rijden

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:24

Ik reed eerst ook nooit met sporen.
Maar nu bijna altijd, geeft net een beetje dat extra zegmaar.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:26

Ik ben niet voor sporen, de meeste ruiters hebben geen stil liggende benen (ook al denken veel mensen van wel). Het kan inderdaad een goed hulpmiddel zijn maar dan moet je weten hoe ze te gebruiken.

Persoonlijk ben ik meer voor het werken op je paard in plaats van hulpmiddelen te gebruiken. Constant aansporen in galop en je benen er goed bij houden doet meestal veel. Stil en juist zitten is niet genoeg!